Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:29

Gefeliciteerd Ineke! En beterschap natuurlijk.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:48

oohhh bofkont :D :D

Beterschap daar....dat je maar spoedig mag herstellen en aan je baan kan beginnen *\o/*

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:26

Gefeliciteerd.
Zo even paar dagen niet gekeken...bam zo weer paar pagina,'s erbij.

Hier aankomende donderdag sollicitatie.
Solliciteer vanuit vaste baan als bouwku.ndig ingeni.e ur (puntjes omdat ik als vrouw snel opval in dit vak). Nu na 7 jr wil ik van baan wisselen, dat is vandaag de dag in mijn vakgebied best gewaagd.

Wish me luck.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:37

Het is wel via een d.etacheringsbureau. Wel heel anders dan ik gewend ben. Kreeg vandaag een voorstel, maar toch 200 bruto minder dan was aangegeven in ons gesprek. Moet nog het hele CAO doornemen, omdat mijn huidige werkgever daar niet mee werkt is dat nieuw voor mij.

Toch wel wennen zo'n bureau. Vind het toch best lastig zo via via solliciteren terwijl ik het idee heb dat de exacte arbeidsvoorwaarden nog niet helemaal duidelijk zijn. Daar ben ik zelf ook bij. Voorstaan beter voorbereiden en evalueren. En gerichter vragen stellen.

Jullie nog tips?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:39

Ik zou iig uitgaan van een netto-salaris ipv bruto :+. Ook zou ik navragen wat voor pensioen je gaat opbouwen (hoeveel opbouwen en wat is daarin je eigen bijdrage) en dit vergelijken met wat je nu hebt. En hoe zit het met bv reiskosten? Wellicht even vragen hoe het daar zit met mogelijke salarisverhogingen? Houden ze vast aan alleen verhogingen wanneer deze in de cao zijn vastgelegd of jaarlijks?
oja, en ik heb me laten vertellen dat die puntjes, en ook spaties, niets helpen ;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:08

Hoe werkt dat Via een detacheringsburreau zou iemand dat uit kunnen leggen of een link kunnen geven ik ben daar niet in thuis. Is dat zoiets als een uitzendburreau?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:04

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:13

Gefeliciteerd Ineke! Waar mag je beginnen? (en beterschap natuurlijk ook, maar goed dat het nu is en niet over 3 weken ;) )

lieke2 schreef:
Ik zou iig uitgaan van een netto-salaris ipv bruto :+. [/size]

Hier in België moet je daarmee oppassen. Bedrijven kunnen er namelijk voor kiezen om maar een minimum aan belastingen af te houden. Dan krijg je dus bv elke maand een prachtig nettoloon gestort...en als je dan je personenbelasting in de bus krijgt moet je plots 4000 of meer euro belastingen betalingen...daar gaat dat "mooi netteloon".

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:15

Oke, dat wist ik niet. Ben even uitgegaan van de NL situatie. Dus voor belgische bokkers, niet alleen hierop letten dus :D

Maar hoe weet je dan bij jullie hoeveel er aan belastingen gaat worden ingehouden? Moet je dan een pro-forma loonstrook opvragen zodat je dit zelf kunt zien? Hier in nl maakt dus je pensioenbijdrage een groot verschil tussen wat je bij A of B netto overhoudt (bij eenzelfde brutoloon en ieder een ander pensioen).

Wat je ook nog kunt navragen of ze evt een dertiende maand hebben? Of iets van een bonusregeling? Daar zou je ook nog op kunnen 'mis'grijpen als je dat nu wel hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:33

Krijgen jullie niet maandelijks een loonstrook? (of wekelijks, hoe je betaald wordt...)
Daar kan je dat hier gewoon op zien (of laten uitrekenen door iemand die er verstand van heeft). Wij hebben ook niet zo'n pensioenbijdrage zoals bij jullie blijkbaar :D .

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:14

Jawel maar das natuurlijk niet heel handig als je vooraf wilt weten wat je netto over gaat houden(anders zie je het idd op je loonstrook en die krijg je pas als je in dienst bent ;) ) Dus in België moet je sowieso je loonstrook in de gaten houden voor eventuele 'na'heffingen voor belastingen?
Jullie pensioen loopt dus niet gedeeltelijk via je werkgever?

* sorry voor off-topic 8-) *

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 13:38

Knert, puntjes helpen idd niet. Google filtert ze er uit helaas.

In mijn ervaring is het ook wel zo dat detacheringbureau's wat strakker in onderhandelingen zitten dan werkgevers. Ook komt niet alles 1 op 1 over. Er ontstaat gewoon ruis. Ik zou dus dingen echt op papier vragen etc.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:31

Kwayin ik ga beginnen bij een rederij in het centrum van Rotterdam. :)
Het is ook direct bij het bedrijf zelf dus niet via een bureau nog. Dat is sowieso prettiger.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:03

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:20

lieke2 schreef:
Jawel maar das natuurlijk niet heel handig als je vooraf wilt weten wat je netto over gaat houden(anders zie je het idd op je loonstrook en die krijg je pas als je in dienst bent ;) ) Dus in België moet je sowieso je loonstrook in de gaten houden voor eventuele 'na'heffingen voor belastingen?
Jullie pensioen loopt dus niet gedeeltelijk via je werkgever?

* sorry voor off-topic 8-) *

Als ik een nieuw brutoloon krijg, dan voer ik dat gewoon snel in in een bruto>netto calculator online. Die van Jobat is behoorlijk accuraat: http://www.jobat.be/nl/test/bruto-netto-calculator/
Je vult dan je brutoloon in en evt. andere informatie (burgerlijke staat, extralegale voordelen, groepsverzekering, maaltijdcheques enz) en op basis daarvan krijg je een behoorlijk exacte berekening van hoeveel je netto overhoudt :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:42

Ik gebruik die calculator ook altijd, of die op de site van de abvv, die is ook zeer accuraat en kan je eventueel ook een uurloon ingeven :) .

Lieke, er worden wel belastingen voor pensioen afgehouden maar niet individueel. Wij betalen op ons brutoloon 13,07 % RSZ(voor bedienden, arbeiders hebben een iets ander berekening), dat is geld dat naar een grote pot gaat en omvat onder andere de pensioenen, werkloosheidsgeld, ziekte-uitkeringen...
en bedrijfsvoorheffing. En voor die bedrijfsvoorheffing kan een werkgever beslissen om niet alles in te houden. Als ze het maximum inhouden, zou je op het einde van het belastingsjaar geen belastingen moeten betalen. Maar als ze het minimum inhouden, komt er dus een smak geld bij.
Vandaar dat hier dus bruto het belangrijkste is.

Hier staat het relatief eenvoudig uitgelegd: http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-sta ... loonfiche/

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:00

Hier dit weekend nog eentje eruit sturen voor een waarneming en vanaf volgende week weer rondje open sollicitaties.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:52

Doe zelf de berekeningen via raet. Heb even testgedraaid met m'n huidige salarisstrook en daarna berekeningen gemaakt.
Ben benieuwd of ik überhaupt nog reacties terugkrijg op 2 brieven, nog niet eens ontvangstbevestiging gehad. Wil ik daar dan wel werken?
Nu super gave functie gezien, alleen nog even inspiratie vinden voor een goede brief

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:46

Kan ik dit in een brief vermelden bij m'n competenties (die overigens allemaal gevraagd worden voor de functie)

Een onlangs ingevulde TMA (Talenten Management Analyse) geeft weer dat ik goed in een functie pas die het volgende van mij vraagt: dynamiek in het werk door bijvoorbeeld variatie in werkzaamheden, planning, contacten, taken en omgeving. Hierbij wordt een beroep gedaan op het aanpassingsvermogen, improvisatievermogen of organisatietalent.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:19

Dimple schreef:
Knert, puntjes helpen idd niet. Google filtert ze er uit helaas.

In mijn ervaring is het ook wel zo dat detacheringbureau's wat strakker in onderhandelingen zitten dan werkgevers. Ook komt niet alles 1 op 1 over. Er ontstaat gewoon ruis. Ik zou dus dingen echt op papier vragen etc.

heb het getest, heb geen hit op mijn naam. Blijkbaar werkt het toch wel. Een van mijn potentiële bazen zit mogelijk op bokt.

Maar zag hierboven wel een goede tip over pensioen. Dat vond ik wel een goede aangezien mijn huidige werkgever hier nogal heel coulant in is. Dat is dan idd gemiste inkomen.

1: Spitten jullie dat soort zaken echt helemaal door voordat je bij een potentiële opdrachtgever komt?
2: Of eerst maar eens kijken of je uberhaubt ergens aangenomen kan worden en dan later de papieren doornemen (en mogelijk tekenen).

Maar wat dan zo krom is dat bij de tweede optie, de intermediair vooraf een uurloon heeft vastgesteld met de opdrachtgever.
En ik nu een (kaal) voorstel heb waarbij ik toch echt 200 euro bruto per maand lijk te missen met mijn huidige salaris. Met kaal bedoel ik overigens dat ik totaal niet weet wat binnen dat loon wel of niet exact zit. Dus ik maak mij wat zorgen, want als het pensioen ook nog eens minder is.... ;(

Vind het vervelend dat wanneer ik donderdag wel wordt gekozen dat ik naderhand zelf weer afmeld omdat ik de voorwaarden er gewoon niet naar vind en er ook weinig rek in gaat komen. Tuurlijk heb ik dat recht om mij af te melden. Maar dan hebben we er met zijn allen zoveel tijd in gestoken om iets wat naar mijn idee vooraf allemaal al wel duidelijk had moeten zijn.

Zo snapt iemand hem nog? :') Geloof dat ik het er wat onsamenhangend neer had gezet.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:46

Tegenwoordig zou ik dit soort zaken echt vooraf willen weten :+ . Oa om teleurstellingen achteraf te voorkomen en net wat je zegt, als je vooraf weet dat je zeg € 200 bruto per maand minder gaat verdienen (en wat ik dan dus belangrijk zou vinden wat houdt je netto over en hoe is oa het pensioen) dan kan je jezelf afvragen of die plek wel de plek is waar je zou willen werken.
Maar misschien zijn er wel andere, meer zwaarwegende punten waarom je er juist wel zou willen werken, interessante projecten, scholing of meer zicht op leuke stijging in functie en salaris.

Kan je ze geen pro-forma berekening laten maken? Vrij normale vraag om te stellen hoor. En alles wat de opdrachtgever minder aan jou hoeft uit te betalen, is winst in zijn pocket.

@annastasia, ik zou zoiets er zeker wel inzetten. Ik zou alleen zelf de laatste zin ombouwen naar de competenties die jij dan zelf bezit, iets als: Dit komt uit deze test naar voren omdat ik mezelf goed kan aanpassen aan de verschillende situaties, goed ben in het organiseren en zeer flexibel maar daadkrachtig kan omspringen met wisselende input. (of zoiets natuurlijk :+). Ik zou zelf ook onlangs vervangen in recent, onlangs komt op mij een beetje vaag in de tijd over.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:59

@lieke2 bedankt voor je input.. Ik zal je advies op volgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:30

Gabbe schreef:
Hoe werkt dat Via een detacheringsburreau zou iemand dat uit kunnen leggen of een link kunnen geven ik ben daar niet in thuis. Is dat zoiets als een uitzendburreau?

Je komt dan in dienst van dat bureau voor de duur van het contract en krijgt een maandsalaris op basis van de afgesproken uren.
Bij een uitzendbureau werk je meestal op basis van losse uren en wordt je per uur uitbetaald.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:14

*stille meelezer meld zich*

Ben sinds twee maanden druk aan het solliciteren. Mijn contract liep af en ben nu sinds een week werkloos (op vrijwilligerswerk na). Voor meer info kan ik je mijn linkedin pb-en, maar wil liever niet teveel werksites aan m'n 'privésites' linken :o

Ben zo'n beetje overal ingeschreven, heb alleen het volgende 'probleem'. Ik word continue gebeld / gemaild / ge-pm't door van die zweverige bedrijven... Creëer je eigen toekomst, zonder baas, met topinkomen et cetera. Wat je moet doen is erg onduidelijk maar goed.

Zijn er meer die hier last van hebben? En zo ja, kun je hier iets tegen doen?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:32

Eerste afwijzing van de 8 brieven binnen.... De vacature was al vervuld waarom staat hij dan nog op de site denk ik dan :?