De CSE's komen eraan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:12

Jammer dat het hier niet zo gaat. Woon in een vrij klein stadje en de winkels hier zitten allemaal aan het randje. Ze mogen niemand aannemen onder de 16, maar er staan bij de winkels die nog mensen aannemen gewoon 13-14 jarigen.

Ik betaal trouwens wel alles zelf. Autorijlessen, paardrijden, kleren etc. Maar dus nog nooit werk gehad. Ik kan nog lang genoeg werken in mijn leven, waarom nog extra stressen en nog meer in tijdnood komen?

MarlindeRooz

Re: De CSE's komen eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:14

Ik hoef voor het financiële plaatje niet te werken, maar doordat ik het wel doe kan ik lekker ruim leven. :o :')
Maar ik moest ook werken van mijn ouders, want het is goed voor je ontwikkeling, sociale vaardigheden etc.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:15

Ik moet het nu in de vakantie, maar ik kan eigenlijk niks vinden dus het is te hopen dat ze me bij dat restaurant aannemen :+ Anders zoek ik wel gewoon een stal waar ik mee mag helpen/paarden rijden, dat vind je in zo'n boeren gehucht dan weer wel makkelijker :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:15

Dat was voor mij denk ik ook beter geweest. Ik was vroeger echt geen held xD

Edit: Had gewild dat ik bij een manege ofzo kon werken. Maar daar staan honderd meisjes die het gratis willen doen of zelfs willen betalen om stallen uit te mesten..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:17

xChanelx schreef:
Tips voor geschiedenis?
Het klinkt misschien apart, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je 'blanco' het examen ingaat. Dus je leest een vraag en gaat niet meteen stressen, omdat je direct het perfecte antwoord wilt hebben, maar gaat eerst eventueel de bron lezen of bedenken wat er nu echt precies van je gevraagd wordt. Dan probeer je de informatie die je nodig hebt tot je te laten komen en probeer je een antwoord te formuleren.
Dus niet met 100 procent informatie een vraag willen beantwoorden, maar met de 5 procent die er voor nodig is.

En bij bronnenvragen:
-Tekstbron: Lees de bron, bekijk de maker, het jaartal, probeer het in de tijd te plaatsen. Stel, een priester schrijft een bron in 1566 over 'schade in de kerk' o.i.d., denk dan: priester = pro-kerk, 1566 = Beeldenstorm. Je weet dan ook al dat de priester zeer waarschijnlijk subjectief is en de Beeldenstorm afkeurt. Probeer elke letter te gebruiken voor de standplaatsgebondenheid.
- Beeldbron: Kijk goed naar het bijschrift, hier staat vaak handige informatie in. Kijk ook hier weer naar de maker (bron: blanke man uit het zuiden) --> zeer waarschijnlijk pro-slavernij (VS) en het jaartal. Daarna druk je je neus ín de prent en bekijkt elk detail, vaak zitten er overal aanwijzingen in verstopt, soms heel symbolisch, soms vrij duidelijk.
--> Nadat je de bron hebt bekeken:
Bijv. bron over Vietnam, vanuit VS. Je ziet dominosteentjes.
Vraag: Wat bedoelt de maker met deze bron?
'Deze bron gaat over de dominotheorie van Eisenhower, hij was van mening dat als één land communistisch zou worden, andere landen dat ook zouden worden, doordat ze elkaar als ware zouden omduwen en dit was dan niet meer tegen te gaan. (= uitleg) + (citaat=) Dat zie ik in de bron aan de dominosteentjes en op de eerste staat Vietnam, de tweede Laos (enz.). Naast de rij stenen staat een communist, dat zie ik aan 'Vietminh' op zijn trui/hoed.'
--> Dus altijd én de vraag beantwoorden én citeren.

Mijn leraar gaf nog als tip om tussen de twee onderwerpen even pauze te nemen (mocht dat lukken met de tijd). Schop dan alle informatie over het eerste onderwerp (waarschijnlijk Republiek) uit je hoofd en laat de informatie over de VS tot je komen. Anders schrijf je straks over Filips II die de slavernij afschaft in 1568, om maar iets te noemen.

O ja, op de cito site staat volgens mij een puntenverdeling en daaruit blijkt dat de laatste 5 vragen nog iets van 20 punten opleverden. Dus mocht je snel in tijdnood komen, maak dan in ieder geval die vragen nog.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, heel veel succes!!

Bedankt, nu ben ik nog banger voor morgen :=

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:20

Riraito schreef:
Dat was voor mij denk ik ook beter geweest. Ik was vroeger echt geen held xD

Edit: Had gewild dat ik bij een manege ofzo kon werken. Maar daar staan honderd meisjes die het gratis willen doen of zelfs willen betalen om stallen uit te mesten..

Betalen om uit te mesten? :=

En dat vind ik idd ook erg jammer, al het werk dat er was/is word gratis gedaan doordat er zo makkelijk 'misbruik' gemaakt word van jonge meisjes..

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:21

bij mij is de enige optie kassen of fruitkwekers, dat is dus altijd hard en overwerken voor het minimum loon. winkel willen mn ouders niet, ik moet wel werken want anders kan ik mijn laptop voor school en mn rijbewijs niet betalen. ik heb al bij 3 bedrijven gewerkt, 1 verhied 1 blut en de laatste was de taal barriere gewoon te groot denk ik. maar alles in de agarische werel pools. ik ga dus weer opzoek :(

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:22

Ja, als ze maar bij de paarden mogen staan. Ik vind het best wel erg..

Maar voor mij wordt het dus waarschijnlijk niet werken.

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:26

Hoe betaal je alles zelf dan als je niet werkt? :+ Sorry hoor ik kan er gewoon slecht tegen dat mensen zo'n instelling hebben .. :')

@melody7 Nouja als de meisjes er plezier aan hebben vind ik het geen misbruik hoor :P

Ik was eerder echt super verlegen maar dat is nu echt veel minder geworden doordat je veel meer sociale contacten (moet) leggen .. toen ik net begon met werken in een kledingwinkel sprong ik het liefst achter de paspoppen :+ Nu vind ik het gelukkig juist heel leuk om mensen dan te helpen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:27

Ehh, een boel centjes hebben _O-

Maar serieus. Als er geen werk is, hoe kom je er dan ooit aan?

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:28

Heb in deze omgeving echt bizar veel gesolliciteerd, maar geen ervaring dus nergens aangenomen..
Wel van m'n 13e tm m'n 15e folders gelopen en pas af en toe op.
Van de zomer ga ik kersenplukken. Hoor dat het zwaar is, maar dat het best lekker verdient.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:29

Ik ga ook niet werken hoor waarschijnlijk Riraito... Ik baal er ook van.
Nu schaam ik me bijna om te zeggen dat ik bijna 18 ben en nog nooit een baantje heb gehad :=

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:29

Tumvum, dat is ergens zo ook maar het is gewoon zwaar werk.. ik vind het dan niet netjes om dat jonge meisjes voor niks te laten doen omdat ze het leuk vinden, als ze er nou bv. lessen/rijden voor terug krijgen is het een ander verhaal, maar alleen mogen mesten vind ik not-done :+ Ik krijg daar gewoon voor betaald :P

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:31

Destination schreef:
xChanelx schreef:
Tips voor geschiedenis?
Het klinkt misschien apart, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je 'blanco' het examen ingaat. Dus je leest een vraag en gaat niet meteen stressen, omdat je direct het perfecte antwoord wilt hebben, maar gaat eerst eventueel de bron lezen of bedenken wat er nu echt precies van je gevraagd wordt. Dan probeer je de informatie die je nodig hebt tot je te laten komen en probeer je een antwoord te formuleren.
Dus niet met 100 procent informatie een vraag willen beantwoorden, maar met de 5 procent die er voor nodig is.

En bij bronnenvragen:
-Tekstbron: Lees de bron, bekijk de maker, het jaartal, probeer het in de tijd te plaatsen. Stel, een priester schrijft een bron in 1566 over 'schade in de kerk' o.i.d., denk dan: priester = pro-kerk, 1566 = Beeldenstorm. Je weet dan ook al dat de priester zeer waarschijnlijk subjectief is en de Beeldenstorm afkeurt. Probeer elke letter te gebruiken voor de standplaatsgebondenheid.
- Beeldbron: Kijk goed naar het bijschrift, hier staat vaak handige informatie in. Kijk ook hier weer naar de maker (bron: blanke man uit het zuiden) --> zeer waarschijnlijk pro-slavernij (VS) en het jaartal. Daarna druk je je neus ín de prent en bekijkt elk detail, vaak zitten er overal aanwijzingen in verstopt, soms heel symbolisch, soms vrij duidelijk.
--> Nadat je de bron hebt bekeken:
Bijv. bron over Vietnam, vanuit VS. Je ziet dominosteentjes.
Vraag: Wat bedoelt de maker met deze bron?
'Deze bron gaat over de dominotheorie van Eisenhower, hij was van mening dat als één land communistisch zou worden, andere landen dat ook zouden worden, doordat ze elkaar als ware zouden omduwen en dit was dan niet meer tegen te gaan. (= uitleg) + (citaat=) Dat zie ik in de bron aan de dominosteentjes en op de eerste staat Vietnam, de tweede Laos (enz.). Naast de rij stenen staat een communist, dat zie ik aan 'Vietminh' op zijn trui/hoed.'
--> Dus altijd én de vraag beantwoorden én citeren.

Mijn leraar gaf nog als tip om tussen de twee onderwerpen even pauze te nemen (mocht dat lukken met de tijd). Schop dan alle informatie over het eerste onderwerp (waarschijnlijk Republiek) uit je hoofd en laat de informatie over de VS tot je komen. Anders schrijf je straks over Filips II die de slavernij afschaft in 1568, om maar iets te noemen.

O ja, op de cito site staat volgens mij een puntenverdeling en daaruit blijkt dat de laatste 5 vragen nog iets van 20 punten opleverden. Dus mocht je snel in tijdnood komen, maak dan in ieder geval die vragen nog.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, heel veel succes!!

Bedankt, nu ben ik nog banger voor morgen :=

Ik ook := maar onwijs bedankt! Hier heb ik wat aan.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:42

als je niet hoefd te werken voor je geld zou ik het persoonlijk ook niet doen haha, al denk ik wel dat je dan een hoop ervaring misloopt

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:48

Van mijn moeder moet ik ook gaan werken, heb al gesolliciteerd, en ze zou mij vorige week bellen, maar ze heeft helaas nog niks laten horen. Ik wil wel erg graag werken omdat ik heel graag lipica's wil laten aanmeten :). Ik ben alleen ontzettend onzeker omdat ik een behoorlijk apart kapsel heb en ben daarom bang dat ik daarom niet aangenomen word..

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:49

Ik heb morgen wiskunde, iemand die hier heel goed in is? Ik heb ergens een vraagje over (sinus, cosinus en tanges)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:50

Vraag maar! Ik heb het morgen ook :)

Sterreke, niet onzeker over zijn! :) Iedereen heeft wel iets 'raars' dus het is niet raar :P

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:51

ik heb morgen ook wiskunde. goniometrie is mij nog nooit goed afgegaan, kijk op youtube eens naar wiskundeacademie?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:53

Haha ik weet het het is heel erg :'). Ik heb zegmaar alleen haar op het bovenste stukje van mijn hoofd, een soort van Miley kapsel, alleen dan een stuk langer haha. De rest wel opgeschoren :+. Ik wil echt zo ontzettend graag die lipica's :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:55

Als je dat mooi vind is het prima toch :D Zou niet weten waarom ze je daarom zouden weigeren..
Als ik werk krijg en ik verdien veel ga ik misschien ook eens leren laarzen kopen := Als ik doorga met dressuur lessen, voor dat boscrossen van me hoeft het niet :')

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:58

sterreke98 schreef:
Van mijn moeder moet ik ook gaan werken, heb al gesolliciteerd, en ze zou mij vorige week bellen, maar ze heeft helaas nog niks laten horen. Ik wil wel erg graag werken omdat ik heel graag lipica's wil laten aanmeten :). Ik ben alleen ontzettend onzeker omdat ik een behoorlijk apart kapsel heb en ben daarom bang dat ik daarom niet aangenomen word..

nou in de kas en in magazijnen kijken ze echt niet naar je kaspel hoor, bij mijn vorige baas liepen mijn vriendin en ik altijd op kapotte gympies en joggingbroeken en hempjes met knot op de kop. alsof we net uit ben kwamen rollen haha, maakte hem niks uit. als we maar hard werkte haha

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:03

Meisje bij mij op het werk heeft hetzelfde haar ongeveer, geen probleem. Wel had ze het roze en dat mocht niet dus heeft ze het moeten verven..

Sterre98

Haha klopt, maar ik heb helaas nog nergens magazijn werk gezien hier :(.
De hema wou mij precies hebben op de dag dat ik dus net niet kan :'), elke dag beschikbaar behalve de zaterdag :')

jesss_amigo

nog een tip voor geschiedenis: als het over centralisatie gaat dan gaat het vaak over de afnemende macht van de adel en de toenemende macht van de koning. En dan natuurlijk ook minder zelfstandigheid in steden enz.