Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:51

Kwanyin schreef:
Jonam, dat dichtklappen ging wel over haar gesprek als 16-jarige:

AmoorM schreef:
Maar de meeste gesprekken dat ik heb gehad voor stages, weekendbaantjes ect waren allemaal met vragen van "Hoe heet je?" "Waar woon je"? "Opleiding?" "Hoe oud ben je?" En dan meestal ging het over wanneer ik beschikbaar ben en wat de werkzaamheden zijn. Bij mijn eerste echte gesprek waarbij die vragen wel werden gesteld, (ik was een jaar of 16) vond ik het echt verschrikkelijk. Ik had geen idee wat ik moest zeggen, kon ook niks bedenken. Dus ik zat daar "Euh ja euh euh ja geduldig euh euh betrouwbaar...." en dan zo door haha. Ik zat aan een hele grote tafel met 2 mannen strak in pak en een net geklede vrouw. Het was in een heel luxe hotel en dat voor een weekend baantje bij de xsenos. Ik kwam ook uiterst onprofessioneel over haha. Had een tas mee met een brief die je moest inleveren, maar door de spanning viel de tas op de grond en kon ik de brief niet vinden. Ik weet zeker dat ze direct na dat ik weg was een grote streep door m'n naam hadden gezet.

En nee, kan nog steeds niet verzinnen waar ik zo trots op ben dat het te vermelden waard is in een gesprek, en niet alles wat ik heb gedaan in mijn privé heeft een werkgever zaken mee. Nogmaals, voor jou kan het misschien zo simpel klinken om dingen te verzinnen en je voor te bereiden, maar dat geld gewoon niet voor iedereen. En als ik nu een een dagje heel diep nadenk zal ik wel iets stoms vinden dat ik kan zeggen, maar toen op dat moment voor die functie, nee die vraag had ik niet verwacht en was ik dus ook niet op voorbereid.
Net zoals die keer dat de recruter mij gewoon vroeg of ik ooit in de toekomst parttime zou willen gaan werken? Toen keek ik ook even van eh..:? .

Is dat een verkapte manier van vragen of je kinderen wilt? :') :')

Ik probeer ook op voorhand na te denken over de standaard vragen, maar het moet allemaal ook niet te gerepeteerd en gladjes overkomen denk ik.

Maar op voorhand goed nadenken over de vraag "waarom wil ik deze job en bij dit bedrijf" lijkt me wel nuttig.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:53

Ja dat zijn ook van die vragen Kwanyin. Kan beide kanten op; zeg je nee dan balen ze misschien omdat deze functie wellicht later parttime wordt ingevuld.
Of ze willen hem alleen fulltime en zet je jezelf buiten spel door te zeggen dat je parttime wilt. ;)

Ik zeg meestal dat dat soort dingen in overleg gaan. Ik heb nu weinig keuzen dus ik zeg ook dat salaris, dagen en uren in overleg gaan. Eerst maar zien of we een match hebben.

Ieder bereidt zich voor op hun eigen manier. Ik heb een redelijk goed beeld van mijzelf, maar ben me er niet altijd bewust van dat ik heel sterk overkom en dat kan dus ook als bedreigend worden gezien.

En op de dag van het gesprek wil ik het nergens meer over hebben. Dan ga ik sporten of paardrijden en ga ik blanco dat gesprek in. Op dat moment nog voorbereiden en dingen doorlezen krijg ik de zenuwen van en doe ik dus ook niet.

Je weet nooit hoe een gesprek zal gaan, hoe goed je je ook voorbereidt. Ik heb de meest rare gesprekken gevoerd :D

Blingh, super zeg!! Blij voor je! Ik ga voor je duimen!

Hier gebeurd nog weinig, ik reageer op van alles, maar er komt weinig terug deze kant op.......
en mijn gat in cv wordt alleen maar groter en groter.................... -O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:55

Solleke_Noah schreef:
Maar op voorhand goed nadenken over de vraag "waarom wil ik deze job en bij dit bedrijf" lijkt me wel nuttig.

? :D
Afbeelding

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:58

_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:58

Ik heb ook in een brief geschreven iets over gedreven en geduldig en daar tussen haakjes achter (vraag maar aan mijn oma)

:')

We moeten opvallen toch? *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:04

Kwanyin : :') _O-

Maar het is toch ook vaak zo? "Waarom heb je gesolliciteerd? Euh, omdat de RVA vindt dat ik 10 sollicitaties per maand moet doen" :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:09

Waarom? Najah omdat ik om te leven geld nodig heb en dit mij dan wel wat leek? :+ Ik zoek werk om te leven, ik leef niet om te werken. Dus nee, ik heb geen droomfunctie/bedrijf in gedachten. Maar dingen spreken mij gewoon aan ja of nee. En als ik dan voldoe aan de eisen qua opleiding etc. dan reageer ik.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:16

En als ik gewoon slapend rijk had kunnen worden had ik die baan gekozen............. :j

Sheran

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:20

Haha :P

Ik hoop heel erg dat er binnenkort een vacature komt op een school hier in de buurt... ik moet mijn opleiding nog afmaken, maar tijdens mijn opleiding moet ik wel werken om het te kunnen betalen. En fulltime opleiding en een baan in een niet-gerelateerd vakgebied dat ook nog genoeg oplevert wordt lastig... ik hoop dat het snel goed komt. Anders moet ik gaan solliciteren op functies waardoor ik mijn studie niet af kan maken :(

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:42

Solleke_Noah schreef:
Kwanyin : :') _O-

Maar het is toch ook vaak zo? "Waarom heb je gesolliciteerd? Euh, omdat de RVA vindt dat ik 10 sollicitaties per maand moet doen" :')

Hahaha ja vaak is dat zo. Maar dat mag je dan niet zeggen, dan moet je doen alsof je bv hoogtewerkers helemaal het einde vindt en het al je kinderdroom was om daar in het magazijn geestdodend spulletjes weg te zetten *\%/* . :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:56

'Ik ben ongelukkig. Mijn geest en ik passen niet meer bij elkaar. Mijn geest moet dood. DOOD. Dus ik dacht: deze baan is perfect.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:57

Joman: Dat gesprek waar ik het over had daar was ik 15/16 jaar en ging ik met super veel zenuwen naar het gesprek. Het was m'n aller eerste gesprek ooit. Nu bereidt ik me natuurlijk wel gewoon goed voor. Alleen heb ik als ik spontaan het gesprek in ga het gevoel dat het gesprek beter verloopt dan dat ik me super goed voorbereidt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:29

Joman, ook ik vind je toon nogal neerbuigend. Hartstikke fijn voor je dat je het allemaal zo goed weet en kan, maar geef andere als ze onzeker zijn dan niet het gevoel dat ze dom zijn. IK heb 2 MBO opleidingen, en wat losse baantjes gehad, maar ik heb nog nooit een uitgebreid gesprek gehad met vragen zoals jij noemt. Allemaal nogal amicaal en relaxt.

Iedereen doet het op zijn manier.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:53

Kwanyin, Sheran _O- _O-
Gek stel!!

Hier weinig nieuws, het internet klapt er steeds tussen uit sinds de stroomstoring en dat werkt echt niet lekker. Nog even en ik knal dat modem uit het raam........... :x

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:12

Blingh, super voor je!

Ik bereid mijn gesprekken wel voor, maar inderdaad niet zo dat het een verhaaltje wordt. Bij mijn laatste gesprek wist ik ook niet overal een twee drie op te antwoorden, maar heb dit dan ook gewoon benoemd en ondanks dat ik me wat onzeker voelde, kwam ik zo niet over. Ik weet in ieder geval altijd wat ik wil en waar het bedrijf voor staat. Vorig jaar had ik een keer een gesprek en toen kwamen ze meteen met hele theoretische vragen, toen sloeg ik dicht.. had ik niet verwacht bij een eerste gesprek. natuurlijk vragen ze wel, hoe zou je dit of dit doen, maar dit was zoo super specifiek op de theorie. bleh, snel vergeten :P

Hier vanmorgen ook weer een brief geschreven, heb er voor morgen nog eentje liggen en moet nog altijd een open sollicitatie schrijven voor een organisatie hier in de buurt. Komt niet vaak voor dat ik in de buurt iets vind, dus moet daar wel goed voor gaan zitten.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:30

Ow super Blingh!

Tja en over gesprekken.. ik denk dat je je nooit 100% kan voorbereiden omdat je niet weet welke vragen ze gaan stellen. En als 16 jarige lijkt het me ook best intimiderend, met 3 man sterk tegenover je....
Natuurlijk kan je wel vooronderzoek doen en je instellen op de meest gestelde vragen (vervolgens zul je ALTIJD zien dat ze hele andere vragen stellen.... is mijn ervaring...)

Haha, ik moest echt lachen om dat plaatje :D

Goed bezig Anneert!

Hier 2 afwijzingen verder... waarvan eentje al ''intern is opgelost'' (nadat de vacature eerst bij het bedrijf zelf uit stond, vervolgens 3 weken later via het uitzendburo). :( Intercedent gaf aan dat dit steeds meer voorkomt en vacatures sowieso zelden online komen maar gewoon worden ''genetwerkt''.

Nou ben ik niet zo'n ster in netwerken.... Vrienden sturen wel eens vacatures door die ik zelf (vaak) ook al heb gezien in mijn dagelijkse zoektocht via internet (wel goed bedoeld, daar niet van...!). Plus oud-collega's die in dezelfde vijver vissen... of allang blij zijn dat ze (nog) werk hebben en juist niet actief vacatures zoeken.

Lopen jullie hier ook tegenaan? Hebben jullie nog tips om te netwerken? Ik heb wel Linked-in, maar verder dan vriendinnen en oud collega's kom ik niet....

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:15

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:34

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik moet aankomende week in een ander filiaal werken alleen ik ben ontslagen maar contract loopt nog tot 23 april en werk tot die tijd ook.
Nu heb ik al nieuwe werk en mag ik een dag meelopen alleen is dit dus precies op de dag dat ik in een ander filiaal sta.

Maar ik mag dus niet op me nieuwe werk meedraaien omdat op oude werk op rooster sta in ander filiaal. Dit is volgens mij werk belemmering.

Mogen ze dit doen of niet? Hoop dat iemand een antwoord weet

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:46

Joman schreef:
Niemand hier is 16 of 18 en niemand voert z'n eerste gesprek? Ik kan me niet indenken dat je nergens trots op bent. Dat kan toch iets heel simpels zijn, werk of privé gerelateerd?
Natuurlijk moet je solliciteren leren, helemaal mee eens. Maar naar positieve en negatieve eigenschappen is toch wel een zeer standaard iets als je het mij vraagt.

Overigens vind ik solliciteren heel veel tijd kosten als je het goed wil doen. Knallen tijdens een gesprek vergt veel voorbereiding.

Hier ook geen 16-18 meer, maar wel vorige week m'n eerste sollicitatie gesprek gehad. Ik had ook op internet dingen opgezocht en hier om tips gevraagd, maar toch werden me ook dingen gevraagd die ik niet had voorbereid hoor. In plaats van zo neerbuigend te doen kan je beter tips geven zoals de rest hier doet (en ja, dat heb je in latere berichten gedaan, maar waarom daar nu eerst zo'n snauw aan vooraf moest gaan...)

@ Blingh, supertof dat je op gesprek mag komen voor verzorgende! Hopelijk kan je dan meteen doorstromen
@ Dimple, vervelend zeg, hoop echt dat er binnenkort iets uitkomt voor je!
@ Kwanyin, dat plaatje, ik ging stuk :')
@ Blingpiggy, zijn er veel groepen over jouw vakgebied op LinkedIn? Daarin reageren heeft mij wel een baanaanbod opgeleverd toen ik net was afgestudeerd, alleen zit ik met school, waardoor ik niet flexibel in omgeving ben en het daardoor niet kon aannemen.
@ Valerie, geen idee, sorry

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:48

Valerie93 schreef:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik moet aankomende week in een ander filiaal werken alleen ik ben ontslagen maar contract loopt nog tot 23 april en werk tot die tijd ook.
Nu heb ik al nieuwe werk en mag ik een dag meelopen alleen is dit dus precies op de dag dat ik in een ander filiaal sta.

Maar ik mag dus niet op me nieuwe werk meedraaien omdat op oude werk op rooster sta in ander filiaal. Dit is volgens mij werk belemmering.

Mogen ze dit doen of niet? Hoop dat iemand een antwoord weet

Misschien denk ik te simpel, maar... je ziek melden op je oude werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:54

Dat was ook mijn gedachte... of eerst bij je nieuwe werk polsen of een andere meeloopdag een probleem zou zijn. Kan dat niet, dan gewoon lekker meelopen en ziek melden bij de ander. Wat willen ze doen als ze erachter komen? Je nog een keer ontslaan? Het is wel kans op nieuw werk. Anders zit je eind april misschien zonder. In zo'n situatie ben ik heel egoïstisch hoor. Regeltjes of niet.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:56

Vind ziek melden normaal altijd zo laag. Heb t wel op oude werk gemeld dat meeloop dag heb zo van haal mij maar van het rooster maar helaas "ze kunnen niks voor mij betekenen"

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:56

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:57

Vrije dag opnemen? Of aangeven bij nieuwe werk voor de meeloopdag vragen of het een andere dag kan omdat je geen vrij krijgt?

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:14

Vrije dag opnemen gaat helaas niet die heb ik niet opgebouwd. Baal er zo erg van maar ben bang dat inderdaad nieuwe werkgever moet contacten om te vragen of andere dag kan.