Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:14

Axel_Valerie schreef:
Rowdine schreef:

Ik snap niet zo goed waarom je je competenties niet afstemt op het specifieke bedrijf en daar in je brief op in gaat ipv dat weg te proppen in een cv?
Als een bedrijf als competentie een uitstekende kennis van de Engelse taal vraagt, dan zeg ik in mijn brief dat mijn Engels bovengemiddeld is om die en die reden.

Dat is ook in principe de bedoeling maar ik zie hier veel mensen die iets extra's willen toevoegen aan hun CV. Dan is dit wel het meest gebruikelijke. En de competenties moeten ook eigenlijk wel echt op elk bedrijf waar je bij solliciteerd afgestemd worden. Dus dan moet je eigenlijk elke keer je CV veranderen. Wat ook eigenlijk niet de bedoeling is want je moet een CV zo kunnen uitdelen aan iedereen.

Ja, daarom vind ik het ook zo vreemd.
Het is logisch dat sommige vaardigheden een plek krijgen in je cv. Ik heb daar bijvoorbeeld mijn talenkennis bijstaan omdat het voor mijn vakgebied erg belangrijk is bij iedere functie waarop ik solliciteer.
Mijn cv is hetzelfde voor ieder bedrijf waar ik het naartoe stuur. Mijn brief pas ik wel iedere keer aan aan hetgeen de bedrijven vragen/waar zij naar opzoek zijn.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:15

Rowdine schreef:
Toch bedoel ik dit met allerlei tierlantijnen.
Wie gericht solliciteert past zijn of haar ambities aan op de functie en op het bedrijf. Solliciteer je namelijk bij een internationaal bedrijf dan zou je op z'n minst ergens internationale ambitie moeten hebben. Ook je vaardigheden stem je af op het specifieke bedrijf waar je solliciteert. En mede daarom hoort dit thuis in een motivatiebrief en niet in een cv.
Een cv is een overzicht van je werkzaamheden etcetera, niet een betoog over wie je nu eigenlijk bent.

Wellicht is het afhankelijk van de branche maar ik ken geen enkele branche waarin dit wel wordt gewaardeerd.

Ik ben het er bovendien mee oneens dat men er 'zin' in moet hebben een cv te lezen. Kwaliteit spreekt voor zichzelf. Dat bereik je niet met een foto, kleur of indeling.
Als je er gewoon voor zorgt dat een cv er netjes uitziet en het Nederlands oke is, dan nodigen ze je echt wel uit als je past bij wat zij zoeken.

Dat kan jij vinden. Toch wordt het tegenwoordig steeds gebruikelijker om een summary toe te voegen.
Aan een CV anno nu worden meer eisen gesteld dan een dan vroeger, toen een standaard lijstje met gegevens, opleiding, kwalificaties, etc. voldoende was.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:19

Edit! Hier zijn de competenties:

Energie
Integriteit
Loyaliteit
Gesprek voeren
Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
Klantgerichtheid
Probleemanalyse
Resultaatgericht werken
Vasthoudendheid
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Ondernemerschap
Flexibel reageren
Stressbestendigheid
Discipline
Organisatiesensitiviteit
Creatief denken
Kritisch
Organiseren
Coachen
Ambitie

Motiveren
Tactisch gedrag
Oordeelsvorming
Netwerkvaardigheid
Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
Innovatief handelen
Mensgericht leiderschap
Sociabiliteit
Doorzettingsvermogen
Omgaan met details
Zelfsturing
Leiderschap
Financieel bewustzijn
Initiatief ontplooien
Conceptueel denken
Confronteren
Plannen en organiseren
Impressie
Accuratesse
Analyserend vermogen
Conflicten beheersen

Aanpassingsvermogen
Sensitief reageren
Presenteren
Visie
Groepsgericht leiderschap
Delegeren
Onafhankelijkheid
Luisteren
Durf
Inzicht in de omgeving
Zelfkennis
Leervermogen
Overtuigen
Assertiviteit
Onderhandelen
Flexibiliteit
Voortgangscontrole
Zelfontwikkeling
Anticiperen
Besluitvaardigheid

@Resferber
Een CV anno nu. Ik heb maandag ook weer vier mensen op gesprek. Ik moet heel eerlijk bekennen dat geen van deze vier mensen dat hebben toegevoegd aan het CV. Mijn boodschap over die toevoeging is alleen dat ook al bedoel en zie jij het als een positief stukje tekst er gaan meerdere ogen overheen en het kan zo zijn dat andere mensen dingen niet zo positief zien als jij dat ziet. Het is dus een extra risicofactor die je er aan vast plakt. Het kan natuurlijk ook zijn dat het bedrijf heel blij is met dat stukje tekst, zoals ik zei het brengt een risico met zich mee.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:24

In het stukje verkoop je jezelf als het ware. Tegenwoordig wordt een persoonlijk stuk op je CV tijdens elke studie een loopbaanbegeleiding besproken en geadviseerd.
Waarschijnlijk ga je het in de toekomst meer zien. :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:33

Het gedeelte van enkele "kern" competenties toevoegen is zeker in. Vooral omdat je dan de werkgever zijn aandacht trekt met termen die ze bij het bedrijf gebruiken. En dat is ook niet verkeerd. Maar een samenvatting zoals jij die omschrijft kan heel misleidend zijn voor alle partijen. Ik snap wel wat je bedoelt maar dat hoort toch echt in je brief thuis. Er zijn wel bedrijven waar je enkel je CV moet inleveren zoals in kledingwinkels. Voor dat soort dingen adviseer ik het wel te doen. Maar als je bij grotere bedrijven waar je ook een brief naartoe schrijft wilt solliciteren adviseer ik toch echt om dat in je brief te verwerken. Ik hoor er hier en van bedrijven in de regio (waar wij heel veel contact mee hebben omdat wij van hen afhankelijk zijn en zij van ons) erg negatieve en geirriteerde verhalen over.
Edit: dat is vaak omdat er maar heel weinig mensen zijn die dit goed en pakkend kunnen, hierdoor komt het eigenlijk in 99% van de gevallen over als onprofessioneel en storend. Ik heb het hier over sollicitaties op elk niveau.

Dungen

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:39

Mijn cv is klaar voor gebruik.
Strak maar zeker wel een eigen twist en als je hem tussen 100 cv's ligt pak je hem er zo tussenuit zo der dat het storend is.

Bedankt voor de hulp axel_valerie!
En de rest ook :P

Laat jullie wel weten of het succes heeft gehad :')

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:42

Hij is mooi geworden hoor!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:45

:o dank je

Gisteren een stukje zelfvertrouwen verloren (door een botte banketstaaf) maar zit er nu weer opgeplakt :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:52

Axel_Valerie schreef:
Wij voegen meestal zo'n kopje in. Ik heb dit gekopieerd uit een word document dus het staat hier een beetje vreemd maar even voor het beeld:

Automatiseringskennis

Microsoft Office Words Zeer Goed

Microsoft Office Excel Goed

Microsoft Office Powerpoint Zeer Goed

SAP Goed

Zou ik er wel "word" van maken :D

Ik zou dingen als office alleen toevoegen als je er bovengemiddeld goed in bent, of zoals hierboven met niveau.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:58

Je kunt er ook redelijk aan toevoegen of voldoende dan weten mensen dat het niet vreemd voor je is maar dat je open staat voor ontwikkeling. Iets ervaring is altijd beter dan niets ervaring. En ja excuses WORD niet WORDS!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:53

misschien en stomme vraag maar zet je op je cv bij competenties :
Doorzettingsvermogen of doorzetter? :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:21

Doorzettingsvermogen kaart je aan als competentie

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:28

Thank you.!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:24

Dit topic is machtig interessant, en ik heb al een aantal ideetjes opgedaan om mijn cv te verbeteren dan wel aan te passen. Toch heb ik een probleempje waarbij ik heel benieuwd ben wat jullie daar mee zouden doen.

Ik ben zelf ruim 10 jaar geleden thuis komen te zitten met een burn-out. Nee, geen psychische klachten of depressies, maar een klassiek workaholic gevalletje van je-baan-te-leuk-vinden-en-stug-door-blijven-gaan *\%/*
Het heeft me dan ook een paar jaar gekost eer ik weer volledig hersteld was met een normaal energie niveau. Daarnaast wat mantelzorgtaken gedaan voor mijn chronisch zieke moeder. Inmiddels probeer ik alweer een jaar of 4 actief te solliciteren, maar afgezien van wat losse opdrachten via een uitzendbureau heeft me dat weinig opgeleverd.

Qua opleidingen, HAVO, VWO en HBO-propedeuse (studie afgebroken na een auto-ongeluk).
Om toch weer wat te doen met m'n hersenen (onder het mom rust roest), doe ik sinds anderhalf jaar via http://www.coursera.org cursussen. Heb er inmiddels ook al een tiental afgerond met een Statement of Accomplishment.

Mijn vraag is nu, hoe omschrijf ik het gat van ruim 10 jaar op m'n cv het beste? Ik ben niet van plan het weg te laten of om er over te liegen, het is immers onderdeel van mijn ervaringen en zelfkennis. Tot nu toe heb ik namelijk het idee dat dit werkgevers vooral afschrikt, ondanks dat ik zeer gemotiveerd ben om weer opnieuw aan de slag te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:22

Zijn er ook mensen met ervaring van solliciteren in het buitenland? Ik ben uitgenodigd door een groot Amerikaans bedrijf (gevestigd in New York) om te solliciteren, hun Recruitment Coordinator heeft mij benaderd en vraagt of ik een cv kan versturen inclusief portfolio.

Nou heb ik wel een Nederlands portfolio en cv, maar uiteraard ligt er geen Amerikaans cv klaar..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:14

WiancaR schreef:
Zijn er ook mensen met ervaring van solliciteren in het buitenland? Ik ben uitgenodigd door een groot Amerikaans bedrijf (gevestigd in New York) om te solliciteren, hun Recruitment Coordinator heeft mij benaderd en vraagt of ik een cv kan versturen inclusief portfolio.

Nou heb ik wel een Nederlands portfolio en cv, maar uiteraard ligt er geen Amerikaans cv klaar..

CV of resume? Dat verschil schijnt nogal belangrijk te zijn, Amerikanen willen het heel anders zien. Ik zou gewoon eens googlen, heb er zelf helaas geen ervaring mee..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:16

Siamsmeesje schreef:
Dit topic is machtig interessant, en ik heb al een aantal ideetjes opgedaan om mijn cv te verbeteren dan wel aan te passen. Toch heb ik een probleempje waarbij ik heel benieuwd ben wat jullie daar mee zouden doen.

Ik ben zelf ruim 10 jaar geleden thuis komen te zitten met een burn-out. Nee, geen psychische klachten of depressies, maar een klassiek workaholic gevalletje van je-baan-te-leuk-vinden-en-stug-door-blijven-gaan *\%/*
Het heeft me dan ook een paar jaar gekost eer ik weer volledig hersteld was met een normaal energie niveau. Daarnaast wat mantelzorgtaken gedaan voor mijn chronisch zieke moeder. Inmiddels probeer ik alweer een jaar of 4 actief te solliciteren, maar afgezien van wat losse opdrachten via een uitzendbureau heeft me dat weinig opgeleverd.

Qua opleidingen, HAVO, VWO en HBO-propedeuse (studie afgebroken na een auto-ongeluk).
Om toch weer wat te doen met m'n hersenen (onder het mom rust roest), doe ik sinds anderhalf jaar via http://www.coursera.org cursussen. Heb er inmiddels ook al een tiental afgerond met een Statement of Accomplishment.

Mijn vraag is nu, hoe omschrijf ik het gat van ruim 10 jaar op m'n cv het beste? Ik ben niet van plan het weg te laten of om er over te liegen, het is immers onderdeel van mijn ervaringen en zelfkennis. Tot nu toe heb ik namelijk het idee dat dit werkgevers vooral afschrikt, ondanks dat ik zeer gemotiveerd ben om weer opnieuw aan de slag te gaan.

Je kunt gewoon neerzetten dat je met andere dingen bezig was hoor. Dat hoeft helemaal niet negatief te zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:28

Ik heb gekeken op die link die hier ooit geplaatst is en werd echt heel geinspireerd en heb voor mijn sollicitaties ook een ander cv ontworpen.
Ik kreeg vanmorgen mail terug met een bedankje voor mijn duidelijke brief en cv. met een uitroepteken.. haha misschien ben ik te blij, maar daar was ik wel blij mee:)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:44

Het is je visitekaartje dus daar kun je inderdaad heel blij mee zijn!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:50

Dat is leuk om te horen royce!

Cv is goedgekeurd door meerdere personen. Ik zit alleen met mijn brieven nu weer in de knoei. :=

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:51

Haha wat scheelt eraan?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:54

Weinig inspiratie en ik ben bang van diegene die ik wel heb gestuurd iets te pittig zijn zeg maar :=

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:56

HAHA wat staat erin? Mag ook via PB!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:03

Ik stuur hem wel even via pb :=

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:54

Ik ben de afgelopen 24 uur 3x gebeld op basis van mn CV (en morgen gesprek). Wilde het toch even melden *\o/* :D