Even copy uit andere topic: Ik hou me ALTIJD aan de punten die je moet geven. Dus bijvoorbeeld zo van ''geef in samenvatting aan waarom dit en dat'' dan zet ik dat ook erin, en ook niet meer! Want dat is wat ze vragen. Geen voorbeelden, geen uitwerking van de tekst, gewoon alleen wat ze vragen in die aandachtspunten!
ja ik, en dan voeg ik er weer van alles bij ( dat helemaal onnodig is )
Duijfje
Geplaatst: 12-05-14 22:37
Nee is niet raar. Zinnen zo kort mogelijk houden!
zoals welke verklaringen worden gegeven voor...
- Er zijn enkele verklaringen. ( hierna gewoon de verklaringen die in de tekst staan opschrijven)
Dus niet: Er zijn enkele verklaringen te geven voor....... namelijk .....
Zo moesten wij het doen
enidan
Geplaatst: 12-05-14 22:38
Nee hoor, dat is nier raar!
Even mijn reactie in het andere topic gekopieerd, weet niet of het hier al gezegd is: Nog even een tip voor Nederlands morgen: op de site van het Cito is te vinden hoeveel vragen het zijn (en hoeveel punten je kan halen), de samenvatting bestaat uit 7 onderdeeltjes dus je weet nu al dat je 7 aandachtspunten moet verwerken in je samenvatting! Voor twee van die aandachtspunten kun je 4 punten halen dus waarschijnlijk zullen dat aandachtspunten zijn waar meerdere aspecten van iets worden gevraagd. http://www2.cito.nl/vo/ex2014/HA-1001-a-14-1-s.pdf (zie 20,1 t/m 20,7)
Het beste kun je de aandachtspunten die je moet verwerken in je samenvatting omzetten in 7 vragen en die dan beantwoorden in je samenvatting
Schrijven jullie de samenvattin aan 1 stuk door of maken jullie er alineas van
mandy_8
Geplaatst: 12-05-14 22:43
zetten jullie die aandachtspunten dan bovenaan het blad, en de samenvatting zelf daaronder?
Moet er trouwens ook nog een titel boven de samenvatting? Ik kan me herinneren dat we ooit de titel en de auteur moesten noteren... maar weet niet of dat nog steeds moet.
zelfde vraag als dominique ;p
Duijfje
Geplaatst: 12-05-14 22:44
ik schrijf altijd aan een stuk door eigenlijk. Aangezien je ook nooit veel woorden mag en wij moeten typen is het niet een groot stuk of zo.
Maar ze zeggen voor de nakijker is het makkelijker als je er een witregel tussen doet of de zin tussen gedeelde wat groter zet.
Titel hoef niet perse. maar mag wel, Met hoofdletter en zonder punt
enidan
Geplaatst: 12-05-14 22:45
De vragen die ik maak van de aandachtspunten zet ik op een los kladblaadje dat ik niet inlever. Is puur voor mezelf
En ja, noteer titel en auteur erboven! Krijg je geen puntenaftrek voor als je het niet doet maar het is wel netjes.
Edit: Ik doe meestal wel een paar witregels in m'n samenvatting, anders heb ik zelf ook geen overzicht meer
Laatst bijgewerkt door enidan op 12-05-14 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
_Lois_
Geplaatst: 12-05-14 22:46
Als t kort is kan gewoon hoor, zolang het antwoord geeft op de vraag. Ik maak wel alinea's als je bijv. oplossingen ofzo moet noemen. Dan eerst de punten daarvoor, nieuw kopje en dan oplossingen hiervoor zijn.. etc.
Ik moet van mijn lerares bij elk nieuw bolletje een nieuwe alinea beginnen. Zo staat het netjes en overzichtelijker. Ze kunnen er geen punten vanaf trekken, maar het helpt wel in je voordeel, want het is makkelijker nakijken. Inderdaad titel en auteur erboven en vergeet het aantal woorden niet!
Pfoeeee wat veel open vragen bij het tekstverklaren zeg, balen want die heb ik meestal fout met oefenexamens...
Succes vandaag iedereen! Ik zal zo nog even nederlands theorie doorlezen en bezig met wiskunde b, daarna pony trainen om heerlijk het hoofd leeg te maken!