Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:55

Ik vind het een beetje absurd dat school wil dat je iets doet en dat je dan zelf voor de kosten op mag draven..
Collegegeld, boeken/syllabi oke. Maar wat heeft dit voor toegevoegde waarde? Zij zijn het opleidingsinstituut, moeten zij dat toch ook aanbieden?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:42

DewiRox schreef:
Pff, ik moest een licentie kopen voor hogeschooltaal. Nu moesten we net een toets daarvoor maken en als je 80% zou halen, dan hoef je daar niks meer mee te doen. Nu heb ik dus 86%, en gewoon even 55,- moeten betalen voor die licentie..

Had ik ook :\ Wij gaan er in het 2e jaar ook nog mee werken, dus misschien kun je hem dan nog gebruiken. Je licentie is wel 5 jaar geldig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:46

Ik heb InDesign moeten 'aanschaffen' voor school. Vind het eigenlijk wel logisch.... Je wilt echt niet weten wat hogescholen jaarlijks kwijt zijn aan licenties voor leerlingen. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van LexusNexus, kan je kranten e.d op opzoeken. Dat kost 40.000 euro per jaar. Als ze ook nog eens Word, Photoshop e.d voor alle leerlingen moeten gaan financieren gaat je collegegeld echt wel wat omhoog hoor...

Het is belachelijk dat jij het zelf maar mag oplossen omdat jij een laptop hebt, maar dat kan je aankaarten bij de examencommissie. Zullen ze echt wel iets mee doen.

Edit: Houd ook in je achterhoofd dat 90% van de studenten die dit soort programma's moeten 'aanschaffen', ze niet daadwerkelijk 'aanschaffen'. Er zijn ook andere manieren om aan een Office pakket te komen zonder dat je er een dure licentie voor hoeft te kopen

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:25

Emmaa_ zit je ook op Hogeschool Inholland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:27

Nee, ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht :) Maar ik weet feitelijk dat het er op elke school zo aan toe gaat. Ze hebben bijna allemaal wel een grote hoeveelheid licenties waar ze echt al bakken met geld aan kwijt zijn

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:30

Zo nou ik ben er wel een beetje klaar mee. Vandaag de les uitgezet omdat wat ik gemaakt had niet compleet was (samen met nog een paar ) hoop mensen mochten om hun achterbakse gedrag blijven zitten. Ik houd altijd alles bij maar dit was gewoon niet duidelijk. 2 uur gewacht om uiteindelijk zo weer de deur uit te mogen. Ik betaal collegegeld, let altijd op, geen herrie oid. Dus ben wel een beetje pissed.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:31

O oke. Ik zit wel op hogeschool inholland en wij hebben ook LexusNexus. Vandaar dat ik dacht dat je ook misschien daar zat :D

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:33

dancer_ schreef:
Zo nou ik ben er wel een beetje klaar mee. Vandaag de les uitgezet omdat wat ik gemaakt had niet compleet was (samen met nog een paar ) hoop mensen mochten om hun achterbakse gedrag blijven zitten. Ik houd altijd alles bij maar dit was gewoon niet duidelijk. 2 uur gewacht om uiteindelijk zo weer de deur uit te mogen. Ik betaal collegegeld, let altijd op, geen herrie oid. Dus ben wel een beetje pissed.

Dat is ook best kinderachtig van de docent.. Al had je nou helemaal niks gemaakt, maar je had maar een gedeelte niet omdat je het gewoon niet wist. Vervelend zo zeg..

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:18

In principe hoef je de nieuwste office versie niet te kopen. Downloaden is zo gefixt maar dat is nu het probleem niet.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een school buiten schoolboeken, collegegeld en een goedwerkende laptop ook nog een gaat eisen dat je de nieuwste office versie aan gaat schaffen omdat er niet genoeg computers zijn.

Programma's als een InDesign snap ik nog wel, dat programma heb je nodig en is ook een heel ander programma op zich. Maar als jij een goedwerkende officie op je laptop heb waarom zou je hem dan moeten updaten omdat een leraar zijn studie materiaal niet goed verschaft?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:38

Emmaa_ schreef:
Ik heb InDesign moeten 'aanschaffen' voor school. Vind het eigenlijk wel logisch.... Je wilt echt niet weten wat hogescholen jaarlijks kwijt zijn aan licenties voor leerlingen. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van LexusNexus, kan je kranten e.d op opzoeken. Dat kost 40.000 euro per jaar. Als ze ook nog eens Word, Photoshop e.d voor alle leerlingen moeten gaan financieren gaat je collegegeld echt wel wat omhoog hoor...

Het is belachelijk dat jij het zelf maar mag oplossen omdat jij een laptop hebt, maar dat kan je aankaarten bij de examencommissie. Zullen ze echt wel iets mee doen.

Edit: Houd ook in je achterhoofd dat 90% van de studenten die dit soort programma's moeten 'aanschaffen', ze niet daadwerkelijk 'aanschaffen'. Er zijn ook andere manieren om aan een Office pakket te komen zonder dat je er een dure licentie voor hoeft te kopen

Vond ’t wel humor dat ze vandaag met gratis Word op de FCJ stonden :’) Ze boden het me ook aan, maar dat is zo ongeveer het enigste legale programma op mijn MBP :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:52

Reneee_ schreef:
In principe hoef je de nieuwste office versie niet te kopen. Downloaden is zo gefixt maar dat is nu het probleem niet.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een school buiten schoolboeken, collegegeld en een goedwerkende laptop ook nog een gaat eisen dat je de nieuwste office versie aan gaat schaffen omdat er niet genoeg computers zijn.

Programma's als een InDesign snap ik nog wel, dat programma heb je nodig en is ook een heel ander programma op zich. Maar als jij een goedwerkende officie op je laptop heb waarom zou je hem dan moeten updaten omdat een leraar zijn studie materiaal niet goed verschaft?

Waar het mij vooral om ging was dat er toch wel wat kleine verschillen zijn tussen mijn exel en die op de school computers. Aangezien we op de school computers ons tentamen krijgen (opdracht in exel) wil ik dat ik wel met die versie kan meedoen op school tijdens de lessen. Want als er genoeg pc's waren geweest had ik ook gewoon met die kunnen werken. Maar de docent vind dat ik "niet moet zeuren, en nu iedereen een kans geef om de les te volgen". JA, maar wel met een nadeel voor mij, dat ik dus niet op die betreffende pc's zelf de practica kan volgen.

Maar ben al naar onze "mentor" geweest en die was woest toen ze dit hoorde. Hij moet maar een ander lokaal regelen van haar en anders gaat ze proberen te regelen dat de leerlingen die "dwingend zijn verzocht" hun eigen laptop mee te nemen via school die exel gaan krijgen.
En mocht dit toch allemaal niet lukken. tja, dan ben ik maar een bitch en zorg ik dat ik op tijd in het lokaal ben met de gedachte, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Maarja, ook bezig nu met klachtbrief naar examencommissie omdat er nu echt vast is gesteld dat iedereen biologie overnieuw moet doen. Heb het verzoek ingediend dat ze voortaan voor de tentamenweken de toetsen al bekijken en goedkeuren om dit soort poedersuiker opnieuw te voorkomen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:26

Ik heb mijn eerste tentamen cijfer terug, een 8.9 :). En ook nog een 9 voor een verslag/onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:29

Chips, de eerste onvoldoende binnen, een 5.
Nja ik hou het er maar op dat t leren zelf gewoon niet goed ging door de omstandigheden...

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:02

Ik heb ook al twee onvoldoendes. Precies twee vakken wat de rest van mijn klas vorig jaar al gehad heeft en ik niet :')

En ik heb veel leuker nieuws. Ik ga verhuizen naar een appartementje in Breda *\o/*

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:26

Bleugh morgen presentatie in het engels geven.. heb er zo geen zin in :( ;( Ik kan echt geen engels.. Ben al slecht in presenteren in het nederlands, laat staan in het engels

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:11

Ik heb al mijn tentamens tot nu toe gehaald :)
O bah, dat is niet leuk soloro...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:18

Succes!

Ik vind de school heel leuk, de opleiding ook maar mijn klas niet zo helaas. Maar ik moet er maar even door heen bijten. -O-

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:32

Studeert er iemand ook nog HBO Accountancy? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:47

Ja, DaisyDarling in Amsterdam. :j

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:52

*Zwaait* Aan de HvA :j

Blanket hier studeert hetzelfde. Geloof dat het Blanket was iig :o

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:16

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik alles van de eerste periode gehaald heb dus ik ben een gelukkig meisje nu :D

Succes soloro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:28

Lekker begin hoor! *\o/*

Wij krijgen volgende week te horen of we ons onderzoek hebben gehaald.. als dat niet zo is, ben ik echt even een beetje teleurgesteld. Dan kan ik dit jaar mijn P niet meer halen.. (en ik heb tot nu toe wel alle 6 mijn tentamens gehaald met een 7.5 gemiddeld, dus dat zou best poedersuiker zijn haha)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:35

Nou ik heb het ook weer overleefd.. voor mijn gevoel ging het enorm bagger. Maar goed mijn engelse docent is ook mijn slb'er en had na engels slb gesprek :) En ze zei dat het behoorlijk goed ging voor mijn doen. We krijgen er geen cijfer voor. We moeten 2 presentatie's geven, cv maken en woordenlijst maken en dan hebben we het vak engels gehaald ^^.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:56

Fijn dat het goed ging Soloro, is toch altijd spannend idd.

Ik heb mijn tentamenweek naar omstandigheden goed afgesloten. 7,7,6,5,5. Twee herkansingen dus. Ik heb Nederlands gehaald met een 7, daar ben ik onwijs blij mee want dat was een bindend vak en je moest verplicht bijlessen volgen als je het niet had gehaald.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:13

Ik heb een 5.3/5.2/7.1/7.6 helaas dus 2 tentamens niet gehaald, dus ik mis nu al 7 studiepunten :(
Zit even in een dipje, vind m'n opleiding zo leuk en helemaal mijn ding..
Het komt waarschijnlijk door de omstandigheden thuis..
Gelukkig mag ik ze wel herkansen, dus maar het beste van maken..