Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:51

Sharonalover, wat fijn dat je een opstartcursus kreeg! Zou bij ons ook wel fijn zijn voor startende docenten. :P

En Tamara een huis gekocht, gefelicteerd, kan me voorstellen dat je daar liever mee bezig bent.. :+

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:00

Hier lijkt de opstart alweer ver weg, de tweede leeswerk zit er alweer bijna op.. Helaas gaat de start moet helemaal zoals gepland, wij zijn een van de scholen die behoorlijk last hebben van de storing in de uitlevering van lesmateriaal op de iPad.. Onze conciërge is een hele dag bezig geweest om alle boeken in te scannen zodat we vooruit kunnen, maar ideaal is het niet..

Maar goed, daardoor wordt je wel weer heel inventief in het invullen van je lessen. Een wedstrijdje armpje drukken met de hele klas om over krachten te praten werd bijvoorbeeld goed gewaardeerd!

Gefeliciteerd met je huis Tamara!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:08

Hihi, dat lijkt me inderdaad ook een erg leuke les! Vervelend dat de boeken er nog niet zijn zeg!

HIer zit de tweede week er ook alweer bijna op en ik ben nu al dooood :'). Het ligt vooral aan het vroege opstaan, ik kan daar echt slecht tegen. Binnenkort heb ik weer een kamer in Amsterdam en kan ik dus om ongeveer zeven uur opstaan, maar vooralsnog is het drie dagen achter elkaar half zes, waarna ik van half 9 tot 10 over 3 minstens 5 klassen les mag geven. Pfft.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:18

Half 6? Knap dat je dat volhoudt! Ik heb het geluk dat ik hier in het dorp werk, dan hoef ik er 'pas' om kwart voor 7 uit, en dat vind ik al vroeg!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:42

Half 6 :oo Das ook echt beroerd zeg, jeetje! Ik kan ook niet zo goed tegen korte nachten en ben geen ochtendwonder. Vind het al een hele opgave om, sinds we in een tijdelijke woning op de camping zitten, om 6.20u mijn wekker te hebben in plaats van om 6.35u. En dan vind ik alles met een 6 op de wekker eigenlijk nog te vroeg, maar later is gewoon echt geen optie. Zou ook niet willen werken in de plaats waar ik woon, is met mijn vaste contract voorlopig ook geen optie meer dus zal blij zijn als we straks weer stukje dichterbij wonen en de wekker naar 6.30u mag :P

Oei das ook lastig ja, zonder boeken lesgeven!

Wat een zalig klasje heb ik zeg <3 Heb er echt weer van genoten vandaag, collega die de helft van mijn stuiterballen van vorig jaar heeft, liep even binnen en verbaasde zich over de rust. Die had alweer een stuk of wat kids die van hun stoel gevallen waren. Lag het toch niet aan mij, dat ik het van die wiebelkonten vond vorig jaar, dat was blijkbaar niet perse de standaard :D Toch lastig vergelijken als je voor het eerst groep 3 hebt, maar het kan dus blijkbaar ook anders!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:40

Oei, lastig zonder materiaal.. Maar idd een hele goede oplossing gevonden!

Pfffff half 6... Ik vind mijn 6 uur morgen al vroeg.. Gelukkig hoef ik maar 1 dag in de week om half 9 te beginnen :')
Sterkte met opstaan :(:) hopelijk is je kamer snel klaar!

Leuk dat het zo goed ging Tamara!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:03

Hier was het vandaag kwart voor 7 op de wekker, maar gisteravond was ik pas om 22.45 thuis in verband met m'n andere werk. Dan kan ik niet gelijk slapen, dus het nachtje was helaas nogal kort! Nou ja, mijn 31 stuiterballen maken me vast wel goed wakker om half 9. ^) :D

Miekelien, hoe doen jullie dat met iPads? Iedere leerling krijgt er iedere les één te leen ofzo? :)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:21

O iedereen is alweer begonnen! Vind het zo vreemd idee..! Heb nog geen baan gevonden helaas, maar wel weer sollicitaties lopen. Wel als onderwijsassisstent ipv docent geschiedenis, maar beter iets dan niets!

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:27

De leerlingen hebben hier allemaal hun eigen iPad, als ouders het niet kunnen betalen kunnen ze er voor een klein bedrag een huren van school voor een jaar (in ons systeem zitten de leerlingen maar 2 jaar op mijn locatie, vanaf de 3e klas moeten ze een stuk verder fietsen). De meeste uitgevers hebben apps ontwikkeld waar hun boeken in te downloaden zijn.

Ik werk zelf met het boek op de iPad maar laat de leerlingen wel in een schrift of werkboek (afhankelijk van het niveau) werken. Voor elk vak zijn zo'n beetje wel extra apps te vinden waar je de leerlingen mee kunt laten werken (ik gebruiken bijvoorbeeld de NASA-app als ik het hoofdstuk sterrenkunde doe), en ik wil dit jaar met instructiefilmpjes gaan werken die ze zowel in de klas als thuis kunnen bekijken. Genoeg mogelijkheden dus!

Miinynke: ik heb twee jaar bijbaantjes gehad via Studentdocent, volgens mij heten ze tegenwoordig Onderwijshelden. Ben je daar al mee bekend? Via hen kun je zowel tijdelijk als vast bij verschillende scholen aan de slag komen, al is dat voor geschiedenis misschien nog steeds wel lastig. In de exacte hoek hadden ze in ieder geval altijd werk genoeg. Ik heb zelf wel eens als surveillant gewerkt en vooral veel examentrainingen gegeven in de tweede helft van het schooljaar.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:50

Miekelien: bedankt voor de tip! Ik zal dat ook even opzoeken :D

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:19

Goedemorgen!

Even een ego post.
Ik moet vandaag wat inleveren voor school, maar kom er echt niet uit wat ze bedoelen met de opdracht.
Citaat:
Beschrijf op basis van vakliteratuur (boeken en/ of artikelen) een drietal didactische werkwijzen die bruikbaar zijn voor het vak geschiedenis/ M&M. Doe dit als volgt:
- beschrijving van de didactiek
- voorbeeldmateriaal (mag materiaal zijn van een ander)
- voor (waarom deze didactiek)
- tegen (waarom niet)
- jouw mening op grond van argumenten.

Moet ik een werkvorm bespreken? Een werkwijze, zoals verlengde instructie? Iemand een idee? :o? :o?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:27

Drie verschillende werkvormen/manieren van lesgeven/manieren van je les opbouwen denk ik inderdaad :j

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:30

Ja, dat heb ik er ook maar van gemaakt.
Als het niet goed is dan hoor ik het vanzelf wel weer. Bedankt MamaMiesje! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:00

Nou, morgen begint voor mij echt alles weer hoor. Vrijdag bijeenkomst/ opening/ vergaderingen etc gehad en morgen komen de kids voor het eerst.
De eerste twee dagen zijn introductiedagen, dus die breng ik met mijn nieuwe mentorklas door. Ben erg benieuwd. Heb er stiekem ook best wel weer zin in :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:11

Succes morgen Goof en alle anderen die er weer voor het eerst tegen aan gaan!!

Wij waren afgelopen week al begonnen, maar was voor velen toch een soort rouwmoment. Twee leerlingen zaten in de MH17, en daar is uitgebreid bij stil gestaan. Dus deze week is de eerste echte volle week..
En van mijn eerste salaris net maar even wat nieuwe kleding gekocht *\o/* hier kan ik wel aan wennen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:12

Ach, dat is wel een heel rotte start zeg, sneu.

Haha ja fijn he, salaris :D

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:02

Ik ben hier ook al lang niet meer geweest!

Ik ben ondertussen in Berlijn aangekomen en morgen ga ik beginnen met mijn stage hier! Vind t mega spannend ook omdat ik nog niet weet wie mijn begeleider wordt welke klas (sen) ik krijg. Ben vrijdag wel even de school binnengelopen omdat ik eigenlijk een afspraak had maar daar was iets tussen gekomen.
Eerste indruk van die school wats wat is die groot! Maar wel mooi.

Morgen mn wekker om 6 uur om om kwart over 7 aan te lopen naar de u-bahn.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:05

Wat leuk Jacquelinee__!! Gaaf om in Berlijn stage te gaan lopen! Wat voor stage doe je precies?
Wij zijn met onze 2de jaars excursie een week naar Berlijn geweest, ook naar een (middelbare) school geweest.. Ik vond dat er daar toch wel iets meer discipline was dan in Nederland, maar misschien kwam dat doordat wij kwamen kijken haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:47

Ah gaaf hoor, succes met je stage :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:46

SdaphneS: Ik heb tijdens mijn afstuderen een heel deel besteed aan de didactiek en theorir van omgevindsonderwijs bij m&m :j erg interessant en zinvol bij mijn vmbo-leerlingen!

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:32

Veel succes Jacquelinee, klinkt heel gaaf!

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:25

Voor mij is de pabo nu toch echt begonnen.
Hoorde wel vandaag pas dat ik plots zelf op zoek moet naar een stageplek, terwijl dit eerst door school gedaan zou worden...
Nouja, ben al met goede moed op zoek naar een stageschool in de buurt :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:37

Succes ivda!

Wat fijn om weer aan het werk te zijn :D
Ik had introductiedagen met mijn nieuwe mentorklas. Erg leuk. Vanmorgen deed ik 'wat ben ik', iedere leerling een post-it op zijn rug of voorhoofd, met een dier, alles 2 keer want ze moesten duo's vormen uiteindelijk.
Was 1 ventje die maar niet kon raden dat hij een walvis was terwijl de rest al lang klaar was. Na de hint "je bent grijs en zwemt in zee' dacht hij dat hij het eindelijk wist:
"Mmm, oh wacht, ik ben zeker een bejaarde?"

Je kon me oprapen _O- _O-

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:38

_O- _O-

Salaris maakt het vroege opstaan toch ook wel een beetje goed. Hoewel ik 6 uur toch echt te vroeg vond! Nu lig ik ook pas op zijn vroegst 23.00-00.00 op bed.

Voor mij begint donderdag de colleges weer. Nou ja...college...mag 1,5 uur in de auto voor 1,5 uur les en dan hoef ik weer een paar weken niet. Ga me bijna afvragen waarvoor ik dat collegegeld nou precies betaal :+ Heb ik in elk geval ruimschoots de tijd om de laatste vakken uit het 1e jaar af te ronden en een stageschool te vinden!

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:52

Dankjullie wel! :D
@Saintelette, ik ga hier stage lopen als onderwijsassistent! :)
Ik merk hier vooral dat de leerkrachten een stuk meer respect krijgen van de leerlingen. Komt misschien ook omdat ze de leerkrachten met U en met Frau (achternaam) of Herr (achternaam) moeten aanspreken.

Ik heb de afgelopen dagen met verschillende leerkrachten en verschillende vakken meegedraaid. Ook in verschillende klassen. Wel leuk om te zien hoe het daar in z'n werk gaat allemaal! Dinsdags heb ik vooral in de 5e en 6e klas meegedraaid (hier groep 7 en 8). Zij krijgen vrijwel alle vakken in het engels. Ik moet zeggen dat ik dat best pittig vond om allemaal te volgen wat de leerkracht zij, en de kids hadden nergens problemen mee.
Ik heb gister een begeleidster aangewezen gekregen, zij heeft zelf 5 jaar in Nederland gewoond en daar de Pabo gedaan. Dus ik kan gelukkig al mijn opdrachten gewoon in het Nederlands maken! En ik heb iemand om nederlands mee te praten! :D

Ik hou ook een blog bij dus voor als iemand het leuk vind om te volgen:
http://jacquismits.waarbenjij.nu/reisve ... -indrukken