2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Missy_

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:48

Mijn beoordelaar mist structuur en logica, hij vindt bepaalde dingen nog onduidelijk, vindt dat er dingen niet worden aangehaald terwijl dit wel zou moeten, termen zijn niet voldoende geoperationaliseerd (past mooi bij de vraag van Espoir, hier loop ik ook steeds op vast!) en hierdoor wordt de rest ook onduidelijk..

Verder schreef hij naar mijn begeleider dat hij alleen de eerste paar pagina's heeft gelezen omdat hem daarna al duidelijk werd dat het geen go zou worden, nee daar heb ik wat aan.. Hij heeft het nu niet formeel beoordeeld want anders zou ik echt opnieuw mogen beginnen volgend jaar.
Als ik zijn feedback lees voel ik me ook echt aangevallen! Zo van sorry hoor dat ik het niet goed doe. :(

Er zijn ook best wat puntjes die al eerder verbeterd hadden kunnen worden dus ik vind het een beetje jammer dat het nu op deze manier gaat, heb ik ook gezegd tegen mn begeleider.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:08

Oooh nee Missy, wat ongelofelijk balen! Probeer de feedback niet als aanvallend te ervaren. Het is goed bedoeld en hij wilt je op die manier waarschijnlijk alleen maar scherp en kritisch maken over je onderzoek.

Mag je nu wel verder met aanscherpen van je stuk?

Begrippen operationaliseren geldt voor ieder onderzoek, zowel voor kwantitatieve als kwalitatieve. Ik heb nu een manier gevonden om begrippen te operationaliseren. Eerst schreef ik het in een soort verhaalvorm, maar daar werd het voor mij ook niet bepaald duidelijk van. Mijn vriend heeft vier jaar geleden zijn scriptie goed afgerond en heeft toen ook begrippen geoperationaliseerd. Hij heeft het toen in een figuur gezet waarin het begrip puntsgewijs werd uitgewerkt. Dat heb ik nu ook gedaan en daar heb ik goedkeuring voor gekregen!

Volgende week wil ik de praktijk in gaan.. Zie er zó tegenop! Ik ga onder docenten enquêtes uitzetten en ga ze persoonlijk benaderen met de laptop in de hand. Anders ga ik geen respons krijgen waarschijnlijk. Ben wel bang dat ze er negatief over gaan doen of zich aangevallen voelen of iets...

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:48

Ja ik moet gewoon verder, ook met mijn interviews. Officieel mag je niet interviewen als je nog geen GO hebt maar ik moet wel. Ik weet ook wel dat ze het allebei goed bedoelen, maar het is alsnog ontzettend balen om het zo maar even te zeggen :P

Heb je misschien een voorbeeld van hoe jij nu hebt geoperationaliseerd. zo in een figuur? Ik heb het namelijk ook in een verhaalvorm. Weet natuurlijk niet of dat ook te gebruiken is bij mijn scriptie maar ik ben wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet!

Ik snap dat je daar tegenop ziet! Zo direct op mensen afstappen heeft wel de meeste kans van slagen, anders zeggen ze dat ze het wel doen maar dan kan je er alsnog op gaan zitten wachten..

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:47

Missy, wat ontzettend zuur! Flauw ook dat hij het niet gewoon netjes beoordeeld heeft, je mag het dus nog wel een keer proberen? Misschien kan je er eens samen met je begeleider aan zitten en proberen er samen uit te komen!

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:16

Ja ik mag het gelukkig nog wel een keer inleveren, dat is dan wel weer fijn van de beoordelaar want hij had dit ook gewoon als officiële 2e poging kunnen zien!
Ik heb woensdag een afspraak met mijn begeleider staan en als ik er niet uit kom mag ik ook bellen. Beetje jammer dat ik maandag ook nog een tentamen heb :P Nu ben ik me daar vooral op aan het focussen want als ik dat tentamen niet haal mag ik al helemaal niet afstuderen :=

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:13

En dat wil je ook niet hebben natuurlijk :+ Hopelijk kom je er nu wel uit dan!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:20

Komt vast goed! 3x is scheepsrecht! :D
Ik heb een PB gestuurd met mijn stuk operationalisering, hopelijk kan je er iets mee :)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:40

Ja en ik heb woensdag dan een afspraak met mijn begeleider, gaat goed komen :) Desnoods met vertraging maar ik moet en zal afstuderen!! Ja ik zag je pb'tje, dank je! Zal het morgen even goed lezen :)

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:15

Hola, mag ik mij hier ook melden?
Ik ben ook aan het afstuderen, wat een drama... -O-

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:36

Welkom Jeska2! Wat ben je aan het onderzoeken?

Zijn er al bokkers de praktijk in?

Ik ga volgende week dinsdag enquêtes afnemen op de medewerkersdag. Zo heb ik meteen iedereen te pakken. Ben benieuwd of het goed gaat komen. 8 Mei moet namelijk het concept al ingeleverd worden, begin wel te stressen inmiddels..

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:50

Pff, ik zit in de laatste maand van mn stage. Eigenlijk wil ik met 2 weken mn concept eindverslag/schriptie af hebben.. Maar tot nu toe alleen nog maar materiaal en methode geschreven.
M'n lijf zit er ook een beetje doorheen, en dan heb ik ook nog genoeg experimenten te doen op stage zelf.
Ben blij als alles straks klaar/achter de rug is.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:54

Ik doe onderzoek naar de communicatieve werking van verpakkingsdesign. Dat houdt in dat ik ga kijken naar welke keuzes consumenten maken mbt een verpakking en in hoeverre de kennis en emotie een rol spelen bij het keuzeproces. Ik vind het een interessant onderwerp maar begeleiding vanuit school is een drama (HBO niveau overigens). Ik had nu eigenlijk mijn enquêtes uit moeten zetten, maar ik heb mijn theoretische gedeelte nog laaaaang niet af... :=

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:10

Hier is het ook drama. Einddatum concept midden mei. Vandaag m'n laatste interview, de helft al uitgewerkt. Maar nu alle literatuur verwerken in theoretisch kader en uitkomsten interviews in hoofdstuk. Nog maar 5 weken.. Vind het vrij lastig om naast het werk nog productief te zijn.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:07

Ik zit heel erg tegen het 'theoretisch kader' aan te hikken. En ik moet mijn resultaten nog verwoorden in mijn scriptie. Ik zit ook nog steeds heel erg met het feit dat ik niet weet welke documenten ik nu moet opleveren. Ik heb een onderzoeksrapport, een scriptie, adviesrapport, en beroepsproducten. Ik snap nog steeds niet wat het verschil is tussen een onderzoeksrapport en en scriptie. Hoe hebben jullie dat opgelost

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:41

Oh huh, dat is vreemd. Ik moet ook een adviesrapport schrijven maar mijn onderzoeksrapport en scriptie is hetzelfde!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:29

Eindelijk bij met lezen. :D

Tegenslagen :(:)
Goede momenten :D

Hoe is de status van iedereen momenteel?

Ons PvA is vorige week officieel goedgekeurd na 6 concepten :D , alhoewel wij al met dataverzameling bezig zijn. Intern lopen wij als ware voor t.o.v. school, dus we kunnen vlot doorwerken zo. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:32

Jeetje Rena dat is een hoop.
Onderzoeksraport, scriptie en eindrapport zijn hier allemaal hetzelfde, al wordt het een scriptie genoemd.

Beroepsproducten ken ik niet.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:02

Ik ben nog niet veel verder dan de vorige keer dat ik wat schreef hier. Ik ben maar begonnen met mijn interviews terwijl ik nog geen go heb. Mijn begeleider zei dat ik dit maar gewoon moest doen omdat ik anders wel heel erg achter zou lopen. Alle interviews zijn nu gedaan en ik moet er nog 2 uitwerken dus dat is bijna klaar :) Daarna ga ik maar weer mijn opzet aanpassen en inleveren. Deze week is eigenlijk concept van het hele stuk inleveren maar dat ga ik sowieso niet redden, 13 mei is de definitieve versie inleveren en ik ben bang dat ik dat niet ga redden :(

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:02

Rot is dat hé Missy.. Ik heb dat ook. Normaal ben ik altijd goed op schema wat betreft studie maar nu al zoveel tegenslagen gehad dat ik enorm achterloop.

Hoe zit dat bij jullie met begeleiders? Ook zo'n drama of hebben jullie wel goede begeleiding? Vanuit school of extern?

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:50

Ja ik moet zeggen dat het me echt wel vies tegenvalt allemaal.. Ik ben er niet heel enthousiast over moet ik zeggen, mijn begeleider is extern maar er zijn ook wel interne begeleiders. Ik krijg hele vage feedback en tijdens onze afspraken moet ik altijd maar raden wat hij nou eigenlijk bedoeld, beetje jammer. Nou is het natuurlijk wel mijn scriptie en moet ik het zelf doen, maar ik heb wel het idee dat ik een soort van tegengewerkt word terwijl dit niet de bedoeling kan zijn

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:18

Scriptie, adviesrapport en onderzoeksrapport is in mijn ogen precies hetzelfde (hooguit met een andere insteek bekeken, maar neem aan dat je niet 3 versies van je verslag moet inleveren hoor!)

Ik heb echt mazzel met m'n begeleidsters. Hele lieve enthousiaste vrouwen die me ook echt willen helpen. Iedere keer als ik iets inlever gaat ze het echt helemaal lezen en verbeteren op taal enzo.

Op dit moment ben ik druk bezig met de spss analyses en het uitschrijven etc.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:56

|o Gister een heel stuk tekst samengevat voor in mn theoretische achtergrond, en niet opgeslagen.. nu net verwijderd door op een verkeerde knop te drukken (verwijderen zonder op te slaan, of opslaan), omdat het in een klein scherm stond .....
*domdomdomdom*

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:31

Dispar wat fijn dat je zulke enthousiaste begeleiders hebt! Ik kreeg laatst feedback dat ik een alinea ergens anders neer moest zetten, dus dat had ik gedaan. Daarna feedback waarom ik die alinea daar neer had gezet.. Uhm ja dat moest toch? 'Ja maar je moet niet zo precies doen wat ik zeg.'

Soms snap ik er echt geen hol van.. Ik moet niet precies doen wat hij zegt, maar hij zegt wel honderd keer achter elkaar dat die alinea echt niet daar moet maar op die andere plek. :roll:

Zo had ik feedback van mijn beoordelaar; Ik had aan het einde van de probleemanalyse verteld wat er in het volgende hoofdstuk (theoretisch kader) aan bod zou komen. 'In het volgende hoofdstuk zullen enkele theoretische onderwerpen aan bod komen blablabla..'

Staat er bij het volgende hoofdstuk, dus het theoretisch kader: LEID DIT IN!!!!
Nou sorry hoor.. Wat heb ik dan net gedaan? En je hoeft heus niet in hoofdletters te schrijven -:(-

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:48

Voor mijn gevoel is een scriptie en een onderzoeksrapport ook een en het zelfde. Maar ik krijg geen duidelijk antwoord vanuit school dus dat is zeer verwarrend. Ik kom ook een beetje in de knel nu met wat ik waarin moet zetten enz. In mijn scriptie staan nu mijn aanleiding en inleiding, methodologie, theoretisch kader en hier komt nog reflectie bij en conclusie en discussie. De resultaten heb ik voor nu nog in een apart document en ik twijfel dus wat ik van de resultaten in mijn scriptie moet plaatsen, voluit of alleen een beknopte versie en dan verwijzen naar een bijlage?! Adviesrapport wordt sowieso apart.

Mijn begeleiders, zowel vanuit school als van het bedrijf, zijn super. Beide erg tevreden over de resultaten tot zo ver dus dat is wel prettig.

@Missy: het klopt wel dat je aan het begin van een hoofdstuk een korte inleiding moet schrijven. En tja, de manier waarop mensen feedback geven is niet altijd even positief.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:19

Nou, hier staat alles op een enorm laag pitje.. het ging al even niet goed met mijn oma waardoor ik weinig concentratievermogen had, maar afgelopen zaterdag is ze overleden en morgen is de crematie.. ik loop qua tijdsplanning al 2 weken achter en ik heb weinig hoop dat het allemaal nog goed gaat komen :( 3 juni is mijn deadline en ik knijp hem echt.