Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:55

in ons bedrijf wonen er 2 medewerkers op loopafstand en 2 verder weg, gister is er al geregeld dat 1 van de collega's uit de buurt zou openen, zodat ik rustig aan kon doen, vanmiddag ben ik iets eerder weggegaan (overuren :+ ) zodat ik niet in het donker hoefde te rijden, ik ben nachtblind en in combinatie met sneeuw is dat geen succes :+

morgen ben ik vrij, maar als mijn collega die nog verder weg woont niet kan komen, dan ga ik gewoon werken :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:55

Dana01 schreef:
ik zeg niet dat mensen MOETEN gaan werken, wat ik wel vind is dat ze dan een snipperdag kunnen opnemen :j

Ja, maar niet iedereen kan tegelijk een snipperdag opnemen... Erg lastig als er in het ZH niemand op de spoedeisende hulp aanwezig is...

Dana01

Re: Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:56

je hebt helemaal gelijk, maar ik vermoed dat ze in het ZH wel goed voorbereid zijn op zulke dingen

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:57

pinuts schreef:
wat mijn werkgever ook vindt, ik kan gewoon niet komen. Bussen rijden simpelweg gewoon niet, en heb geen auto.. lopend of fietsend gaat niet met een 80 km.. Dusjaa.. overmacht

Als morgen het OV niet rijd dan kan ik dus ook gewoon niet werken..
Ik woon zelf in de buurt van Alphen a/d rijn en werk dus in Amsterdam.
Moet eerst een halfuur op de fiets, dan heb ik een bus van ongeveer 50 min. en dan nog een tram.
Ook niet echt lopend te doen^^
Maarja ze weten dat ik met het OV moet komen dus als het niet rijd en ik niet kan komen begrijpen ze het vast wel :)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:57

ik moet zo ook de weg op, nachtdienst.
straks ook met mijn autootje de weg op geweest, viel me op dat sommige auto's ontzettend hard reden, zullen wel winterbanden hebben, maar toch!
zelf een vrije dag opnemen, moet kunnen. maar zou zelf niet zo snel bellen om te zeggen dat ik niet kom, dan maar een uur eerder vertrekken. werk trouwens als verpleegkundige, dus zeggen dat ik niet kom is geen optie

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:58

zoals ik al zij als mijn man werk had dat het wel noodzakelijk zou zijn, dan zou die van mij mogen ook al ben ik hoogzwanger, met alle risicos van dien dat ik bv alleen in de polder zit en geen kant op kan, en mijn man niet snel bij me kan komen, maar in dit geval vind ik de veiligheid van mijn man, en mijzelf even belangrijker als een dagje niksen op het werk.
het het dus alleen even over onze situatie.

zou die in het ziekenhuis werken zouden we er dus wel alles aan doen om te gana, maar dan is het dus noodzakelijk, zo denk ik er over, en dat zal niemand veranderen.

overgens kost het de baas geen geld hoor, dat mijn man thuis blijft. dat vind ik ook niet nodig, dat die er voor op moet draaien.
maar ook dat had ik al gezegt.

iedereen moet voor zich zelf de keus maken om wel of niet de weg op te gaan, hier de oprit af is al glijden, het is ook maar net waar je woont enz enz.

calmiteitenverlof is hier inderdaad niet voor bedoeld.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:58

Dana01 schreef:
je hebt helemaal gelijk, maar ik vermoed dat ze in het ZH wel goed voorbereid zijn op zulke dingen

Ja, dat zou je van het OV ook verwachten...
Het personeel van de SEH woont ook gewoon thuis en moet ook door de sneeuw naar het werk...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:59

Mij kost het trouwens gewoon mezelf geld. Ben zelfstandig onderneemster en als ik niet werk verdien ik geen geld :P. Waag me leven al iedere dag met mensen die nog niet kunnen autorijden, dan gaan we dat niet ook nog eens in de sneeuw doen ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:00

ik bedacht me vanmiddag dat ik niet graag bus chauffeur zou zijn, je draagt wel de verantwoording voor al die mensen, als je dan een ongeluk krijgt :oo

op dat moment snapte ik ineens waarom ze niet reden :x

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:01

corinepgek schreef:
Heb 2 auto's met winterbanden dus ik waag me er wel aan. Maar ik geef autorijles, vanochtend toch maar de eerste opgehaald maar na een uurtje weer afgezet, gemiddelde snelheid van 5 km/uur gehad dus hij snapte wel dat we niet door gingen rijden. Vervolgens het CBR gebeld of de examens doorgingen, dit was uiteraard niet het geval dus heb alle lessen voor de rest van de dag ook gelijk afgebeld, levensgevaarlijk zo. Die eerste jongen van vandaag moet morgen examen doen, maar ik denk dat m dan ook niet gaat worden... Gelukkig hebben ze wel de regeling dat in zo'n geval iemand binnen 2 weken opnieuw examen kan doen.

Knap dat jij nog een les hebt gegeven met dit weer, mijn vader heeft zich er niet aan gewaagd. :=
CBR Leeuwarden had ook alles afgelast.

KiWiKo schreef:
Maar waarom moet je werkgever dit betalen ?

Dat hoor je mij niet zeggen. Maar overmacht is overmacht en daar kan niemand wat aan doen. (En ja sommige mensen stellen zich aan, klaar, maar niet heel Nederland zit zo in elkaar, dan zou het wel heel erg met ons landje gesteld zijn.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:06

als je thuisblijft moet je dat helemaal zelf weten, maar ik vind dat een werkgever dat niet hoeft te vergoeden.......

en dat is waar dit topic om begon.......... TS wilde weten of ze haar werkgever haar uren dan kon laten vergoeden......

Ik als werkgever zeg van niet, ik vind het niet netjes

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:07

Somebitch schreef:
Ja winterbanden, maakt ook niet veel uit met een achterwielaangedreven auto. :')

Maar wij kunnen niet zomaar een vrije dag opnemen. Daar moet wel de ruimte voor zijn.

Reactie van hubby: "Mwoaaa!!!! Zonder winterbanden ben je helemaal nergens met een achterwielaangedreven auto!"

Hier ook 1 auto met achterwielaandrijving + winterbanden en ik ben (weliswaar met een vaartje van gemiddeld 40-50 km/u) veilig zonder slipacties thuis gekomen (afstand van 30 km enkele reis).
Achterwielaandrijving met zomer/allweather banden en dit weer: je komt geen meter vooruit.

Maar back on topic: afhankelijk van de omstandigheden vind ik dat je op zijn minst een poging moet doen om naar je werk te gaan. Bij ons op het werk geldt: proberen en lukt het niet dan opbellen en een dag vrij nemen of vanuit huis werken (moet je wel net je laptop bij je hebben :') ).
Ik heb 1 keer mijn baas gebeld dat het niet verantwoord was om naar het werk te gaan: maart 2005, toen ik nog mijn oude Swiftje had (zonder winterbanden) en er zo'n 15 cm sneeuw lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:08

Volgens mij is ook de sneeuw niet het grote probleem, hier in Vlaardingen ligt er maar weinig sneeuw maar glad dat het is! Ik kan hier niet eens de straat uitkomen zonder ongelukken. Vanmorgen rond 0600 is hier al iemand de bocht uitgevlogen die echt heel langzaam reed. Ik ben sowieso al een week ziek maar als ik had moeten werken was ik gaan lopen en ook later gekomen maar dat wordt toch niet geaccepteerd op mijn werk. Ze houden sowieso nergens rekening mee alles is je eigen probleem.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:11

Faline schreef:
corinepgek schreef:
Heb 2 auto's met winterbanden dus ik waag me er wel aan. Maar ik geef autorijles, vanochtend toch maar de eerste opgehaald maar na een uurtje weer afgezet, gemiddelde snelheid van 5 km/uur gehad dus hij snapte wel dat we niet door gingen rijden. Vervolgens het CBR gebeld of de examens doorgingen, dit was uiteraard niet het geval dus heb alle lessen voor de rest van de dag ook gelijk afgebeld, levensgevaarlijk zo. Die eerste jongen van vandaag moet morgen examen doen, maar ik denk dat m dan ook niet gaat worden... Gelukkig hebben ze wel de regeling dat in zo'n geval iemand binnen 2 weken opnieuw examen kan doen.

Knap dat jij nog een les hebt gegeven met dit weer, mijn vader heeft zich er niet aan gewaagd. :=
CBR Leeuwarden had ook alles afgelast.

Heb ooit ook eens rijles gehad met (lichte) sneeuwval. Mijn instructeur vond dat gelijk een goed moment om mij de ABS te laten voelen zodat ik ook wist hoe die aanvoelt en wanneer die in werking gaat :D Toen ook wat basisbeginselen 'hoe-reageer-ik-als-mijn-auto-gaat-slippen' gehad maar goed sneeuwdek was toen nog geen 0.5 cm dik.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:12

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:13

Hoe zouden jullie het voor morgen inschatten met OV, rijden of niet rijden? De site (9292OV) geeft aan dat OV niet rijd tot vannacht.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:20

opisop_shop schreef:
Tja, nog nooit in me opgekomen dat er zoveel sneeuw kan vallen dat ik niet naar mn werk kan komen :+

Maar hier in Groningen ligt dus echt een heel dik pak!

mijn broer is vanmorgen wel naar zn werk vertrokken en heeft ondanks dat hij maar 10km/uur reed een stoeprand geraakt en daardoor is zn wiel ontzet :=
Schoonpaps is hier 30meter van ons huis vandaan ook rechtdoor gegleden in een flauwe bocht :=

dan rijst bij mij de vraag; in hoeverre ben je verplicht om naar je werk te gaan, als je eigen veiligheid (en centjes qua schade) in het gedrang komt?

welke sector moet wel en welke niet? (scholen hadden hier sneeuwvrij vandaag, maar snap dat er wel personeel in ziekenhuizen rond moeten lopen)
Wanneer wordt dit bepaald?
Staat dit ook ergens vastgelegd?
Wordt je dan aangemerkt alszijnde verzuimd of ziek of onbetaald verlof of...

Wat zijn de afspraken hierover bij jou op het werk?

Je voelt hem al aankomen; morgen moet ik werken en als het net zo'n chaos is als vandaag heb ik er eigenlijk weinig zin in om de deur verplicht uit te gaan. Ik moet maar 7km met de auto maar dat vond ik vandaag niet verantwoord.
Ben ook nog eens om 22.15 vrij en moet dus in het donker terugrijden naar huis op mn zomerbandjes :7

Ik heb maar tot blz. 7 gelezen. Toen ik ooit eens stage liep ergens buiten de bebouwde kom belde ik ook dat ik het niet aandurfde met de auto. Vond mijn stagebegeleider onzin, want speciaal voor mij had ie het schuine gedeelte van de dijk naar beneden gestrooid :+ Toen mocht ik kiezen: een onvoldoende voor mijn stage wegens gebrek aan inzet, toch maar wel komen of opgehaald worden door een vrijwilliger. Ik koos eieren voor mijn geld en ben gegaan.

Vanmiddag was het ook glijden (op gewone banden). Half uurtje eerder naar buiten gegaan, krabben, schuiven, scheppen om de auto het pad af te krijgen. Kalmpjes aan en ja, deed er nog langer over dan wanneer ik op de fiets zou gaan. Ik denk zomaar dat ik morgen niet hoef te bellen dat ik niet kom door de sneeuw.Wie geeft de klanten dan les? Als mijn collega's dat ook zouden doen: wie geeft de paarden dan eten? Die 5 kilometer mag ik desnoods lopend, als ik er maar ben.
Kop van Noordholland trouwens.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:23

@ Ilja: in jouw geval met die afstand zou ik eerst een poging met de fiets doen en lukt die niet dan idd gewoon maar lopen. Tis effe lopen maar je wordt er van zelf wel lekker warm van. Ben je wel wat later op je werk maar je bent in ieder geval gekomen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:23

op het moment dat het iemands portomonaie raakt, dan worden mensen creatief in het verzinnen van oplossingen voor dit probleem

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:27

Lol, inderdaad. Als ik niet ga werken word ik denk ik niet betaald en heb ik zeker wat uit te leggen :) En niet alleen naar mijn werkgever maar zeker ook naar mijn collega's, want het werk gaat gewoon door.

@ Flettie. Precies. TS gaf aan dat zij 7 km. van haar werk zit. Is flink balen, maar nog wel overkomelijk. Oh, enneh... ik ben dan niet wat later op mijn werk. Ik moet gewoon vroeger van huis af!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:29

Ben blij dat mijn werk nog redelijk op loopafstand te doen is.

Alhoewel bij hevige sneeuwval de school wel sneeuwvrij zal krijgen gok ik...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:34

Ik heb vandaag in totaal 163km moeten afleggen en het was wel goed te doen betreft gladheid. Alleen zoveel files!! Zucht.. Normaal ben ik er in een klein uurtje en nu heb ik 2 uur en een kwartier er over gedaan. :\

Toevallig heb ik aan mijn leidinggevende gevraag hoe het te handelen op het moment dat het reizen echt gevaarlijk zou zijn. En het gaat mij er niet om dat ik die dag vergoed wil krijgen, maar meer om het verantwoordelijkheidsgevoel die je vaak hebt om toch maar naar je werk te gaan. Moet je dat zelf bepalen of besluit de werkgever op een gegeven moment dat het beter is als je thuis blijft? Helaas kon ze me geen antwoord geven. Wel vond ze het altijd redelijk als je zou beslissen dat rijden niet verstandig is. Alle begrip is er dan wel. Maar er ligt geen plan klaar hoe men moet handelen als het echt noodweer is en je eigen veiligheid in gevaar komt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:39

Weet je vindt dit altijd zo krom die reacties als ik niet kan komen door het weer kom ik niet maar....je verwacht wel als je een dokter nodig hebt dat je daar terecht kan, de politie moet ook gewoon komen als die nodig is en in het ziekenhuis verwacht je ook dat er personeel is dus mensen met hulpverlenende beroepen moeten wel hun leven wagen?
Vindt dat iedereen gewoon verplicht is naar zijn werk te gaan, kijk de baas moet niet moeilijk doen als je te laat komt maar als je thuis blijft vindt ik dat je daar gewoon een vrij dag voor moet inleveren en je baas daar niet voor hoeft op te draaien.
Ik werk in een apotheek in een ziekenhuis en ik zou niet erg blij zijn als morgen de helft van mijn collega's niet komen door het weer hebben we toch een redelijk groot probleem het werk moet tenslotte gewoon af.

Groetjes Genja

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:39

Citaat:
joh,.......... NOG harder :) ik geloof dat je niet echt begrijpt hoe het er in de zorg aan toe gaan op het moment :D en ook mijn personeel kan toch echt maar op een plek tegelijkertijd zijn :)

ik zit zelf in de zorg, dus weet heel goed hoe het werkt :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:41

Xantaatje schreef:
ik zit zelf in de zorg, dus weet heel goed hoe het werkt :+

zit je ook op de planning?