Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:18

5 September staat er bij mij ook in :D , wellicht dat ik dan weer achter een standje sta, maar ik kan vast wel even tijd vrij maken&jullie kunnen natuurlijk allemaal langs het standje lopen! ;)

Vind het erg leuk om dit allemaal te lezen, volgens mij zitten hier veel echte denkers tussen ;)

Dat paarden spiegelen, dat lijkt me vrij duidelijk. Veel cursussen klinken dan ook wel erg interessant. Alleen waar ik vaak tegen aan loop is dat deze 'zelfbewustzijn-cursussen' veel spirituele dingen er bij halen. En dat vind ik dan jammer! Ik ben van mening dat het ook zonder zou moeten kunnen.

Steeds vaker krijg ik het idee dat het spirituele je wordt opgedrongen, ik voel me daarin vaak bedreigd. Ook maakt mijn inziens het spirituele vaak de cursus 'zweverig'. Onder 'het spirituele' bedoel ik dan dingen als telepathie, reiki, boeddhisme, Shamballa enzovoort.

Eigenlijk vind ik dat mensen die zo'n cursus geven niet mensen hun 'geloof' moeten opdringen, want dat is in feite wat het is, denk ik. Ze bedoelen het misschien niet zo, maar toch vind ik het jammer.
Vaak krijg je dan ook te horen dat als je aan zo'n cursus mee doet je natuurlijk niet hóeft mee te gaan met het spirituele, toch klopt dat argument voor mij niet.

De website van Marengo vind ik dan weer wel reuze goed er uit zien, en dat vind ik ook een voorbeeld van hoe het zonder het spirituele kan. +:)+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:31

Jade schreef:
en dat bedoel ik niet aanvallend, ik denk dat iedereen vlakken heeft waarop hij/zij zich kan verbeteren, ik ook

Ben jij gek, dat vatte ik ook helemaal niet aanvallend op. :) Het is gewoon zo, ik handel ontzettend vaak vanuit angst en onzekerheid in plaats van uit mijn eigen keuze. Ik vind het fantastisch dat ik daar nu op deze manier aan kan werken. Ik ben er van overtuigd dat iedereen dingen heeft om aan te werken, je bent nooit uitgeleerd, en ook dat iedereen daar de manier voor mag kiezen die hem/haar aanspreekt.

De laatste workshop die ik deed, daar was ook een man bij aanwezig die door zijn secretaresse was opgegeven. Zijn 'probleem' was dat hij veel te sturend was, veel te zelfverzekerd, en daar mensen mee intimideerde. Een heel ander iets dan waar de meeste mensen tegenaan lopen denk ik, maar voor hem net zo goed iets dat hij wilde aanpakken. Hij heeft in die workshop mogen ervaren dat je ook op andere manieren leiding kunt geven, dat je dingen ook kunt vragen in plaats van ze op te dragen, dat soort dingen. Hij vond het ook heel erg waardevol. Dat vind ik het mooie, dat waar je ook aan wilt werken, er altijd een manier te vinden is om dat te doen. Of het nou emotioneel is, of iets fysieks, of gewoon intellectuele kennis op doen, er is voor ieder wat wils. Voor de één is dat Epona Approach, voor de ander Centered Riding en een derde gaat les nemen in de klassieke dressuur. +:)+

Corinne, ik vind zelf die spirituele dingen juist erg interessant. De dingen die jij noemt ben ik nog niet tegen gekomen in workshops, wel dingen als lichaamsoefeningen, werken met energie, het ervaren van hoe je gedachten je lichaamstaal beïnvloeden. Dat vind ik allemaal niet echt zweverig, al zal het dat voor sommige mensen wel zijn. Het staat voor mij vast dat paarden dingen oppikken die wij niet zien of voelen, en hoe meer je als mens kunt leren dat soort signalen ook weer op te pikken (aan te voelen of iemand verdrietig is, veel ruimte om zich heen heeft of juist een knuffel wil, etc.), hoe beter je ook je paard leert aanvoelen. Op bepaalde dingen (shamballa, boeddhisme) zit ik ook niet te wachten in een workshop, maar die workshops doe ik dan dus niet. Ik vind het niet bezwaarlijk dat het erbij zit, al zou ik het wel waarderen als dezelfde workshopleider ook workshops zonder die elementen zou aanbieden - maar doet hij/zij dat niet, dan zijn er genoeg anderen waar ik terecht kan gelukkig.

Ik vind de website van Marengo zelf juist heel erg zakelijk, teveel gericht op bedrijfstrainingen, leiderschap, dat soort dingen. Dat vind ik dan weer minder interessant, grappig hé, hoe we dat allemaal toch net anders ervaren?

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:02

En zo is er voor iedereen een cursus die past ;)

Als ik naar mijn workshop kijk is het enige wat je spiritueel zou kunnen noemen het feit dat ik ook veel aandacht aan de intentie besteed. Voor mij is dat absoluut niet spiritueel, meer iets wat gewoon zo is :) Maar als anderen er anders over denken kan dat natuurlijk.

En verder probeer ik mensen altijd zelf te laten ervaren hoe dingen werken; wat zie je bij het paard, wat betekend het, wat doet het met je en wat kun je ermee. Als mensen diep spiritueel willen filosoferen is daar na afloop meestal wel ruimte voor, maar ik moet er niet aan denken om anderen wat dat betreft mijn visie op te dringen (leven en laten leven ;))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:09

Nimue schreef:
Jade schreef:
en dat bedoel ik niet aanvallend, ik denk dat iedereen vlakken heeft waarop hij/zij zich kan verbeteren, ik ook

Ben jij gek, dat vatte ik ook helemaal niet aanvallend op. :) Het is gewoon zo, ik handel ontzettend vaak vanuit angst en onzekerheid in plaats van uit mijn eigen keuze. Ik vind het fantastisch dat ik daar nu op deze manier aan kan werken. Ik ben er van overtuigd dat iedereen dingen heeft om aan te werken, je bent nooit uitgeleerd, en ook dat iedereen daar de manier voor mag kiezen die hem/haar aanspreekt.

je weet het nooit hier op bokt :+

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:10

nexthorse schreef:
mmouse, brrrr, veel plezier bij de paarden :wave:

Was vandaag gelukkig minder erg dan gisteren :x

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:47

Jade schreef:
je weet het nooit hier op bokt :+

Haha, goed punt! :D

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:08

De laatste tijjd merk ik wel dat veel uit eigen houding komt, ik speel veel in de bak en soms lijkt het alsof de pony gedachten leest, ze "leest" natuurlijk lichaamstaal maar het is zo vreselijk leuk.
De laatste tijd heb ik geen energie om te rijden en dit is een leuk alternatief om toch bezig te zijn.
Met de tijd wil ik met haar clinics gaan volgen.

Jade

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:34

nou, de daad bij het woord gevoegd en me ingeschreven voor de cursus centered riding van nelleke deen/cursus totaal 25 april, ben benieuwd :j

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:24

Jade schreef:
nou, de daad bij het woord gevoegd en me ingeschreven voor de cursus centered riding van nelleke deen/cursus totaal 25 april, ben benieuwd :j

Leuk hoor! Alvast veel (leer-)plezier!

Maar dat gaat wel lukken met Nelleke :))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:39

nou, ik heb een hele tijd les gehad van een fysiotherapeute, dus ik ben benieuwd in hoeverre het nog iets toevoegt :o :+

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:02

Jade schreef:
nou, ik heb een hele tijd les gehad van een fysiotherapeute, dus ik ben benieuwd in hoeverre het nog iets toevoegt :o :+

haha... ik hoop voor je dat het helemaal niets meer toevoegt, behalve dan de bevestiging dat je helemaal perfect rijdt ;) :+

btw leuke hond in je profiel; als ik me niet vergis een heidewachteldame toch... :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:05

Nimue schreef:
Ik vind de website van Marengo zelf juist heel erg zakelijk, teveel gericht op bedrijfstrainingen, leiderschap, dat soort dingen. Dat vind ik dan weer minder interessant, grappig hé, hoe we dat allemaal toch net anders ervaren?

Daar heb ik zelf ook minder mee hoor, ik ben die workshop toen gaan volgen omdat het op mijn weg kwam en het heeft een hoop wakker gemaakt, maar de dingen die ze verder aanbieden zijn voor mij persoonlijk ook teveel gericht op het bedrijfsleven. Alhoewel ik het prachtig vind dat ook grote stoere zakenmannen openstaan voor dit soort dingen!

Wat spiritualiteit betreft, het is eigenlijk maar net wat voor naam je het beestje geeft denk ik. Voor de één is werken met energie al vreselijk zweverig en voor de ander is Shamballa de gewoonste zaak van de wereld. Uiteindelijk komt het vaak eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. Als je je gedachten en je intentie richt, dan ben je al bezig met werken met energie. Spirituele 'termen' zijn ook vaak maar symbolen, archetypen voor eigenschappen en alledaagse dingen. En in de eerste manegelessen leer je al dat je moet 'kijken waar je heen gaat', terwijl niemand erbij stilstaat dat dat ook richten van intentie is :) Iedereen moet vooral die dingen hanteren waar hij/zij zich goed bij voelt denk ik.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:16

Justy schreef:
Wat spiritualiteit betreft, het is eigenlijk maar net wat voor naam je het beestje geeft denk ik. Voor de één is werken met energie al vreselijk zweverig en voor de ander is Shamballa de gewoonste zaak van de wereld. Uiteindelijk komt het vaak eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. Als je je gedachten en je intentie richt, dan ben je al bezig met werken met energie. Spirituele 'termen' zijn ook vaak maar symbolen, archetypen voor eigenschappen en alledaagse dingen. En in de eerste manegelessen leer je al dat je moet 'kijken waar je heen gaat', terwijl niemand erbij stilstaat dat dat ook richten van intentie is :) Iedereen moet vooral die dingen hanteren waar hij/zij zich goed bij voelt denk ik.

Dat heb je wat mij betreft heel goed omschreven!

Ik ben me aan het verdiepen in het boek over acupressuur wat ik pas opgestuurd heb gekregen. leuk hoor! Chinese geneeskunst wordt beschreven, de elementenleer, tekeningen van alle meridianen met functies erbij beschreven e.d. Voor sommige mensen misschien ook veel te zweverig, maar ik vind het geweldig. Heb echt zin in de dagworkshop op 9 April!

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:36

Justy schreef:
En in de eerste manegelessen leer je al dat je moet 'kijken waar je heen gaat', terwijl niemand erbij stilstaat dat dat ook richten van intentie is :)

Behalve intentie zorgt kijken er ook voor dat je (onbewust) je lichaam "draait" waardoor je ook een gewichtshulp geeft.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:39

Natuurlijk, dat weet ik ook :j Maar wat mij betreft vullen die dingen elkaar aan.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:57

Justy schreef:
Natuurlijk, dat weet ik ook :j Maar wat mij betreft vullen die dingen elkaar aan.

Helemaal mee eens :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:42

Jade schreef:

Het leuke aan Centered Riding vind ik zelf die vergelijkingen. Als iemand tegen mij zegt 'houd je hoofd recht', dan doe ik dat braaf maar schieten dan bijv. mijn benen weer naar voren. Dat soort dingen, ik heb niet de lichaamscontrole om bepaalde aanwijzingen zomaar te kunnen uitvoeren en mijn lichaamshouding aan te passen.
Bij Centered Riding wordt er ook verteld hóe je dat dan doet, je benen naar achter brengen zonder met je bovenlijf voorover te vallen, etc. Ik vind dat echt een toevoeging aan de gangbare manier van lesgeven ('hakken omlaag! benen aangesloten tegen het zadel! rechtop zitten! schouders naar achteren!' en de allermooiste: 'handen stil!'), voor mij voegde het veel toe.

Ik ben benieuwd hoe jij het ervaart, Jade. Als je al ver bent met het zoeken van de juiste lichaamshouding, zul je er waarschijnlijk minder aan hebben dan ik destijds, maar ik hoop dat het je toch ook wat leuke nieuwe dingen brengt om alles net een stapje te verfijnen. +:)+

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:11

Je houding en souplesse te paard is voor mij iets waar ik volgens mij mijn hele leven wel aan kan werken. Als ik daar niet mee bezig blijf, verval ik uiteindelijk weer in een "foute" houding.

Dus zo'n centered riding workshop lijkt me altijd zinvol.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:53

Een cursus over paarden als spiegels lijkt me best interessant :) Hebben jullie aanraders? En wat kan je daar ongeveer van verwachten?

En ik ben benieuwd hoe je de cursus ervaart Jade!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:26

mmouse schreef:
Jade schreef:

haha... ik hoop voor je dat het helemaal niets meer toevoegt, behalve dan de bevestiging dat je helemaal perfect rijdt ;) :+

btw leuke hond in je profiel; als ik me niet vergis een heidewachteldame toch... :)

ik rijd zeer zeker niet perfect, ben ook geen anky, en ook mijn zit is niet perfect, maar ik heb wel een tijd zitles gehad, zeer informatief, kan ik iedereen aanraden :+ en heb wel een vrij onafhankelijke zit met correcte beenligging en zit ook niet te ver naar voren of achteren. ik zoek teveel naar stuivers en ben soms te flexibel in de rug en rijd onvoldoende terug op mijn zit, dus dat zijn duidelijk punten waar voor mij nog aan te verbeteren valt :) bedoelde dus ook niet zozeer dat ik perfect rij, maar dat ik wel in balans zit en mijn zwakke punten weet en benieuwd ben of het meer toevoegt dan een 'gewone' zitles :)

heb overigens een uitstekende leermeester gehad voor zitlessen. teugels losgooien, hopen dat ie geen sprintje trekt (want dat deed ie soms wel) en zitten maar. als je te gespannen zat ging ie steeds harder, als je ontspande weer langzamer, achter/tegen de beweging, kop omhoog, netjes meezitten, kop naar beneden. kan het iedereen aanraden :D

daarnaast heb ik zelden op een fries gezeten, dus als ik daar op geplant word is dat al een uitdaging op zich :Y)

inderdaad een heidewachteltje in mijn profiel, superschattig beestje, zit geen kwaad bij :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:01

Jade schreef:
daarnaast heb ik zelden op een fries gezeten, dus als ik daar op geplant word is dat al een uitdaging op zich :Y)

haha nou dat geeft je les dan nog een extra dimensie..Ik heb zelf een Fries en een Andalusier, en een groter verschil is er niet. Op Boa kan ik een glas water vast houden zonder te morsen, op de fries gaat dat echt niet lukken :+

leuk als straks wat mensen op cursus zijn geweest, kunnen we daar lekker over vertellen aan elkaar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:35

Kwam in een ander topic deze tegen http://www.massagehippique.nl/index.php

De introductie cursus lijkt mij heel interessant. (De rest van de opleiding ook, maar dan als je echt paardenmasseur wilt worden).

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:11

Jade schreef:
mmouse schreef:

bedoelde dus ook niet zozeer dat ik perfect rij, maar dat ik wel in balans zit en mijn zwakke punten weet en benieuwd ben of het meer toevoegt dan een 'gewone' zitles :)

inderdaad een heidewachteltje in mijn profiel, superschattig beestje, zit geen kwaad bij :)

Zo begreep ik je opmerking ook, maar ik kon het niet laten om even te plagen ;)

Ik heb zelf een heidewachtelreu, inderdaad ook een superhond :)) Gaat heerlijk mee als ik ga paardrijden in het bos.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:52

Jade schreef:
heb overigens een uitstekende leermeester gehad voor zitlessen. teugels losgooien, hopen dat ie geen sprintje trekt (want dat deed ie soms wel) en zitten maar. als je te gespannen zat ging ie steeds harder, als je ontspande weer langzamer, achter/tegen de beweging, kop omhoog, netjes meezitten, kop naar beneden. kan het iedereen aanraden :D

Mooi hé, die feedback van je paard! Ik merk het bij mijn pony ook, en het is ook iets waar in mijn rijlessen ook veel aandacht aan besteed wordt. Ik heb nog veeeelll te leren op dat gebied, maar je wordt zo ontzettend beloond voor elke stap vooruit, dat ik het de moeite meer dan waard vind. +:)+

Ik ben echt benieuwd hoe jij de lessen ervaart, wat het toevoegt als je al op een wat hoger niveau zit dan ik. Waar vind jij die cursus trouwens? Ik heb even op de site van Nelleke Deen gekeken, maar word er niet veel wijzer van wanneer ze nou precies wat doet.

Djoni, ik heb even mijn favorieten langs gelopen, en deze kwam ik tegen die workshops aanbieden waarin ook gespiegeld wordt:
www.horsesense.eu
www.equimio.nl
www.paardenspiegelen.nl
www.alona.nl (coachingsdag o.i.d. heet het bij haar)
www.paardencoachnatuurlijk.be
www.terranatura.nl (richt zich meer op horsemanship, maar als ik de omschrijving goed opvat zal er ook wel wat werk aan jezelf bij zitten)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:44

Bij Alona ga ik de cursus doen, in mei drie dagen. Heb er zo ontzettend veel zin in! Ik kan mijn paard op verschillende manieren bereiken, zowel met Reiki als met spelen, en als ze zich niet lekker voelt / koliek heeft dan "tankt" ze bij mij, en hoewel ik snap dat het laatste voor velen heeeel zweverig zal klinken, ik weet niet beter. Ben niet anders gewend dan met energie te werken op verschillende manieren.

*Wil nog steeds alles lezen, maar ik kom niet verder dan de laatste paar pagina's... :o *