werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:28

bruintje123 schreef:
Verdienen ze dan ook net zoveel?

Daar zie je de waardering toch al?
Blij als ze tien euro verdienen.

De mensen die bij ons het handenwerk doen verdienen idd een stuk minder dan mijn man die eigenaar is van het bedrijf. Dit terwijl wij heel afhankelijk zijn van de mensen die het handenwerk doen. Immers als zij de tomaten niet plukken komen ze niet in de schappen.

Echter moet je voor ongeschoold handwerk meer verdienen? Helaas wil de consument niet 2euro meer betalen voor een kilo tomaten.

Daarnaast mijn man neemt als eigenaar zijnde een gigantisch risico. Is eind-verantwoordelijk voor ruim 350 mensen/gezinnen. Dat is een hele grote verantwoordelijkheid. Hij werkt door op het moment dat het personeel thuis zit. Ik heb een keer alleen gezeten met kerst omdat er een lekkage was en het personeel echt niet op het werk blijft.

En dit wil helemaal niet zeggen dat de handwerk mensen niet gewaardeerd worden. Alleen alles heeft zijn prijs. Wil je meer verdienen moet je op zoek naar een baan die meer verdient. Dat jij dat niet kan is niet het 'probleem' van de persoon die jou salaris betaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:42

_lautje_ schreef:
Echter moet je voor ongeschoold handwerk meer verdienen? Helaas wil de consument niet 2euro meer betalen voor een kilo tomaten.

'De' consument bestaat niet, maar er zijn best wel aardig wat consumenten die dat wel willen: fair trade en bio begint ondanks alles een beetje te lopen.
Maar, 'de' consument wordt net zo versnipperd, terwijl dit typisch dingen zijn die je beter samen kunt doen. Er zijn genoeg mensen die best wel eerlijkere verdelingen willen, als ze zeker weten dat het ook echt werkt. Helaas worden bijna alle mooie initiatieven ook misbruikt voor eigen gewin, en daardoor is 'de' consument ook cynisch: veel te veel van dat extra geld gaat feilloos naar mensen die het helemaal niet verdienen omdat die allang al meer dan hun eerlijke deel krijgen.

Citaat:
Daarnaast mijn man neemt als eigenaar zijnde een gigantisch risico. Is eind-verantwoordelijk voor ruim 350 mensen/gezinnen.

Dit is onjuist. De eindverantwoordelijkheid hiervan ligt bij onze maatschappij. Als jouw man failliet gaat hoeft hij niet in z'n eentje die 350 mensen te onderhouden, dan neemt de staat dat over. Persoonlijk failissement is niet fijn, maar hij draagt niet het risico van 350 mensen. (Overigens, de meeste werkgevers, en zeker die met zoveel werknemers, dragen ook niet persoonlijk het risico van het bedrijf. Dat is dan meestal weggezet in een paar keurige bv'tjes waardoor het wellicht helemaal geen grote feitelijke gevolgen heeft.)

Citaat:
En dit wil helemaal niet zeggen dat de handwerk mensen niet gewaardeerd worden. Alleen alles heeft zijn prijs. Wil je meer verdienen moet je op zoek naar een baan die meer verdient. Dat jij dat niet kan is niet het 'probleem' van de persoon die jou salaris betaald.

Het is wel een keuze van ons als maatschappij om het normaal te vinden dat je pakt wat je pakken kan, en daarbij laagbetaalde functies minacht, ipv te erkennen dat we allemaal samen onze maatschappij maken tot wat 'ie is. En waar bv schoonmakers en onderhoudsmensen een net zo belangrijke zo niet belangrijkere functie hebben dan vergadermensen.
Het is wel de keuze dat we de 'prijs' van elk werk niet laten bepalen door kwaliteit of nut of redelijkheid, maar alleen door het 'spel' (economie, financieel gedoe, bureaucratie, etc.) De mensen die handig zijn in het spel, en niet de mensen die nuttige dingen doen, krijgen veel betaald. Soms valt het samen, heel vaak ook niet. Je kunt meer geld verdienen met het verkopen van woekerpolissen dan met het schoonmaken van de straten, terwijl het echt wel bekend is welk van de twee belangrijker is voor het voortbestaan van onze maatschappij.

Heel veel mensen zien hun hogere inkomsten als bewijs dat ze 'dus' nuttiger zijn, harder werken, beter zijn, meer opofferen, meer risico lopen en meer recht hebben op dingen dan mensen die een lager salaris hebben. Maar naar mijn mening vaak ten onrechte.

_lautje_

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:55

Je wilt toch niet als werkgever dat je personeel op straat staat? Dat willen voorkomen is ook een verantwoording.

Hogere inkomsten is geen bewijs van harder werken. Maar daadwerkelijk harder werken rechtvaardigd wellicht wel een hoger inkomen.

Maar ik denk dat mensen die zelf niet een eigen bedrijf met personeel hebben vaak verkeerd inschatten wat het daadwerkelijke verschil is met in loondienst zijn.
Ik denk vaak als mensen klagen begin dan voor jezelf, maar ja dat valt toch vaak tegen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:02

Ik heb ook een hoop ongeschoold werk gedaan en heb dat doorgaans hooguit als fysiek zwaar ervaren (o.a. tuinders en bediening). Echter trok ik dan om 5 uur de stekker eruit en had geen enkele zorgen meer en ging lekker naar stal.
Dat is datgene wat me bij meer onderwijzende of controllerende functies veel zwaarder valt. Het regelmatig midden in de nacht zaken moeten afmaken omdat bijvoorbeeld 30 studenten van jou afhankelijk zijn.

Maar meer of minder waardering voor het een of andere beroep is verachterlijk.
Meer gelijkheid zou ik zeker op prijs stellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:11

_lautje_ schreef:
Je wilt toch niet als werkgever dat je personeel op straat staat?

Dat hangt een beetje van de werkgever af (ING, Rabo en Philip Morris hadden er recent bv niet zo heel veel moeite mee.)

Maar dat doet eigenlijk niet ter zake - jij noemde het een risico en dat is het gewoon niet. Het is op z'n best een morele verantwoordelijkheid, maar die is niet in geld uit te drukken en wordt ook niet zo beloond.

Zo hebben leerkrachten bv ook een behoorlijke morele verantwoordelijkheid (en een flinke werkdruk en veel onbetaalde uren - alleen niet met kerst idd) maar is de beloning toch niet altijd in verhouding.
(Sinds ik de salaristabellen voor de P&O-afdeling van de politie kon vergelijken met dat van de daadwerkelijke agenten zijn mijn illusies bv al aardig vernietigd. Ook daar lijkt het me wel duidelijk wie van de twee de werkelijke morele verantwoordelijkheid draagt, en de rot-uren en zware klussen heeft.)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:17

Shadow0 schreef:
Het is wel de keuze dat we de 'prijs' van elk werk niet laten bepalen door kwaliteit of nut of redelijkheid, maar alleen door het 'spel' (economie, financieel gedoe, bureaucratie, etc.) De mensen die handig zijn in het spel, en niet de mensen die nuttige dingen doen, krijgen veel betaald. Soms valt het samen, heel vaak ook niet. Je kunt meer geld verdienen met het verkopen van woekerpolissen dan met het schoonmaken van de straten, terwijl het echt wel bekend is welk van de twee belangrijker is voor het voortbestaan van onze maatschappij.

Heel veel mensen zien hun hogere inkomsten als bewijs dat ze 'dus' nuttiger zijn, harder werken, beter zijn, meer opofferen, meer risico lopen en meer recht hebben op dingen dan mensen die een lager salaris hebben. Maar naar mijn mening vaak ten onrechte.

Mooie posts Shadow, leuk om te lezen.

Even inhakend op dit stukje denk ik dat het eigenlijk nog banaler is dan jij schetst. De waarde van arbeid wordt, volgens mij, net als de waarde van vrijwel alles, bepaald door de schaarste. Zou er in dit hele land maar 1 persoon te vinden zijn die in staat is om tomaten te plukken, dan zouden tomaten een fortuin waard zijn en zou de plukker ervan in een luxe villa wonen. Zo is het niet, omdat ontzettend veel mensen in staat zijn tomaten te plukken. Om een tomatenkwekerij te runnen heb je kennis en vaardigheden nodig die minder mensen hebben, ofwel schaarser zijn en dus is ook de financiële beloning hoger.

Die wet van de schaarste is 1 van de weinig economische principes die ik echt begrijp en die ik ook kan linken aan natuurwetten. Geef een kudde van 10 paarden op een ijskoude winterdag een 1 plak hooi en je ziet direct hoe het werkt met die schaarste. Geef diezelfde kudde zo'n zelfde plak hooi op een mooie voorjaarsdag met kniehoog gras en als je je dan voorneemt dat je zelf pas mag gaan eten als de plak hooi op is, dan hoop ik voor je dat je van hooi houdt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:22

Toen ik vers gepromoveerd was en op tv een overzicht zag van de gemiddelde inkomens heb ik me wel even afgevraahd waarom ik in vredesnaam niet kapper geworden was :+
Ik zat echt ruim onder modaal kan ik wel stellen en heb tot mijn pak 'm beet 35e ook altijd onder modaal gewerkt.
Maar je kunt daarban zeggen wat je wilt ik heb het altijd met veel passie gedaan :)

Een collega werkte trouwens naast zijn academische baan regelmatig als wijnverkoper op een beurs voor warenhuizen. Daarmee had hij een stuk hoger uurloon. Hij is na zijn leven als wetenschapper als ongeschoolde wijnimporteur gaan werken en verdiend nu een stuk meer _O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:35

Sizzle schreef:
Toen ik vers gepromoveerd was en op tv een overzicht zag van de gemiddelde inkomens heb ik me wel even afgevraahd waarom ik in vredesnaam niet kapper geworden was :+
Ik zat echt ruim onder modaal kan ik wel stellen en heb tot mijn pak 'm beet 35e ook altijd onder modaal gewerkt.
Maar je kunt daarban zeggen wat je wilt ik heb het altijd met veel passie gedaan :)

Een collega werkte trouwens naast zijn academische baan regelmatig als wijnverkoper op een beurs voor warenhuizen. Daarmee had hij een stuk hoger uurloon. Hij is na zijn leven als wetenschapper als ongeschoolde wijnimporteur gaan werken en verdiend nu een stuk meer _O-

Schaarste wordt inderdaad bepaald door aanbod én vraag, als niemand meer tomaten eet maakt het ook niet meer uit of je plukker of kweker bent. Ik ken ook een hoop mensen die na hun afstuderen door het arbeidsbureau onmiddellijk werden verwezen naar de omscholingscursus en ik denk dat er nog steeds studierichtingen zijn waarvan het diploma precies evenveel oplevert als het vermogen om een tomatensteeltje te knakken. Misschien zelfs minder, want veel werkgevers zijn niet dol op overgekwalificeerd personeel.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:01

Tink89 schreef:
hannatjuh schreef:
350 euro voor boodschappen, telefoon, kleding, kapper want je baas wilt je ook representatief zien, sparen voor vervangende apparatuur als iets kapot gaat, eventueel een autotje om jezelf te kunnen verplaatsen, onvoorziene kosten komen er ook nog bij. Vind ik niet ruim hoor. Dan hebben we het nog niet eens over je leven, leven en dus eens iets leuks doen als een huisdier hebben, dagje weg etc.
Boodschappen is per week al snel 40 euro voor 1 persoon is per maand zeker 160 euro.
Telefoonabonnement is toch ook snel 30 euro.

Ik zie hier nogal wat luxe. Elke maand naar de kapper? Elke maand budget voor kleding? Ik zou zeggen: sim only abonnement nemen en boodschappen doen in de aanbiedingen. Ik red het voor mij alleen met € 25 boodschappen per week, zonder te beknibbelen.

Hoor je mij zeggen dat dat iedere maand moet? Je zal er toch geld voor opzij moeten zetten want goedkoop is het niet. Ook met Simonly zal je geld moeten sparen voor als je telefoon kapot gaat. De eeuwig bruikbare spijkerbroek is volgens mij ook nog niet uitgevonden? Je zal er gewoon geld voor opzij moeten zetten en al met al kost dat toch nog best wat.

Maar nog maals het gaat mij er niet om hoe zuinig iemand kan leven en sowieso gaat dit voor mij niet eens op want ik leef zo zuinig als mogelijk en ben er tevreden mee. Maar het gaat mij erom dat de maatschappij altijd maar vind dat je hard moet werken en niet zeuren en altijd hun oordeel klaar hebben staan...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:21

moonsparkle schreef:
Ik heb een leuk beroep hoor, maar toch vind ik het een best lastige gedachten dat ik waarschijnlijk nog zo'n 50 jaar te gaan heb. Dat om een beetje normaal rond te komen met een normale baan je veel meer aan het werk bent dan dat je van het leven kunt genieten. Dat je tussen de 20 tot 25 vakantiedagen hebt en je deze soms ook niet mag gebruiken wanneer je zelf wilt. Maar ook de stress dat een bedrijf falliet zou kunnen gaan en je het zonder baan niet zou redden. Ik weet het er moet gewerkt worden voor geld, maar ik vind dat het soms best wat druk op de mensheid legt. Dit besef ik vaak extra goed als ik over mijn lijk heb gekeken of liefde voor later en dat de mensen daarin zeggen nu toch niks meer moet heb ik wel kunnen doen wat ik anders nooit gedaan zou hebben. Ik ben blij met mn baan hoor en gezegend dat ik werk heb, maar ik vind dat werk wel heel veel invloed heeft op je leven. Ik ken ook wat mensen waarvan de relatie onder spanning staat omdat het niet goed gaat op het werk. Volgens mij komt een burn out ook regelmatig voort uit werkstress.

Ik vraag me af of er meer mensen hier iets in herkennen. Eens in de 10 jaar een sabbatical lijkt me wel wat,maar grote kans dat je dan ook niet meer terug hoeft te komen daarna.

Ik deel deze gedachte met jou. Helaas. Het perfecte aantal uren om te werken is voor mij zo'n 20 uur per week. Ik heb een half jaar 24 uur per week kunnen werken (de rest was fulltime of juist (nagenoeg) werkloos) en dat vond ik een goede balans. Ook nog eens omdat ik te voet naar het werk kon.

Een leuke baan heb ik nog niet gehad. Ik heb tot nu toe zwaar onder mijn niveau gewerkt en/of te maken gehad met structureel te weinig werk zodat je maar zo langzaam mogelijk doet over je werk. Dat is echt super vervelend. En hoewel fulltime werken leuker is voor je portemonnee, ik heb het zelf nog niet leuk gevonden. Zeker niet als je fulltime werkt en dan ook nog eens 1 uur reisafstand enkele reis hebt. En genoeg slaap nodig hebt. Dus dat je om 06:00 uur op staat, tussen 18:00 en 19:00 uur weer thuis bent, kookt en eet en daarna nog wel twee hele uren voor jezelf hebt. Met de gedachte dat het morgen weer hetzelfde verhaal is. Je het halve jaar 5 dagen per week nauwelijks tot geen daglicht ziet, ook al zoiets fijns. En dat je dan de hele week aftelt naar het weekend, dan is het eindelijk weekend en dan knipper je 1x met je ogen en dan is het opeens weer zondagavond bedtijd.

Klinkt vast allemaal heel dramatisch, maar zo ervaar ik het helaas wel. Hoewel ik leuke collega's heb gehad, heb ik nog nooit plezier in mijn werk gehad. Ik hoop dat ik dat wel snel mag gaan ervaren.

Vorige week ben ik op gesprek geweest voor een fulltime (40 uur) functie voor het minimumloon tot max. €1800 bruto per maand. Ik hoop dat ik word aangenomen en dat het inderdaad net zo leuk is daar als dat het lijkt. En dan vind ik het niet erg om voor het laagste loon te werken, en hoop ik dat ik het kan volhouden. Maar ik moet je zeggen dat ik het me toch anders had voorgesteld toen ik 4 jaar geleden mijn HBO had afgerond.

Ik kijk dan ook erg uit naar de dag dat het basisinkomen wordt ingevoerd, wat mij betreft hoe sneller hoe beter. :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:16

bruintje123 schreef:
Maar niet bij alle werk valt te promoveren.
Waar promoveert de fabrieksarbeider naartoe? Die ene chef op 50 mensen is het al.
Waar promoveert de vuilnis ophaler naar toe.
En ja die vind ik pas echt hard werken.

O

Ik wil wel vuilnisophaler worden..die rolemmer wordt vanuit de cabine bedient...dan ook nog gemeenteambtenaar met dito goed salaris elk jaar periodiek erbij, goed pensioen...veel vakantiedagen en atv.... :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:23

Door weer en wind.
Plaatsen waar nog zakken zijn en je op moet letten of er niets scherps is.
De chauffeur lijkt me wel wat. Maar de belader?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:26

Bij ons al jaren geen zakken meer, die laten ze staan..alles in de rolemmer en alleen de chauffeur, die drukt op knop en een arm pakt de rolemmer op er voila in de achterinladerklep

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:28

Ja hier ook in containers.
Maar in bepaalde plaatsen in steden zijn het toch nog zakken? Of loop ik nu hopeloos achter? :D

Maar goed. Dan nog met -2 en ijzige wind als ook met benauwd 30 graden.
Ik neem mijn petje voor ze af.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:38

En toch is de baan van vuilnisman 1 van de meeste gezochte baantjes. Vacature die nooit leeg is.
Want je bent gewoon ambtenaar

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:38

Ja je loopt achter :D :D en er zit een kachel en airco in die luxe vrachtwagen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:43

Ja in de vrachtwagen.
Maar er achter niet :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:48

Ze lopen er niet meer achter, is er nog maar 1

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:25

Stallen mesten doen mensen ook bij alle temperaturen.
Eigenlijk gewoon alle buitenberoepen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:38

Klopt.
Maar dat vind ik ook erg zwaar en onderbetaald werk.
Oke nu kun je zeggen dat is voor luxe.
En kunnen we zonder.
Maar die vuilnisman of die eerder genoemde tomaten plukker niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:40

Waarschijnlijk wil de vuilnisman ook gewoon geen kantoorbaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:43

Dat zal vast zo zijn.
Maar ondergewaardeerd met bij behorend loon hebben ze wel.
Maar wat een bende zou het zijn zonder ze.
En de stelling die enkele hadden mensen met weinig geld werken niet hard genoeg of moeten maar promoveren gaat niet zo makkelijk op.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:44

Die tomatenplukker werkt zomer en winter in een heel best temperatuurtje van tussen de 20 en 23 graden. Lampen aan dus veel licht, bijtjes die om je heen zoemen, allemaal planten en groene 'lucht' om je heen.
Ik ben wellicht bevooroordeeld maar werken in de kas is echt geen straf. Alleen de meeste mensen zien op tegen 07:00 beginnen met werk

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:45

In de zomer 23 graden.
Whahaha

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:48

Ja dat wordt wel geprobeerd. Want de planten stoppen met produceren als het te warm wordt en verbranden. Je kan het niet voorkomen, maar als het te warm wordt geldt er een tropenrooster en laat je echt geen mensen in de hitte werken.

Ten eerste dat doe je je personeel niet aan en ten tweede de planten produceren minder dus er is minder werk.

Dat het echt 30graden wordt komt echt biet vaak voor.