De CSE's komen eraan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesss_amigo

Re: De CSE's komen eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:15

Ik hoop zo dat die Jort filmpjes me helpen morgen. Ben als de dood voor geschiedenis :S

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:16

Mette1998 schreef:
Hmm Oke! Als je het zo zegt dan klinkt het best logisch maar ik kan hier zelf echt niet opkomen.. :(
Wordt nog wat morgen..

Mijn enige tip is: Veel oefenen! Logisch nadenken. Als je met driehoeken en hoeken werkt, meteen aan sinus, cosinus en dat soort dingen denken. Stelling van Pythagoras enz. Ik weet niet wat je allemaal op vmbo krijgt?

Ik verbaas me dat je voor zo'n opdracht 4 punten krijgt :wow: Maar dat zal wel komen omdat het vmbo is, niet banketstaaf bedoeld hoor haha.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:28

jesss_amigo schreef:
Ik hoop zo dat die Jort filmpjes me helpen morgen. Ben als de dood voor geschiedenis :S

Ik ook :=

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:40

Ik fa alleen dagjes weg in de vakantie en ik ga naar de chio een dag
en hard op zoek naar werk

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:05

Ik ga helemaal niet weg na de examens. Ga wel in de zomervakantie naar Italië met ouders en zus :) Ik heb trouwens gesolliciteerd bij La Place voor in de vakantie, hoop zo dat ik daar wordt aangenomen! Heb er nog niks van gehoord, dus van de week maar even bellen misschien.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:40

Woow, wat werken jullie allemaal al lang en sinds jonge leeftijd. Ik ben op mijn 17e per halverwege juni gaan werken. Kledingwinkel en folderwijken. Inmiddels doen mn ouders de folderwijken, omdat ik daar gewoon echt geen tijd voor heb met school en ander werk. Daar wordt wel mijn paard van betaald en als ik kan help ik wel mee. Geld van de kledingwinkel+stufi (toekomend, omdat ik 18+ ben)+zorgtoeslag zijn voor verzekering, zorg, andere rekeningen, kleren (ook voor mn moeder vaak en soms wat voor mn vader) en leuke dingen betaal ik dus zelf van het geld van de kledingwinkel.

Maar toen ik 13 was hoefde ik dus echt nog niet te werken. Mocht niet zelfs.. Op mn 17e ging ik kijken voor vakantiewerk en toevallig ben ik toen gebleven.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:43

Ik heb op m'n 14-15e een krantenwijk gehad, toen een tijd niks en nu al ruim een jaar een uitmestbaantje maar dan heb je het over 1 of 2 uur per week :+ Echt serieus werk heb ik nooit gehad :P

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:48

ik kan maar geen werk vinden, had ik eindelijk weer werk ben ik zondag ontslagen omdat ze liever polen hebben :( en ik ga ook niet op vakantie :') maar mijn tante heeft aangeboden dat ik van de zomer als ik wil de hele zomer op de boerderij kan wonen en dan daar werken (vrijwillig) ik zit er hard over na te denken heb echt geen zin om de hele zomer met mn ouders opgescheept te zitten. maar weet ook niet of ik mn paard en hond kan missen haha maar goed, eerst slagen :))

xChanelx

:Z <-- ik, na 6 uur jort-filmpjes...
Morgen knallen op het geschiedenis examen!

MarlindeRooz

Dan neem jij je paarden toch mee? :D

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:52

dat is helaas geen optie, anders had ik mijn tassen allang gepakt haha. het paard is van mijn moeder en dus niet van mij + mijn oom heeft een hekel aan paarden en de mini shetjes die daar lopen zijn al erg genoeg, noway dat ik daar effe een belg kan neer zetten. deze zomer is er een koeienkeuring bij hun dus alles moet geregeld worden. dan zitten ze echt niet te wachten op een trekpaard. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:53

En ze hebben geen buren of kenissen waar die kan staan? :D

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:53

nope, allemaal "paarden moeten in de worst" types + mama rijd nog meer paard als ik en die geeft haar echt geen 7 of meer weken mee :')
Laatst bijgewerkt door lizet_lara op 18-05-14 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:54

:')

Ach daar moeten ook paarden voor zijn. :+
*zegt een vegetariër*

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:57

Wat een leuke plannen allemaal! :) Ik ga aanstaande zondag al weg naar Italië, met de trein omdat een vriendin vliegangst heeft haha. Dat gaat een uitdaging worden :+ in de zomer ga ik hopelijk weer aan de bak in het buitenland, ben nu met IJsland bezig... verder ga ik als het goed is een weekje bij een vriendinnetje langs in Frankrijk, vorig jaar samen mee gewerkt in Duitsland! Uitrusten kan volgend jaar wel weer! :D

Iemand nog laatste tips voor geschiedenis? Ik stress 'm dood voor morgen... Probeer met oude examens te oefenen, maar die correctiemodellen vind ik zo beperkt!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:58

lizet_lara: wat een gaverd die Belg!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:00

Ghostattack schreef:
Mette1998 schreef:
Hmm Oke! Als je het zo zegt dan klinkt het best logisch maar ik kan hier zelf echt niet opkomen.. :(
Wordt nog wat morgen..

Mijn enige tip is: Veel oefenen! Logisch nadenken. Als je met driehoeken en hoeken werkt, meteen aan sinus, cosinus en dat soort dingen denken. Stelling van Pythagoras enz. Ik weet niet wat je allemaal op vmbo krijgt?

Ik verbaas me dat je voor zo'n opdracht 4 punten krijgt :wow: Maar dat zal wel komen omdat het vmbo is, niet banketstaaf bedoeld hoor haha.

geloof maar niet dat de vmbo vragen weggevertjes zijn hoor ;) ik kom zelf ook van vwo, dus weet ook hoe dat is. Als een vraag 4 punten is, betekend dat ook dat je ze moet verdienen, een moeilijke vraag dus.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:01

Ik had op me 13e ook een krantenwijk. Tot me 15e ofzo gedaan. Dat ik 16 werd bij de supermarkt begonnen (op vlees afdeling) en daar werk ik nu nog steeds zo´n 12 uur in de week. Nu even niet natuurlijk. Ik moet alles zelf betalen (zorg, uitjes, kleding, lenzen, telefoon etc.) Alleen de kosten van mijn paard wordt door 3 gedeeld (ouders, zus en ik) Mijn lessen wel zelf. Dus heb een heleboel vaste lasten.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:22

Ik had toen ik 13 ofzo was ook een krantenwijk en op 14 bonengeplukt in kassen als vakantiewerk, best pittig was dat. En sinds ik 16 ben werk ik bij de AH.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:28

xZiva_ schreef:
geloof maar niet dat de vmbo vragen weggevertjes zijn hoor ;) ik kom zelf ook van vwo, dus weet ook hoe dat is. Als een vraag 4 punten is, betekend dat ook dat je ze moet verdienen, een moeilijke vraag dus.

Dat snap ik, daarom zeg ik ook: Ik bedoel het niet banketstaaf. Maar ik verbaas me erover omdat het weinig stappen zijn die je moet zetten. Vaak kun je aan het aantal punten zien hoeveel stappen je 'ongeveer' moet maken om tot het antwoord te komen.

Hier trouwens ook nooit echt werk gehad, behalve vorig jaar. Nooit nodig gehad :P

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:28

Ik ben op m´n 15e begonnen in een pannenkoekenhuis. Jaartje gewerkt en toen naar een verpleeghuis gegaan, daar 2 jaar gewerkt (nu nog steeds eigenlijk) en sinds een maandje ook bij de AH.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:36

Tips voor geschiedenis?
Het klinkt misschien apart, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je 'blanco' het examen ingaat. Dus je leest een vraag en gaat niet meteen stressen, omdat je direct het perfecte antwoord wilt hebben, maar gaat eerst eventueel de bron lezen of bedenken wat er nu echt precies van je gevraagd wordt. Dan probeer je de informatie die je nodig hebt tot je te laten komen en probeer je een antwoord te formuleren.
Dus niet met 100 procent informatie een vraag willen beantwoorden, maar met de 5 procent die er voor nodig is.

En bij bronnenvragen:
-Tekstbron: Lees de bron, bekijk de maker, het jaartal, probeer het in de tijd te plaatsen. Stel, een priester schrijft een bron in 1566 over 'schade in de kerk' o.i.d., denk dan: priester = pro-kerk, 1566 = Beeldenstorm. Je weet dan ook al dat de priester zeer waarschijnlijk subjectief is en de Beeldenstorm afkeurt. Probeer elke letter te gebruiken voor de standplaatsgebondenheid.
- Beeldbron: Kijk goed naar het bijschrift, hier staat vaak handige informatie in. Kijk ook hier weer naar de maker (bron: blanke man uit het zuiden) --> zeer waarschijnlijk pro-slavernij (VS) en het jaartal. Daarna druk je je neus ín de prent en bekijkt elk detail, vaak zitten er overal aanwijzingen in verstopt, soms heel symbolisch, soms vrij duidelijk.
--> Nadat je de bron hebt bekeken:
Bijv. bron over Vietnam, vanuit VS. Je ziet dominosteentjes.
Vraag: Wat bedoelt de maker met deze bron?
'Deze bron gaat over de dominotheorie van Eisenhower, hij was van mening dat als één land communistisch zou worden, andere landen dat ook zouden worden, doordat ze elkaar als ware zouden omduwen en dit was dan niet meer tegen te gaan. (= uitleg) + (citaat=) Dat zie ik in de bron aan de dominosteentjes en op de eerste staat Vietnam, de tweede Laos (enz.). Naast de rij stenen staat een communist, dat zie ik aan 'Vietminh' op zijn trui/hoed.'
--> Dus altijd én de vraag beantwoorden én citeren.

Mijn leraar gaf nog als tip om tussen de twee onderwerpen even pauze te nemen (mocht dat lukken met de tijd). Schop dan alle informatie over het eerste onderwerp (waarschijnlijk Republiek) uit je hoofd en laat de informatie over de VS tot je komen. Anders schrijf je straks over Filips II die de slavernij afschaft in 1568, om maar iets te noemen.

O ja, op de cito site staat volgens mij een puntenverdeling en daaruit blijkt dat de laatste 5 vragen nog iets van 20 punten opleverden. Dus mocht je snel in tijdnood komen, maak dan in ieder geval die vragen nog.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, heel veel succes!!

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:36

Ik ben eerlijk gezegd van mening dat iedereen die het fysiek kan best kan gaan werken, ookal is het geld niet 'nodig'. Zo gaat het hier thuis ook hoor, noooway dat ik pas op mn 17e een baan zou hebben. :+ Daardoor heb ik nu ookal zonder hulp van mn ouders mijn autorijbewijs kunnen betalen. :D

Ik baal trouwens echt ontzettend van scheikunde, we hebben 1 jaar lang géén scheikunde gehad en daarna een jaar heel slecht. Dus ik kom bij het maken van de oude examens continu nieuwe dingen tegen wat erg frustrerend is :( Heb nu sinds 2 maanden 1 tot 2 keer per week bijles bij een oude docent thuis die dus wel heel goed uit kan leggen, zonder haar hulp had ik sowieso geen kans van slagen..

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:49

Ik ben op mijn 12/13e begonnen bij een catering bedrijf, daar deed ik de afwas en hielp ik met de voorbereidingen. Gemiddeld 8 uur per week denk ik, vakantie wat meer.

Toen ben ik gevallen en heb ik mijn elleboog verbrijzeld. Hier ben ik aan geopereerd en mocht/kon ik een tijd niet zoveel tillen. Ik heb het daarna wel weer bij dat catering bedrijf geprobeerd, maar dat was te zwaar. Toen kon ik eigenlijk heel snel bij een online kledingwinkel werken, in het magazijn. Hier heb ik tot mijn 15e gewerkt. Daarna bij de groenteman hier in het dorp, tot een jaar geleden. Ik werkte toen zo'n 15 uur per week.

Sinds 1,5 jaar werk ik ook op stal en sinds 4 maanden bij de bowling. Ik werk nu ik nog naar school ging zo'n 20 uur per week, vanaf volgende week zal dat 25/30 uur per week worden.

Eigenlijk heb ik altijd heel makkelijk werk kunnen vinden. Ik ben zelfs door de ah en de kippenpoelier aangesproken of ik niet nog eem baantje zoek.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:11

Caaroo schreef:
lizet_lara: wat een gaverd die Belg!

bedankt, ik ben helemaal verliefd op dr <3