Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:50

Niet? Dat wist ik niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:51

Eigenlijk niet. Ik heb mijn prof op voorhand gevraagd of ik hem als referentie mocht opgeven (dat mocht) en hij zei dat hij met plezier een goeie referentie zou geven.

Misschien arrogant maar 'k doe altijd wel mijn best op het werk, dus over inzet zouden ze echt niks slecht kunnen zeggen. Over computer-handigheid daarentegen... :')

edit: je zou dus op voorhand een vroegere werkgever kunnen benaderen of hij een referentie wilt geven, en dan die persoon z'n contactgegevens vermelden op CV voor referentie, dan weet je zeker dat je een goeie krijgt ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:04

AmoorM schreef:
Niet? Dat wist ik niet.

http://www.intermediair.nl/carriere/ver ... ie-mag-dit

Heel interessant. :j

Heb wel eens iemand anders laten bellen naar een werkgever waar ik een vermoeden van had na een paar afwijzingen. Bleek dus inderdaad negatief over me toe en hierop aangesproken.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:24

Volgens mij mogen ze niet zonder jouw toestemming voormalige werkgevers bellen. Alleen als je ze als referentie opgeeft.
Bij mij hebben ze nog nooit om referenties gevraagd.

AmoorM, jij gaat goed! Een positief gesprek gehad en nog een gesprek gepland staan.

Darah3, groot gelijk dat je m vast geschreven hebt ook al heb je je vrije avondje opgeofferd. Hopelijk niet voor niks!

Hier gelukkig geen contact met het uwv, behalve een telefoontje waar uitkwam dat als je WW krijgt je elk contact moet tekenen wat je aangeboden krijgt ongeacht voorwaarden, ook al is t voor korte duur en kan het in de weg staan voor een baan met meer uren en vastigheid.

Ik heb ondertussen 2 gesprekken gehad, beide als positief ervaren. 1 aanbod gehad maar het andere gesprek was voor meer en vaste uren voor vaste dienst. Aanbod van het tijdelijke moet ik natuurlijk snel op reageren maar heb uiteraard liever die andere baan. Sommigen zeggen gewoon dat ik ja moet zeggen op t contract en evt als de andere functie wat wordt het weer afzeggen. Zelf wil ik t graag eerlijk spelen en heb ik de neiging uitstel te vragen om wel of niet akkoord te gaan met het aanbod. Maar dan heb ik wel kans dat ik straks alsnog zonder van zit.. wat zouden jullie doen?
En het leukste is, komende week staat nog een gesprek gepland ergens :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:51

Deco: Dankje. Het gesprek was wel heel kort. Ze vroeg hoe ik heette, ervaring, opleiding en beschikbaarheid en of ik gezond was. Daarna vroeg ze of ik nog vragen had, ik vroeg hoe dat zat met de vrijwilligers functie. Dat heeft ze uitgelegd en toen was het gesprek klaar. Circa 5 a 10 minuutjes. Had me jas niet eens uitgedaan, wel los gedaan en m'n sjaal afgedaan. Misschien had ik wel iets meer mogen vragen dacht ik achteraf. Wel een leuke, aardige vrouw. Maar ik gok dat ze liever een jonger iemand willen, ik ben 21 en op de site stond vanaf 17 en op de fb pagina stond 17 tot 19. Maar ik ben benieuwd.

Lastig je situatie, ik zou gewoon de eerste aannemen en als je bij de tweede die je graag wilt ook aangenomen wordt de eerst weer afzeggen, zodat je altijd safe zit.

Mag ik misschien een cv en of een brief van jullie zien? Kan ik vergelijken met die van mij. Ik ben wel benieuwd namelijk.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:07

Vroegen ze of je gezond bent?? Mag dat wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:08

Ze moest weten of ik een beperking had, lichamelijk of geestelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:45

Ze zei dat ze dat moest vragen. Ach, ik vindt het niet zo erg. Zo weer aan het werk bij m'n huidige baantje............. Ik wou dat het donderdag was, dan is het gesprek van woensdag achter de rug. Alleen een vriendin van me zei dat je pas na een tijdje bericht krijgt of je bent aangenomen of niet..

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:05

Deco; dat klinkt wel een beetje dreigend van het uwv. .. maar hoe wil het uwv er achter komen als jij een baan afwijst? Als je twijfelt over aantal uren zou ik de hele sollicitatie gewoon niet in je werkmap vermelden.
Tenzij uwv zelf met de baansuggestie komt, dan lijkt het me een ander verhaal...
Maar je hebt genoeg lijntjes lopen zo te lezen :) het is inderdaad wel zo safe om gewoon aan te pakken wat op je pad komt, bij een beter aanbod kun je weg in je proeftijd. Maar ik snap dat dat wat knullig voelt...

Amoor: afwachten dus! Dit was bij die kringloop winkel toch? vragen naar ziekte mag idd niet... :\
Voor welk soort functies zoek je voorbeeldbrieven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:09

Heeft er hier trouwens iemand beetje verstand van de bijstand? Ik denk dat ik het door heb hoe het zit, maar weet het niet 100% zeker. Ik zie mijzelf momenteel in juli echt nog geen baan hebben namelijk, helaas. Dan kom ik wel op het punt dat ik werkelijk op alles ga solliciteren (als in bijbaantjes, andere richtingen etc). Maar dat geeft ook geen garantie op snel wel werk.

Vandaag even inhaalslag gemaakt qua studie een vak. Morgen even nieuwe uitgebreide zoektocht langs/naar sites van bedrijven etc. om in de gaten te houden naast indeed.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:22

Marcella schreef:
Werkgever mag in principe geen slechte recensie geven.

Theoretisch niet nee, maar helaas valt aan de intonatie etc. van een werkgever al snel veel af te leiden ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:20

Dat is ook waar, maar ze mogen het inderdaad niet.

Wat dan het hele verhaal is van opvragen van een recensie........ :') dat heeft dan ook weinig waarde meer.

Mijn laatste 3 werkgevers zijn failliet, overgenomen of gereorganiseerd. Ik kan nergens referenties opvragen, ook vet handig maar niet heus.

Hier geen solli nieuws..........kruip weer achter de laptop om te zien wat er in vacatureland te beleven valt.
Gister wezen borrelen met een vriendin..........té laat naar bed en té veel wijn op %) Daarbij ook veel té vroeg wakker want we logeerden bij oma en de oudste vanond 4.45 uur een prima tijd (nieuwe tijd!!) Toen lag ik er net in..........
Ik ben benieuwd wat daar voor een brieven uitkomen. :O :))

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:44

"Ik ben een krak in communiceren want zelfs na een hele fles wijn en een nachtje flink doorzakken ben ik nog steeds in staat zo correct en foutloos te schijven. Best indrukwekkend, niet?" ? :D :D :D

Dat je geen negatieve recensie mag geven vind ik ook maar raar, dan is er toch geen nut in een recensie? Wat als je als werkgever echt terecht tevreden was over iemand, moet je dan liegen of zeggen "sorry, maar ik mag niets zeggen?" :P .
Anderzijds vind ik wel dat je sowieso altijd eerst moet vragen aan de sollicitant of je het mag nacheceken en dat je eerst hem een kans moet geven om het uit te leggen. Ik ben er zeker van dat als mijn huidige baas mijn vorige had gebeld, hij een compleet verkeerd beeld van mij gehad. Want volgens mijn vorige deed ik niet genoeg mijn best, had ik geen motivatie, kon ik niet zelfstandig werken,....
En op alle punten waarop zij zo negatief over mij was, is mijn huidige baas zo vol lof dat ik het allemaal wel goed zelfstandig run. Gek hé? :+
Maar ik heb nog nooit iemand gehad die het echt is nagegaan. Wel ooit iemand die mijn vorige werk toevallig kende en zei "dus als ik naar x bel en vraag wat voor persoon jij bent, wat zou hij dan zeggen?" .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:56

Zag deze voorbij komen op LinkedIn. Budgetcoach, west Friesland.

Geen idee of het voor hier wat is, maar ik deel hem toch even:

Budgetcoach Groep is op zoek naar een enthousiaste,vakkundige en zelfstandige budgetcoach in West Friesland. Heb jij de opleiding budgetcoach gevolgd, je NEN-certificaat op zak en voldoende evaring? Stuur dan een email met je cv naar info@budgetcoachgroep.nl

Goeie zin Kwanyin _O- Die ga ik er in zetten *\%/*

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:57

Je kunt ook een oud-collega ragen als recensie. Zelf heb ik mijn 2 directe collega's op mijn CV als referentie, die ik uiteraard hier wel voor gevraagd heb. Ik weet zeker dat ze een goede referentie geven en ook kunnen benoemen waar mijn leerpunten liggen (zonder negatief te zijn).

Mijn werkgever en teamleider zijn uiterst onbetrouwbaar, dus die geef ik maar geen kans haha

(sorry voor mijn afwezigheid trouwens, ik lees wel mee. Maar ben hoogzwanger :D)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 13:00

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:09

Ik had trouwens van mijn bazin voor mijn vorige bazin (daar deed ik stage) spontaan een referentiebrief meegekregen vol lof en dat ze ervan overtuigd was dat ik een super aanwinst zou zijn voor een bedrijf. Vond ik echt fijn, stuurde die brief altijd mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:11

Dat soort dingen wist ik allemaal niet, dat van de recensie en gezondheid. Heel interessant!!

klinkt als een leuke avond Dimple!

Caroline: Dat is ook handig om 2 collega's op te geven. Wordt het gewaardeerd om recensies op te geven?

Wat een fijn gevoel moet dat zijn Kwanyin! Dat zullen ze bij mij vast niet doen, want anders hadden ze wel wel willen houden.

Hoe zulke sollicitatie gesprekken hebben jullie altijd? Ik heb nog maar 2 sollicitatie gesprekken gehad waarbij je echt die pittige vragen kreeg van "Wat zijn je goede en zwakke punten"? "Waarom heb je hier voor gekozen"? (Ja vorige week aan de telefoon vroegen ze waarom ik had gesolliciteerd) Maar de meeste gesprekken dat ik heb gehad voor stages, weekendbaantjes ect waren allemaal met vragen van "Hoe heet je?" "Waar woon je"? "Opleiding?" "Hoe oud ben je?" En dan meestal ging het over wanneer ik beschikbaar ben en wat de werkzaamheden zijn. Bij mijn eerste echte gesprek waarbij die vragen wel werden gesteld, (ik was een jaar of 16) vond ik het echt verschrikkelijk. Ik had geen idee wat ik moest zeggen, kon ook niks bedenken. Dus ik zat daar "Euh ja euh euh ja geduldig euh euh betrouwbaar...." en dan zo door haha. Ik zat aan een hele grote tafel met 2 mannen strak in pak en een net geklede vrouw. Het was in een heel luxe hotel en dat voor een weekend baantje bij de xsenos. Ik kwam ook uiterst onprofessioneel over haha. Had een tas mee met een brief die je moest inleveren, maar door de spanning viel de tas op de grond en kon ik de brief niet vinden. Ik weet zeker dat ze direct na dat ik weg was een grote streep door m'n naam hadden gezet.

Hebben jullie ook zulke vreselijke gesprekken mee gemaakt?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 14:27

Amoor, dit zijn de dingen die je thuis heel goed kan voorbereiden.
Ga even een uurtje zitten met pen en papier en noteer de dingen waarvan jij denkt dat ze die kunnen vragen als zwakke en sterken kanten. Maar ook met name waarom je inderdaad op deze functie solliciteert. Wat trekt je aan? Waarom moeten ze jou hebben?

En noteer ook dingen die jij wilt weten van hen. Ik neem altijd mijn boekje mee en leg deze voor me op tafel tijdens het gesprek. Kan ik terug kijken, kan ik mijn vragen stellen en je kan wat dingen noteren die je wilt onthouden.
Werkt voor mij altijd erg prettig.

Wanneer je zenuwachtig bent, mag je dit best aangeven in het gesprek. Dat haalt de spanning er vanaf en zij zullen dat als geen ander begrijpen ;)

De voorbereiding thuis is het halve werk van een gesprek daar!

2 brieven de deur uit gedaan, ben erg benieuwd.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:35

Even snel, dat doe ik ook, als ik zenuwachtig ben gewoon benoemen, ook als ik een iets te eerlijk antwoord ga geven, benoem ik dit ook. Heb gemerkt dat dit prettig werkt in een gesprek.

Ik ga zo ook maar weer een brief schrijven, tis toch schijtweer

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 15:19

Vermoeidheid kicks in............er komt niks meer uit mijn vingers.

Morgen weer een dag.

Anneert succes met je brieven!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:19

In het onderwijs is het een absolute pré als je al referenties aangeeft in je CV. De 2 collega's die ik heb aangegeven hebben veel met mij gewerkt, en weten dus goed hoe ik functioneer/met de leerlingen ben/vakkennis enz. Mijn teamleider zit in een kantoor en heeft daar ook wel een mening over, maar dat is toch anders.

Mijn ervaring is dat ze (ook als je ze niet opgeeft) het wereldje zo 'klein' is dat ze dan alsnog je teamleider of directeur vragen. Dan liever de door mij gekozen referenten haha.

Ik ben ook vrij specifiek in mijn CV over mijn ervaring (bijv. biologie aan die en die klassen in leerjaar en niveau). Dat wordt ook wel gewaardeerd merk ik.

Succes briefschrijfers!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:26

Bij mijn onderwijsbanen hebben ze inderdaad altijd referenties gebeld :). Dat was een verplicht onderdeel van hun procedure.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:31

Ze mogen niet zonder toestemming dat soort dingen over jou navragen en ik zou er dan ook NOT amused over zijn. Gewoon uit principe niet.