[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:53

Gefeliciteerd !!!

Haha dat dacht ik tijdens mijn eerste les ook ik begin in december en heb 11 augustus het eindelijk gehaald en zit nu nog te bedenken hoe ik hem gehaald heb haha

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:01

Dankje!

Haha ja, het is een raar idee dat ik dit straks ook gewoon zelf allemaal goed kan.
Hoop ik dan, hahaha.
Ik ben wel blij dat mijn instructeur me gelijk alles zelf laat doen zoveel mogelijk.
We zullen eens zien hoe ver ik kom met dat praktijkexamen straks, brrr eng! :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:13

Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet in van de snelweg tijdens de eerste les, qua opbouw klopt er niet veel van als je dat de eerste les doet.
Fijn dat je eerste les goed ging, examen duurt nog wel even, lekker oefenen.

Mijn leerling is nu examen aan het doen, dinsdag 3 geslaagd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:26

Hoezo klopt er dan in de opbouw niets ? Ik ging mijn 2e of 3e les over snelweg. Maar je kan onze snelwegen absoluut niet vergelijken met het westen!

Het stukje snelweg wat vaak gereden wordt wat ik ook met rijles reed in het begin en waar ik dagelijks naar mn werk over heen kom is ontzettend rustig meestal rijden er maar 2/3 anders auto's op het moment dat je er langs komt...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:20

Je hebt PB

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:26

Ik ben pas op les 15 ofzo de snelweg op gegaan. Vond dat veel fijner, ik wist waar ik moest kijken, hoe ik moest schakelen etc. Dan is het echt alleen nog een kwestie van doen. De 1e les kan je toch nog niet schakelen etc, en de spiegels neem je ook niet allemaal mee, doet je instructeur dat dan allemaal voor je oid?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:27

en zo ja, wat heeft die snelweg dan voor meerwaarde behalve dat het wel cool klinkt..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:33

Precies! Eigenlijk alleen maar verspilde lestijd. Weet wel dat ik op het begin even moest slikken, als je zelf 130 rijd is het een stuk harder dan als je naast je ouders zit, ik weet niet of ik het überhaupt wel heel fijn had gevonden om dat op les 1 te doen, nu wist ik in ieder geval alle knopjes te vinden :P.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:08

Ik had ook mijn derde les de snelweg, dit omdat ik in een dorp woon waar niet veel meer te leren valt dan schakelen en sturen en ik 5-10 minuten woon van de stad waar het wel interessant is, met grote kruispunten, turborotondes e.d. :) Dus om daar heen te gaan moeten we een stukje snelweg over.

Ik heb dinsdag mijn theorie examen, ben benieuwd!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:09

Ik kwam nog niet echt op de snelweg, wel op de autoweg, waar je dus toch ook 100 mag. Maar dat kwam puur omdat ik in het dorp naast de stad waarin je examen doet ligt, en je daar vooral rijdt. Maar, instructeur schakelde dan ook, en instructeur keek etc. (Ik keek wel mee natuurlijk).

Echt de snelweg was inderdaad pas na een les of 15 :j

Edit: haha, net wat hierboven staat dus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:23

Jannaa schreef:
Ik had ook mijn derde les de snelweg, dit omdat ik in een dorp woon waar niet veel meer te leren valt dan schakelen en sturen en ik 5-10 minuten woon van de stad waar het wel interessant is, met grote kruispunten, turborotondes e.d. :) Dus om daar heen te gaan moeten we een stukje snelweg over.

Ik heb dinsdag mijn theorie examen, ben benieuwd!

Hier net zo dus :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:40

ik ben ook pas bij les 10 op de snelweg beland.. daarvoor alleen maar dingen qua autocontrole, inzicht, parkeren ed. over 2 weken theorie examen en daarna examen aanvragen :)
zit nu op 14 lessen

edit; de lessen voor de snelweg zegmaar was allemaal in de stad

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:45

badeendje schreef:
Ik ben pas op les 15 ofzo de snelweg op gegaan. Vond dat veel fijner, ik wist waar ik moest kijken, hoe ik moest schakelen etc. Dan is het echt alleen nog een kwestie van doen. De 1e les kan je toch nog niet schakelen etc, en de spiegels neem je ook niet allemaal mee, doet je instructeur dat dan allemaal voor je oid?

Schakelen enzo deed ik gewoon zelf hoor :j

Edit: ik woon niet in de drukke randstad he... Was ook ernstig rustig op de weg. Ik vind het wel fijn dat ik er de eerste les al van mocht proeven, het is gaaf! Ik begon ook niet met eerst alleen maar sturen en beetje gas geven. Ik mocht gelijk al veel zelf doen, alleen het kijken hoeft nog niet. Ik vind het juist wel fijn op deze manier hoor. Snap het probleem niet echt haha.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:56

Kijken hoeft nog niet? Hoe wil je dan gas geven en sturen? :') Dan trapt je instrutrice toch ineens op de rem als er wel wat aankomt? Zelf kijken was het eerste wat ik moest leren samen met een beetje sturen en schakelen :o maar de snelweg is wel leuk inderdaad! lekker doorrijden :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:59

Suzz14 schreef:
Schakelen enzo deed ik gewoon zelf hoor :j

Edit: ik woon niet in de drukke randstad he... Was ook ernstig rustig op de weg. Ik vind het wel fijn dat ik er de eerste les al van mocht proeven, het is gaaf! Ik begon ook niet met eerst alleen maar sturen en beetje gas geven. Ik mocht gelijk al veel zelf doen, alleen het kijken hoeft nog niet. Ik vind het juist wel fijn op deze manier hoor. Snap het probleem niet echt haha.

Misschien moet je ook instructeur zijn om dat wel te snappen, een keertje uit nood is helemaal niet erg of zoals iemand eerder schreef om naar de examenlocatie te komen maar gewoon voor de fun is tijd (en dus geld-) verspilling.
Mijn leerlingen leren ook meteen de hele bediening en ik begin juist heel snel met kijken omdat dat heel belangrijk is, ook in het begin, en het zo sneller aangeleerd word. En dan bedoel ik zowel kijken naar links en rechts op kruispunten als spiegelen voor het maken van een zijdelingse verplaatsing. Dát is pas belangrijk. Die snelweg is zo allemachtig simpel, als je eenmaal weet hoe vooruit kijken werkt en het belang van het spiegelen hebt geleerd, dat maak je echt niet makkelijker door dat vanaf de eerste les te oefenen. Zonder de noodzaak om op de examenlocatie te komen of bv in geval van nood als de andere wegen zijn afgesloten, is het gewoon onzin.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:03

Het was gratis proefles voor de start van het pakket. Misschien veranderd dat het hele verhaal wel voor jullie? ... Op de snelweg heb ik wel gewoon m'n spiegels enzo gebruikt, dat is toch logisch. Ik doelde meer op de weg zelf toen ik net in de auto zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:04

Dat ben ik helemaal met je eens polly :j

Hier was het ook niet oh leuk we gaan op snelweg, maar meer dan zijn we het snelste op de examenlocatie.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:05

Oke, sorry dat ik het leuk vond jongens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:07

Dat zegt toch niemand :) ?

Ik doel erop dat de instructeur bij niet even voor de fun de 2/3e les al op de snelweg ging. Maar uit noodzaak :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:09

Suzz14 schreef:
Het was gratis proefles voor de start van het pakket. Misschien veranderd dat het hele verhaal wel voor jullie? ... Op de snelweg heb ik wel gewoon m'n spiegels enzo gebruikt, dat is toch logisch. Ik doelde meer op de weg zelf toen ik net in de auto zat.

Nee, met een proefles hoor je ook de snelweg niet op te gaan, tenzij je al eerder gelest hebt en er toen wel bent geweest. In een proefles behandel je een aantal punten waaraan je kan (proberen te) beoordelen of iemand een beetje gevoel heeft voor het autorijden en daar hoort helaas de snelweg niet bij.

Dit is niet aanvallend voor jou bedoeld en dat je het leuk vond snap ik helemaal!! Wie zou dat nou niet leuk vinden ;)
Maar ik vind het jammer dat er (blijkbaar) nog steeds instructeurs zijn die op die manier een leerling proberen aan zich te binden ipv de meest gebruikelijke (en aangeleerde) volgorde aan te houden die in de praktijk het meest effectief gebleken is. Dat is zonde want het gaat ten koste van de kandidaat.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:11

Maar heb ik wel gezegd dat dit voor de fun was dan? Haha ik snap de reacties niet.
Blijkbaar moet je dus het hele verhaal eromheen bij vertellen om die te voorkomen?
Beetje jammer weer.

Ik vind het juist fijn dat hij zo te werk gaat.
Als ik het niet kon had hij het ook nooit gedaan terwijl ik alles zelf mocht doen?
Denk niet dat ik hierdoor opeens m'n rijbewijs niet meer kan halen binnen het aantal lessen.

Edit: ik vind dit wel deels aanvallend ook tegenover de instructeur.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:35

In de eerste lessen ben je nog bezig met de meest basale voertuigbeheersing. De meeste leerlingen (voorzover ik begreep van mijn instructeur) komen dan nog wel eens met een bandje in de berm. Op een polderweggetje niet zo erg, maar op de snelweg kan zo'n afwijking snel tot ongelukken leiden. Een rijinstructeur heeft een hoog reactievermogen, maar als alles zo snel gaat als op de snelweg, is de tijd tussen zien, stuur pakken en vervolgens corrigeren eigenlijk te lang om veilig te zijn wanneer je te veel opzij gaat. Als je al eerder gelest hebt dan heb je die voertuigbeheersing al meer, maar wanneer je voor de eerste keer in een auto zit, ben je daar nog veel te veel mee bezig om veilig de snelweg op te kunnen, instructeur naast je of niet.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:44

Ik was blij dat ik niet meteen 'echt' op de snelweg moest :P (dus niet om naar examenlocatie te komen idd).

Overigens hoor ik het wel best vaak, dat mensen al zo snel de snelweg op gaan.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:54

Het was een stukje snelweg om weer terug te komen.

Ga nu maar weer over op een ander onderwerp want ik word hier niet vrolijker van :')
Ik wil m'n instructeur helemaal niet omlaag halen op deze manier.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:06

O zo bedoel ik het helemaal niet hoor!

Ik doelde er meer op dat ik het zelf vrij spannend zou vinden :').