1e jaars HBO/universiteit (2012-2013)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Re: 1e jaars HBO/universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:23

Een studie kiezen is erg lastig als je totaal niet weet wat je wilt. Ik heb hiervoor commerciële economie gedaan.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:56

Ik meld me hier ook weer even! Is alweer 3 pagina's terug dat ik gereageerd heb, maar heb genoten van een heerlijke welverdiende vakantie. :) Jullie ook een beetje genoten van jullie vakantie?

Heb de tentamens van periode 3 maar 2/4 gehaald. Onwijs balen. Van 1 wist ik het, van de ander absoluut niet verwacht. Vraag me dan ook echt af wat ik fout gedaan heb.

Nu alweer bezig met het blok 4, het laatste blok van het jaar! En wat is het snel gegaan. De stress is wel aanwezig, ook met betrekking tot het halen van m'n propedeuse. Laatst een project herkanst van periode 2.. Als ik dit niet haal is het klaar. Zo balen. Zit ook een beetje in een dip omdat ik volgens mijn ouders niks doe aan school.. Ik studeer nooit. Maar, hoe kunnen zij dat nou weten als ze van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds aan het werk zijn?? Heel vervelend.

Weet iemand trouwens of je in het volgende schooljaar nog met je propedeuse naar de uni kan? Ik hoop het wel! Dan is de druk er al wat meer van af.

Hoe gaat het op dit moment bij jullie??

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:35

Wat jammer dat het niets was Birgit!

Balen dat je er 2 niet gehaald hebt MyHorseGirl. Zo te lezen zijn de ouders overal hetzelfde, voor de tentamenweek zegt mam altijd nou veel geleerd dat moet goedkomen, als ik dan een tentamen niet gehaald heb, is het gelijk dat ik er te weinig aan gedaan heb.. :+ maargoed.

Je kan volgens mij altijd met je P naar de uni (ook als je deze in het tweede jaar pas haalt).

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:38

Klopt zodra je je P hebt gehaald kan je naar de uni toe!

Hier helaas geen vakantie gehad! En dat merk ik ook aardig moet zeggen dat ik er op het moment wel een beetje doorheen zit! Ben echt helemaal gesloopt, gelukkig aankomend weekend wel lang weekend en hoop dan een beetje bij te kunnen trekken :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:40

Geen vakantie gehad??? Wat naar! Moet er niet aan denken geen vakantie te hebben. Zit je op de uni dat je geen vakantie hebt?

De vraag over met m'n P vroeg ik omdat ik laatst heb gehoord dat dit het laatste jaar is dat je met je P naar de uni kunt.. Weten jullie hier iets van?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:40

xlisza schreef:
Wat jammer dat het niets was Birgit!

Balen dat je er 2 niet gehaald hebt MyHorseGirl. Zo te lezen zijn de ouders overal hetzelfde, voor de tentamenweek zegt mam altijd nou veel geleerd dat moet goedkomen, als ik dan een tentamen niet gehaald heb, is het gelijk dat ik er te weinig aan gedaan heb.. :+ maargoed.

Je kan volgens mij altijd met je P naar de uni (ook als je deze in het tweede jaar pas haalt).

PRECIES. AMEN. Ouders.. _-:(

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:15

Ik zit inderdaad op de uni! Ow ik heb verder nog niks gehoord over het feit dat ze dat willen veranderen! Dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:27

Is normaal op uni geen vakantie, meestal alleen met kerst en dan moet je ook gewoon leren voor de tt's in januari :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:48

MyHorseGirl schreef:
Geen vakantie gehad??? Wat naar! Moet er niet aan denken geen vakantie te hebben. Zit je op de uni dat je geen vakantie hebt?

De vraag over met m'n P vroeg ik omdat ik laatst heb gehoord dat dit het laatste jaar is dat je met je P naar de uni kunt.. Weten jullie hier iets van?

volgend jaar ook nog, volgens mij.... Daarna willen ze het misschien gaan stoppen, maar dat is nog niet zeker en ook niet wanneer dat ingevoerd gaat worden...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:22

Menino schreef:
MyHorseGirl schreef:

volgend jaar ook nog, volgens mij.... Daarna willen ze het misschien gaan stoppen, maar dat is nog niet zeker en ook niet wanneer dat ingevoerd gaat worden...

Ik hoop het dan maar!!

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:09

Ja er ligt idd een wetsvoorstel over het veranderen van de toegang met de P.. Ik wil misschien ook met m'n P naar de uni. :=

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:00

Tja het wetsvoorstel voor afschaffen stufi ligt er ook nog dacht ik zo..
Zo ik ben ondanks mijn nog steeds verdwenen motivatie toch lekker bezig voor school.
Zijn jullie ook al zo toe aan de zomervakantie? Ik wel...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:44

Nou, laten we hopen dat dat wetsvoorstel nog even in de koelkast blijft liggen! Hoorde van mijn SLB-docent dat je in 2013-2014 waarschijnlijk ook nog met je P naar de uni kunt. Zou helemaal top zijn natuurlijk.

@domi jaaa ben ook zo toe aan zomervakantie.. Heb het echt he-le-maal gehad!! Zaterdag ga ik wel naar een festival, dus hoop alvast een beetje zomergevoel te krijgen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:42

@MyHorseGirl Oké zou wel fijn zijn.. Mocht ik in 't tweede jaar toch nog uni willen...
Ik ga zaterdag lekker feesten in 't dorp, hoop dan ook wel een beetje zomer gevoel te krijgen, en niet het verzopen kat gevoel toen ik thuis kwam..

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:13

Pfoe ik ben ook helemaal klaar met al dat werk!

:(

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:07

Ik ben een tijdje weg geweest uit dit topic, simpelweg wegens tijdgebrek.
Ik doe deeltijd Business IT & Management aan de Haagse hogeschool, dus naast mijn fulltime baan.

Van te voren geven ze wel aan dat het zwaar is, maar dan denk je toch van ach, dat zal vast wel mee vallen. Nou nee, het is me vies tegen gevallen. Ik ben er wel helemaal voor gegaan, met als gevolg dat ik nu halverwege periode 4 zit en tot nu toe alle studiepunten gehaald heb. Wel een herkansing hier en daar, maar het ziet er goed uit. Ik begin er nu ook wel vertrouwen in te krijgen dat ik mijn P dit jaar ga halen.

Gister ook nog positieve post van school gekregen, op basis van certificaten die ik de afgelopen jaren via mijn werk behaald heb, heb ik vrijstelling gekregen voor 2 minorblokken in het 3e jaar.

Het is hard werken, maar ik ben erg tevreden over het resultaat tot nu toe.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:20

Wat fijn, Marsu. Gefeliciteerd! Zou je nu ook het traject versneld af kunnen maken?

domixXx schreef:
Zo ik ben ondanks mijn nog steeds verdwenen motivatie toch lekker bezig voor school.
Ik dacht dat dat voorstel er al doorheen was, ook wat betreft stufi in de masterfase en zo.

Grappig, ik heb mijn motivatiedip een paar maanden geleden al gehad en ik ben nu extreem gemotiveerd om voor m'n tentamens te leren en van de zomer al te beginnen aan mijn Supervised Reading List voor Latijn voor volgend jaar. :)) Zeker sinds ze gisteren de studiegids online gegooid hebben.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:19

Ik zie dat het met de meesten goed gaat! Keep up the good work!!

Ik zelf zit een beetje in een dip. Ik moet uit gaan werken hoe ik het voor mij zie om mijn honours college in te richten. Alleen heb ik echt geen flauw idee. Het is allemaal heel veel, dus ik hoop dat het gaat lukken.
1 ding is zeker: als een vriendin met pianoles stopt stop ik ook, autorijles is bijna klaar en ik ga ook niet meer dan 9 uur per week werken in de AH. Ook niet tijdens vakanties. Ik heb zelf mijn ontspanningstijd nodig, ze regelen maar mooi iemand anders die 21 uur wil werken in zijn/haar vakantie!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:47

_Summerly_ schreef:
Wat fijn, Marsu. Gefeliciteerd! Zou je nu ook het traject versneld af kunnen maken?

domixXx schreef:
Ik dacht dat dat voorstel er al doorheen was, ook wat betreft stufi in de masterfase en zo.

Grappig, ik heb mijn motivatiedip een paar maanden geleden al gehad en ik ben nu extreem gemotiveerd om voor m'n tentamens te leren en van de zomer al te beginnen aan mijn Supervised Reading List voor Latijn voor volgend jaar. :)) Zeker sinds ze gisteren de studiegids online gegooid hebben.

De bekende februari dip?

@suus_pepper, laatste maanden zijn bij mij meestal ook een dipje. Ik vind het verstandig dat je de tijd die vrij komt (als je klaar bent met rijles) aan je zelf besteed. Ontspanningstijd is echt nodig als student zijnde. Ik heb nog nooit zoveel stress gehad als in dat eerste jaartje hoger onderwijs.
Mijn motivatie begint ook weer terug te komen. Voor sommige dingen loop ik zelfs al weer voor :D

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:22

Ja klopt, ik heb mijn vrije tijd echt nodig. Daarom heb ik ook besloten om af te zien van het honours college..

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:07

Sorry dat ik hier even binnen kom vallen maar ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met bijles krijgen als je op de uni zit?
Ik heb namelijk één geschiedenis vak en heb echt géén voorkennis van geschiedenis en vind t ook totaal niet interessant maar ik zal het toch een keer moeten halen... Had voor mn tentamen een 5,2 en daarna herkanst maar helaas een 4,4 gehaald... Beide keren heb ik er wel veel tijd in gestoken en had ik er naar mijn idee ook goed aan gewerkt maar kennelijk doe ik toch iets niet goed.
Daarom zit ik nu te twijfelen om bijles te nemen voor mn volgende hertentamen maar ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is en of dit veel oplevert?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:24

domixXx schreef:
De bekende februari dip?

@suus_pepper, laatste maanden zijn bij mij meestal ook een dipje. Ik vind het verstandig dat je de tijd die vrij komt (als je klaar bent met rijles) aan je zelf besteed. Ontspanningstijd is echt nodig als student zijnde. Ik heb nog nooit zoveel stress gehad als in dat eerste jaartje hoger onderwijs.
Mijn motivatie begint ook weer terug te komen. Voor sommige dingen loop ik zelfs al weer voor :D
Eerder de maart-april-dip. :)) Een februaridip heb ik gelukkig niet gehad, toen was ons nieuwe semester net begonnen. :P

@ s1993: Er wordt bij ons op de Rechtenfaculteit en door sommige grote opleidingen, zoals Engels, tentamentraining gegeven. Bij onze opleiding moet je gewoon een ouderejaars aan z'n jasje trekken als je wat tips wilt of extra hulp bij het vertalen of zo. Het werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je op het VO bijles krijgt: jij geeft aan waar je tegenaan loopt en samen ga je kijken naar wat de handigste manier is om het voor te bereiden. Het kan dus zijn dat jij elke week een stuk leest en dat de ouderejaars je overhoort op de manier zoals dat op tentamen gebeurt. Vraag er anders eens naar bij je studiecoördinator/studiebegeleider; zij kennen vaak wel iemand die goed is in een bepaald vak en je ermee zou willen helpen. :)

@ suus_pepper: Jammer, maar misschien wel verstandig. :j Zo te zien doe je al een hoop, knap dat je dat zo volhoudt!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:28

Lees af en toe nog stilletjes mee!
Moet je niet ook gemiddeld een 7 staan, wil je met je P naar de uni? Dat dacht ik namelijk :P

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:50

JLLN_ schreef:
Lees af en toe nog stilletjes mee!
Moet je niet ook gemiddeld een 7 staan, wil je met je P naar de uni? Dat dacht ik namelijk :P

Hier niet.

PFFFFFFFFFFFFFFFFFF. Wat een drukte. Sh*t hee...

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:56

Woei even ego post Europees en internationaal ook gehaald!! Ik ben blij!! Kruipt weer onder mijn steen voor leren!