Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MPH

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:32

Mag ik vragen met wat voor dingen je bijvoorbeeld moeite had dan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:13

Voor mij was het vooral de drukte en ineens de zelfstandigheid. Ik ben echt een neuroot dus wilde vooral in het begin nogal eens bijvoorbeeld de hoeveelheid medicatie laten checken, en daar was geen tijd voor. Ook het indienen van HD foto's naar de juiste dingen etc, opsturen van lab onderzoeken waar ik nog niet bekend mee was etc, ik werd voor mijn kunnen naar mijn mening iets te veel losgelaten. Uiteindelijk kwam het altijd goed maar nu zou ik vooral eerst wat meer ervaring op willen doen in een rustigere kliniek.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 19:19

Ik heb ook heel veel moeite met het uitrekenen van de jusite medicatie. Ik ben écht geen ster in rekenen. Dus ik vraag bijna áltijd na of het klopt wat ik heb. De novacam snap ik onderhand wel, maar verder. Ben zo bang dat ik iets verkeerds doe, zeker de opiaten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:34

Ja dat was ook niet mijn sterke punt. Ook idd bang om te onder of over doseren etc.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:31

Begrijpelijk, dat is wel een stuk meer verantwoordelijkheid dan in een eerstelijns praktijk. We werken veel met protocollen, dus wat betreft opiaten kan er dan weinig mis gaan. Je vult het in in de computer en de juiste dosering wordt uitgespuugd. Ik doe verder ook alles met de rekenmachine hoor ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 14:03

Poeh, je moest eens weten hoe er op school gehamerd werd, zelfs verboden was om je rekenmachine te gebruiken. Nee, dan liever een foute dosering |o

Ik ben héel blij met een rekenmachine. Want neem Albipen. Ja, stiekem weet ik bést hoe ik dat uit moet rekenen, maar ik heb al wel tig keer gevraagd of mijn dosering klopt. Zeker als het gaat om konijnen. Moet ik altijd weer denken, hoe zit dat ook alweer.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:01

Haha wij gebruiken de albipen alleen voor de koeien. Amoxibactin of duplocilline bij de gezelschapsdieren. Konijnen zijn altijd wat apart ja, net als met de narcose die reken ik wel 2 x na, lijkt altijd zo veel!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:04

Wij deden ook alles uit het koppie uitrekenen. Niet erg natuurlijk maar ik vertrouwde mijzelf dan niet altijd en had vaak bevestiging nodig. Verder altijd veel fokkers in die kliniek en daar werd ik ook wel eens zenuwachtig van.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:07

Grin, gewoon rekenmachientje gebruiken hoor, veel veiliger!
En als je bij hond/kat/konijn al twijfels hebt... niet in de vogels en bijzondere dieren gaan werken XD als je iets van medicatie meer dat 0,5ml uitkomt moet je gaan twijfelen (tenzij t een groot konijn of kip is) ^^
0,003ml gebruiken is heel normaal en op een vogeltje van 24g kan je heuul snel overdoseren XD

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:15

De app van ast kan ook een hoop berekenen al moet je t dan nog wel omrekenen afhankelijk van welk product je gebruikt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:30

Ik moet daar gewoon een keer een extra cursus in gaan volgen waarin het uitgebreid en duidelijk wordt uitgelegd. We hebben namelijk enkel wiskunde en rekenen gehad en tja, daar heb ik gewoon niks aan omdat ik er écht moeite mee heb. Heb nog gevraagd of ze daar in de paraveterinaire lessen wat extra aandacht wilden besteden, maar dat is er nooit van gekomen..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:08

En toch is het gewoon rekenen en een rekenmachine gebruiken bij bijzondere getallen of twijfel kan geen kwaad, vind alleen wel dat je ongeveer zou moeten weten waar je op uit komt.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:23

Daarom hebben wij dus medisch rekenen gehad

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:30

Wat houdt medische rekenen dan in? Toch gewoon een kwestie van concentraties kunnen omzetten en dan vermenigvuldigen met je gewicht?
Een tip is mss wel om ALTIJD in kilo te werken ipv in grammen. Daardoor krijg je de meeste rekenfouten.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:41

Ik zie dit topic nu pas! :wow: wat leuk!! Ben zelf ook werkzaam als paraveterinair op een kleine kliniek in Limburg :j erg naar mijn zin!

En zoals hierboven wordt vermeld.. Rekenen is ook niet mijn sterkste punt.. Vraag het altijd na of rekenmachins :D

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:13

van een grote oplossing een minder zware oplossing maken etc om medicijnen passend te maken voor de diersoort leeftijd en conditie dus best praktisch

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:41

Ook zo'n hekel aan: als mensen hun hond/kat maar niet komen halen na een operatie 's ochtends. "Tot hoelaat zijn jullie open?" "Vijf uur mevrouw" "Oh maar dat red ik wel, tot straks!" *half vijf* midden in het stofzuigen. "Hallo ik kom... Halen" :roll: heeft dat arme dier de hele dag in de praktijk gezeten EN zoals altijd moeten er tijdens het poetsen weer mensen komen/telefoontjes komen.. Achja :=

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:44

Bij ons wordt er gewoon een tijd afgesproken wanneer ze hun dier kunnen komen halen. We zijn daarin enigszins flexibel, maar ze moeten in ieder geval voor half 5 opgehaald zijn, tenzij dit anders is. We hebben dan 'wisseling van de wacht' en het is gewoon handiger als je een dier niet over hoeft te dragen. 'S avonds is er ook maar 1 assistente dus dan is het gewoon niet praktisch als je dan een dier mee moet geven.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:54

Ja meestal spreek ik dat ook af hoor! Maar dan zeggen ze vaak van.. Ooh oké dan kom ik rond die tijd. En dat is dat wel eens een uur later ofzo.. :=
Maar wij sluiten ook echt om 5.. Dus dan moet ik voor die tijd ook alles gepoetst/afgesloten hebben. (Mits het uitloopt natuurlijk)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:56

Om 5 sluiten?! oh wat lekker! Wij werken 24/7.. :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:21

Wij hebben alleen 's morgens operatieprogramma. Dus 's morgens brengen en rond 12/half 1 ophalen. Als mensen niet kunnen mag het ook 's middags maar komt vrijwel niet voor.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 17:22

Oef, om 5 uur dicht, hihi. Wel lekker. Wij zijn tot half 8 open/bereikbaar, daarna krijg je heet noodnummer. En we doen de spoeddienst met ongeveer... Ff een gok, afwisselend met 5 dierenartspraktijken verdeeld over de stad.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:43

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik vijf uur ideaal vind.. Heb echt geluk :o we zijn ook maar een kleine praktijk! (Lees 2 para's en 2 DA) dus zo heel druk hebben wij het ook niet dus is het ook niet nodig. Als wij elke dag tot 6 of later zouden moeten kun je het laatste uur gaan slapen :p
@captain: ja hebben wij ook! En rond 1 uur half 2 ophalen doen wij meestal ook afspreken! Maar je hebt uitzonderingen helaas haha

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 11:40

Yes! Mag morgen op gesprek komen :D Ze bleken mij vorige week al een mail gestuurd te hebben, maar daar heb ik nooit iets van ontvangen helaas. Nu werd ik vanmorgen gebeld en ben ik uitgenodigd! Heel blij! :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:42

Veel succes dan voor morgen!