Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:37

Wat voor soort dingen bedoel je nu, Dimple?

Sommige dingen mogen wel gevraagd worden, namelijk als ze belangrijk zijn voor de functie. Bij bijvoorbeeld een baan naar vrachtwagenchauffeur mag naar epilepsie oid gevraagd worden. De sollicitant heeft dan soms zelfs in zekere mate een informatieplicht (daar was een casus mee over een vrachtwagenchauffeur die geen rijbewijs bleek te hebben).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:43

Sheran zie vorige pagina waar iemand schrijft: Mijn ervaring is dat ze (ook als je ze niet opgeeft) het wereldje zo 'klein' is dat ze dan alsnog je teamleider of directeur vragen. Dan liever de door mij gekozen referenten haha.

Daar zou ik dus niet blij van worden. Ze mogen de door mij opgegeven referent bellen, maar niet zelf in de rondte gaan vragen. ;)

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:48

Klinkt als een gezellige avond dimple!

Referenties vind ik wel een lastig iets. Je gaat niet voor niks ergens weg toch?

Amoor, ik vind dat ook altijd lastige vragen in een sollicitatie gesprek. Ik probeer van tevoren wat dingen te overdenken wat je kan/wil/al hebt gedaan. En waarom je daar solliciteert, maar dat zet ik ook in de brief. bij mij lopen de gesprekken toch wel anders dan ik voorbereid, meeste gaat toch spontaan.

Ik verbaas me echt een beetje over de reacties op mijn vorige post. Jullie zouden echt ja zeggen op een tijdelijke baan en evt een week later weer afzeggen? Ik ben geneigd het open en eerlijk op tafel te gooien maar weet ook dat ik soms gebrek aan een ander denk en te weinig aan mezelf. Wellicht is dat hier ook.

Ik vond het overigens niet dreigend van de uwv. Ik zit nog niet in de ww en zij willen natuurlijk dat ik daar niet in kom en elk contract dat je weigert is blijkbaar verwijtbaar werkloosheid, ongeacht omstandigheden en voorwaarden. Maar ik had het fijn gevonden een vangnet te hebben voor als ik nog geen werk heb voordat mn contract afloopt. Hopelijk kan ik einde deze week kiezen uit 3, dat zou supertof zijn! *\o/*

Iedereen weer succes met de brieven deze week. Als iemand een second opinion wil over een brief of cv staat mijn pbbox open

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:00

Ja Deco dat klinkt misschien heel erg cru, maar ik zou het zo doen. Zij denken waarschijnlijk ook als zij niet wilt staat er zo iemand anders te springen en als je de baan die je graag wilt ook niet krijgt heb jij een probleem, niet zij. Snapje?
Waarschijnlijk kom je in een proeftijd en kun je het altijd opzeggen.

gomir

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:44

In jouw situatie zou ik het denk ik ook doen, maar ik vind het wel afhankelijk van de context.
Ook bij ons is het wereldje klein en dit soort acties gaan snel rond.

Recenties worden bij mij ook gecontroleerd, maar ze hebben bijv ook wel eens mijn derde referent gebeld ipv mijn opleider.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:21

@Dimple; Dat weet ik hoor. Maar als je 'nieuwe' baas toch zeer regelmatig contact heeft met je 'oude' baas is een vraag snel gesteld. Ik kan dat niet waarderen en ondervang dat dus liever door al referenties te noemen in mijn CV. Als je uitgaat van 'mag niet' kom je soms van een koude kermis thuis denk i, als je ziet wat er op de werkvloer allemaal gebeurd wat niet zou mogen eigenlijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:53

Ik had me hier al eens eerder gemeld vooral als meelezer, maar helaas mag ik nu toch ook echt aan de bak :-(
Was bezig om vanuit een parttime baan wat anders te zoeken, maar weet sinds vrijdag dat mijn contract niet verlengd wordt. Heb dus een maand om iets nieuws te zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:16

AmoorM schreef:
Dat soort dingen wist ik allemaal niet, dat van de recensie en gezondheid. Heel interessant!!

klinkt als een leuke avond Dimple!

Caroline: Dat is ook handig om 2 collega's op te geven. Wordt het gewaardeerd om recensies op te geven?

Wat een fijn gevoel moet dat zijn Kwanyin! Dat zullen ze bij mij vast niet doen, want anders hadden ze wel wel willen houden.

Hoe zulke sollicitatie gesprekken hebben jullie altijd? Ik heb nog maar 2 sollicitatie gesprekken gehad waarbij je echt die pittige vragen kreeg van "Wat zijn je goede en zwakke punten"? "Waarom heb je hier voor gekozen"? (Ja vorige week aan de telefoon vroegen ze waarom ik had gesolliciteerd) Maar de meeste gesprekken dat ik heb gehad voor stages, weekendbaantjes ect waren allemaal met vragen van "Hoe heet je?" "Waar woon je"? "Opleiding?" "Hoe oud ben je?" En dan meestal ging het over wanneer ik beschikbaar ben en wat de werkzaamheden zijn. Bij mijn eerste echte gesprek waarbij die vragen wel werden gesteld, (ik was een jaar of 16) vond ik het echt verschrikkelijk. Ik had geen idee wat ik moest zeggen, kon ook niks bedenken. Dus ik zat daar "Euh ja euh euh ja geduldig euh euh betrouwbaar...." en dan zo door haha. Ik zat aan een hele grote tafel met 2 mannen strak in pak en een net geklede vrouw. Het was in een heel luxe hotel en dat voor een weekend baantje bij de xsenos. Ik kwam ook uiterst onprofessioneel over haha. Had een tas mee met een brief die je moest inleveren, maar door de spanning viel de tas op de grond en kon ik de brief niet vinden. Ik weet zeker dat ze direct na dat ik weg was een grote streep door m'n naam hadden gezet.

Hebben jullie ook zulke vreselijke gesprekken mee gemaakt?

Wauw, ik zit dit echt met verbazing te lezen. Hoe bereid jij een sollicitatiegesprek voor? Dit zijn toch echt wel de minimale vragen die je kan verwachten.
Toen ik aan het solliciteren was besteedde ik zo'n beetje 2 weken aan het voorbereiden van m'n gesprekken. Alles op je cv moet je kunnen verantwoorden, ik hield het nieuws/kranten goed bij, bestudeerde recente literatuur en kon precies verantwoorden wie ik ben, en wat ik wil.
De vragen die jij neerzet is toch wel echt het minste wat je kan voorbereiden als je een baan graag wil?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:24

Toen ik pas begon met solliciteren stond ik ook wel eens met mijn mond vol tanden :D . Zeker als ze je op voorhand belde om wat dingen te vragen, dat vond ik al helemaal vreselijk want ik vond bellen al een hel en dan moest je ook nog eens vragen beantwoorden als "maar dit is niet de sector die je gestudeerd hebt, heb je wel een juist beeld over deze functie?"
Denken van oh gewoon jezelf zijn loopt wel los, en dan bij vragen als wat zijn je negatieve eigenschappen opeens gaan "eeeeeehen" :+ . Maar als je langer solliciteert leer je uit je fouten en vragen die je kan verwachten bereid je voor.

Laatste keer dat iemand me uit mijn lood sloeg was toen ze vroeg "waar ben je, op werkgebied of privé, trots op in je leven dat je bereikt hebt?". Dat vond ik echt een moeilijke, nog steeds :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:28

Kwanyin schreef:
Toen ik pas begon met solliciteren stond ik ook wel eens met mijn mond vol tanden :D . Zeker als ze je op voorhand belde om wat dingen te vragen, dat vond ik al helemaal vreselijk want ik vond bellen al een hel en dan moest je ook nog eens vragen beantwoorden als "maar dit is niet de sector die je gestudeerd hebt, heb je wel een juist beeld over deze functie?"
Denken van oh gewoon jezelf zijn loopt wel los, en dan bij vragen als wat zijn je negatieve eigenschappen opeens gaan "eeeeeehen" :+ . Maar als je langer solliciteert leer je uit je fouten en vragen die je kan verwachten bereid je voor.

Laatste keer dat iemand me uit mijn lood sloeg was toen ze vroeg "waar ben je, op werkgebied of privé, trots op in je leven dat je bereikt hebt?". Dat vond ik echt een moeilijke, nog steeds :+ .

Ik vind het echt vreemd dat je op dat soort vragen dichtslaat. Dat zijn imo standaard vragen bij een sollicitatie en die kan je dan ook voorbereiden.
Overal op het internet zijn veelgestelde vragen te vinden, als je dat een beetje voorbereid kom je al een stuk zelf verzekerden over :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:32

Welke bedoel je? Die laatste? Die had ik in heel mijn sollicitaties nog nooit gehad en ik heb ook altijd gewoon lage uitvoerende functies gehad voor een klein tijdje, niet dat je daar nu direct iets hebt om echt trots op te zijn of dat ik die vraag voor die specifieke functie verwacht had. Er zijn tientallen vragen die gesteld kunnen worden, kan altijd dat er bij zijn die je niet voorbereid. Daarnaast als je pas 16 of 18 bent en je komt pas kijken, nee dan moet je soms aldoende leren hoe sollicitatiegesprekken lopen omdat je er soms geen idee van hebt hoe je zenuwen je parten kunnen spelen. Heb ook wel eens vragen als positive eigenschappen stuntelig afgewerkt, terwijl ik toch echt wel voorbereid had. Maar zo zenuwachtig dat ik er niet eens meer aan kon denken en maar terplekke begon te verzinnen. Niet iedereen kan zich op the moment of truth staande houden, al heb je vijf weken je tekstje liggen opdreunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:37

Niemand hier is 16 of 18 en niemand voert z'n eerste gesprek? Ik kan me niet indenken dat je nergens trots op bent. Dat kan toch iets heel simpels zijn, werk of privé gerelateerd?
Natuurlijk moet je solliciteren leren, helemaal mee eens. Maar naar positieve en negatieve eigenschappen is toch wel een zeer standaard iets als je het mij vraagt.

Overigens vind ik solliciteren heel veel tijd kosten als je het goed wil doen. Knallen tijdens een gesprek vergt veel voorbereiding.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:40

Ik lees nog steeds mee voor tips hoor.

Vraagje: nog meer mensen die op dit moment niet kunnen inloggen bij werk.nl met hun digid?
Hmmm, inmiddels is werk.nl helemaal niet meer bereikbaar (bij mij in elk geval).
Erg handig *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:45

Ik vind je wat neerbuigend overkomen Joman. Dat zal vast de bedoeling niet zijn (we zitten hier tenslotte om elkaar te helpen), maar niet iedereen heeft ervaring met fatsoenlijke sollicitatiegesprekken. Ik ben bij mijn bijbaantjes ook gewoon binnen gerold. Voor mijn kantoorbaantje werd ik gevraagd. Bij de Jumbo was het gewoon naar een avond gaan en direct contract tekenen. Ook ik ben geen 16-18 meer, maar nee ik heb nog nooit een echt sollicitatiegesprek gehad.

Ik zou dus ook echt niet weten wat ik op dat soort vragen moet antwoorden. En dan heb ik er vaak zat over zitten denken. Iedereen heeft tenslotte sterke en zwakke punten. Maar hoe je die goed benoemt om niet gelijk op de nee stapel te belanden? Je moet tenslotte niet overkomen als hopeloos geval of arrogante kwal. En er moet toch ook wel wat aansluiting zijn naar de functie toe. Ik als totaal groentje wat solliciteren betreft vind dat dus inderdaad lastig om antwoord op te geven/bedenken. En dat lijkt mij juist vrij normaal als je gewoon nog geen ervaring hebt met sollicitaties.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:46

Joman schreef:
Niemand hier is 16 of 18 en niemand voert z'n eerste gesprek? Ik kan me niet indenken dat je nergens trots op bent. Dat kan toch iets heel simpels zijn, werk of privé gerelateerd?
Natuurlijk moet je solliciteren leren, helemaal mee eens. Maar naar positieve en negatieve eigenschappen is toch wel een zeer standaard iets als je het mij vraagt.

Overigens vind ik solliciteren heel veel tijd kosten als je het goed wil doen. Knallen tijdens een gesprek vergt veel voorbereiding.

Het bericht waar jij niet snapte dat AnoorM zo slecht voorbereid was ging over een van haar eerste gesprekken toen ze 16 was....
En nee, kan nog steeds niets bedenken waar ik zo trots op ben in mijn leven dat het te vermelden waard is op een sollicitatie, ben nog jong, woon thuis, grijze muis geval :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:47

Ik mag op gesprek komen 21 april voor een BBL functie welke helemaal in mijn straatje past :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:49

Dat heb ik dus ook. Ben best wel op dingen trots, maar dat gaat een toekomstige werkgever helemaal niks aan :')

Blingh: super! Om wat voor functie gaat het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:50

idinn schreef:
Ik vind je wat neerbuigend overkomen Joman. Dat zal vast de bedoeling niet zijn (we zitten hier tenslotte om elkaar te helpen), maar niet iedereen heeft ervaring met fatsoenlijke sollicitatiegesprekken. Ik ben bij mijn bijbaantjes ook gewoon binnen gerold. Voor mijn kantoorbaantje werd ik gevraagd. Bij de Jumbo was het gewoon naar een avond gaan en direct contract tekenen. Ook ik ben geen 16-18 meer, maar nee ik heb nog nooit een echt sollicitatiegesprek gehad.

Ik zou dus ook echt niet weten wat ik op dat soort vragen moet antwoorden. En dan heb ik er vaak zat over zitten denken. Iedereen heeft tenslotte sterke en zwakke punten. Maar hoe je die goed benoemt om niet gelijk op de nee stapel te belanden? Je moet tenslotte niet overkomen als hopeloos geval of arrogante kwal. En er moet toch ook wel wat aansluiting zijn naar de functie toe. Ik als totaal groentje wat solliciteren betreft vind dat dus inderdaad lastig om antwoord op te geven/bedenken. En dat lijkt mij juist vrij normaal als je gewoon nog geen ervaring hebt met sollicitaties.

Niets neerbuigends aan bedoeld! Ik ben wel verbaasd :)
Op internet zijn heel veel tips en tricks voor het solliciteren te vinden. Vaak zijn hier de standaard vragen ook te vinden, dus dat is lijkt me wel een onderzoekje dat je kan starten alvorens je naar een gesprek gaat!

Naast vak inhoudelijke vragen kan je vragen verwachten zoals positieve/negatieve eigenschappen, waarom heb je ... Gestudeerd? Waarom heb je dit of dat gedaan wat op je cv staat? Waarom wil je hier werken en niet bij een vergelijkende zaak? Wat stel je je voor van de functie? Hoe zie je jezelf over 5 jaar? Waar ben je trots op? Wat zijn je hobby's? Etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:54

Kwanyin schreef:
Joman schreef:

Het bericht waar jij niet snapte dat AnoorM zo slecht voorbereid was ging over een van haar eerste gesprekken toen ze 16 was....
En nee, kan nog steeds niets bedenken waar ik zo trots op ben in mijn leven dat het te vermelden waard is op een sollicitatie, ben nog jong, woon thuis, grijze muis geval :+ .

Ze heeft het over vorige week aan de telefoon?

Als je paarden hebt kan je trots zijn op je doorzettingsvermogen en het feit dat je gedisciplineerd bent, je kan trots zijn op een behaald cijfer, op een mevrouw of meneer die je eens ergens mee hebt geholpen, op een vriendin die je. Hebt bijgestaan of een opdracht/functie waarin je iets goeds hebt gedaan. Tal van zaken te verzinnen, je moet alleen even die stap maken en naar jezelf van buitenaf kunnen kijken.
Solliciteren is niets anders als jezelf verkopen. Diegene die dat het beste doent, krijgt de baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:55

idinn schreef:
Dat heb ik dus ook. Ben best wel op dingen trots, maar dat gaat een toekomstige werkgever helemaal niks aan :')

Blingh: super! Om wat voor functie gaat het?

Verzorgende IG :j Ik heb straks mijn helpende diploma dus kan mooi doorstromen :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:09

Joman schreef:

Ik weet het niet hoor... ik bereid sollicitatiegesprekken zelf eigenlijk liever niet voor, ik lees alleen nog wat over het bedrijf/de school. Verder probeer ik zo spontaan mogelijk te zijn, ik denk niet dat mensen zitten te wachten op een sollicitant die een verhaaltje afdraait. Ik kreeg vorige keer de vraag 'wat is het laatste boek dat je hebt gelezen?' en ze waren blij dat mijn antwoord niet zo 'correct' was (namelijk binnen het vakgebied) maar gewoon eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:14

Sheran schreef:
Joman schreef:

Ik weet het niet hoor... ik bereid sollicitatiegesprekken zelf eigenlijk liever niet voor, ik lees alleen nog wat over het bedrijf/de school. Verder probeer ik zo spontaan mogelijk te zijn, ik denk niet dat mensen zitten te wachten op een sollicitant die een verhaaltje afdraait. Ik kreeg vorige keer de vraag 'wat is het laatste boek dat je hebt gelezen?' en ze waren blij dat mijn antwoord niet zo 'correct' was (namelijk binnen het vakgebied) maar gewoon eerlijk.

Het zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van het gebied waarin je werkzaam bent.
Ik draai geen verhaal af, ik ben wel voorbereid :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:26

Vast wel, wat is jouw vakgebied? Ik doe juridisch + middelbaar onderwijs. :)

Misschien helpt het ook wel dat ik solliciatiegesprekken niet teveel wil 'opblazen', ik zou nooit eindeloos gaan voorbereiden want dan word ik zo nerveus en ga ik het zo belangrijk vinden dat het nooit meer goed kan komen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:30

Sheran schreef:
Vast wel, wat is jouw vakgebied? Ik doe juridisch + middelbaar onderwijs. :)

Misschien helpt het ook wel dat ik solliciatiegesprekken niet teveel wil 'opblazen', ik zou nooit eindeloos gaan voorbereiden want dan word ik zo nerveus en ga ik het zo belangrijk vinden dat het nooit meer goed kan komen :')

Hahaha toen ik aan het solliciteren was vond ik het ook zo belangrijk ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-03-15 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:32

Jonam, dat dichtklappen ging wel over haar gesprek als 16-jarige:

AmoorM schreef:
Maar de meeste gesprekken dat ik heb gehad voor stages, weekendbaantjes ect waren allemaal met vragen van "Hoe heet je?" "Waar woon je"? "Opleiding?" "Hoe oud ben je?" En dan meestal ging het over wanneer ik beschikbaar ben en wat de werkzaamheden zijn. Bij mijn eerste echte gesprek waarbij die vragen wel werden gesteld, (ik was een jaar of 16) vond ik het echt verschrikkelijk. Ik had geen idee wat ik moest zeggen, kon ook niks bedenken. Dus ik zat daar "Euh ja euh euh ja geduldig euh euh betrouwbaar...." en dan zo door haha. Ik zat aan een hele grote tafel met 2 mannen strak in pak en een net geklede vrouw. Het was in een heel luxe hotel en dat voor een weekend baantje bij de xsenos. Ik kwam ook uiterst onprofessioneel over haha. Had een tas mee met een brief die je moest inleveren, maar door de spanning viel de tas op de grond en kon ik de brief niet vinden. Ik weet zeker dat ze direct na dat ik weg was een grote streep door m'n naam hadden gezet.

En nee, kan nog steeds niet verzinnen waar ik zo trots op ben dat het te vermelden waard is in een gesprek, en niet alles wat ik heb gedaan in mijn privé heeft een werkgever zaken mee. Nogmaals, voor jou kan het misschien zo simpel klinken om dingen te verzinnen en je voor te bereiden, maar dat geld gewoon niet voor iedereen. En als ik nu een een dagje heel diep nadenk zal ik wel iets stoms vinden dat ik kan zeggen, maar toen op dat moment voor die functie, nee die vraag had ik niet verwacht en was ik dus ook niet op voorbereid.
Net zoals die keer dat de recruter mij gewoon vroeg of ik ooit in de toekomst parttime zou willen gaan werken? Toen keek ik ook even van eh..:? .