Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 08:46

Gjilke schreef:
@ Urielle: poedersuiker! En lief bedoeld van die mentor, maar als het mijn mentorleerlingen zouden zijn, zou ik het toch iets anders aanpakken. Dan waren ze dus echt nog niet jarig :=
Over die mentorlessen: Ik ben pas sinds een week gebombardeerd tot mentor, omdat een collega langdurig ziek is. En heb al 1 mentorles gegeven, en daarin gingen we regelen wat we met de klas gingen doen (Walibi :D ). Maar heb nu wat spelletjes gekocht, kwaliteiten, sociale vaardigheden, inspiratiebronnen en Billen Bloot spel, die ik met ze wil doen :)

Die spellen, dat klink wel leuk, zal de klas best kunnen motiveren. Van welke klas ben je mentor? Onderbouw? Havo, VMBO, VWO?

Tellie

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:28

Zoveel doen in een mentorles? Spelletjes? Bestaat dat allemaal?
Er gaat een wereld voor me open... bij ons deden we echt niets met mentorles. :=

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:55

Klas 1 HV. En afgelopen keer hebben we ook weinig gedaan, en dat beviel voor geen meter :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 08:53

hihihi, lijkt me leuk, ben benieuwd naar je bevindingen ;) (of eventueel: verslag! :P)

Tsja de mentorlessen van mijn vakcoach bestaan ook voornamelijk uit niets :P Nou ja, soms hebben ze wel belangrijke zaken te bespreken: commentaren van andere docenten op de groep of pestgedrag. Leuk dat je wel een nuttige ingeving wilt geven aan je lessen. Zoals ik al zei, ben erg benieuwd naar hoe het gaat!

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:15

Ha heb hier al eerder gepost maar door die stomme competenties veel te druk om hier vaker binnen te komen vallen ;-)

Dus nog even opnieuw: Ik zit in helmond op de pabo in het derde jaar, net aan een nieuwe stage begonnen in groep 7 en aan een nieuw minor.. binnenkort toetsgesprek voor twee competenties en vandaag dus flink aan het typen. Had ze beiden al wel af maar er moesten nog wat puntjes op de I en wat uitgewerkt worden.. pfieuw, zo nu zijn jullie weer helemaal bij!

Nog meer mensen hier van de Pabo? :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:17

:wave: Hier! Pabo Groenewoud, Nijmegen :j

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:00

Ha das leuk! Ik ben op visitatie geweest bij jullie! Jullie hebben Gijs, toch? :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:45

Gijs, gijs, gijs, AAARRRRRGHHHHH ik HAAT Gijs -:(- Werkelijk, ik snap de insteek van school echt niet dat we ons moeten spiegelen aan het soort student wat ik echt totaaaaaal niet ben!!! Echt, verschrikkelijk!
(Alhowel ik denk dat het wel inzichtelijk in beeld brengt wat er van je verlangt wordt op de perfecte manier :o )

Heb nu een week school/stage gemist.. Kijk van stage vind ik het jammer, maar van school heb ik echt zoiets van ah dat komt wel weer.. Hebben jullie dat ook?
(Kreeg btw een mail van mn stagementor, dat de kinderen een tekening voor me hadden gemaakt en me misten omdat ze constant om me vroegen :+: Schatjes! Heb kleuters btw)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:49

hahaha wie is gijs? :P
pff vandaag de kids 7 min langer laten blijven, was ze even zat :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:53

Wat schattig zeg, dat ze je al zo misten! Ik vrees dat ze dat soort lieve dingen op het VO wel afleren :P

MieLo zwaar dagje gehad? Wat deden ze?

Gjilke het BilletjesBloot spel heb ik ook, is ook leuk bij SoVa. Heb vandaag ook een les SV gegeven, heb een oefening gegeven voor het samenwerken. Ging niet bij iedereen even goed, een groep kreeg intern knallende ruzie. Ocherm. :D
Zometeen even een les opzetten rond het verschil tussen stedelijk en landelijk gebied. Is voor mij altijd moeilijk omdat ak niet echt mijn vak is.

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:13

School komt wel weer? Nou dat gaat hier na een weekje missen echt niet op helaas.. :|
welk jaar zit je?

Misschien dat dat scheelt :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:27

Oh, bij ons is dat ook hoor. En ik ben toch echt bijna klaar.

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:38

Nou, ik moet zeggen dat ik niet zo'n super fanatieke student ben, wel serieus maar je hebt van die mensen die buiten hun studie helemaal niks meer doen omdat ze alleen maar leven voor hun studie.. Maar ook ik moet er nu toch wel aan gaan trekken hoor:)
Wil alle competenties van dit jaar gewoon ook dit jaar halen, dan schiet het volgend jaar tenminste een beetje op, hoop ik :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:47

Dus je bent geen Gijs :')? Gelukkig maar, hahahaha

Ik doe ook alles gewoon op mijn eigen manier, en heb tot nu toe alles gewoon gehaald. Zie dus geen reden om de Gijs uit te gaan hangen :')

*Gijs is het holistische beeld wat de opleiding ons schetst van een Pabostudent. En believe me, dat is echt zo triest.. := Ik zal eens kijken of ik het kan vinden!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:51

Oh gut, ik heb m gevonden. Wel op propedeuseniveau, maar toch. Lees en aanschouw :')

“Gijs vindt het leuk met kinderen om te gaan, zich te verdiepen in wat hen bezighoudt en hen iets te leren. Wanneer Gijs lesgeeft, merk je dat hij probeert echt in contact te komen met de leerlingen. Hij ziet goed hoe verschillend ze zijn en probeert daar zo goed mogelijk op in te spelen. Gijs heeft zicht op de essentie van de inhoud van verschillende leergebieden. Hij kan bijvoorbeeld vertellen waarom er muziek of natuuronderwijs wordt gegeven op de basisschool en een globaal beeld schetsen van de inhouden die hierbij aan de orde komen. Gijs staat ‘boven de stof’ als hij lesgeeft. Hij realiseert zich namelijk goed dat het belangrijk is zelf te begrijpen waar het in de les over gaat. Bij de voorbereiding zie je dit terug; Gijs blijft dan qua inhoud van de les niet op de oppervlakte hangen, maar verdiept zich grondig. Ook zie je in de lesvoorbereidingen van Gijs dat hij zich concreet probeert voor te stellen wat de beginsituatie van de kinderen is; hij gaat na hoe hij rekening kan houden met hun basisbehoeften en met wat ze al aan voorkennis en ervaring in huis hebben met betrekking tot de inhoud van de les. Hij maakt vervolgens een afgewogen keuze voor de manier waarop hij met kinderen werkt aan het bereiken van de doelen. Die keuze komt voort uit een mengeling van eigen ideeën, pedagogische en (vak)didactische noties waarmee hij op de Pabo in aanraking is gekomen en ideeën die de mentor of de methodehandleiding aanreiken.

Gijs realiseert zich tegelijkertijd dat zijn inschattingen vooraf soms niet helemaal kloppen. Hij begint immers pas! Gijs gaat daarom tijdens en na de les na of hij werkelijk goed boven de stof stond en kinderen voldoende helderheid en flexibiliteit kon bieden. Ook gaat hij na of de beginsituatie van de kinderen goed was ingeschat en in hoeverre de gekozen didactische aanpak adequaat was. Was de instructie helder? Was de werkvorm goed gekozen? Heeft hij de werkvorm goed uitgevoerd? Hoe weet hij dat? Hoe zat het met de organisatie van de les? Gijs staat nadrukkelijk stil bij zijn manier van omgaan met en reageren op kinderen in opvallende én minder opvallende situaties tijdens de les en daaromheen (pauze, voor en na schooltijd). Gijs betrekt de mentor bij zijn terugblik op de les. Naar aanleiding van een terugblik op een les pakt Gijs regelmatig bepaalde literatuur, een reader of de methodehandleiding er nog eens bij. Zo vindt hij weer nieuwe aandachtspunten voor een volgende lesvoorbereiding. Gijs laat daarin een onderzoekende houding zien: hij zoekt nieuwe ervaringen op, komt tot nieuwe vragen, leert samen met anderen en combineert waarnemen, denken, verdiepen, beleven en doen. Gijs wil leraar worden.

Ik denk dat ik toch wel aardig een goed beeld heb geschetst van onze beste vrind Gijs in mijn vorige posts :P

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:38

*Is heel blij dat ze afgestudeerd is :D *

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:12

Gijs klinkt als competenties op zijn Jip en Jannekes (ik dacht dat het een docent was ofzo :D :D :D )

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:15

haha ben ik blij dat wij niet aan Gijs doen :D
wel competenties :(

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:27

Gijs? Ben blij dat ik daar nog nooit van gehoord heb. :=

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:08

Urielle schreef:
Gijs klinkt als competenties op zijn Jip en Jannekes (ik dacht dat het een docent was ofzo :D :D :D )

Inderdaad.. Bij ons zag dat er nét iets anders uit:
Citaat:
1) Interpersoonlijk competent
• Beheerst sociale en communicatieve vaardigheden, zoals gespreks-, luister- en feedbackvaardigheden
• Kan sociale interacties in een klas herkennen en verklaren
• Schept een klimaat voor samenwerking met de leerlingen en tussen de leerlingen onderling
• Spreekt leerlingen aan op ongewenst gedrag en stimuleert gewenst gedrag
• Maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor een goed werk- en leefklimaat in de klas

2) Pedagogisch competent
• Heeft een beeld van de leef- en belevingswereld van 12-18 jarigen
• Stemt zijn taalgebruik en omgangsvormen af op zijn leerlingen
• Stimuleert zelfstandigheid en initiatief van leerlingen
• Herkent en houdt rekening met verschillen tussen leerlingen
• Signaleert ontwikkelings- of gedragsproblemen bij leerlingen en laat zien dat hij daarmee in zijn onderwijs rekening houdt

3) Vakinhoudelijk & didactisch competent
• Kan onderwijsactiviteiten voorbereiden en uitvoeren waarbij hij de vakinhoudelijke en didactische keuzes die hij gemaakt heeft onderbouwt.
• Kan evaluatiemiddelen (proefwerken, enquêtes e.d.) ontwerpen en gebruiken om te
bepalen of leerlingen voldoende hebben geleerd en of zijn onderwijs effectief is geweest
• Maakt bij zijn onderwijs gebruik van moderne middelen, waaronder ICT
• Laat zien dat hij bij het ontwerpen en uitvoeren van zijn onderwijs rekening houdt met verschillen tussen de leerlingen
• Kan eventuele leerproblemen bij leerlingen signaleren en laat zien dat hij daar in zijn
onderwijs rekening mee houdt

4) Organisatorisch competent
• Kan plannen en structureren
• Maakt werkbare afspraken met de leerlingen en hanteert die consequent
• Organiseert de praktische kant van zijn onderwijs (leermiddelen, ICT, inrichting lokaal etc.) effectief en efficiënt
• Houdt voor zijn onderwijs een lange termijn planning aan die bij de leerlingen bekend is en waar zij hun eigen planning op kunnen afstemmen

5) Competent in het samenwerken met collega’s
• Kan in verschillende rollen samenwerken in een team
• Geeft en ontvangt collegiale feedback
• Ontwikkelt samen met collega’s (al dan niet vakoverstijgend) onderwijsmateriaal en is betrokken bij het gebruik daarvan
• Werkt met collega’s samen aan de ontwikkeling en verbetering van de school

6) Competent in samenwerken met de omgeving
• Heeft een globaal beeld van de verschillende partijen waarmee de school contact onderhoudt
• Heeft met ouders van leerlingen en andere betrokkenen contact over het functioneren van
die leerlingen
• Is op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen en geeft die een plaats binnen zijn onderwijs
• Neemt op een constructieve manier deel aan verschillende vormen van overleg met mensen
en instellingen buiten de school

7) Competent in reflectie en ontwikkeling
• Kan reflecteren op zijn eigen professionele ontwikkeling en studiegedrag
• Maakt gebruik van feedback van leerlingen en collega’s om zichzelf als docent te ontwikkelen
• Kan een onderzoek opzetten en uitvoeren t.b.v. zijn eigen professionele ontwikkeling
• Stemt zijn professionele ontwikkeling af op ontwikkelingen in de school
• Kan wat hij als docent doet en wil, verantwoorden vanuit een goed doordachte visie op het beroep en zijn taken in de uitoefening daarvan

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:17

Ja zo ziet er bij ons ook ongeveer uit Gjilke. Alleen zijn bij ons de competenties nog eens ondervedeeld in kernen die je moet bewijzen..

Die kernen samen maken dan dat je een competentie wel of niet haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:50

Zoals die van Gjilke zien die er bij ons ook uit!

Ik dinsdag en gister weer op stage geweest, leuk weer! Gisteren behoorlijke tijd op stagebezoeken geweest, leerzaam om dat ook eens mee te maken. Volgende week ga mn eerste les geven, over geiten, dus maar eens goed voorbereiden nog.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:55

bij ons ook zoiets :P mag ook weer POP en PAPS gaan schrijven bedenk ik me net :=

Ooeh morge een invalles voor tekenen geven, heb er zin an :D en nu even druk studiewijzers maken en lessen voorbereiden :(

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:24

Ik moet geloof ik dit jaar ook nog een Nieuwe Docenten traject doen. 3 functioneringsgesprekken, gesprekken met een coach (dat heb ik nu sporadisch al eens), een leerlingenenquete, en twee P-taken. 1 over het Montessori (die heb ik per ongeluk nog wel van vorig jaar O:) ), en 1 over de zorgstructuur (heb ik 2 jaar geleden al gedaan, ze zijn wel origineel).

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:49

pfft... moet ik om half 2 naar school, ben ik om half 3 alweer klaar en dat alleen voor studiebegeleiding...... Dat vind ik nou zo zuur, ben al met al toch drie kwartier onderweg!