Diergeneeskunde Loting 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:20

GESLAAGD *\%/*

Alle mensen die ook geslaagd zijn gefeliciteerd!!! :D

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:48

xShanty schreef:
Arantes schreef:

Jeej, een lotgenoot, ik doe ook voor de 3e keer mee. Welke klasse zit je? Ik heb besloten dat als ik nu weer wordt uitgeloot, dat ik dan definitief mijn diergeneeskunde droom opgeef. Anders blijf je maar lopen met wat als. Dus daarom ook geen België.

Gefeliciteerd alle mensen die geslaagd zijn! :D En sterkte nog voor degene die nog moeten wachten :=

Ik zit in klasse D helaas. Jij?

Ja ik loop de afgelopen jaren ook al rond 'wat als' dus ik moet t nu echt gaan doen van mezelf. Heb dit jaar ook voor het eerst geen paard meer, dus niets meer wat me echt in nederland houd wat dat betreft.

Ik ook in D jammer genoeg :(
En oh ja dat scheelt inderdaad heel erg in of je de stap wel of niet zet. Had ik mijn paard hier niet gehad had ik misschien ook België overwogen. Nouja hopen dat we maar gewoon allebei ingeloot worden, 3 maal scheepsrecht toch :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:45

unihorses schreef:
Ik wou eerst wel maar dan volgens jaar, België ben je zo veel minder waard en kon je je tot 27 april inschrijven als buitenlander en moest je al schoolgeld betalen las ik

Heb je linkje over dit bericht?
Vorig jaar was dit namelijk niet zo...

edit: https://www.uantwerpen.be/nl/onderwijs/ ... schrijven/

Gewoon pas vanaf 1 juli. & schoolgeld betaalt iedereen. Zo'n 900 dit jaar geloof ik

Coyote

Re: Diergeneeskunde Loting 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:45

Ik ben ook geslaagd! *\o/*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:49

Gefeliciteerd!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:51

Ik ben ook geslaagd, maar mijn cijfers word ik niet vrolijk van. Ben een lotingsklasse gezakt. Met heel veel geluk misschien met het tweede tijdvak nog weer terug naar klasse B. Heb namelijk een herkansing en mag nog een vak maken omdat die niet in het eerste tijdvak paste.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:17

Wanneer horen jullie welk lotnummer je hebt?

Ik wist op de dag van examen uitslag ook dat ik lotnummer 6 had.
En daarmee dus ook in lotingsklasse D met gemak ingeloot.

Maar weet niet hoe dat tegenwoordig zit?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:03

Marije_jiplover schreef:
Wanneer horen jullie welk lotnummer je hebt?

Ik wist op de dag van examen uitslag ook dat ik lotnummer 6 had.
En daarmee dus ook in lotingsklasse D met gemak ingeloot.

Maar weet niet hoe dat tegenwoordig zit?

Lotnummers? Is dat al lang zo? Is het dan zo dat nummer 1 als eerst mag en dan nummer 2? Of hoe werkt dat?
Ik heb geen idee meer hoe dat bij mij ging. Ik heb me ingeschreven, ging op vakantie, en de middag voordat ik terug zou komen lag de brief in de bus en belde mijn moeder dat ik ingeloot was

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:27

Destijds (1999) kon je lotnr opzoeken op de website van IBG (nu DUO).

En de laagste nummers per lotingsklasse waren ingeloot.

Na de eindexamens en tweede tijdvak, etc, als bekend was wie er in welke lotingsklasse zat, werd dus gekeken hoeveel mensen er per lotingsklasse werden toegelaten en de laagste lotnummers per lotingsklasse kregen bericht van toelating.

Maar of dat nu nog zo gaat??? Geen idee!

Dat vroeg ik me dus zojuist af.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:09

Je krijgt je lotingsnummer tegelijk met de lotingsuitslag, dus rond midden juli. Inderdaad de laagste nummers mogen door, en als je bent uitgeloot maar bvb nr 46 terwijl er 45 zijn ingeloot in jouw klasse, dan heb je heel erg veel kans dat je er nog in komt.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:25

Ga er dan maar gewoon vanuit dat je er in zit :')

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:33

Ik wil me hier toch even melden :o
Ik lees al een tijdje mee gewoon uit nieuwsgierigheid voor de procedure omdat ik volgend jaar examen doe en graag mee zal loten voor diergeneeskunde!

Gefeliciteerd geslaagden!

Ik wil jullie even vragen om hulp :D ik wil een pws doen die een beetje in de richting van diergeneeskunde ligt, iemand misschien een idee?
[STW] Communicatie met dieren

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:55

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over de weg richting dierenarts. Momenteel doe ik havo 4 met N&G, maar zonder natuurkunde. Ik heb ook begrepen dat als je een hbo propedeuse haalt, je tevens alle bèta-vakken aantoonbaar op vwo-niveau moet hebben gedaan, maar tellen de vakken die je tijdens je propedeuse hebt gedaan dan daar niet voor mee?
Zit een beetje in een soort studiekeuze dilemma nu, dus vandaar :o

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:58

Melisjeee schreef:
Ik wil me hier toch even melden :o
Ik lees al een tijdje mee gewoon uit nieuwsgierigheid voor de procedure omdat ik volgend jaar examen doe en graag mee zal loten voor diergeneeskunde!

Gefeliciteerd geslaagden!

Ik wil jullie even vragen om hulp :D ik wil een pws doen die een beetje in de richting van diergeneeskunde ligt, iemand misschien een idee?
[STW] PWS Communicatie met dieren

Heb even je topic gelezen maar ik heb mijn PWS afgelopen jaar over het gedrag van koeien gedaan, met betrekking op welke melksystemen er bij hen gebruikt werden etc. Dus qua communicatie met mensen kan ik je niet echt helpen. Wat ik je wel kan adviseren is om op tijd te beginnen en zelf echt een praktijkonderzoek(je) doen wordt ook wel erg gewaardeerd (tenminste op mijn school.).

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 00:36

Hier even een berichtje van iemand die met jullie mee leest!

Ten eerste gefeliciteerd aan iedereen die geslaagd is!

Ten tweede wil ik even reageren op dit berichtje:
unihorses schreef:
Ik wou eerst wel maar dan volgens jaar, België ben je zo veel minder waard en kon je je tot 27 april inschrijven als buitenlander en moest je al schoolgeld betalen las ik

Ik vroeg me namelijk af waar je deze informatie vandaan haalt? Ik studeer in Antwerpen en je kunt je juist pas vanaf juli inschrijven tot en met ergens halverwege september! Je hebt dus best nog even de tijd om eventueel over België na te denken ;). Het schoolgeld voor buitenlanders is ook precies hetzelfde als voor de Belgen. En hoezo ben je in België minder waard denk je?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 00:39

Is het niet zo dat je met het België diploma niet overal terecht kunt, maar met het Utrecht diploma op veel meer plekken/landen?
Mij is altijd wel verteld dat ze (in NL) liever mensen uit Utrecht aannemen voor een baan dan iemand uit België. De motivatie daarvoor is mij echter onbekend.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:38

Stille meelezer...

Komt misschien omdat de opleiding wel verschilt in Nl en BE waardoor ze in Nl liever mensen uit Utrecht aannemen en in BE liever mensen uit Gent. Hoe het met het diploma zit om in andere landen aan de slag te kunnen weet ik niet, zou ik moeten opzoeken, maar ik dacht dat Gent hoger in ranking stond voor de opleiding dan Utrecht, maar zou in ook eens moeten checken. Anyway, zowel Gent als Utrecht leveren prima dierenartsen af dus ik zou niet miepen over welke nu de beste is, de opleiding is zwaar genoeg en je haalt opgelucht adem als je de eindstreep haalt ;) of dat nu in Gent is of Utrecht! Veel succes aan alle geslaagden!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:44

Het systeem kwa onderwijs in België is wel heel anders en daar moet je als Nederlander wel mee overweg kunnen.
Destijds was Gent niet geaccrediteerd voor USA en Utrecht is dat al jaren wel. Dat zijn naar enkele faculteiten in Europa. Maar als je niet van plab bent de wereld in te trekken...

Daarentegen ken ik Nederlandse, in Utrecht afgestudeerde dierenartsen die in België een prima baan vonden en anders om ook Belgen die in NL aan het werk zijn.

Maar veel Nederlanders haken in Belgie echt af op het cultuurverschil in het onderwijssysteem. Althans, degenen die ik gesproken heb die de studie in Belgie niet volbracht hebben geven dat als reden.

edit:toevoeging.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-06-15 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:52

Marije_jiplover schreef:
Maar veel Nederlanders haken in Belgie echt af op het cultuurverschil. Althans, degenen die ik gesproken heb die de studie in Belgie niet volbracht hebben geven dat als reden.

Hmmm, ik ben niet geneigd om dat te geloven... Degene die ik ken die afhaakten (of ze nu NL-er of Belg zijn), haken af omdat ze er gewoon niet door geraken. Je gaat je (droom)studie toch niet afbreken omwille van cultuurverschil? En cultuurverschil vind ik al grappig op zich, ik merk daar echt heel weinig van hoor... :D Geloof niet dat er veel Nederlanders zijn in Gent die echt niet met Belgen om kunnen, de meeste kunnen dat prima ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:58

Cultuurverschil in het onderwijssysteem.
Waardoor ze dus idd moeite hebben met de lesstof, omdat die heel anders wkrdt aangeboden dan in Nederland.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:00

Marije_jiplover schreef:
Cultuurverschil in het onderwijssysteem.
Waardoor ze dus idd moeite hebben met de lesstof, omdat die heel anders wkrdt aangeboden dan in Nederland.

Oh zo, ja, dan geef ik je gelijk :)

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:08

Djeenie schreef:
Stille meelezer...

Komt misschien omdat de opleiding wel verschilt in Nl en BE waardoor ze in Nl liever mensen uit Utrecht aannemen en in BE liever mensen uit Gent. Hoe het met het diploma zit om in andere landen aan de slag te kunnen weet ik niet, zou ik moeten opzoeken, maar ik dacht dat Gent hoger in ranking stond voor de opleiding dan Utrecht, maar zou in ook eens moeten checken. Anyway, zowel Gent als Utrecht leveren prima dierenartsen af dus ik zou niet miepen over welke nu de beste is, de opleiding is zwaar genoeg en je haalt opgelucht adem als je de eindstreep haalt ;) of dat nu in Gent is of Utrecht! Veel succes aan alle geslaagden!

Ook hier een stille meelezer, maar dit is niet waar. Utrecht is nr 5 van de wereld, gent nr 26 dacht ik. (http://www.topuniversities.com/universi ... se+search=)
Daarnaast moet je als je in utrecht gestudeerd hebt en in Amerika/canada/australie wilt werken alleen de theorie toets van het NAVLE te doen, een dierenarts afgestudeerd in Gent moet ook een praktijkexamen afleggen. Internationaal is Utrecht beter aangeschreven dus. Zegt verder niks dat je geen goede dierenarts bent als je in Gent studeert, de manier van leren is er gewoon anders. Hier in zuid nederland hebben ze trouwens graag belgische dierenartsen ;)

Iedereen die geslaagd is gefeliciteerd! Ik studeer dgk in utrecht en het is geweldig

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:18

Klopt, nu ik er over denk, dat Utrecht wel hoger moet staan als jullie geaccrediteerd zijn voor de USA e.d. ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:30

Maar omgekeerd geldt ook dat veel USA diploma's in België gewoon niet erkend worden. Dat heeft niets te maken dus met of je wel of geen goede opleiding hebt genoten, maar ook over samenwerking/regels tussen de landen. Daar zou ik mijn keuze niet op baseren!

Ik stop hier in België na 5 jaar, heb echt genoeg van de studie en merk dat het mijn droom toch niet echt is. Dat komt mede door de mega wetenschappelijke manier waarop de studie is opgebouwd en het gebrek aan praktijk (of zelfs praktisch relevante vakken) in de bachelorjaren. Ik geloof niet dat je een mindere DA wordt als je in BE afstudeert, maar ook niet perse een betere. Je focus heeft ergens anders gelegen en dat kan van pas komen/minder van pas komen wanneer je later een bepaalde richting uit gaat. Uiteindelijk bepaal je het in deze studie imo helemaal zelf: je moet zelf gemotiveerd zijn, er tussenuit springen, extra stages zoeken en je eigen weg creëeren. Iedereen die gemotiveerd is, een goed stel hersens heeft en zijn doel voor ogen houdt kan gewoon een goede DA worden mits het volledig je passie is!

Iedereen uit dit topic: succes met de loting en hopelijk volgend jaar in de studie. En mocht je uiteindelijk toch geen DA worden, dan gaat de wereld ook niet vergaan (iets wat lang heeft geduurd om dat zelf te geloven).
Geniet allemaal van de ervaringen de komende jaren!

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:13

Geslaaaaaaaagd, Utrecht; Here I come!