Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DewiRox schreef:Pff, ik moest een licentie kopen voor hogeschooltaal. Nu moesten we net een toets daarvoor maken en als je 80% zou halen, dan hoef je daar niks meer mee te doen. Nu heb ik dus 86%, en gewoon even 55,- moeten betalen voor die licentie..
Wij gaan er in het 2e jaar ook nog mee werken, dus misschien kun je hem dan nog gebruiken. Je licentie is wel 5 jaar geldig
Maar ik weet feitelijk dat het er op elke school zo aan toe gaat. Ze hebben bijna allemaal wel een grote hoeveelheid licenties waar ze echt al bakken met geld aan kwijt zijn dancer_ schreef:Zo nou ik ben er wel een beetje klaar mee. Vandaag de les uitgezet omdat wat ik gemaakt had niet compleet was (samen met nog een paar ) hoop mensen mochten om hun achterbakse gedrag blijven zitten. Ik houd altijd alles bij maar dit was gewoon niet duidelijk. 2 uur gewacht om uiteindelijk zo weer de deur uit te mogen. Ik betaal collegegeld, let altijd op, geen herrie oid. Dus ben wel een beetje pissed.
Emmaa_ schreef:Ik heb InDesign moeten 'aanschaffen' voor school. Vind het eigenlijk wel logisch.... Je wilt echt niet weten wat hogescholen jaarlijks kwijt zijn aan licenties voor leerlingen. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van LexusNexus, kan je kranten e.d op opzoeken. Dat kost 40.000 euro per jaar. Als ze ook nog eens Word, Photoshop e.d voor alle leerlingen moeten gaan financieren gaat je collegegeld echt wel wat omhoog hoor...
Het is belachelijk dat jij het zelf maar mag oplossen omdat jij een laptop hebt, maar dat kan je aankaarten bij de examencommissie. Zullen ze echt wel iets mee doen.
Edit: Houd ook in je achterhoofd dat 90% van de studenten die dit soort programma's moeten 'aanschaffen', ze niet daadwerkelijk 'aanschaffen'. Er zijn ook andere manieren om aan een Office pakket te komen zonder dat je er een dure licentie voor hoeft te kopen
Reneee_ schreef:In principe hoef je de nieuwste office versie niet te kopen. Downloaden is zo gefixt maar dat is nu het probleem niet.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een school buiten schoolboeken, collegegeld en een goedwerkende laptop ook nog een gaat eisen dat je de nieuwste office versie aan gaat schaffen omdat er niet genoeg computers zijn.
Programma's als een InDesign snap ik nog wel, dat programma heb je nodig en is ook een heel ander programma op zich. Maar als jij een goedwerkende officie op je laptop heb waarom zou je hem dan moeten updaten omdat een leraar zijn studie materiaal niet goed verschaft?
. En ook nog een 9 voor een verslag/onderzoek. 

En ze zei dat het behoorlijk goed ging voor mijn doen. We krijgen er geen cijfer voor. We moeten 2 presentatie's geven, cv maken en woordenlijst maken en dan hebben we het vak engels gehaald ^^.