Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:10

Ah, het topic loopt weer beetje na de vakanties. Heb erg zin om te beginnen met studie, fijn om van meer ervaren mensen te lezen hoe-en-wat :D

Dat competentie'gezeur' met eindeloze reflectie verslagen etc. is kennelijk helemaal hip-en-hot in studieland :(
Iedereen klaagt erover, iedereen schrijft gewoon toe naar datgene waarvan ze denken wat verwacht wordt. Wanneer wordt daar eindelijk eens iets aan gedaan?!

Gelukkig was dat soort gedoe bij Rechten minimaal... :o

kristelhans

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:22

Als wij functioneringsgesprekken hebben moeten we (als docent dus) daar ook nog heel wat mee doen... 360 graden feedback, enquêtes voor leerlingen en collega's en..jawel! Competenties! Dat gaat dan vooral om je eigen functioneren voor de klas (teamleider komt in de klas meekijken), in een team en globaal in de school... Wij zijn daar vorig jaar mee begonnen en als ik het goed begrepen heb wordt dit steeds normaler/verplicht in onderwijsland.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:56

Competenties en zelfreflectie is een onderdeel van je eigen ontwikkeling. Dit komt terug in studie, onderwijs en zelfs het bedrijfsleven. Door het vroeg in de studie al aan te leren, is er ook de hoop (denk ik) dat studenten na gaan denken over of ze wel de juiste studie hebben gekozen en geschikt zijn voor het latere beroepsveld. Het is moeilijk te controleren of iemand alleen maar neerzet wat 'men' wil horen of ook echt erover na heeft gedacht. Daarom moet je ook zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen waarin je ontwikkelingen zichtbaar zijn lijkt me :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:00

Westernfreak schreef:
En ik begrijp het nut ook nog wel van het op moeten stellen van een goed lesplan en het kunnen motiveren van je keuzes. Toch vraag ik me af hoe lang beginnende docenten die dingen werkelijk enthousiast uit blijven werken voor elke les? :')

Niet :') Hoewel ik daar wel even een modus in heb moeten vinden, kon wel eens voorkomen dat ik het boek opensloeg en ineens een meetactiviteit bleek te hebben waarbij ik allerlei materialen had moeten verzamelen... Heb mezelf aangeleerd om, als ik mijn rooster voor de week erop ga maken, alvast in de handleiding te kijken naar evt. benodigdheden en die in mijn planning erbij te schrijven, zodat ik op tijd weet wat ik moet zoeken.

Is wel lastiger nu ik parttime werk, met rekenen valt het mee maar met lezen komt er nog wel eens zo'n situatie voor dat ik 's ochtends vroeg nog naar van alles op zoek moet. Daarom heb ik nu de handleidingen mee van de methode, ga voor mezelf even een overzichtje maken welke materialen ik voor welke les in welk blok nodig heb die iets meer tijd kosten dan een stapeltje papier uit het magazijn trekken. Ben ik daar vast vanaf!

Hoop alweer aan de slag zeg! Ik heb nog een week, maar omdat we alle voorbereidingen al in de eerste vakantieweek hebben gedaan, hoef ik alleen vrijdag naar de startvergadering en naderhand nog wat puntjes op de i zetten i.p.v. nog de hele week aan de slag. Wel lekker!

Ben erg blij dat ik die competenties nog meegekregen heb in mijn Pabo-tijd, je wordt er idd mee doodgegooid, ook op vervolgopleidingen (master SEN, rekencoördinator)...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:47

Ik heb net mijn werkmail geopend.... ppoooooohhhh, 4 pagina's! Wat doen al die mensen in hun vakantie.. :')

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:34

Altijd een fijn begin van het schooljaar / werkweek Kristel, ze hebben je gemist! :')

Is er een docent op het VO die ik een paar vragen mag stellen over de voorlichting over alcoholgebruik op school?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:13

Zo, de kop is eraf! :)
15 kinderen in de klas, het was voor iedereen wennen, maar hebben het erg leuk gehad.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:47

spottedponie schreef:
Zou ik hier al een beetje mee mogen lezen en kletsen?

Ik start 1 september met een deeltijd studie tot docent biologie bij de fontys in Tilburg...
Erg spannend want het is voor mij omscholing h nadat ik mijn baan ben kwijt geraakt... Ga nu iets totaal anders doen...

Zou het wel leuk en fijn vinden om hier mee te kletsen en eventueel eens wat tips te krijgen?

Hey! Ik begin per september ook met precies dezelfde opleiding maar dan voltijd. Ik stuur je even een berichtje, dat praat wat makkelijker ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:52

marleen_88 schreef:
15 kinderen in de klas, het was voor iedereen wennen, maar hebben het erg leuk gehad.

Wat heerlijk om maar 15 kinderen te hebben.
Daar komt vast nog wel wat bij..

Ik begin met 24 en eindig met 31 +
Gelukkig stromen de kinderen geleidelijk in.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:17

Hier ook weer begonnen! Veel vergaderen en introdingen voorbereiden. Morgen een dag op pad met 120 tweedejaars MBO-ers, leuk!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:18

kristelhans schreef:
Hier ook weer begonnen! Veel vergaderen en introdingen voorbereiden. Morgen een dag op pad met 120 tweedejaars MBO-ers, leuk!

Wat gaan jullie doen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:21

We gaan naar de binnenstad van Kampen om iets met de oude muurreclames en gevels te doen. Beetje in het kader van grafisch vormgeven/kunstgeschiedenis en cultureel besef. :P Daar zit dan een creatieve opdracht aan gekoppeld.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:33

En ook hier heb ik vandaag weer fijn mijn leerlingen voor mijn neus gehad, al was het alleen maar even snel boeken ophalen. Direct kennismaking met mijn nieuwe mentor-etters voor dit jaar. Daar krijgen we wel wat werk mee (paar brutaaltjes), maar zo op het eerste gezicht lijkt het wel goed te komen.

Veel plezier morgen kristelhans, klinkt leuk!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:42

Zo, ik heb net mn 2e dag met de kinderen gehad. Is wel weer even wennen hoor! En vooral voor de eerste keer fulltime een eigen klas, indelingen maken zonder de kinderen te kennen en de overstap van een klein dorpje naar Almere en van 19 kinderen naar 28, hihi :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:14

AnnemiekvM schreef:
marleen_88 schreef:

Wat heerlijk om maar 15 kinderen te hebben.
Daar komt vast nog wel wat bij..

Ik begin met 24 en eindig met 31 +
Gelukkig stromen de kinderen geleidelijk in.

Ja, echt boffen hoor zo'n klein groepje! Er komen er -tot nu toe- 4 bij, dus het blijft een lekker clubje.
24 starten is al een redelijke groep, 31 helemaal!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:09

Hi allemaal!
Hoe was jullie vakantie? Weg geweest? Genoten? :D

Ik lees dat sommigen alweer volop aan de bak zijn, gaat snel he. Ik mag vrijdag weer.
Ik heb vandaag mijn rooster binnen gekregen en ik heb dus echt een zwaar relaxt rooster!! Is altijd maar afwachten als je op een andere school gaat werken, maar ik heb de vrije dag die ik wilde, hele relaxte uren, tussenuren en.... een vast lokaal!!!! Wat tegenwoordig ook erg bijzonder is :D :D

Werkse allemaal, ik hoop dat iedereen een goede start heeft.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:29

Ooh en vast lokaal! *droomt verder* :') Leuk voor je!

Hier de eerste lesweek al bijna klaar (na de introweek). Leuke klassen (meeste klassen zijn 'nieuw' voor me) en op een paar 'baasjes' na volgens mij flink gemotiveerde groepen. Ik heb ze meteen een planner tot aan de kerst voorgeschoteld en dat werd erg gewaardeerd! :D Vandaag stagebezoekjes afgelegd, was ook weer leuk, wat groeien studenten toch veel als ze in het bedrijfsleven meedraaien, zo leuk! Morgen lekker vrij en vrijdag 'terugkomdag' van mijn stagekinders. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:31

Hier een hele drukke vakantie gehad! Van 1 juli tot 7 augustus rondleidingen gegeven in een kasteel in Frankrijk, en daarna van 8 t/m 17 augustus naar een kamermuziekfestival geweest. 18 augustus weer begonnen.

Ik ben vorige week weer begonnen dus en heb zulke lieve klassen! Behalve mijn eerste klas... wegens introweek begonnen zij pas vandaag, maar ze waren al losgeslagen voor ik uberhaupt kon beginnen, en het bleef ontzettend rumoerig! Dat had ik nog nooit meegemaakt, was helemaal dood na afloop. IK heb nu in ieder geval alle namen uit mijn hoofd geleerd en morgen gaan ze eraan! :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:55

:') Lekker begin zeg! En rondleidingen in een Frans kasteel, waaauw!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:14

Wat gaaf, die rondleidingen in een Frans kasteel. :)

Iedereen is weer goed en wel in actie? :P

Ik heb nu vanaf het begin geobserveerd bij 2 tweede klassen en 1 brugklas. Morgen zelf voor het eerst aan de slag in mijn eigen klas, die is net terug van kamp.
Het onderwijs bevalt tot nu toe erg goed. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:24

Het was inderdaad erg leuk :j. Ook wel intensief, omdat ik iedere dag 6 uur lang non-stop moest werken. Ik dacht dat het niet zo'n probleem zou zijn omdat ik, toen ik het toezegde, nog geen baan in het onderwijs had. Maar nu voelde het als 1,5 maand extra lesgeven :Y)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:44

Ik ben ook weer aan het opstarten. Is nog best een hele klus.
Maar het begint weer wat te worden.
Vrijdag vergaderen en dan kunnen we echt van start.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:00

Werkse voor iedereen!

Succes met opstarten en veel plezier!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:49

Ik heb me hier ooit wel eens gemeld maar eigenlijk alleen maar meegelezen vanaf die tijd :P

Ik werkte in het MBO, maar heb vanaf dit schooljaar een baan in het VMBO. Ik viel vorig jaar ook al in op het VMBO. Ik begin volgende week met de lessen. Ik heb er onwijs veel zin in :D .
Afgelopen drie dagen hadden wij cursus voor startende docenten binnen de stichting. Onwijs nuttig, echt een fijne cursus voor nieuwe docenten. Heb dus helemaal weer frisse moed gekregen om volgende week te beginnen :D

Ik ben trouwens bevoegd voor Nederlands maar ga rekenen en wiskunde geven :+ . Als dat bevalt ga ik volgend jaar ook met de opleiding voor wiskunde beginnen :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:32

Hier is de kop er ook af, kids zijn deze week alweer begonnen maar had zelf vandaag pas mijn eerste werkdag. En wat een wezenlijk verschil met de kids van vorig jaar :oo Deze kunnen al best netjes op hun stoel zitten en rustig werken, de grootste druktemakers zijn haast de twee zittenblijvers :+ Heeft denk ook wel te maken met een houding zien te vinden in hun doublure. Maar echt een ander klasje, minder zorg ook voor zover ik kan beoordelen nu. Heerlijk, na een jaar een behoorlijk zware zorgklas is dit ook wel eens lekker!

Volgende week ook weer aan de studie, daar moet ik nog ff de motivatie voor zien te vinden :+ Ondertussen een huis gekocht, dus veel liever bezig met daarvoor voorbereidingen treffen dan met die hele studie.. Maar goed, als dat eenmaal weer op de rit is zal het ook wel gaan denk.