Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:53

Oh my, vorige week mijn stem kwijt, sinds gisteren flink gaan hoesten en hondsberoerd. Toch gaan werken, maar ik heb het eind van de dag niet gehaald.
Zo vervelend om op een nieuwe school superenthousiast te beginnen en dan in de eerste weken al ziek te zijn.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:02

He bah Goof, dat is inderdaad geen lekkere start :(

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:12

Bah...dat is zeker niet fijn! :n Hopelijk knap je snel weer op, beterschap!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:11

Ik begin donderdag met mijn stage op een school in groep 8. Ben benieuwd hoe het zal zijn. Heb met groep 8 nog geen ervaring.

Beterschap Goof!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:54

Morgen alweer studiedag. Hoe bedenken ze het..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:58

Ik donderdag, zijn ze vlot mee ja :D

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:12

ik heb hier lang geleden een keer gereageerd.

zit net in de tweede lesweek van mijn opleiding onderwijsassistent, vind t redelijk lastig. begin ook niet echt goed, ben super verkouden en hoest de hele dag, mn stem is ook nog steeds weg.
maar vind het nu al leuk :)
vanaf 12 november ga ik stage lopen, verder nog geen idee in welke groep.
maar vanwege mijn leeftijd(ben pas 15, word eind deze maand 16) zou ik liever onderbouw doen haha.

en zou t erg leuk vinden als ik hier een beetje mee mocht lezen en posten? :)

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:35

Vervelend Goof!

Ik vind het hier zo gaaf in Berlijn! De school is echt leuk, de leerkrachten zijn leuk en de leerlingen ook! Het valt mij vooral heel erg op dat de leerlingen zoveel meer respect hebben voor de leerkrachten. In Nederland werd ik maar gezien als stagiaire en hier echt als juf. Dat merk ik ook onder de leerkrachten, ik was altijd de stagiaire van... en nu ben ik echt juf van 3c. :)

Ik heb ook mijn eerste lessen voor de hele klas gegeven, dit hoef ik niet volgens mijn opleiding maar ik vind het wel fijn om vast wat ervaring op de toen voor als ik straks naar de Pabo ga.
Mijn eerste les ging wel redelijk goed. Wel wat leerpuntjes zoals meer op de leerlingen letten wat ze doen tijdens de uitleg, maar voor een eerste les ging t goed.
De 2e les die ik heb gegeven ging dramatisch slecht! Ikzelf was ontzettend moe, het was vrijdag t laatste uur. En de kinderen hadden het meteen door. Maar heb er wel heel veel van geleerd wat ik de volgende keer anders kan doen.
En de afgelopen les ging wel weer goed. Ze waren wel wat druk maar dat kwam door hun enthousiasme. Ze moesten toneelstukjes oefenen. :)

Wat wel echt iedere les naar voren komt als leerpunt is dat ik harder moet praten. Hebben jullie misschien een tip hoe ik daar aan kan werken. Ik heb zelf een hele zachte stem en voor mijn gevoel praat ik al erg hard als ik voor de klas sta (heb altijd keelpijn en een droge keel daarna).
Ik ben sowieso van plan om logopedie te volgen als ik terug ben in Nederland.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:25

Klinkt heel erg gaaf jacquelinee_! Dat stukje respect mist hier inderdaad enorme, gisteren alweer een voorbeeld van gehad.. Helaas bleek moeder aan de telefoon ook elke vorm van respect voor school te missen, dus die heb ik vriendelijk doorgeschoven naar de directie..

Wat betreft je stem: trucje wat wij bij een logopedie workshop hebben geleerd en wat nu ook in mijn zangles terugkomt: zorg dat je wil dat je stem achterin de ruimte door de muur heen gaat. Je richt je focus en energie dan veel meer naar buiten waardoor je stem veel duidelijker over komt. Daarbij moet je wel opletten dat je stem alleen luider wordt, niet hoger. Wij moesten altijd doen alsof we een bowlingbal gooien en daarbij praten, dan blijft je stem vanzelf lager.
Om dat te kunnen zonder keelpijn/irritatie is logopedie denk ik heel verstandig, ik heb daar zelf nooit echt last van gehad maar weet wel dat keelpijn na veel praten nooit een goed teken is. En iemand die meekijkt wat je probleem precies is heeft sowieso veel meer toegevoegde waarde dan wat algemene tips, maar misschien kun je hier voorlopig wel iets mee.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:32

Tip idd om te proberen lager te praten als je harder wilt gaan praten. Misschien ken je het idee wel als je gaat stappen en de muziek staat hard, maar je probeert toch een gesprek te voeren. Op het moment dat je echt over de muziek heen gaat schreeuwen, heb je 's avonds last van je stem. Maar als je bewust probeert wat lager te praten, kun je rustiger met je stem blijven.

Ik heb gelukkig nog nergens last van qua ziekteverschijnselen *klopt af Zie het wel meer om me heen, ook bij medestudenten. Dat scheelt weer dat ik niet fulltime werk en dus tussendoor tijd heb om bij te tanken.

Ben net gebeld door de adjunct of ik, zolang de betreffende collega nog in de ziektewet zit, vanaf 1 oktober elke maandag in de bovenbouw wil ondersteunen. Superfijn *\o/* Structureel meer uren, lekker op mijn eigen school en in de bovenbouw, mooie afwisseling met mijn groep 3 en de kleuters!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:35

He wat goed Tamara!

Goede tip lees ik over stemgebruik. Ik heb in de loop van de jaren mijn stem wel correct leren gebruiken, dus dat gaat op zich wel goed, moet alleen altijd aan het begin van het schooljaar weer wennen. Dan heb ik altijd even last. En dit jaar wel heel extreem helaas.....

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:17

Hooi!

Je stem kwijt met lesgeven is zoooo onpraktisch! Heb het nog nooit gehad, wel eens heel verlept door snotoverschot maar de leerlingen zijn dan altijd extra lief en begripvol! :P

Leuk om alle ervaringen te lezen!

Ik heb vanmorgen stagebezoeken afgelegd en nu ben ik de eerste Engelse schrijfexamens aan het nakijken, tot nu toe behoorlijk goed gemaakt! Hebben ze toch nog wat opgestoken tijdens mijn lessen. :') Vrijdag kijkt een tweede corrector het na, ben benieuwd. :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:26

Wat super, stemtips! Die van mij is na één dagje behoorlijk pijnlijk... Met paardrijles geven gebruik ik altijd zo'n oortje, maarja, dat kan niet voor de klas helaas...
Ook behept met zachte stem, misschien toch logopedie overwegen?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:55

Logopedie kan nooit kwaad lijkt me. Eigenlijk wordt er tijdens de lerarenopleiding helemaal geen aandacht aan besteed, terwijl het toch een belangrijk onderdeel van het beroep is. :=

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:14

Inderdaad goede tips, ik merk dat ik voor de klas ook lager en luider praat. Viel mezelf niet op, tot collega keer in de les kwam.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:30

Ik ben nu 3 weken begonnen aan mijn opleiding, ik ben er echt 99% zeker van dat dit echt is wat ik wil. Na mijn vorige opleiding ben ik een beetje voorzichtig geworden met 'zeker zijn'.

De vakken die we hebben zijn niet enorm zwaar, maar wel uitdagend en leuk opgezet. Wij hebben bijvoorbeeld drama waar we met houding en stem leren te spelen. En natuurlijk didactiek, biologie(want dat ga ik doen dus), en nog wat 'grijze zone' vakken die nergens echt bij horen, of die juist met didactiek en biologie te maken hebben.

Mijn mede-studenten zijn heel relaxed, ook hard werkend. Sociaal goed ingesteld. Op deze opleiding is het echt vaak improvisatie, dan heb je bijvoorbeeld 20 minuten om een les voor te bereiden van 10 minuten. Echt heel leuk! Docenten zijn ook super, spontaan, humoristisch, brengen de stof duidelijk over, begrijpend.

Er is enorm veel afwisseling in de opleiding. Zo hebben we nu dus 3 weken les gehad, volgende week gaan we een hele week op snuffelstage(ik ben geplaatst op het Summacollege in Eindhoven). Daarna gaan we meteen door naar een weekje Terschelling voor Ecologie en samenwerking. Super veel zin in!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:33

leuk dat je zo positief bent Cyella, hoop dat het je over een paar jaar nog bevalt haha.

Ik vind het inderdaad ook bijzonder dat er geen aandacht wordt besteed aan stemgebruik en gebruik van je energie voor een klas. Zo belangrijk, ik ken zoveel mensen die moe zijn of stem/ keelproblemen hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:53

Stemproblemen en logopedie, praat me er niet van :P Op mijn opleiding had ik de luxe dat we standaard logopedie kregen, in het eerste jaar al dacht ik. Daarna heb ik nog een individueel traject gevolgd, omdat ik met mijn stem in de 'gevarenzone' zat. Er blijken toch best veel mensen uit te vallen in het onderwijs vanwege problemen met de stem. Logisch ook wel, want je bent er enorm van afhankelijk... Elke dag last van je keel lijkt me dan ook niet best, Jacqueline :n De huisarts kan je doorsturen naar de logopedist :j

Hier nog veel snot en slijm, maar ik heb me niet ziek hoeven melden. Jij alweer redelijk hersteld Goof?

Gisteravond heb ik alweer de eerste training gehad, over mentoraat. Was een lange zit (eerst gewoon lesgeven en daarna van 13.30 tot 19.30) maar zeker actueel en leerzaam. Ook nog een boek gekregen, helemaal top! Half oktober deel 2 :)

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:01

Op het fontys Tilburg wordt er wel aandacht aan stemgebruik besteed! Welgeteld 1 uur in je eerste jaar. Het mag van mij wel veel meer zijn, ik merk nu al dat sommige klasgenoten het niet lang volhouden en dan zitten we in het 4e jaar!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:33

savasan schreef:
Op het fontys Tilburg wordt er wel aandacht aan stemgebruik besteed! Welgeteld 1 uur in je eerste jaar. Het mag van mij wel veel meer zijn, ik merk nu al dat sommige klasgenoten het niet lang volhouden en dan zitten we in het 4e jaar!

Wat voor een opleiding doe je dan daar? Want ik zit ook op het Fontys in Tilburg.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:07

Bij ons (tilburg, ak) was er idd 1 uurtje een logopediste die kwam krijgen.. Kregen kort wat advies (waaronder dat ik best wat logopedie kon gebruiken ;) ) maar meer ook niet..
Ik ben overigens nooit naar logopedie gegaan, maar heb ook nooit last van mn stem

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:21

Pfff, ik klink nu al anderhalve week ellendig. Ben vandaag weer gaan werken, maar heb wel weer last nu en heb weer een vreselijke hoestbui gehad ook. Zo vervelend. MIsschien dat ik toch voor het weekend begin nog even de huisarts bel.

Ik had vanmiddag studiemiddag, we hadden 3 lezingen, waarvan 1 van een bekende voetballer. Zijn naam zei me niets wat mijn collega's verbaasde dus die hebben me eerst even uitgelegd wie de beste man eigenlijk was die daar zijn praatje kwam houden hehehe. Erg hoor.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:59

Goof schreef:
Ik had vanmiddag studiemiddag, we hadden 3 lezingen, waarvan 1 van een bekende voetballer. Zijn naam zei me niets wat mijn collega's verbaasde dus die hebben me eerst even uitgelegd wie de beste man eigenlijk was die daar zijn praatje kwam houden hehehe. Erg hoor.

:= Welke voetballer was dat Goof?
En nogmaals beterschap...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:31

Ja ik ben ook wel benieuwd :P Niet dat ik verstand heb van voetbal maar toch. Beterschap Goof!

Hier nu een tussenuurtje, dan nog 2 lessen en weekend, weer een week verder!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:03

Hehe het ging hier om Hans van Breukelen, kennelijk een belangrijk man in '88.
Wist ik veel :+