Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eroslover

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:59

Net weer een sollicitatie gedaan. Nu zo nog een en die wil ik gaan richten aan de client waarover de vacature gaat. Ben benieuwd hoe ze dat zullen vinden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:15

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:17

Martine, wat ik altijd doe is de brief die je stuurt bewaren in word en pdf (brieven verstuur ik altijd in .pdf!!) en daarnaast ook de volledige vacaturetekst bewaren. Dan kan je altijd even teruglezen.
Mijn harde schijf raakt al aardig vol zo...

Succes Eros!

Kwanyin, geldt hier precies hetzelfde hoor. Daarom ben ik blij dat mijn uitkering op 28 uur en hoog salaris is gebaseerd. Dat ga ik ws niet meer krijgen in een volgende baan..........dan moet ik echt inleveren.

Ben dus bij UWV geweest. Zit daar zo'n man aan de balie (chaggi te wezen) en moet ik een briefje invullen.
Naam
BSN
Waarmee ze mee kunnen helpen..........

Dus ik noteer 'aan een baan'. Dan denk ik, kom op, waar komen we hier voor? Ga een gesprek aan en laat mensen niet eerst van alles opschrijven. Maar dat ben ik..........

Dus die man heeft wel wat tips gegeven, maar veel wijzer ben ik niet geworden. Gat blijft een gat en veel werkgevers kijken daar niet doorheen. Wat ik ook opschrijf over mijn D cup, lekkere kont of dat ik luizencontrole doe...........het boeit ze niet.

Dus........we gaan weer vrolijk verder met brieven schrijven. Oh ja, hij gaf aan dat 70% (!!!) van de vacatures via netwerken wordt opgevuld. Crisis zeg............nu heb ik een workshop netwerken gehad, maar ik ken gewoon niet heel veel mensen die me aan een baan zouden kunnen helpen.

Hoe netwerken jullie? Nog tips voor me??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:20

Tja netwerken het is net werken - zei een oud collega van mij altijd ;-)

Gewoon zorgen dat mensen om je heen, op stal, je familie, je kennissen, je buren weten dat je zoekt zodat ze ook iets door kunnen sturen. Linkedin doe je al, hier netwerk je ook

en je zou nog oud collega's of studiegenoten in kunnen seinen dat als ze iets tegen komen je je aanbevolen houdt?!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:23

Niet heel behulpzaam dus Dimple..

Soms heb ik het gevoel dat netwerken gemakkelijker gaat vanuit een job. Dus inderdaad eerder (oud)collega's dan vrienden en familie. Zo ben ik nu ook voltijds aan de slag, doordat 'k intern gevraagd ben voor een vervangingscontract.

Misschien dus oud collega's/studiegenoten aanspreken of ze je kunnen tippen als er bij hen intern iets openstaat? Al is het dan nog vaak wachten eer het extern komt te staan.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:25

Ik heb een leuke vacature gezien, maar het zijn erg weinig uren en maar een paar maanden.. ik wil heel graag weten of het een werkervaringsplaats is, staat er niet bij, maar ik vrees ervoor. Waarom neemt die manager dan de telefoon niet op... ik ga maar vast een concept brief schrijven en dan bel ik straks nog een keer.. anders spreek ik aan het eind van de middag wel iets in, hopelijk belt ie dan morgen terug.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:27

De ouders van vriendjes van je kinderen misschien nog?
Als je bijvoorbeeld toevallig weet dat ze in dezelfde sector werkzaam zijn of zo ;)

Verder inderdaad vrienden, familie, kennissen, buren, ex-collega's, ex-werkgevers, oud studiegenoten.

Ik vraag nu veel bij vrienden of oud studiegenoten die in dezelfde of een soortgelijke sector werkzaam zijn.
En natuurlijk mijn ex-collega's :D

Wel jammer dat je er zo weinig aan hebt gehad Dimple :(

Van die leuke vacature waar ik vrijdag snel voor gesolliciteerd heb, zou ik vandaag iets te horen moeten krijgen.
Ben zo benieuwd :):)

Oh en vacatures sla ik altijd op of print ze uit :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:30

ik stuur ze naar mezelf in een mailtje - vacatureteksten, dan kan ik ze makkelijk terugvinden en heb ze altijd toegankelijk - linkje en tekst

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:31

Hm, vervelend Dimple! Maar je hebt het geprobeerd... je hebt vast ook al veel open sollicitaties gestuurd? Dat helpt ook wel om in het netwerk te komen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:34

En ik heb ook via Linkedin een bericht gestuurd dat ik op zoek ben, dat ziet je netwerk dan ook uiteraard langskomen in principe

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:40

Ja ik plaats regelmatig wat op FB of doe iets wilds op LinkedIn.

Het boeit me allemaal niet meer zo, iedereen denkt er toch wel het zijne van, maar dat zal me worst wezen.

Zelfs mijn eigen zus snapt niet waarom ik geen baan kan krijgen, ik zal wel te kritisch zijn of niet genoeg mijn best doen......
'als je een baan wilt, dan heb je een baan......' dat is wat mensen nog steeds denken. Dat zijn de mensen die nu nog een baan hebben.

Die man gaat verder wel zijn best doen hoor. We hebben volgende week weer contact dan heeft hij nog wat tips etc. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:45

Ik denk dat het ook wel waar is, 'als je een baan wil dan heb je een baan', maar dan gaat het vaak niet om een baan waarmee je je huidige leven voort kunt zetten.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:48

Precies, ik denk dat als ik echt een baan moet hebben en dan ook echt MOET, ik er wel een zou kunnen vinden, maar ik zoek op het moment erg specifiek :) Ik zeg ook altijd tegen mensen dat ik nog niet gezocht heb in mijn vorige functie, ik denk dat ik anders wel vlot een baan zou hebben (of iig vaker op gesprek zou mogen).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:51

Ik denk dat het echt vies tegen valt. Ik zei altijd voor de grap: ik kan altijd nog bij de AH achter de kassa of friet bakken bij de Mac.
Maar zelfs daar wordt je niet aangenomen.

Ik ben echt niet kritisch en pak alles aan, maar weet gewoon dat op een gegeven moment met een bepaalde tijd en CV je gewoon niet overal aan de bak komt.
Dat is wellicht voor de jongere onder ons gewoon makkelijker.

Overheid subsidieert ook weer meer daarvoor, dus pak jullie kans!!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:53

Ik lees al even mee, want ben ook aan het rondkijken naar een andere job (ik heb wel 'werk' nu), maar wil iedereen die hard op zoek is en waarbij het niet zo vlot een virtuele knuffel geven!!

Ik merk nu dat de arbeidsmarkt in mijn sector niet groot is en ik werd tot nu toe, als ik al op gesprek mocht, afgewimpeld met 'te weinig ervaring'... (Ben nu 2j afgestudeerd en al die tijd al aan het werk).
Daarenboven ben ik niet tevreden met mijn CV (maar geen idee hoe ik hem beter kan maken... :\ ) en ben ik heel slecht in motivatiebrieven schrijven (komt misschien ook omdat ik daar niet zo in geloof :o ), dus het vlot niet altijd zo... :)

En... 'als je een baan wil, dan heb je een baan' klopt langs een kant wel, maar ik wil graag een baan in mijn sector. Ik zou ook in een supermarkt kunnen werken nu (als ze mij daar al voor zouden aannemen met mijn diploma!), maar dat staat ook heel raar op mijn CV als 'tussenstap' in mijn carrière nu... Dus blijf ik nog maar even werken waar ik nu werk (al is dat met heel weinig motivatie nu, maar ik weet dat ik in mijn beide handjes mag wrijven omdat ik überhaupt al een job heb...)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:57

Sheran schreef:
Ik denk dat het ook wel waar is, 'als je een baan wil dan heb je een baan', maar dan gaat het vaak niet om een baan waarmee je je huidige leven voort kunt zetten.

Dat is echt niet meer zo hoor, ik hoor zoveel mensen dat het niet lukt, dat is niet toevallig meer. De werkgever heeft zoveel keus en kan helemaal volgens zijn ideale plaatje selecteren is het niet op leeftijd of prijs dan is het wel op opleiding, soort ervaring e.d. Je moet dus echt de ideale match zijn op dit moment en dat zeg ik terwijl ik bij een W & S bureau werk dus ik zie hoe het gaat .. Gisteren zakelijke connectie bij uitzendbureau (via werk) gesproken en die ziet helemaal precies hetzelfde gebeuren en die is ook blij dat ze een baan heeft want het is gewoon bijna niet te doen op dit moment voor heel veel mensen..

Het "ik ga wel achter de kassa zitten van vroeger" dat werkt ook niet meer daarvoor ben je te duur, te hoog opgeleid, te ervaren te weet ik veel wat..

Ik weet niet hoe het zit met baantjes in de schoonmaak.. daar zou je misschien wel aan de slag kunnen maar dat is natuurlijk niet haalbaar voor velen qua salaris.
Laatst bijgewerkt door fargo op 31-03-15 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:57

@ Dimple, ik weet wat je bedoelt. Ik ben al gauw overgekwalificeerd en dan willen ze je ook niet..

@ Djeenie, wat voor werk doe je?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:59

@ Anneert: Ik stuur je een pb'tje, zet het liever niet openbaar op internet :-)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:01

Het enige werk wat je dan kan krijgen is bijvoorbeeld schoonmaak werk of bij de Burger king. Ik heb het beide gedaan en ik doe het beide ook echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:03

Heb hier echt een rot probleem. Ik heb om 09:00 uur een sollicitatie gesprek morgen. Ik dacht dat school daar vrij voor gaf, maar niet dus. Willen ze niet doen. Maar op de mail van vorige week stond dat ze binnen 3 dagen bericht willen als je niet kan, dus dat is te laat. Ik dacht ziek melden maar dat vindt ik ook niet netjes, maar om nu nog te verplaatsen vindt ik ook niet netjes. Maar ik krijg er vast gezeur mee... Maar een baan vinden is nu ook prioriteit.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:03

Ik denk dat het in sommige gevallen wel kan kloppen, dat 'als je een baan wil..'. Als ik naar mezelf kijk, ja ik kan heus wel fulltime aan de slag bij een callcentre. Maar ik heb niet gestudeerd om in een callcentre te werken, ik heb gestudeerd omdat ik graag in de zorg werk. En ik heb al een bijbaan buiten mijn sector.
Kijk, als mijn ww straks over de helft is en ik heb nog steeds niks, ja dan ga ik wel kijken wat er buiten mijn sector is.

Alleen vind ik in het Dimples geval wel hard gezegd, moeilijke leeftijd categorie (geeft UWV zelf ook aan) en ze solliciteert al breed. Wat moet je dan nog meer doen?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:05

Hier 2 brieven gestuurd, waaronder ee naar de client waarover de vacature gaat. Dat is wel een uitdaging moet ik zeggen.
Nu hoofdpijn dus morgen maar weer verder.

Ik denk dat het nu in alle branches moeilijk is om werk te vinden,daarnaast wil je het liefst werkend ergens aar je voor bent opgeleid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:11

*\%/* *\%/* *\%/* :):) :):) :):) :):)

:D

Moet alleen nog even uitzoeken in hoeverre een oproep contract voor de 2de keer mag, maar dacht ergens dat het niet meer mag. Gelukkig lid van de FNV dus maar eens gaan bellen. :+

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:19

Balen Dimple, maar je ging gelukkig al met lage verwachtingen naar het uwv :')

Over netwerken zit ik een beetje met hetzelfde (zie mijn vorige post), en ik denk ook dat dat juist beter te doen is BINNEN een baan dan wanneer je eenmaal thuis zit.

Bedenk me net dat ik laatst een tip kreeg over hoe je Linkedin succesvol kan inzetten; misschien heeft iemand er wat aan? http://www.slideshare.net/raymondiduet/hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken-nl-light-versie-4776697?qid=c99bd8ad-2746-4115-98a6-18b43e7d015c&v=qf1&b=&from_search=24
Moet het zelf ook nog ff doorspitten....!

Al denk ik persoonlijk dat inmiddels elke werkloze allang Linkedin heeft waardoor je niet meer snel ''extra'' opvalt...

AmoorM; dan maar spijbelen? :o

Valerie: al antwoord van de FNV? Ik ben best benieuwd hoe zij dat zien over die meeloopdag....

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:20

Ik heb (nog) geen LinkedIn :=
Maar moet eerst even een goede foto van mezelf hebben.