Kwanyin schreef:Jonam, dat dichtklappen ging wel over haar gesprek als 16-jarige:AmoorM schreef:Maar de meeste gesprekken dat ik heb gehad voor stages, weekendbaantjes ect waren allemaal met vragen van "Hoe heet je?" "Waar woon je"? "Opleiding?" "Hoe oud ben je?" En dan meestal ging het over wanneer ik beschikbaar ben en wat de werkzaamheden zijn. Bij mijn eerste echte gesprek waarbij die vragen wel werden gesteld, (ik was een jaar of 16) vond ik het echt verschrikkelijk. Ik had geen idee wat ik moest zeggen, kon ook niks bedenken. Dus ik zat daar "Euh ja euh euh ja geduldig euh euh betrouwbaar...." en dan zo door haha. Ik zat aan een hele grote tafel met 2 mannen strak in pak en een net geklede vrouw. Het was in een heel luxe hotel en dat voor een weekend baantje bij de xsenos. Ik kwam ook uiterst onprofessioneel over haha. Had een tas mee met een brief die je moest inleveren, maar door de spanning viel de tas op de grond en kon ik de brief niet vinden. Ik weet zeker dat ze direct na dat ik weg was een grote streep door m'n naam hadden gezet.
En nee, kan nog steeds niet verzinnen waar ik zo trots op ben dat het te vermelden waard is in een gesprek, en niet alles wat ik heb gedaan in mijn privé heeft een werkgever zaken mee. Nogmaals, voor jou kan het misschien zo simpel klinken om dingen te verzinnen en je voor te bereiden, maar dat geld gewoon niet voor iedereen. En als ik nu een een dagje heel diep nadenk zal ik wel iets stoms vinden dat ik kan zeggen, maar toen op dat moment voor die functie, nee die vraag had ik niet verwacht en was ik dus ook niet op voorbereid.
Net zoals die keer dat de recruter mij gewoon vroeg of ik ooit in de toekomst parttime zou willen gaan werken? Toen keek ik ook even van eh...
Is dat een verkapte manier van vragen of je kinderen wilt?

Ik probeer ook op voorhand na te denken over de standaard vragen, maar het moet allemaal ook niet te gerepeteerd en gladjes overkomen denk ik.
Maar op voorhand goed nadenken over de vraag "waarom wil ik deze job en bij dit bedrijf" lijkt me wel nuttig.