[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:43

Ik heb dinsdag weer theorie, hoop zo erg dat ik het nu wel haal....

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:43

Polly schreef:
Nee maar het is wel iets wat sociaal weggedrag genoemd word.
Je zegt het zelf al, als het druk is en er is geen ruimte moet je het zelf oplossen maar zoals ik het begrijp was de ruimte er nu wel, kleine moeite dan toch? Misschien vond deze bestuurder het wel heel lastig om in te voegen, had ie net 3 dgn zn rijbewijs en zag dat jij wel de ruimte had maar niet ging.

Ik was eigenlijk zo op de weg en mijn zicht (het regende flink) aan het letten en niet zozeer op dat ik misschien naar links had gekund. Nou, sorry dat ik het zeg. Maar een beetje fatsoenlijke bestuurder reageert niet zo vervelend naar zijn mede weggebruikers. Of in ieder geval, ik niet. Het waren twee jongens zo rond de 25 jaar denk ik. En het is nog steeds zo dat ik opzij MAG en niet MOET. Als ik het prettiger vind om daar te blijven rijden, welke reden dan ook, dan mag ik dat gewoon en hoef ik niet opzij. Mensen zien tegenwoordig alles als 'normaal'. Men 'moet' maar gewoon rekening houden met een ander en 'moet' maar gewoon opzij als een ander wil invoegen. Dat is 'normaal'.

Edit: overigens heb ik de rest van de tijd wel ruimte gemaakt als dat kon en het is idd prettig dat andere ruimte maken voor mij. Maar als iemand dat niet doet, ga ik daarover niet flippen. Ze zijn immers niet verplicht om uit te wijken. Er zijn echter wel dingen die vanzelfsprekend zijn, zoals niet afsnijden.. Maar ik ben vandaag toch zeker 20x afgesneden.
Laatst bijgewerkt door kimberly1995 op 17-08-14 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:45

Ik deed het tijdens mijn rijlessen al automatisch. Precies wat Polly zegt als het kan waarom niet, je zult het zelf ook wel fijner vinden. Althans ik wel, het is geven en nemen in het verkeer.

Nog even terugkomen op het inparkeer verhaal. Er zit zelfs nog een achteruitrij camera op haha maar heb voor mijn gevoel net te weinig in dat ding gereden hihi.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:53

Natuurlijk mag je daar gewoon blijven rijden als je dat makkelijker vind, ik leer mijn kandidaten echter wel dat het een stukje sociaal rijgedrag is.

Heel ander voorbeeld om mijn gevoel erbij duidelijk te maken:
Paar weken terug reed ik met mijn leerling over een weg binnen de bebouwde kom, van de overkant komt een lijkwagen die, samen met 2 herkenbare volgauto's, voor mij langs linksaf het terrein van een uitvaartcentrum inslaan. Achter deze 3 auto's reden nog een stuk of wat auto's die allemaal hun richting aanhadden naar links, ze hoorden dus bij deze stoet.
ECHTER waren ze NIET herkenbaar als rouwstoet (vlaggen of rouwlinten) dus mijn leerling wil gasgeven en ervoor langs gaan. Ja, wettelijk kan ik er niks van maken en had hij door mogen rijden. Ik heb echter wel een remingreep gegeven en de rest van de mensen voor laten gaan. MOet dat? Welnee! Maar het is wél sociaal!

En dat is wat ik van jouw berichtje ook probeer te zeggen. Je zegt nu dat de omstandigheden jouw oplettendheid vereisten en dat je daarom niet zo erg op zat te letten of je naar links zou kunnen. Had je dat in je eerste berichtje geschreven dan had ik er niet op gereageerd zoals ik nu deed. Dan had ik in mijn achterhoofd gehouden dat je een beginnend bestuurder bent en dat je aandacht bij het weer lag en dat je misschien niet naar links durfde (dat schrijf je niet maar ik probeer met je mee te denken, das mijn werk).

kimberly1995 schreef:
Had daarstraks een middelvinger te pakken van een mede weggebruiker. Hij vond dat ik naar links moest om hem ruimte te geven in te voegen. Balen voor hem dat dat geen regel is en dat ik inschatte dat hij makkelijk achter me in kon voegen.. Toen reed hij bijna mn achterkant eraf en middelvingerwerk. I was like: wtf?

Dit is echter wat je schreef. Op mij komt het over dat je het de andere bestuurder lekker liet uitzoeken omdat je daar eigenlijk wel prima reed en omdat JIJ inschatte dat hij makkelijk voor of achter je kon invoegen. Maar je moet niet denken voor een ander, misschien vond de betreffende bestuurder het net als jij wel lastig met het weer (die omstandigheid kennen we nu, net nog niet) en had hij graag een beetje hulp gehad.

Desalniettemin blijf ik er als ervaren bestuurder bij dat ik het socialer vind om even naar links te gaan als je de mogelijkheid hebt. Natuurlijk sta je in je recht en is het van hem niet netjes om met vingers te zwaaien maar ik kan het wel begrijpen.

:)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:59

Normaal ga ik ook als ik kan gaan en mezelf daar op voorbereid had. Dat had ik echter niet en dan ga ik mezelf niet onnodig in gevaar brengen. Nu bracht de betreffende persoon mij in gevaar (het scheelde echt niet veel of hij had me geraakt) en dan ging hij nog middelvingers opsteken. Dan heb ik helemaal zoiets van: ben ik blij dat ik voor jou niet opzij ging, stuk asociaal..

Dan ben ik blijer dat ik daarstraks op tijd kon remmen voor een hond die bijna de weg op liep, omdat zijn baas op zijn dochter lette en niet zozeer op de hond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:00

Ga ik in mee Polly :j helemaal als je met pak hem beet 120 aan komt rijden en je moet remmen om achter iemand in te voegen die ook makkelijk even naar links had gekund. Dat is gewoon hinderlijk.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:07

Wat zou ik graag mee gaan in deze discussie. :p Helaas eerst 'nog even een examentje te doen'. Morgen. Nu al nerveus. Morgenochtend maar even bananen halen bij de supermarkt haha. En dan ga ik er weer voor!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:08

Maar snap je de strekking van mijn bericht dat de manier waarop jij je berichtje schreef mijn reacties opriep? Natuurlijk gaat je eigen veiligheid voor maar zo omschreef je het niet, het kwam op mij over alsof je gewoon geen zin had om naar links te gaan, dat is ook de reden dat ik het "aso" vond. Zoals je het nu omschrijft zie ik het meer als een situatie waarin je wat moeite hebt gehad met het verdelen van je aandacht. Dat is vervelend maar niet onoverkomelijk en zeker voor een beginnend bestuurder als jij zal het een van de vele leermomenten zijn waar je mee te maken zal gaan krijgen. Ik hoop alleen dat je het ook als leermoment ziet en op een dergelijk moment je hand eens opsteekt naar de 'tegenpartij' ipv meteen op de hoogste kast te gaan zitten ;) met een vriendelijke verontschuldigende zwaai kom je veel verder ;)

Gelukkig kon je remmen voor de hond, maar ook heel gelukkig dat de baas beter op zn dochter let dan op de hond. ;)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:12

Ik bekijk het gewoon per keer.
Ik ben niet verplicht om naar links te gaan ja het is wel zo sociaal om te doen.
Licht er ook aan in wat voor bui ik dan ben haha :')
Zie wel op dat moment.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:13

Polly schreef:
Maar snap je de strekking van mijn bericht dat de manier waarop jij je berichtje schreef mijn reacties opriep? Natuurlijk gaat je eigen veiligheid voor maar zo omschreef je het niet, het kwam op mij over alsof je gewoon geen zin had om naar links te gaan, dat is ook de reden dat ik het "aso" vond. Zoals je het nu omschrijft zie ik het meer als een situatie waarin je wat moeite hebt gehad met het verdelen van je aandacht. Dat is vervelend maar niet onoverkomelijk en zeker voor een beginnend bestuurder als jij zal het een van de vele leermomenten zijn waar je mee te maken zal gaan krijgen. Ik hoop alleen dat je het ook als leermoment ziet en op een dergelijk moment je hand eens opsteekt naar de 'tegenpartij' ipv meteen op de hoogste kast te gaan zitten ;) met een vriendelijke verontschuldigende zwaai kom je veel verder ;)

Gelukkig kon je remmen voor de hond, maar ook heel gelukkig dat de baas beter op zn dochter let dan op de hond. ;)

Naah, gewoon niet reageren is het beste. Anders jut je zulke toch alleen maar op. En ik ging niet op de hoogste kast zitten. Vind het alleen maar jammer dat mensen zo reageren op iets onbenulligs, in een situatie waarin ik in principe niks fout deed. Als je nou zo reageert als ik een of andere gevaarlijke actie uithaal, oke. Maar in dit geval vond ik het totaal niet terecht. Eigenlijk moest ik toen meer lachen..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:23

Maar misschien vond de bestuurder het niet onbenullig. Die had misschien wel moeite met de weersomstandigheden, was de vorige keer bijna van de weg gereden of was de week ervoor in de slip geraakt bij hard remmen, weet jij veel?
Mensen die ergens van schrikken doen rare dingen.

Nog een voorbeeld.
Leerling in de auto, 2e les, herkenbare lesauto.
We staan bij een kruispunt om op te rijden en leerling laat een kans om te gaan liggen. Geeft niks, gebeurd wel vaker en zeker bij beginnende leerlingen. Bestuurster achter mij gebruikt geïrriteerd de claxon. Ik steek mijn hand op als excuus en zie haar reageren door ook haar hand op te steken. Prima dus.
We draaien de weg op en komen bij een rotonde. Leerling vind rotondes nog wat lastig en gaat op de rem, hopla weer de claxon. Leerling mist een kans, inmiddels heeft de kandidaat rode vlekken in de nek vanwege de ongeduldige bestuurder achter ons, en de dame geeft nog een roffel op de claxon.
Op zo'n moment is de maat voor mij als instructeur vol, ik zet de auto vrij en op de parkeerrem en op het moment dat ik de deur open doe zie ik de dame wit wegtrekken.
Toch loop ik rustig naar haar raam (de file word steeds groter achter haar :D) en vraag wat het probleem precies is. Zij geeft aan dat de leerling alláng had kunnen gaan. Ik beaam dat en excuseer me voor het feit dat ik een kandidaat heb die nog maar weinig lessen heeft gehad en het dus moeilijk vind.
Daarop bind de dame in met de woorden dat ze zich niet had gerealiseerd dat het misschien wel iemand was die net begonnen was. Ze was echter wat gehaast omdat haar man in het ziekenhuis lag en zojuist geopereerd was. Kan ik ook inkomen.
Heb de vrouw bedankt voor haar tijd, sterkte gewenst en een hand gegeven. Even goede vrienden.

Je weet nooit wat de reden is voor iemand om te reageren en je hebt zeker niet altijd tijd om te stoppen en te vragen wat er is, maar in dit geval wel en omdat ik dan ook nog in bedrijfskleding uit een bedrijfsauto stap en rustig en beleefd blijf is er niks aan de hand en wel wederzijds begrip.

Ik had ook mn middelvinger kunnen opsteken of erom kunnen lachen en tegen mn leerling kunnen zeggen dat er weer zo'n aso achter ons reed. Maar das niet mijn manier.
Het is niet dat ik het gedrag van de invoegende bestuurder goedpraat maar het is een mentaliteitsprobleem, en de verkeerde mentaliteit (in mijn ogen) las ik in je eerste bericht, in het bericht met de regen werd het al meer een incident door te weinig aandachtsverdeling en nu neigt het weer naar dat mentaliteitsprobleem. Je hand opsteken doet geen pijn hoor en misschien realiseert de andere bestuurder zich dan wel dat hij ook niet zo netjes deed.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:25

Maar sommige mensen ZIJN ook asociaal om meteen hun middelvinger op te steken. Ik had het een tijd terug bij mijn vriend in de auto. Wij hadden voorrang maar die kregen we niet waardoor er bijna een botsing ontstond. Vervolgens kregen wij een middelvinger dat ik dacht wtf JIJ bent fout.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:26

in die situatie had de middelvingerzwaaier beter even zn hand op kunnen steken als in "sorry, mijn fout" dan had je er een heel ander gevoel bij gehad ;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:31

Precies wat Nathalie zegt. Ik reageer dan gewoon liever niet en op een moment dat een ander mij netjes behandelt ik mijn hand wel opsteek. Om nog meer ergernis en eventueel verdergaand wangedrag te voorkomen. Sommige mensen raken alleen maar meer opgenaaid als je ze dan nog vriendelijk toelacht of je hand opsteekt. Gelukkig laat ik me in het verkeer weinig opnaaien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:50

Gelukkig maar :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:52

Even een vraag. Ik rijd voorlopig in de auto van mijn vriend. Ben de komende 2 jaar niet van plan zelf een auto aan te schaffen en dus ook geen autoverzekering. Maar wat nou als ik in de auto van mijn vriend rij en er gebeurt iets. Gaat dat dan van mijn eigen zorgverzekering af, of van mijn vriend zijn autoverzekering ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:54

Als jij brokken maakt is dat voor de autoverzekering van je vriend. Als je zelf wat mankeert gaat dat naar je zorgverzekering en indien het niet jouw schuld was naar de verzekering van de andere partij.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:56

Oke en dan maakt het niet uit wie er rijd en gaat het eom hóé de auto is verzekerd toch?
Want de auto is all risk verzekerd dus dat zou dan gewoon betekenen dat de schade wordt vergoed ook al heb ik die veroorzaakt en niet mijn vriend op wiens naam de verzekering staat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:06

Jep :)

Ik heb samen met mijn vriend een auto sinds kort maar hij staat op mijn vriends naam. Puur en alleen omdat dat 20 euro p/m in verzekering scheelde :=

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:15

Daarom staat de verzekering op mijn vaders naam, scheelt paar honderd euro per jaar..

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:16

De laatste tijd aardig wat kilometers gemaakt, en dan ook aardig wat lompe figuren getroffen. Gewoon niets van aantrekken en gewoon zo rijden als je geleerd hebt. Ook een handvol lesauto's tegengekomen vandaag. Geloof dat eentje nog niet zo lang leste, ik herkende bepaalde dingen toen ik er achter zat van toen ik zelf leste :+ . Lekker de ruimte gegeven, ik werd daar ook altijd heel gelukkig van.
Helaas vandaag ook mijn eerste schade gereden. Zusje(nietzo)lief moest opgehaald worden van Lowlands. Al een seintje gegeven hoe laat ik ongeveer er over zou rijden. Afgesproken was dat ik weer een seintje zou geven als ik op de Kiss&Ride stond. Helaas werd zij wat ongeduldig (want dikke vette file voor dat ophaalpunt) en besloot me te bellen. Ik met mijn stomme kop nam toch op, onder het mom van gelijk op de speaker zetten dat ik er geen omkijken meer naar had, en net op dat moment stond mijn voorganger stil en ik nog niet. Gelukkig leek het er op dat hij geen schade aan zijn bumper had, en alleen onze kentekenplaat is verbogen, dus los van dat kwam ik met de schrik vrij. Hij heeft wel mijn nummer en naam, mocht hij nog schade blijken te hebben (bel uiterlijk morgen zelf nog even, zodat hij geen andere schade aan mij gaat wijten) dan neemt hij contact op. Wij hebben een lease-auto, dus gelijk mijn moeder op de hoogte gesteld, maar ik vind het toch balen. Mijn zusje had zich gewoon aan de gemaakte afspraken moeten houden, en ik had nooit, maar dan ook nooit toch maar wel mijn telefoon op moeten nemen.

Kwam ik er afgelopen woensdag met de auto van mijn schoonmoeder nog goed vanaf toen iemand veel te krap de bocht nam (ik stond stil te wachten en scheelde letterlijk centimeters met de motorkap), was het nu toch echt mijn eigen schuld. Ben wel echt heel erg geschrokken, gewoon van het feit zelf, aangezien ik juist altijd heel stabiel rij en oplettend ben. Toch niet genoeg dus. Het fijne is wel dat ik daarna nog meer dan een uur achter het stuur kon zitten, dus de schrik is er wel gelijk weer uitgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:18

Balen zeg :(:) , ik leg mijn telefoon meestal zo neer dat ik er niet bij kan := kan ik ook niet in de verleiding komen.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:22

Ik normaal dus ook, maar omdat ik haar nu op ging halen niet. Voortaan dus wel echt. Ik ga dit niet nog een keer riskeren. Misschien wel goed dat ik met deze snelheid (= bijna niet in beweging) dit een keer had, herinnert me er weer aan waarom ik er zo streng in ben. Ging er van uit dat ze wel zo slim zou zijn alleen in noodgevallen te bellen, maar niet dus. Was steeds al echt zo kort mogelijk op het scherm aan het kijken, juist om dit soort dingen te voorkomen. Niet kort genoeg dus, en daarom is het de eerste én laatste keer dat het me overkomt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:36

Geslaaaaagd :D
Faalangstexamen deed wonderen. Ik had dezelfde examinator als vorige keer, bij mijn reguliere rijexamen, maar dit keer ging alles veel relaxter. Heerlijk, om ein-de-lijk geslaagd te zijn!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:46

Gefeliciteerd!!!

Denk er wel om dat als jij de voornaamste gebruiker bent van een auto die op de naam van iemand anders verzekerd is dat ze dat wel even willen weten bij de verzekering. Mocht er iets gebeuren en ze willen moeilijk doen dan geef je ze wel de gelegenheid.

Overigens klinkt het heel leuk als je je auto op naam van een ander laat verzekeren. Dat zal nu wel wat schelen per maand maar je bouwt zelf ook geen schadevrije jaren op he.
Dit geld overigens niet als de auto ook van de ander is ;)