PraktijkDiploma Boekhouden (PDB)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Re: PraktijkDiploma Boekhouden (PDB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:13

En ik weet dondersgoed dat je de BTW op 181 moest boeken ipv 182 (zie Noordhoff boek) (indien een vordering al is afgeboekt en nu toch betaald wordt) dus vandaar ben ik het met 10 niet eens.. Heb een klacht ingediend per e-mail, vond er nog meer warrige vragen tussen zitten.

Ik weet niet precies waar ik op uit kom, is lastig rekenen, want soms geeft de Associatie een extra punt of hoe dan ook. Misschien een 7 ofzo.

Jullie succes morgen, zal voor jullie duimen!

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:42

Voor zover ik geleerd heb moet je btw die je na een afboeking terug gehad hebt van de belastingdienst boeken op af te dragen btw. Ik had hem goed, maar ik blijf het vreemd vinden dat je je debiteuren weer moet opboeken ik zou hem gevoelsmatig eerder op nog te ontvangen bedragen boeken.

Ik ga morgen nog beter opletten heb soms echt hele domme fouten erbij zitten. En daar baal ik nog het meest van want die zijn zo onnodig.

Vraag 4 had ik ook zo berekend als de uitwerking, maar ik vraag me af of ze vraag 5 wel goed hebben berekend.

Aniekskie eentje heb je er in ieder geval in de pocket nou die andere nog succes morgen.

edit ik had bij vraag als antwoord directe en indirecte lonen, maar bij de uitwerkingen hebben ze het eigenlijk alleen over brutolonen ga er eigenlijk vanuit dat mijn antwoord dan ook goed is of hadden jullie iets anders?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:18

Volgens mij is dat hetzelfde, uiteindelijk wordt je brutoloon toch verdeeld in direct en indirect.
Heb ook bij alletwee domme fouten ertussen zitten. Bij KC heb ik in het overzicht om de economische levensduur te berekenen bij jaar 2 en 3 optelfouten gemaakt. 4 heb ik wel goed en dat was ook het juiste antwoord. Kon daar 5 punten voor krijgen en heb er 2 afgehaald voor die fout, maar ja hoe hun dat doen.
Kom daar nu op 26 punten en bij 27,5 heb je een 5,5 dus is maar heel krap, dus ben wel benieuwd wat ik daar uiteindelijk voor krijg.

Zo nu ga ik slapen, morgen om half 9 komt de hoefsmid en de rest van de dag lekker rustig aan doen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:25

Bij vraag twee.. daar had ik staan, in deze volgorde en op deze plek

2) Brutoloonkosten Zorgverzekeringswet
Directe lonen en indirecte lonen

Vond dat ook een rare vraag. Ben benieuwd ofdat ik de punten krijg.

Hadden jullie ook de boeken van Noordhoff (inzake vraag 10 met de BTW)? Ik weet zeker dat daar in stond, 'te betalen btw 181' namelijk.

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:05

Ja wij gebruiken bij de opleiding ook de boeken van noordhoff.
Ik heb het ook een paar keer voorbij zien komen bij oude examens en die werden dan ook aan af te dragen btw geboekt. Hoe het in de boeken staat durf ik uit mijn hoofd dan ook niet te zeggen.

PA heb ik zeker gehaald ondanks een paar stomme fouten.
Bij FA had ik 24 punten voor de opgaven die helemaal correct waren dan had ik er nog 3 waarvan de boeking goed was maar de berekening niet en ik heb vier open vragen niet meegerekend waarvan ik denk dat ik ze goed heb, maar de vraag is hoe zij daar naar kijken. Dus theoretisch zou het zo moeten zijn dat ik de laatste vier punten om een 5.6 afgerond dus een 6 te behalen.
Maar gelukkig mag ik vanavond nog een keertje. Maar eerst nog even werken en dan op tijd weg om wel op tijd op het examen te zijn.

Coentjuh gefeliciteerd want als jij geslaagd bent dan heb je je diploma op zak goed hoor. +:)+

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:55

Pff...wat een weer, hier zijn de wegen een drama, wordt op tijd weg vanmiddag. Heb gelukkig vrij vandaag.

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:34

coentjuh ik zit net nog even het boek door te bladeren en zie op pagina 18 een stukje over de btw in oninbare vorderingen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 18:47

Jep, zie voorbeeld op blz 19 vraag "C"

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:53

Gisteren het examen gedaan en heb geen idee ik had nu wat meer moeite met de open vragen, maar de opgaven gingen wel weer goed naar mijn idee. Heb ze na het examen nog met iemand van mijn klas gecheckt die de stof aardig onder de knie heeft en we hadden heel veel de zelfde boekingen en uitkomsten. Dus nu maar afwachten. Ga zo mijn koffer pakken en op weg naar zonniger oorden en dan zie ik de uitwerkingen wel als ik terug ben.

aniekskie hoe ging het bij jou?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:15

Had het idee bij beide examens dat dingen me makkelijker afgingen. KC het eerste deel heb ik voor mijn gevoel met twee vingers in mijn neus gedaan, tweede deel daarintegen totaal niet die vond ik heel pittig. Dus nu hopen dat ik in ieder geval genoeg punten voor een voldoende heb, dan ben ik al tevreden.
FA vond ik aan de ene kant vrij makkelijk, aan de andere kant best pittig. Merkte aan mezelf dat ik met sommige boekstukken moeite had en daar dus waarschijnlijk fouten in heb gemaakt. Maar we zullen zien. De open vragen waren niet echt uit FA maar meer uit de theoriestof van BKB had ik het idee, want had bij die eerste vragen echt zoiets van als het hele examen zo is kan ik het wel schudden, maar viel dus mee.

Heerlijk, heel veel plezier op vakantie, dat is een heerlijk vooruitzicht, helemaal met dat weer hier!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 14:16

Nou wel fijn dat jullie allebei een extra kans hadden, hopen dat het gelukt is!

Fijne vakantie zamzam!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 08:51

Zouden we deze week de uitslag al krijgen of volgende week?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:16

Ik hoop deze week, ben echt wel benieuwd, zit ook iedere keer te kijk of de uitslagen van de avondexamens erop staan, maar helaas nog niet.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:16

Hmm...ze staan er nu nog steeds niet op :s

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:24

Ja heb ze gehaald! KPC nu dik een voldoende. FA had ik dit keer iets minder gemaakt maar wel een voldoende. Ben nu helemaal blij, maar toch nog wel nieuwsgierig naar mijn officiële cijfers.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 14:25

Oh super! Zie dat ze er op zijn gezet. Heb even door het AVOND examen van FA gekeken, maar die ziet er wel moeilijker uit dan het DAG examen daarvan. Nu maar hopen dat we snel de cijfers krijgen!

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:06

Anniekskie gefeliciteerd

Ik ben vandaag terug gekomen van mijn vakantie en gelijk gekeken naar de uitwerkingen. En ik heb FA nu zeker gehaald. En ik ben ook wel benieuwd naar de officiële cijfers

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:23

Zamzam ook gefeliciteerd! Vond jij hem makkelijker of moeilijker?
Heb je een goede vakantie gehad?

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:39

Ik heb een heerlijke vakantie gehad valt alleen wel weer tegen om in een koud Nederland terug te komen. :brr:

Ik had bij deze het laatste gedeelte helemaal goed, maar had weer wat stomme fouten in het eerste gedeelte. Bij de vorige had ik weer heel veel (vooral stomme) fouten in het laatste gedeelte. Nu maar afwachten op de officiële cijfers die komen eind januari begin februari. En dan weer in februari op naar de laatste twee modules.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:02

Waar blijft die e-mail, ik ben zo benieuwd of het écht gelukt is en wat ik heb gehaald * zucht * -O-

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:01

Wachten duurt lang.....
Als het goed is komen de uitslagen via email op 1 februari. Op internet staat nl dat de schriftelijke uitslagen op 8 februari komen en degene die online hebben ingeschreven krijgen vijf werkdagen eerder per email bericht, maar stiekem hoop ik dat ze de emails eerder versturen.

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:18

De site van de associatie is nu iets aangepast er staat nu dat de officiële uitslag uiterlijk op 8 februari per post wordt verstuurd en dat de e-mails vijf werkdagen eerder dan de post verstuurd word. Dus eigenlijk kan de uitslag nu elke dag per email binnen komen...... spannend.....
De uitslag van het avond examen wordt uiterlijk 15 februari per post verstuurd, maar ik hoop dat ik daar niet op hoeft te wachten en dat de uitslagen van het dag examen al goed genoeg zijn. :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 23:48

Ik dacht dat die datums er al stonden? Het zal denk ik wel deze week zijn, bij mijn vorige examens was het iedere keer na 3 weken.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:00

Ben ook erg benieuwd. Enquêtes sturen waren ze al wel goed in van de week. Was helemaal blij met een mailtje van de associatie, maar helaas waren mijn cijfers nog niet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 00:03

Hahah me too, ik dacht al "hé het zal toch niet he!"

BKB/BKC had ik binnen 5 uur mijn cijfer ofzo, dus dit is wel ff wennen!