geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:28

smurffie schreef:
Maar je zegt het eigenlijk zelf, het is begonnen toen de pony weg was.
Sorry ts maar ik vind het heel simpel van je om aan te nemen dat je dochter het echt niet uit maakt. En als je dochter het echt niet uit maakt zou ik uitkijken dat ze zichzelf niet beschadigd als gevolg van een onbegrepen depressie oid.
Geen enkel kind van 14, tenzij zwaar in de problemen of zwaar aan de drugs, Vind het niet erg om 11 onvoldoendes te staan en is daadwerkelijklaks. Laks zijn is iets voor volwassenen die alles aan is komen waaien.

Ik denk echt dat je je dochter Heel veel tekort doet door die kortzichtige houding aan te houden, en hoeveel mensen het hier ook zeggen blijf je dat ook vast houden. Als jij gelijk hebt en je dochter echt zo laks is is er iets heel erg mis met dit meisje. Dus ik hoop dat je heel erg fout zit.

Wat een onzin zegt, ik vond het zwaar onbelangrijk dat ik geen enkele voldoende had in het 3e jaar van mijn middelbare school.
School was stom en wie had nou wiskunde of geschiedenis nodig, kont in de kribbe, ik kom er toch wel en who cares about school. Paardrijden en vriendinnen hadden veel hogere prioriteit en stiekem was het ook wel stoer om zo nonchelant te zijn, want niemand wilde toch een "stuudje" zijn. Dit was ik samen met al mijn klasgenoten en vriendinnen op welke school dan ook.
Wat een rare aanname dat een 14 jarige "zwaar in de problemen of zwaar aan de drugs" moet zitten om het niet erg te vinden om 11 onvoldoendes te staan. Het is ook "maar" een 5.3 he wat TS aangeeft, het zijn geen elf 3en.
"Laks zijn is iets voor volwassenen die alles is aan komen waaien" wordt ik licht pissig van, mij is helaas niks aan komen waaien, heb hele zware tijden gekend, maar ben van nature laks en dat heb ik nog steeds. Ik ben echt wel wijzer geworden en heb geleerd, maar kan zeker niet ontkennen dat ik die trekjes nog steeds heb. Wederom dus, klinkklare onzin en kortzichtige houding van jou juist.
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 31-12-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:28

Ik kan maar 1 tip/advies geven.

Laat bokt bokt. En praat met je dochter. Maak afspraken met haar. Daar heb je bokt niet voor nodig. Sinds wanneer is dit een opvoedmedium?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:30

cp112 schreef:
Ik kan maar 1 tip/advies geven.

Laat bokt bokt. En praat met je dochter. Maak afspraken met haar. Daar heb je bokt niet voor nodig. Sinds wanneer is dit een opvoedmedium?

Inderdaad.... Zoveel verschillende adviezen, zoveel meningen, maar het is jouw kind. Ik zou zelfs dit topic laten verwijderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:30

bakkabouter schreef:
Precies dit inderdaad. Uitstelgedrag, niet kunnen plannen, en een beetje een liever-lui-dan-moe-mentaliteit hoort voor een stuk gewoon bij de leeftijd. Ermee omgaan is wellicht een stukje lastiger omwille van de ADD, maar dat vind ik eerlijk gezegd geen excuus om je er dan maar gewoon bij neer te leggen.

Niemand heeft het erover dat je je er dan maar bij neer moet leggen. Maar het is wel heel belangrijk dat de kans groot is dat iemand van 14, zeker met ADD, niet alleen maar laks is maar vooral ook veel concretere handvatten nodig heeft om wel te leren plannen, minder te leren uit te stellen, etc.
1 groot dreigmiddel lost weinig op, een behoorlijk plan om stapje voor stapje die dingen te verbeteren is wel een zinnige weg.

Citaat:
Haar dochter is méér, veel meer dan alleen maar ADD'er, beetje jammer dat daar dan toch zo op gefocussed wordt...

Nou ja... het alternatief is dat ze wordt weggezet als laks en lui. Dat lijkt me niet zo'n hele beste invulling van 'veel meer' dan ADD. Ik denk dat de mensen die de ADD-kant benadrukken juist willen aangeven dat er bij iemand met ADD zoveel meer kan spelen dan gebrek aan motivatie.

Enne... juist doordat ze nu niet meer op hetzelfde niveau en onder dezelfde omstandigheden kan trainen, is ze 'minder' dan wat ze was. Ze moet een deel van zichzelf waar ze goed in was en veel plezier uithaalde nu toch missen. Daarmee reduceer je haar misschien niet tot ADD, maar wel tot vooral een onwillige leerling, ipv ook een gemotiveerde en goede ruiter.

Anoniem

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:32

Dat de focus veelal op ADD ligt is best begrijpelijk. Het is geen smoes, geen excuus, maar ADD/ADHD kan wel echt een ongelofelijke belemmering zijn als het op leren en plannen aankomt. Mensen met ADD zijn veelal ontzettend onzeker omdat dingen vaak niet lukken, en ze dat ook vaak te horen krijgen. Als je dan dingen zelf moet doen, zoals plannen, dan denk je snel laat maar zitten want het gaat me toch niet lukken, net zoals alle andere keren.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:32

Toen ik 14/15/16 was had ik ook totaal geen zin in school omdat het niet leuk was. Leraren gingen vertellen hoe ik iets moest doen en ik deed het liever op mijn eigen manier. Drugs en drank bij ons op school was meer regelmaat dan uitzondering maar daar deed ik niet aan mee. Ik viel dus overal buiten de boot. Het enige wat ik leuk vond was paard, al waren de mensen daar ook niet leuk, het paard was wel leuk. Uiteindelijk geslaagd op de mavo met een 5, een voldoende voor mijn profielwerkstuk en de rest 6en. Volgende maand wil ik beginnen aan mijn master :) Ik denk dat als ik geen paard gehad had dat er weinig was om me meer door die periode heen te slepen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:45

Als ik het zo lees is de moeder -dochter verhouding al behoorlijk scheef.

Dochter pubert en neemt niks meer aan van moeders en moeders is gefrustreerd en reageert ook zo waardoor het nog meer botst.

De vraag is of het zo erg is als dochter een jaartje time out krijgt.
Zo te lezen heeft ze enorme moeite met plannen, de vraag is of ze dat een jaartje ouder al veel beter kan.
Laat haar blijven zitten en haal de druk eraf, geef haar lucht.
Dat eene jaartje in haar leven zal nou ook niet zo'n groot probleem zijn.
(En het grappige kan zijn dat het nog best zo kan zijn dat ze zonder die druk ineens weer goede punten haalt en toch over gaat maar dan met een big smile!)

Ga vervolgens wel met haar aan de slag om haar te leren, liefst met een extern persoon om haar huiswerk goed te maken .
Waar zit ze in de klas? Kan ze vooraan gezet worden zodat ze minder last heeft van de gezelligheid en beter kan opletten?
Kan daar door de leerkrachten ook beter opgelet worden?

En als de school zo weinig begeleiding geeft in huiswerk en in de klas, zit ze misschien wel op de verkeerde school en is ze beter af op een school met kleine klassen of ander soort onderwijs.

Belangrijkste is dat de band tussen moeder en dochter herstelt wordt en moeders geen politie agent hoeft te spelen.
Thuis komen, moet rust geven.
Verder mis ik in het verhaal de vader en andere broertjes of zusjes, ook zij kunnen best meepraten of helpen oplossingen te bedenken.

En dan nog iets simpels.
Hier worden boekentassen savonds ingepakt en klaar gezet, smorgens komt daar alleen het drinken en eten nog bij.
Dan kunnen ze rustig gaan slapen want ze weten dat voor morgen alles al klaar staat.
Dat geldt ook voor turntassen enz.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:47

Vesceron schreef:
smurffie schreef:
Maar je zegt het eigenlijk zelf, het is begonnen toen de pony weg was.
Sorry ts maar ik vind het heel simpel van je om aan te nemen dat je dochter het echt niet uit maakt. En als je dochter het echt niet uit maakt zou ik uitkijken dat ze zichzelf niet beschadigd als gevolg van een onbegrepen depressie oid.
Geen enkel kind van 14, tenzij zwaar in de problemen of zwaar aan de drugs, Vind het niet erg om 11 onvoldoendes te staan en is daadwerkelijklaks. Laks zijn is iets voor volwassenen die alles aan is komen waaien.

Ik denk echt dat je je dochter Heel veel tekort doet door die kortzichtige houding aan te houden, en hoeveel mensen het hier ook zeggen blijf je dat ook vast houden. Als jij gelijk hebt en je dochter echt zo laks is is er iets heel erg mis met dit meisje. Dus ik hoop dat je heel erg fout zit.

Wat een onzin zegt, ik vond het zwaar onbelangrijk dat ik geen enkele voldoende had in het 3e jaar van mijn middelbare school.
School was stom en wie had nou wiskunde of geschiedenis nodig, kont in de kribbe, ik kom er toch wel en who cares about school. Paardrijden en vriendinnen hadden veel hogere prioriteit en stiekem was het ook wel stoer om zo nonchelant te zijn, want niemand wilde toch een "stuudje" zijn. Dit was ik samen met al mijn klasgenoten en vriendinnen op welke school dan ook.
Wat een rare aanname dat een 14 jarige aan de drugs moet zitten om het niet erg te vinden om 11 onvoldoendes te staan. Het is ook "maar" een 5.3 he wat TS aangeeft, het zijn geen elf 3en.
"Laks zijn is iets voor volwassenen die alles is aan komen waaien" wordt ik licht pissig van, mij is helaas niks aan komen waaien, heb hele zware tijden gekend, maar ben van nature laks en dat heb ik nog steeds. Ik ben echt wel wijzer geworden en heb geleerd, maar kan zeker niet ontkennen dat ik die trekjes nog steeds heb. Wederom dus, klinkklare onzin en kortzichtige houding van jou juist.

Ten eerste leg jij mij woorden in de mond die ik niet genoemd heb. Ik zeg dat drugs,maar ook andere dingen een reden kan zijn. Even lezen voor je oordeelt.

Verder zit er een groot verschil tussen laks; onverschillig zonder emotie, en moeite met het vinden van intrinsieke motivatie en weerstand tegen extrinsieke motivatie ofwel dwang en drang.
Ik vind het echt pubergedrag om nog steeds vol te houden dat onvoldoendes je niet interesseerde, dat is namelijk ongezond en volgens onderzoeken enkel het geval bij kinderen met gedragsproblemen. Alleen de groepsdruk kan maken dat kinderen de plaats in de groep a.k. populariteit verkiezen boven schoolresultaten. Iets wat later kan veranderen, maar niet als laks moet worden weggeschoven.

ik vind het van jou nogal een aanval hoe je je bericht vormgeeft. Ik speel niet op de persoon en als je een normale discussie wilt voeren prima, maar zonder dat je zo op de persoon gaat zitten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:58

lieveli schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder dit soort topics. Laat je nu bokt beslissen of jij je dochter een paard moet geven of niet?

Daarbij, als je op een forum van paardenliefhebbers vraagt of je dochter wel een paard moet krijgen, kun je er bijna zeker van zijn dat je antwoorden krijgt met een hoog "Wij van WC eend..." gehalte. :')

Bij een pedagoog die vraag stellen lijkt me wat verstandiger.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:06

Ik heb je geen woorden in de mond gelegd, ik heb woorden weggelaten en dat is wellicht suggestief over gekomen. Dit was niet de bedoeling, dus ik heb mijn post bij deze aangepast met de woorden letterlijk overgenomen uit jou post.

Ironisch vind ik het wel dat je aangeeft dat ik moet lezen voor dat ik oordeel. Terwijl jij "kortzichtige houding" naar TS gooit en je post kwetsend is, zelfs voor mij laat staan voor TS. Vandaar mijn fellere reactie op juist jou op de persoon gerichte post.

Een normale discussie vind ik altijd prettig. Maar deze laat ik verder even aan mij voorbij gaan om verdere wrijving te voorkomen. Jij jou mening en idealen, ik de mijne. De waarheid ligt daar ergens tussen in en omheen, er is niet maar 1 waarheid.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 12:49

jepsica schreef:
florentine1 Op elke reactie die je krijgt komt een soort ja maar reactie.
Als je al overtuigd bent dat er geen pony meer moet komen dan hoef je hier ook geen advies te vragen.

Of die pony een gouden plekje heeft of niet het zal echt wel moeilijk voor haar zijn. Dit verlies zou waarschijnlijk makkelijker zijn als ze weer een nieuwe pony zou hebben. Nu komt ze van een koude kermis thuis.

Dus ja waarom zou ze der best doen voor school? Ik snap wel dat ze nu laks is. Ze heeft geen pony terwijl die er wel zou komen. Plannen kunnen wijzigen? Nou dit gaat niet om een dagje shoppen.
Je belooft een pony en je draait het nu terug dat is toch ook geen voorbeeld naar haar toe?

als je even goed leest heeft ze wel nog een pony daar gaat ze bijna iedere dag heen alleen geen wedstijdpony en da tis juist wat ze graag weer wilt

en over beloven dat geld neem ik aan toch ook wederzijds, dochter had beloofd na herfstvakantie beter voor school te gaan werken en heeft ze niet gedaan dus moet je dit gedrag dan zomaar belonen met nog een dure investering die ook nog eens heel veel tijd gaat kosten, tijd die ze nu al voor school niet wil vrijmaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:58

florentine1 schreef:
en over beloven dat geld neem ik aan toch ook wederzijds, dochter had beloofd na herfstvakantie beter voor school te gaan werken en heeft ze niet gedaan

Zo werkt het niet. Een kind van 14 is geen volwassene. Je verwacht dingen die ze niet kan bieden - ze kan wel echt oprecht beloven dat ze beter haar best wil doen, maar ze mist simpelweg de capaciteiten om dat effectief in te zetten. Alleen al omdat ze 14 is.

Een ouder-kind-relatie is GEEN gelijkwaardige relatie en als je op kleuterschoolniveau 'jamaar zij zei' gaat beginnen doe je haar ernstig te kort.

Hak het schoolwerk op in stukken waar je wel eisen aan kunt stellen. Bouw er een structuur omheen, begeleid haar in het schoolwerk of zorg dat er iemand is die haar daarin kan begeleiden, stel haalbare doelen (niet iets abstracts als 'na de herfstvakantie beter werken' maar hele concrete, kleine stappen die vrijwel altijd slagen.)

En laat het hele ponyverhaal erbuiten. Als ze toch al veel rijdt maakt het voor tijd ook niet uit. Dan lekker iets waar ze zich zowel aan kan binden, en waar ze haar verantwoordelijkheidsgevoel meer mee kan trainen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:02

florentine1 schreef:
jepsica schreef:
florentine1 Op elke reactie die je krijgt komt een soort ja maar reactie.
Als je al overtuigd bent dat er geen pony meer moet komen dan hoef je hier ook geen advies te vragen.

Of die pony een gouden plekje heeft of niet het zal echt wel moeilijk voor haar zijn. Dit verlies zou waarschijnlijk makkelijker zijn als ze weer een nieuwe pony zou hebben. Nu komt ze van een koude kermis thuis.

Dus ja waarom zou ze der best doen voor school? Ik snap wel dat ze nu laks is. Ze heeft geen pony terwijl die er wel zou komen. Plannen kunnen wijzigen? Nou dit gaat niet om een dagje shoppen.
Je belooft een pony en je draait het nu terug dat is toch ook geen voorbeeld naar haar toe?

als je even goed leest heeft ze wel nog een pony daar gaat ze bijna iedere dag heen alleen geen wedstijdpony en da tis juist wat ze graag weer wilt

en over beloven dat geld neem ik aan toch ook wederzijds, dochter had beloofd na herfstvakantie beter voor school te gaan werken en heeft ze niet gedaan dus moet je dit gedrag dan zomaar belonen met nog een dure investering die ook nog eens heel veel tijd gaat kosten, tijd die ze nu al voor school niet wil vrijmaken.

Nee, dat is in mijn ogen niet wederzijds. Het is haar leven en jij moet net als school haar daarin sturen maar zij moet het toch echt zelf doen. Daarbij kan ze juist de motivatie voor school missen omdat ze verder ook geen doel meer heeft om naar toe te werken. Ja, je moet haar helpen leren te leren maar je moet er voor waken dat je niet als terrormoeder gezien wordt die alles belooft en uiteindelijk niet doet.

Probeer wat meer naar je dochter te luisteren en ga ook mee in haar denkwereld en als ze echt graag weer wedstrijden wil rijden ga dan op zoek naar een oplossing dat ze dat weer kan gaan doen en maak dan ook afspraken over school. Ga echter hobby niet als een dwangmiddel inzetten. Dat is gewoon niet eerlijk. Zoals gezegt het komt wel goed en meestal is eens goed luisteren naar elkaar al het halve werk.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:04

spatter schreef:
Als ik het zo lees is de moeder -dochter verhouding al behoorlijk scheef.

Dochter pubert en neemt niks meer aan van moeders en moeders is gefrustreerd en reageert ook zo waardoor het nog meer botst.

De vraag is of het zo erg is als dochter een jaartje time out krijgt.
Zo te lezen heeft ze enorme moeite met plannen, de vraag is of ze dat een jaartje ouder al veel beter kan.
Laat haar blijven zitten en haal de druk eraf, geef haar lucht.
Dat eene jaartje in haar leven zal nou ook niet zo'n groot probleem zijn.
(En het grappige kan zijn dat het nog best zo kan zijn dat ze zonder die druk ineens weer goede punten haalt en toch over gaat maar dan met een big smile!)

Ga vervolgens wel met haar aan de slag om haar te leren, liefst met een extern persoon om haar huiswerk goed te maken .
Waar zit ze in de klas? Kan ze vooraan gezet worden zodat ze minder last heeft van de gezelligheid en beter kan opletten?
Kan daar door de leerkrachten ook beter opgelet worden?

En als de school zo weinig begeleiding geeft in huiswerk en in de klas, zit ze misschien wel op de verkeerde school en is ze beter af op een school met kleine klassen of ander soort onderwijs.

Belangrijkste is dat de band tussen moeder en dochter herstelt wordt en moeders geen politie agent hoeft te spelen.
Thuis komen, moet rust geven.
Verder mis ik in het verhaal de vader en andere broertjes of zusjes, ook zij kunnen best meepraten of helpen oplossingen te bedenken.

En dan nog iets simpels.
Hier worden boekentassen savonds ingepakt en klaar gezet, smorgens komt daar alleen het drinken en eten nog bij.
Dan kunnen ze rustig gaan slapen want ze weten dat voor morgen alles al klaar staat.
Dat geldt ook voor turntassen enz.

tjonge tjonge wat kun jij zwaar oordelen, omda tikde rem erop trek wat betreft aanschaf paard wil toch helemaal niet zeggen dat onze verstandhouding niet goed is, wij hebben een hele goede verstandhouding en praten over alles, er is heel veel over school gepraat maar tussen praten en daden zit nog een groot verschil.
Overigens is zitten blijven geen probleem , is ook niet gezegd dat dit een probleem is , vraag was om naast school nu een paard te kopen terwijl school niet lekker loopt, hoe he tverloopt is moeilijk te voorspellen.

Band tussen ons is niks mis mee maar is wel zo dat wij haar heel kort houden en idd als een soort politieagent hele dag corrigeren, anders verliest ze helemaal overzicht.

Dus wij sturen haar de hele dag aan in de trant van "heb je je kamer opgeruimd, binnen komen jas meteen weg en van dat soort dingen.
We zijn al ver gekomen met haar door alles te automatiseren maar dat kost enorm veel moeite.

Schooltas in de avond inruimen heb ik lang volgehouden maar was niet te doen, kreeg ze niet betrokken erbij om het samen te doen, uiteindelijk was ik degene die hem inpakte.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:12

[florentine1 Op elke reactie die je krijgt komt een soort ja maar reactie.

[/quote]

en over beloven dat geld neem ik aan toch ook wederzijds, dochter had beloofd na herfstvakantie beter voor school te gaan werken en heeft ze niet gedaan dus moet je dit gedrag dan zomaar belonen met nog een dure investering die ook nog eens heel veel tijd gaat kosten, tijd die ze nu al voor school niet wil vrijmaken.[/quote]

Nee, dat is in mijn ogen niet wederzijds. Het is haar leven en jij moet net als school haar daarin sturen maar zij moet het toch echt zelf doen. Daarbij kan ze juist de motivatie voor school missen omdat ze verder ook geen doel meer heeft om naar toe te werken. Ja, je moet haar helpen leren te leren maar je moet er voor waken dat je niet als terrormoeder gezien wordt die alles belooft en uiteindelijk niet doet.

Probeer wat meer naar je dochter te luisteren en ga ook mee in haar denkwereld en als ze echt graag weer wedstrijden wil rijden ga dan op zoek naar een oplossing dat ze dat weer kan gaan doen en maak dan ook afspraken over school. Ga echter hobby niet als een dwangmiddel inzetten. Dat is gewoon niet eerlijk. Zoals gezegt het komt wel goed en meestal is eens goed luisteren naar elkaar al het halve werk.[/quote]

Ik luister niks ander dan naar haar maar zij ziet maar 1 ding voor ogen en dat is weer wedstrijden rijden , oke maar dit heeft wel consequenties en dat is dus eerst school op orde, als ouder mag je toch wel grenzen stellen. We hebben talloze plannen aangedragen op school te verbeteren werkelijk met geen 1 plan heeft ze serieus moeite genomen om aan de slag te gaan.

Verder ga ik niet verder meer op in over bespreken met haar want daar ligt het probleem helemaal niet, ze is gewoon moeilijk te overtuigen dat ze nu school verkeerd aanpakt, ze wil graag eigen plan daarin trekken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:17

Maar dan ligt de oplossing toch voor handen?

Ze mag paardrijden (iets afnemen is wel het ergste wat je kunt doen) maar wedstrijden zijn afhankelijk van inzet.
Inzet even dikgedrukt want dat is het belangrijkste. Inzet tonen ergens voor. Iets niet halen is niet erg, zolang je maar inzet toont.

Ik snap dat je oplossingen, mogelijkheden en advies zoekt maar op bokt zoveel mensen, zoveel meningen. Je moet zelf achter je keuze kunnen staan.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:02

Ze heeft in ieder geval een paard om te rijden, je neemt haar hobby niet af. En ja dat ze dan geen wedstrijden kan nemen moet ze dan maar even voor lief nemen, ik snap dat ze dan geen doel ziet want dat zou ik ook niet hebben. Zoals jij haar beschrijft ts, komt ze op mij redelijk verwend over. Als zij beter haar best doet en je ziet ook resultaat, waarom ga je dan niet kijken naar een paard? School gaat voor, al snap ik niet dat een paard een motivatie is om op school beter je best te gaan doen..

Eerst 8 onvoldoendes weg en dan kijken naar een paard zou ik zeggen ;)

Als zij echt niet wil leren zal ik haar gewoon grof gezegd plat op haar bek laten gaan, want het is écht niet leuk als al je vriendinnetjes over gaan en jij blijft zitten. Misschien wordt ze dan wakker en ziet ze in dat ze wel moet leren.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:13

Shadow0 schreef:
florentine1 schreef:
juist ja maar pony is half jaar weg nu toen stond ze er gewoon voor op school , plannen kunnen wijzigen als de situatie heel anders is nu

Maar de boodschap is toch vooral dat jij je als ouder dan onbetrouwbaar opstelt. Vind ik dan. Los van de schoolresultaten denk ik dat je iets kapot maakt in de band met je dochter.

Als het niet had gekund vanwege bv geld, dan hadden jullie naast elkaar gestaan en samen kunnen treuren dat het niet meer kan. Dat is heel iets anders. Maar hier plaats je jezelf rechtstreeks tegenover haar, met een enorm zwaar middel, en eigenlijk zonder voorafgaande waarschuwing. Je verandert de regels van het spel ineens. Zelfs als het tot betere schoolresultaten zou leiden, maak je iets kapot tussen jullie.

Ik vind ook dat jij je als ouder onbetrouwbaar opstelt t.o.v. je dochter. Ik doel hiermee op het boekverslag wat ze heeft ingeleverd. Jij hebt achter haar rug om haar lerares gebeld om door te geven dat het verslag niet door haar is gemaakt. Dit bevordert niet echt de toch al moeizame moeder - dochter relatie.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:26

er zijn speciale huiswerk begeleiders waar ze vanuit school gelijk naar toe kan om haar huiswerk onder toezicht te doen.

Dit is erg prijzig maar misschien leert ze daar wel de routine om het daarna thuis te kunnen doen.

Ik zou geen paard op dit ogenblik voor haar kopen. Ze heeft zo te horen nog een knuffelpony en kan 2 keer in de week nog lekker rijden. Er zijn genoeg kinderen die hun paardenhobby minder kunnen beoefenen en wel de drive hebbenom op school te presteren.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:47

Het enige wat ik lees is "ze doet het niet" daar komt eigenlijk alles op neer. Nogmaals het is onwijs lastig met ADD om iets voor elkaar gedaan te krijgen. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is maar ik heb het idee dat je er wel heel makkelijk over denkt. Je zegt zelf dat ze altijd haar huiswerk maakt ?! Dat vind ik zelf al heel wat, dat kreeg ik zelf bijna nooit voor elkaar.

Je bent naar een psycholoog geweest. Okay.... het resultaat was niet wat je verwachtte dus je gaf op.
Weet je echter hoeveel psychologen er zijn? Ik heb er zeker een aantal voor de gek gehouden en altijd gezegd dat alles goed ging ook al wist ik dat dat niet zo was. Gesprekken met mijn moeder er bij waren helemaal een drama. Tot ik op een dag zelf zo erg vast liep dat ik geen andere uitweg meer zag dan naar de psycholoog.
Dit was iemand waar ik me op mijn gemak moest voelen, niet te streng, niet te oud en bovendien vrouw, die heb ik gevonden en wat ben ik blij dat ik haar gevonden had, zij was de enige die mij aan het praten kreeg en waar ik ook mijn problemen neer durfde te leggen.
Moraal van het verhaal: ga door met zoeken naar iemand die ze wel accepteert en waar ze haar problemen neer durft te leggen. Zo lang die persoon niet gevonden is gaat ze niks los laten en zeker niet om hulp vragen.

Verder, je vraag was verder met zoektocht paard of niet? Dit denk ik omdat je het zelf niet meer wist. Meerendeel zegt "Ja doen" en beargumenteerd dit. Minderheid zegt "Nee, ben je gek". Dit is het advies en doe er iets mee in plaats van alles opnieuw en opnieuw weerleggen en beargumenteren waarom het niet zo is. Ik bedoel.. we zijn al 12 pagina's verder.

Wat Benita zegt heb ik even gemist. Maar als mijn moeder dit zou doen, ongeacht of dit goed of slecht is zou ik door het lint gaan! Sorry, maar hoe durf je. Dan je zet je je dochter wel even lekker te kakken en dan nog beweren dat je verstandhouding prima in orde is. Mijn moeder heeft 1x zo een grapje gemaakt (was niets met dit onderwerp maar wel iets wat ik in vertrouwen had verteld) en ik heb weken al dan niet maanden mijn mond gehouden en alleen maar politiek correcte antwoord gegeven als ik er niet onderuit kon komen.
Als zij dat verslag niet heeft gemaakt dan zij het zo. Er zijn 2 gevolgen 1. De docent komt er achter, fraude verhaal etc etc. en ze moet het opnieuw maken. 2. De docent komt er niet achter en dochter wordt beloond met een voldoende echter de volgende keer dat ze geen keus heeft en het toch echt zelf moet doen loopt ze tegen de wand aan en gaat ze op der smoeltje.

Het vertrouwen doe je zo echt niet ten goede hoor. Nu jaren later bedenk ik me nog regelmatig of ik het wil zeggen omdat ik weet dat zij dan niet de enige die het weet. Niet dat ze het de hele wereld verteld maar wel omdat ik weet dat ze het aan iemand anders kwijt moet als ze er zelf mee in de knoop zit. Hiervoor ga ik liever naar de psycholoog.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 31-12-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:02

KellyR: ik Zie toch echt geen meerderheid die zegt "ja doen". Het gaat redelijk gelijk op en beidde kanten beargumenteren hun antwoord prima.

Er zijn goedde argumenten voot beidde kanten. Het is aan TS welke kant zij wilt/kiest

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:05

Maartje ik zie vooral veel ja en de nee's herhaling zich over het algemeen vaker dan de ja's.
Dat is in ieder geval hoe ik het mee krijg.
En ik zeg dan ook niet dat je ze ja of nee moet doen. Ik zeg alleen dat alles er ligt en dat TS nu zelf wel mag gaan beraden wat het beste is en waar het nou daadwerkelijk knelt in plaats van alles te weerleggen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:37

Om terug te komen op de vraag in de OP: Ik zou weer gaan zoeken naar een paard.

Je hebt haar oude pony verkocht om er een nieuwe voor terug te kopen. Dat heb je haar beloofd en je hebt nooit gezegd dat, als ze niet haar best zou doen, dat een nieuw paard niet door zou gaan.
Daarbuiten had ze al geen pony meer waarmee ze aan het trainen was toen ze slecht ging presteren, dus om dat nou aan elkaar te koppelen...

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:29

KellyR schreef:
Het enige wat ik lees is "ze doet het niet" daar komt eigenlijk alles op neer. Nogmaals het is onwijs lastig met ADD om iets voor elkaar gedaan te krijgen. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is maar ik heb het idee dat je er wel heel makkelijk over denkt. Je zegt zelf dat ze altijd haar huiswerk maakt ?! Dat vind ik zelf al heel wat, dat kreeg ik zelf bijna nooit voor elkaar.

Je bent naar een psycholoog geweest. Okay.... het resultaat was niet wat je verwachtte dus je gaf op.
Weet je echter hoeveel psychologen er zijn? Ik heb er zeker een aantal voor de gek gehouden en altijd gezegd dat alles goed ging ook al wist ik dat dat niet zo was. Gesprekken met mijn moeder er bij waren helemaal een drama. Tot ik op een dag zelf zo erg vast liep dat ik geen andere uitweg meer zag dan naar de psycholoog.
Dit was iemand waar ik me op mijn gemak moest voelen, niet te streng, niet te oud en bovendien vrouw, die heb ik gevonden en wat ben ik blij dat ik haar gevonden had, zij was de enige die mij aan het praten kreeg en waar ik ook mijn problemen neer durfde te leggen.
Moraal van het verhaal: ga door met zoeken naar iemand die ze wel accepteert en waar ze haar problemen neer durft te leggen. Zo lang die persoon niet gevonden is gaat ze niks los laten en zeker niet om hulp vragen.

Verder, je vraag was verder met zoektocht paard of niet? Dit denk ik omdat je het zelf niet meer wist. Meerendeel zegt "Ja doen" en beargumenteerd dit. Minderheid zegt "Nee, ben je gek". Dit is het advies en doe er iets mee in plaats van alles opnieuw en opnieuw weerleggen en beargumenteren waarom het niet zo is. Ik bedoel.. we zijn al 12 pagina's verder.

Wat Benita zegt heb ik even gemist. Maar als mijn moeder dit zou doen, ongeacht of dit goed of slecht is zou ik door het lint gaan! Sorry, maar hoe durf je. Dan je zet je je dochter wel even lekker te kakken en dan nog beweren dat je verstandhouding prima in orde is. Mijn moeder heeft 1x zo een grapje gemaakt (was niets met dit onderwerp maar wel iets wat ik in vertrouwen had verteld) en ik heb weken al dan niet maanden mijn mond gehouden en alleen maar politiek correcte antwoord gegeven als ik er niet onderuit kon komen.
Als zij dat verslag niet heeft gemaakt dan zij het zo. Er zijn 2 gevolgen 1. De docent komt er achter, fraude verhaal etc etc. en ze moet het opnieuw maken. 2. De docent komt er niet achter en dochter wordt beloond met een voldoende echter de volgende keer dat ze geen keus heeft en het toch echt zelf moet doen loopt ze tegen de wand aan en gaat ze op der smoeltje.

Het vertrouwen doe je zo echt niet ten goede hoor. Nu jaren later bedenk ik me nog regelmatig of ik het wil zeggen omdat ik weet dat zij dan niet de enige die het weet. Niet dat ze het de hele wereld verteld maar wel omdat ik weet dat ze het aan iemand anders kwijt moet als ze er zelf mee in de knoop zit. Hiervoor ga ik liever naar de psycholoog.

Ik heb het hieronder maar even gekopieerd:

florentine1 schreef:
Urielle schreef:
Kan ze het niveau wel aan? Wat is de mening van de docenten? Moet ze op haar tenen lopen, levert ze gewoon nauwelijks wat in, hoe is haar gedrag op school, wat is jullie huiswerkbeleid thuis?

werkelijk met alles moeten we haar een schop geven, projecten voo rschool worden ook maar 2 dagen van te voren opgestart.

net voor vakantie moest ze boekverslag inleveren, ze heeft ernstige dyslexi dus lezen is lastig ,maar ze had dus dus niks gelezen, ze heeft van grote broer verslag gepikt en ander kaftje erom gedaan.

toen werd het me te gortig en heb juf erover ingelicht, blijkt dat ze op school geen kans krijgt om luisterboeken te gaan doen, daar wordt nu vanuit school aan gewerkt maar Juf was not amused over deze actie van haar, ik heb wel gezegd dat ze dit verslag maar niet mee moet laten tellen en op later tijdstip met luisterboek maar extra verslag in moet leveren.

Ik ben het helemaal eens met KellyR, dit had je in mijn ogen beter niet kunnen doen. Ik heb vroeger veel gelezen en had nooit problemen met boekverslagen maken. Maar vele medeleerlingen en familieleden hebben van mij een boekverslag geleend. Ik denk dat 60 procent van alle boekverslagen geleend, gekocht of gedownload zijn. Mijn dochter moest laatst ook een boek lezen. Ze had geen zin om hem helemaal te lezen (was een saai boek), heeft wat delen gelezen en op het internet wat verslagen opgezocht en daar zelf iets van gebreid. Dit heeft ze mij eerlijk gezegd en ik heb dan zoiets van: oké, jouw keuze, jouw beslissing als de leraar erachter komt zul je zelf de gevolgen moeten dragen.

Daarom heb ik het idee dat door dit gebeuren met het boekverslag en het pony verkopen/ paard kopen verhaal de moeder dochter relatie ernstig verstoord is en je de schuld niet alleen bij je dochter moet zoeken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:18

D aanpak die goof aangeeft zou bij ook niet gaan werken. Ik had ook nooit zin in school. Ik deed thuis echt geen fiets voor school en haalde altijd net een voldoende. Mijn dagen waren altijd zo, als ik thuis kwam ging ik rijden. Ik werd dan rustig in mijn hoofd, kon alles even vergeten en het pesten ook. S'avonds ging ik tv kijken of met school bezig als ik zin had. Ze heeft nu een pony die ze mag rijden, dus daar zou ze haar ontspanning uit kunnen halen.

Word ze ook gepest? Want vaak zijn dit soort kinderen wel altijd de banketstaaf... En meestal praten kinderen er ook niet over. Ik werd ook gepest, dus ik wilde mij ook cool voelen. Dus ik maakte mijn huiswerk ook niet. En ze zit nu ook in de leeftijd dat ze erg beïnvloedbaar is.