Ziekmelden op tweede werkdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:09

Maiske schreef:
Anoniem schreef:
Maiske, ik begrijp dat jij graag enorm hardwerkende werknemers hebt, maar krijg bij jou toch al snel het idee dat het een strafkamp is in plaats van een leuke baan.:+

Strafkamp? In tegenstelling... ik scheid het kaf van het koren zodat iedereen zijn verantwoordelijkheden pakt ten aanzien van het werk.

Ik hoef niemand te motiveren of te enthousiasmeren om zijn of haar werk te doen. Sterker nog... ik merk eerder dat iemand niet lekker in zijn vel zit of ergens tegenaan loopt (werk of privé) dan dat ze ermee hoeven te komen. Ga erover in gesprek en kijken samen naar een oplossing of verbetering..... oog voor de mens noemen ze dat geloof ik ;)

Daarom zeg ik; ik krijg bij jou het idee dat.... Dat is in ieder geval mijn mening; het kaf van het koren scheiden en motiveren kan ook op een opbouwende manier, ik krijg van jou in ieder geval nou niet bepaald een gezellige werksfeer maar goed wat ik al zei.. 50+ mensen gaan (gelukkig) ook een keer met pensioen om plaats te maken voor een frisse wind.

En nogmaals; dat heeft niks te maken met lui zijn o.i.d. Maar sommige werkgevers hebben dus echt het begrip van een steen. Heb zeer regelmatig het verwijt gehad dat als ik me goed genoeg voelde om een rondje te lopen dat ik dan ook prima achter de kassa kon zitten (want tja, wat is kassawerk nou) alleen een beetje jammer dat ik dus ook nog wel naar m'n werkplek moest komen en dat werd toch echt wel lastig met een flink aantal kilometer fietsen terwijl ik in afwachting was van m'n hartoperatie hoor... Maar daar had mijn werkgever dus absoluut geen begrip voor; ik was een aansteller. Daarmee wil ik enkel zeggen dat niet iedere werkgever dus heel meedenkend is en begripvol is, wat misschien voor anderen weer helpt om iets socialer te reageren naar elkaar ;) Maar goed, in deze ging het niet om mij of om jou als werkgever, maar om de TS.

TS heeft in ieder geval een hele fijne werkgever, en als het een bijbaan is en ze komt niet door d'r proeftijd heen zal er ook geen man overboord zijn hopelijk :(:)

Bhodi

Re: Ziekmelden op tweede werkdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:13

Nou ik kan maiske heel goed begrijpen hoor..
Hoeveel werknemers melden zich wel niet ziek voor niks??

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:15

_sharonnn schreef:

als ik zo mag gokken.. 45 %
Tot dat er concequenties zijn zoals 1 dag kwijt van je vrije dagen etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:17

_sharonnn schreef:

Ik kan haar enerzijds ook wel begrijpen, ik zou alleen absoluut niet voor een werkgever kunnen of willen werken die voor mij gaat bepalen of ik alsjeblieft een dag ' voor niks' ziek thuis mag blijven, dan kies ik er toch eerder voor om inderdaad op eigen initiatief ziek thuis te blijven; stuur dan die arbo arts maar op me af; als je ziek bent zitten daar immers ook regels aan verbonden en afhankelijk van je contract leveren de eerste dagen van je ziekteverzuim je ook geen hol op, dus iemand blijft over het algemeen echt niet voor de lol thuis :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:20

Anoniem schreef:
_sharonnn schreef:

Ik kan haar enerzijds ook wel begrijpen, ik zou alleen absoluut niet voor een werkgever kunnen of willen werken die voor mij gaat bepalen of ik alsjeblieft een dag ' voor niks' ziek thuis mag blijven, dan kies ik er toch eerder voor om inderdaad op eigen initiatief ziek thuis te blijven; stuur dan die arbo arts maar op me af; als je ziek bent zitten daar immers ook regels aan verbonden en afhankelijk van je contract leveren de eerste dagen van je ziekteverzuim je ook geen hol op, dus iemand blijft over het algemeen echt niet voor de lol thuis :+

Assumption is the mother of all fiets. ;) Ik heb zelf jarenlang een leidinggevende functie gehad en ik heb er genoeg meegemaakt die echt voor de lol thuisbleven onder het mom van een griepje. Bijzonder te zien was dat het ziekteverzuim enorm toenam toen er een nieuwe World of Warcraft expansion uitkwam. Later zijn er een aantal ook betrapt op het feit dat ze thuisbleven als er nieuwe games uitkwamen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:20

Anoniem schreef:
_sharonnn schreef:

Je moet ze de kost geven die het wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:22

Nelis & Tazzey; oh ongetwijfeld, zijn er genoeg die het wel doen. Maar om iedereen die 1 dag dan ziek thuis blijft onder dezelfde kam te scheren.. Je kunt ook daarin doorslaan. Alhoewel ik snap dat als je zulke rotte appels hebt ervaren dat je dan al snel denkt dat iemand zich aanstelt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:24

Anoniem schreef:
Nelis & Tazzey; oh ongetwijfeld, zijn er genoeg die het wel doen. Maar om iedereen die 1 dag dan ziek thuis blijft onder dezelfde kam te scheren.. Je kunt ook daarin doorslaan. Alhoewel ik snap dat als je zulke rotte appels hebt ervaren dat je dan al snel denkt dat iemand zich aanstelt.

Ho ho! Dat heb ik nergens gezegd hoor!!

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:24

Tazzey schreef:
Assumption is the mother of all fiets. ;) Ik heb zelf jarenlang een leidinggevende functie gehad en ik heb er genoeg meegemaakt die echt voor de lol thuisbleven onder het mom van een griepje. Bijzonder te zien was dat het ziekteverzuim enorm toenam toen er een nieuwe World of Warcraft expansion uitkwam. Later zijn er een aantal ook betrapt op het feit dat ze thuisbleven als er nieuwe games uitkwamen.

Dan is Facebook ook een mooi medium

Niet binnen mijn eigen bedrijf maar bij een oud-werkgever keek men op Facebook bij een ziekmelding... echt schandalig hoeveel mensen er tijdens ziekte opzetten wat ze aan het doen zijn.

Tot een mid-week Parijs aan toe :+ Met de zonnebril op in de zon!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:25

Anoniem schreef:

Het is gewoon niet "slim"en "handig " om je op een tweede werkdag al ziek te melden, je krijgt toch een stempel , juist omdat er al zoval "rotte"appels zijn ..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:26

Maiske schreef:
Tazzey schreef:

Dan is Facebook ook een mooi medium

Niet binnen mijn eigen bedrijf maar bij een oud-werkgever keek men op Facebook bij een ziekmelding... echt schandalig hoeveel mensen er tijdens ziekte opzetten wat ze aan het doen zijn.

Tot een mid-week Parijs aan toe :+ Met de zonnebril op in de zon!

Die mid-week Parijs is echt schandalig! Het verbaasde mij toentertijd ook dat mensen op Facebook leuke uitjes posten terwijl de baas niet beter weet dan dat ze ziek zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:27

Maiske:
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig. Ik heb eens in de zoveel tijd plotseling opkomende buikpijn. Meestal prima mee door te lopen, maar ik heb ook enkele keren gehad dat ik niet rechtop kon zitten van de pijn, laat staan lopen. Nu voel ik dit wel 1 a 2 dagen van tevoren aankomen. Maar zou jij dit dan willen weten, of komt dat over als 'ik ben morgen zielugh'? Kans is groot dat ik gewoon zou kunnen komen werken, maar als dat niet kan wil de werkgever neem ik aan zo lang mogelijk de tijd hebben om iemand anders te zoeken voor die dag.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:28

Tazzey schreef:
Anoniem schreef:

Ho ho! Dat heb ik nergens gezegd hoor!!

Ik bedoelde ook niet jou persoonlijk ermee, dat had ik misschien beter moeten afschermen maar jullie reageerden allebei tegelijk :+ Excuses :)

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:35

Wat mij vooral heel erg opvalt is dat de oudere garde allemaal zegt , werken en de jongere garde in dit topic ziek melden?
Zit toch dan idd een verschil qua werkmentaliteit tussen deze generaties zoals een andere bokker eerder verwoordde. Ik geloof dat Maiske dat zei.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:38

Anoniem schreef:
Daarom zeg ik; ik krijg bij jou het idee dat.... Dat is in ieder geval mijn mening; het kaf van het koren scheiden en motiveren kan ook op een opbouwende manier, ik krijg van jou in ieder geval nou niet bepaald een gezellige werksfeer maar goed wat ik al zei.. 50+ mensen gaan (gelukkig) ook een keer met pensioen om plaats te maken voor een frisse wind.

En nogmaals; dat heeft niks te maken met lui zijn o.i.d. Maar sommige werkgevers hebben dus echt het begrip van een steen. Heb zeer regelmatig het verwijt gehad dat als ik me goed genoeg voelde om een rondje te lopen dat ik dan ook prima achter de kassa kon zitten (want tja, wat is kassawerk nou) alleen een beetje jammer dat ik dus ook nog wel naar m'n werkplek moest komen en dat werd toch echt wel lastig met een flink aantal kilometer fietsen terwijl ik in afwachting was van m'n hartoperatie hoor... Maar daar had mijn werkgever dus absoluut geen begrip voor; ik was een aansteller. Daarmee wil ik enkel zeggen dat niet iedere werkgever dus heel meedenkend is en begripvol is, wat misschien voor anderen weer helpt om iets socialer te reageren naar elkaar ;) Maar goed, in deze ging het niet om mij of om jou als werkgever, maar om de TS.

TS heeft in ieder geval een hele fijne werkgever, en als het een bijbaan is en ze komt niet door d'r proeftijd heen zal er ook geen man overboord zijn hopelijk :(:)

Uiteraard mag je dat vinden van Maiske, maar ik kan je wel vertellen, als jij zou werken bij ons op de afdeling en je was "goed genoeg" om je werk te doen, maar niet om te fietsen, dan werd / word je geacht maar voor een oplossing te zorgen.

Taxi op kosten van de zaak, meerijden met collega, ouders die je brengen, carpoolen, whatever. Denk een beetje mee en niet alleen in problemen.

Nirvana, jij werkt er vermoedelijk al langer. Eerlijkheid is voor mij een hele belangrijke. En ik als LG kijk dan ook een beetje naar de spreiding in je problemen. Is het altijd op maandag? Of wisselt dit? Is het altijd na voetbalwedstrijden van Nederlands elftal of niet.

Overigens is het niet alleen de werkgever die "schift". Ook het UWV heeft er een handje van. 1 van mijn collega's stond 's morgens op met een hart dat nog maar X% deed. Ziekenhuis is, ziekenhuis uit, second opinions etc. 2 jaar ziek, wet poortwachter, weet ik al niet meer. Collega moest in de ochtend beslissen of er die dag een half uurtje gelopen werd met de hond of een kwartiertje in de tuin werd gewerkt. Meer dan dat kon echt niet. En UWV wilde niet eens afkeuren omdat ze vonden dat wij (werkgever) niet voldoende hadden gedaan aan vervangend werk. Die collega kon bij wijze van niet eens de trap opkomen hier in het gebouw... Echt schandalig (van uwv dan, niet van die werknemer)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:40

Anoniem schreef:
_sharonnn schreef:

Ik denk dat maiske haar werknemers ook niet smeken om een dag ziek zijn, juist niet. Die zijn er altijd en weten dondersgoed dat ze thuis kunnen blijven als ze ziek zijn, juist omdat ze er altijd zijn, is het niet erg als ze er een keer niet zijn, want maiske weet heus wel dat haar werknemers ook een keer ziek zijn en accepteert dat evengoed. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:55

Hier gewoon werken met een gebroken been hoor, en terecht :) Zolang het geen gecompliceerde of erg pijnlijke breuk is, maar herstellend in gips kan je gewoon je handen, mond en hoofd gebruiken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:59

Er is natuurlijk een verschil tussen mensen die zich ziekmelden omdat ze ziek zijn en mensen die zich ziekmelden omdat ze naar parijs willen of omdat ze een of andere nieuw game willen spelen. Dat lijkt me geen discussie dat dat laatste not done is en denk ook niet dat iemand dat hier bedoeld te zeggen dat dat oke is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:00

Collie2008 schreef:
Hier gewoon werken met een gebroken been hoor, en terecht :) Zolang het geen gecompliceerde of erg pijnlijke breuk is, maar herstellend in gips kan je gewoon je handen, mond en hoofd gebruiken

Ligt natuurlijk aan je werkzaamheden, als ik in het gips zit kan ik niet mijn werk uitvoeren (en vervangend werk doen ze pas aan als de Arbo arts erom vraagt). Toen ik een slijmbeursonsteking in de schouder had, werd ik ook naar huis gestuurd.

Kan moeilijk vragen aan mensen of ze zelf hun eten bij de chef willen ophalen :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-04-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:01

Rocamor; en jij denkt dat ik dat niet heb voorgesteld? Ik heb gevraagd voor een passende oplossing, maar net als jouw collega functioneerde mijn hart dus ook niet naar behoren; (daarom stond er ook: in afwachting van hartoperatie, die krijg je niet voor de lol ) en alhoewel ik heel graag mee wilde denken werd er daar van geen kant meegewerkt, ik woon niet bij m'n ouders dus daar ga ik dan geen aanspraak op maken en ook de arbo arts was van mening dat ik beter thuis kon blijven dan op m'n werk verschijnen, maar werkgever was het daar dus niet mee eens :+ Kan ik nog zo mee willen denken, maar als de werkgever er tegenin gaat houdt het feest snel op. ' Want ik hoefde toch maar een beetje te zitten dus dan kon ik toch prima uitrusten van het fietsen'....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:06

Gast3289, je schreef zelf (althans zo interpreteerde ik het), dat je wel kon werken, maar niet naar je werk kon komen ivm afstand fietsen met een slecht hart. Als het dan alleen aan het reizen / fietsen ligt, dan zijn er zat opties te bedenken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:07

nelis schreef:
_sharonnn schreef:

als ik zo mag gokken.. 45 %
Tot dat er concequenties zijn zoals 1 dag kwijt van je vrije dagen etc etc

Dan blijven "ze" niet 1 dag thuis, maar gelijk 3... anders is het zonde van je eigen dag. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:20

Maartje1990 schreef:
Er is natuurlijk een verschil tussen mensen die zich ziekmelden omdat ze ziek zijn en mensen die zich ziekmelden omdat ze naar parijs willen of omdat ze een of andere nieuw game willen spelen. Dat lijkt me geen discussie dat dat laatste not done is en denk ook niet dat iemand dat hier bedoeld te zeggen dat dat oke is.

Maar dit weet de werkgever natuurlijk niet na 1 dag. Misschien gaat ze wel genieten van het mooie weer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:21

bruintje123 schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar dit weet de werkgever natuurlijk niet na 1 dag. Misschien gaat ze wel genieten van het mooie weer.

Maar als je een dag later er gewoon bent en vanaf dat moment al laat zien dat je wel een aanpakker bent kan de mening absoluut bijdraaien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:22

nelis schreef:
Wat mij vooral heel erg opvalt is dat de oudere garde allemaal zegt , werken en de jongere garde in dit topic ziek melden?
Zit toch dan idd een verschil qua werkmentaliteit tussen deze generaties zoals een andere bokker eerder verwoordde. Ik geloof dat Maiske dat zei.

Nou, ik ben ergens komen werken als veertiger, waar ik met 2 oudere collega's te maken had, beiden 50 plussers. Het was aan de lopende band handje au, hoofdje au, voetje au... bij hun. Mijn rug deed op een gegeven moment ook au, maar dat liep ik er in de loop van de dag uit, nooit ziek voor gemeld.

Mijn collega's meldden zich best vaak ziek. Gelukkig voor die mensen hadden ze een (slijm) streepje voor bij de werkgever en had het geen consequenties, en ik ving járenlang grotendeels hun werk op, zonder klagen, wat één van de twee die dan toevallig niet ziek was, wel deed.

Toen kreeg 1 collega last van haar rug, maandenlang thuiszitten, want ze wilde de fysio niet zelf betalen, zodat de werkgever dat tenslotte maar deed.
En het jaar daarop was ik dan eindelijk aan de beurt: ik viel en ging door mijn duidelijk overbelaste rug, zoals de dokter het noemde. Vervolgens reumatologenvoer geworden en ik was daar maanden zoet mee.
Daarna ik weer terug op de werkvloer en wat denken jullie? Ik werd een maand na mijn betermelden ontslagen! Mijn ene collega mocht het tot en met zijn pensioen uit blijven zitten en mijn andere collega werkt er nog steeds... :\

Oftewel: snap het maar, hoe dat werkt bij zo'n bedrijf...