Geneeskunde!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:11

Ik heb mijn sociale geneeskunde bij het consultatiebureau gelopen, maar is vooral erg eentonig.. Na twee dagen ken je het van wiechenschema wel uit je hoofd :O

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:30

Gomir ik zou graag een keuzecoschap doen op de IC. Heb jij tips over welke ziekenhuizen leuk zijn wbt IC? Ik studeer in Utrecht en volgens mij is de IC in het UMC heel goed, maar jij weet vast meer! :D

In mijn 2e jaar een keuzevak forensische gevolgd, ook naar de gevangenis geweest. Mega interessant! Hopelijk kan ik dat kiezen tijdens sociale geneeskunde over 8 weken.

Ik zweer trouwens bij Sobotta!

gomir

Re: Geneeskunde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:53

Twee IC's die volgens mij in jouw opleidingsregio vallen en die ik echt kan aanraden, omdat je daar een goed beeld van het vak krijgt zijn het St Antonius in Nieuwegein en Gelre ziekenhuis in Apeldoorn.
UMC zelf is natuurlijk ook een optie, maar een academische IC is wel heel anders dan die in een grote perifere kliniek. En juist in je coschappen zijn de 'gewone' dingen en de basis veel interessanter. En je ziet in de periferie veel meer van de acute opvang, in het UMC doet de anesthesist dat op de SEH.

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:07

Ik ga studeren aan de VU.
Dank voor jullie tips! Ik kon via via een sobotta kopen, dus ben daar nu maar voor gegaan!
En nog een vraagje, nemen jullie vaak je laptop mee naar school? Ik twijfel mamelijk of ik speciaal een tas neem met laptop vak erin of een losse laptoptas als ik verder een leuke/goede tegen kom zeg maar. Ik was van plan aantekeningen gewoon met pen en papier te maken en heb eventueel ook nog een ipad voor de kleinere opdrachten ed die mee kan.
Als iemand trouwens verder nog tips heeft waar ik rekening mee moet houden, graag!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:29

Ik nam mijn laptop vrijwel nooit mee :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:16

Ik nam hem vrijwel altijd mee :)
Heb je meteen een (relatief) nette samenvatting uitgetypt om te studeren

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:02

Dan pakte jij dingen duidelijk serieuzer aan dan ik ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:29

Gewoon persoonlijke voorkeur met gewoon schrijven kan ik het niet bij houden.. typen wel :D

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:54

gomir schreef:
Twee IC's die volgens mij in jouw opleidingsregio vallen en die ik echt kan aanraden, omdat je daar een goed beeld van het vak krijgt zijn het St Antonius in Nieuwegein en Gelre ziekenhuis in Apeldoorn.
UMC zelf is natuurlijk ook een optie, maar een academische IC is wel heel anders dan die in een grote perifere kliniek. En juist in je coschappen zijn de 'gewone' dingen en de basis veel interessanter. En je ziet in de periferie veel meer van de acute opvang, in het UMC doet de anesthesist dat op de SEH.

Bedankt voor de info! Ik ga eens wat mailtjes eruit gooien

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:13

dondeyne schreef:
Dan pakte jij dingen duidelijk serieuzer aan dan ik ;)

Zolang ik meetypte kon ik compenseren voor het feit dat ik niet zat te luisteren waar het over ging -O-

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 21:26

Ik heb ook altijd mijn laptop bij me, ideaal :j

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:46

Ik doe alles met pen en papier (: dan neem ik het beter op. Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik ;)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:05

Ik merkte dat ik beter leerde met pen en papier, maar het beter bij kon houden met mijn laptop. Dus werd het toch vaak mijn laptop en achteraf samenvattingen maken op papier. :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:00

Hallo meiden,
Ik kom even binnen vallen.
Ik ben op dit moment 4e jaar student aan de opleiding Voeding & Diëtetiek (HBO) en ben op dit moment 21 jaar.
Nadat ik mijn VWO heb afgerond (profiel N&G zonder natuurkunde) een tussen jaar gehad en vervolgens aan deze opleiding begonnen.
Maar ik merk dat mijn hart bij de geneeskunde ligt, ik heb dit altijd willen doen (serieus vanaf kleins af aan) maar achtte mezelf daar nooit toe in staat. Doordat ik geen natuurkunde heb gehad op het VWO was voor mij dan ook snel duidelijk dat ik geneeskunde links liet liggen.
Maar het blijft maar door mijn hoofd spoken... Ik zit nu dus in mijn afstudeerjaar en ben sinds dit jaar begonnen met een thuisstudie natuurkunde op VWO niveau om uiteindelijk als nog mijn natuurkunde te halen.
Maar nu loop ik er tegen aan, wat moet ik nou als ik straks afgestudeerd ben... Het gaat mij niet lukken om mijn natuurkunde te halen voor 2016. Wat dus zou betekenen dat ik pas in 2017 mee kan doen voor decentrale selectie van geneeskunde.
Ga ik een jaar werken als diëtist en ondertussen mijn natuurkunde halen of laat ik het hele idee van geneeskunde als nog varen en ga ik gewoon verder met een master op voeding gebied?
Zou een zij-instroom programma misschien ook wat voor mij zijn? En zo ja, is zo'n zij instroom gelijkwaardig aan een volledige studie geneeskunde?
En de grootste vraag (waar jullie waarschijnlijk geen antwoord op hebben); kan ik het wel??

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:02

Over zij instroom kan ik je geen info geven. Op de vraag of je het kan, is het ook lastig antwoorden. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik de studie (achteraf) mee vond vallen. En dat mijn ervaring is, ook kijkend naar mijn medestudenten, is dat als je het echt wil het zeer zeker haalbaar is! De een zal er iets harder voor moeten werken dan de ander, maar als je gemotiveerd genoeg bent is dat geen probleem. De meeste medestudenten hadden nog ruim voldoende tijd over om veel leuke dingen naast de studie te doen.
Over je leeftijd op moment dat je met de studie start; er zijn meerdere studenten die pas op latere leeftijd met de studie starten, dit hoeft dus zeker geen probleem te zijn. Als alles normaal doorloopt ben je alsnog op je 29e klaar.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:08

Zij instroom schijnt lastig te zijn. Ook daar zijn meer mensen die de zij instroom willen doen, dan dat er plekken zijn.

Door je leeftijd zal ik je niet tegen laten houden. Er zijn meer mensen die op latere leeftijd beginnen. Zolang je motivatie goed is, dan kom je er wel!
Wat Vivre zegt, de meeste hebben inderdaad ook echt wel tijd over. Het is hard werken ja, je hebt minder vrije tijd dan bij andere studies, maar ik vind het absoluut de moeite waard!!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:18

Bedankt voor jullie ervaringen!
Gemotiveerd dat ben ik zeker, anders had ik het nooit in mijn hoofd gehaald om naast mijn voltijd studie nog een thuisstudie natuurkunde te gaan doen.
Fijn om te weten dat er ook oudere studenten zijn.
lauraennala, volgens jou zou ik dus beter de reguliere route moeten kiezen ipv een zij-instroom?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:23

Ik ken niet alle ins&outs van de zij instroom, maar volgens mij kom je daar alleen maar voor in aanmerking als je bijvoorbeeld een bachelor biomedische wetenschappen (WO) hebt gedaan. Dat zou voor jou dan betekenen dat je eerst nog een andere studie moet gaan beginnen en dan via daar maar moet hopen dat je de zij instroom kan doen.
Het kost dan net zoveel tijd om het via de reguliere route te doen..
En even iets anders. Als je je bachelor al gedaan hebt, moet je dan geen instellingsgeld gaan betalen bij een tweede bachelor?
Laatst bijgewerkt door Lauraennala op 15-08-15 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:57

Ah oké ja zo begreep ik het ook vanaf de site van Utrecht dat je een bachelor biomedische wetenschappen moet hebben gevolgd. Maar van de site van Groningen begreep ik weer dat dat geen must was.
En over instellingsgeld had ik gebeld met de duo (volgens mij, is alweer tijdje geleden). En uit dat telefoontje begreep ik dat ik alleen instellingsgeld moet betalen wanneer een bachelor op hetzelfde niveau doe (dus hbo). Wanneer ik een bachelor op WO niveau ga volgen hoeft dit niet. En als dat veranderd is en nu wel zo is tja dan moet dat maar..

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:41

Hier een zij-instromer!
Er zijn meerdere universiteiten met een zij-instroom mogelijkheid en voor de meeste heb je inderdaad een WO bachelor nodig, maar bij Groningen en Amsterdam (UvA) kan het ook met een hbo diploma.
Het is inderdaad een zware selectie met maar weinig plekken en ik had zelf echt nooooit verwacht dat ik geselecteerd zou worden, maar het is me toch gelukt!
Het schakeljaar is wel pittig, waarbij je eigenlijk de hele bachelor in 1 jaar doet. Daarna stroom je in in de master en uiteindelijk krijg je gewoon een volwaardig diploma.
Motivatie en doorzettingsvermogen kunnen je heel ver brengen!
Ik heb er in ieder geval nog geen moment spijt van gehad! :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:47

Wat gaaf dat het je gelukt is!! Aan welke uni doe jij de zij instroom?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:13

Ik denk dat de leeftijd niet je grootste zorg hoeft te zijn. Ikzelf heb er drie jaar over gedaan om geneeskunde binnen te komen, waardoor ik nu net mijn eerste jaar heb afgerond. Ik ben net 22 geworden. :) Dit betekent dat ik met 27 mijn master haal en ik voel me eigenlijk totaal niet ouder dan mijn medestudenten. Meer mensen komen niet meteen binnen, waardoor de verschillen echt wel meevallen!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:36

Ik doe het aan de UvA.
Ik weet niet precies hoe het financieel zit als je al een hbo diploma hebt, maar anders zou ik zowel meedoen aan de decentrale selectie als aan meerdere zij-instroom selecties. Dan heb je meerdere kansen. De verschillende universiteiten hebben ook allemaal net wat andere selectie criteria waar ze de nadruk op leggen, waardoor je soms bij de ene wel door mag en bij de andere niet.

En over je leeftijd zou ik me idd niet zo druk maken. In de zij-instroom zijn de meeste sowieso wat ouder, de oudste in mijn jaar was zelfs 47..
Ik was zelf 22 toen ik ermee begon en was 1 van de jongste.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:20

Super bedankt allemaal! Leuke om alle ervaringen te lezen.
Kortom ik moet me niet tegen laten houden als ik het echt wel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:10

Ik heb een co-assistent gehad van een jaar of 50, je kunt op deze leeftijd echt nog prima aan de studie beginnen!