Vind het erg leuk om dit allemaal te lezen, volgens mij zitten hier veel echte denkers tussen

Dat paarden spiegelen, dat lijkt me vrij duidelijk. Veel cursussen klinken dan ook wel erg interessant. Alleen waar ik vaak tegen aan loop is dat deze 'zelfbewustzijn-cursussen' veel spirituele dingen er bij halen. En dat vind ik dan jammer! Ik ben van mening dat het ook zonder zou moeten kunnen.
Steeds vaker krijg ik het idee dat het spirituele je wordt opgedrongen, ik voel me daarin vaak bedreigd. Ook maakt mijn inziens het spirituele vaak de cursus 'zweverig'. Onder 'het spirituele' bedoel ik dan dingen als telepathie, reiki, boeddhisme, Shamballa enzovoort.
Eigenlijk vind ik dat mensen die zo'n cursus geven niet mensen hun 'geloof' moeten opdringen, want dat is in feite wat het is, denk ik. Ze bedoelen het misschien niet zo, maar toch vind ik het jammer.
Vaak krijg je dan ook te horen dat als je aan zo'n cursus mee doet je natuurlijk niet hóeft mee te gaan met het spirituele, toch klopt dat argument voor mij niet.
De website van Marengo vind ik dan weer wel reuze goed er uit zien, en dat vind ik ook een voorbeeld van hoe het zonder het spirituele kan.