Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:13

Wij gaan morgen kijken naar de auto van mijn oma, ze is vorige week overleden en haar autootje staat nu te koop. 10 jaar oud met 26.000 km op de teller en een automaat. Suzuki Alto, best grappig autootje dus en nu betalen we voor de diesel 100 euro in de maand wegenbelasting, die Suzuki is 35 euro in het kwartaal, scheelt nogal voor een werkeloze doos natuurlijk.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:18

10 jaar oud en 26.000 km :=
Die van mij is van 16 januari dit jaar en staat nu al op 16.000 :+

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:22

Ja dit is echt een auto die van een oud vrouwtje is geweest, qua km's dan, dus ben benieuwd hoe hij rijdt, of het nu een beetje een luie auto is of niet, volgens mijn tante reed mijn oma alijd best pittig door, maar de auto staat al ruim een jaar stil, op een paar ritjes na die mijn oom ermee heeft gemaakt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:26

Altijd goed als een autootje van een oud omaatje is geweest..sterkte lieke!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:29

Alja schreef:
Annastasia krijg jij altijd vrij voor je gesprekken want gebeurd toch regelmatig dat je op mag komen draven toch?

De donderdag is mijn vrije dag. Woensdag begin ik pas om half 1. Overige dagen ruil ik met collega's

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:08

Over het algemeen moeten werkgevers je wel vrij geven hoor, als je ergens op gesprek mag komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:56

klopt, maar je wil niet altijd dat je werkgever van al je handel en wandel op de hoogte is denk ik

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:29

Daar heb je ook een punt Sonja

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:43

rockwitch schreef:
Ja dit is echt een auto die van een oud vrouwtje is geweest, qua km's dan, dus ben benieuwd hoe hij rijdt, of het nu een beetje een luie auto is of niet, volgens mijn tante reed mijn oma alijd best pittig door, maar de auto staat al ruim een jaar stil, op een paar ritjes na die mijn oom ermee heeft gemaakt.

Mijn auto had ook heel weinig kilometers gemaakt, was ook van een oud echtpaar en was in het begin best een luie auto, maar dat slijt er wel weer uit :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:39

Hahaha, sommige auto's zijn niet vooruit te branden......

Kreeg net een mailtje van nc.o.i dat ze m'n cv op nationale vacaturebank hadden gevonden.
Of ik niet freelance lesmateriaal wilde ontwikkelen voor de agri. Business.

Is een hbo opleiding, ik heb dat zelf niet afgerond, wel het niveau.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:43

Gewoon proberen toch, ze mailen naar jou immers

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:46

Nee heb je.... ;)

Ik ga vanavond nog weer een rondje zoeken/brieven schrijven voor werk in het noorden. Valt me nog steeds niet mee -O-

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:27

Winged waar zoek je precies werk en in welke richting? Hier in Drenthe is ook nog iemand die een ruiter zoekt. Kan mij herinneren dat je zoiets zocht?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:30

Pfff... Zometeen gesprek en rekentest..
Wordt nu wel aardig nerveus, maar eigenlijk vooral omdat als ik een volgend gesprek mag doen ik een rijtest krijg in een bakwagen die ook nog eens een automaat is..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:52

_Marleen schreef:
Winged waar zoek je precies werk en in welke richting? Hier in Drenthe is ook nog iemand die een ruiter zoekt. Kan mij herinneren dat je zoiets zocht?

Ik niet :)

Communicatie/Media

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:52

Oh haha. Dan ben ik in de war, sorry!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:02

Geen probleem :) Er zijn nogal wat mensen die werk zoeken hier ;)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:20

EliseBrouwer schreef:
Pfff... Zometeen gesprek en rekentest..
Wordt nu wel aardig nerveus, maar eigenlijk vooral omdat als ik een volgend gesprek mag doen ik een rijtest krijg in een bakwagen die ook nog eens een automaat is..

Helaas, het is niks geworden.. De rekentest had ik ruim binnen de tijd af en foutloos!
Het gesprek liep ook heel leuk en het UZB had een goede indruk van mij gekregen.
Jammergenoeg kwam toen ter sprake of ik wel eens in een automaat/bakwagen gereden had..

Omdat ze alleen de beste personen doorsturen voor een gesprek met A.lbert heb ik een testrondje moeten
rijden voordat ik de rijtest moest gaan doen. Helaas kon ik niet zomaar 1,2,3 wegrijden met de bakwagen
dus mag ik niet verder.. Wel hebben ze gezegd dat wanneer ik meer ervaring heb met het rijden
in een automaat, ze me graag weer terug zien! :j

Overigens heb ik ook net weer een afwijzing binnengekregen voor de functie van cassière.. Ik ben
afgewezen op basis van mijn CV omdat ik geen ervaring heb met kassawerk in een supermarkt..

Ik moet het toch ergens een keer leren.. :?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:22

Even een tipje voor mensen die in de zomermaanden wat zoeken in het noorden: Kijk even bij de ANWB alarmcentrale, zoeken vaak in de zomer mensen.
(ja, ik zoek zelf ook in het noorden, maar ik heb (vast) werk in de Achterhoek. In het weekend zit ik vaak in 't noorden omdat ik daar vandaan kom en mijn huidige baan eigenlijk een tijdelijke baan zou zijn. Daarnaast vaart mijn vriend en is het dus heel lastig voor hem om hier een sociaal leven op te bouwen met het vele weg zijn. In de Achterhoek blijven is dus geen optie. Heb wel de luxe dat ik heel selectief kan zijn..)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:58

*komt ook binnen vallen*

Ik ben al 2 jaar klaar met mijn studie, maar veel banen in mijn richting (ecologie) zijn er niet helaas..... Nu had ik ook genoeg werk bij de post gelukkig, dus kon ik mooi rondkomen. Ware het niet dat ze opeens moeilijk gingen doen om mij in te zetten (heb enkel een zaterdag contract officieel, maar heb jaren lang ruim 30 uur of meer gewerkt), en dat is dus behoorlijk jammer. Nu heb ik dat met een tijdelijk extra contract even kunnen opvullen, maar ook dat willen ze niet meer. En dan zit je opeens met enkel op de zaterdag werken en op je knietjes wachten en hopen dat er iemand ziek is of zijn been breekt (bij wijze van) en ze je bellen om te werken. Ondertussen zit ik met mijn vaste lasten en mijn paarden, die ook hun eten moeten blijven krijgen.

Ik ben eigenlijk een beetje 'luxe' geweest, en een beetje lui ook wel, dat ik nooit echt intensief heb gezocht naar baantjes. Ik had immers de post, maakte genoeg uren, en kwam goed rond. Wel gezocht naar Ecologie banen, maar die waren er niet helaas. Nu moet ik wel, en gelukkig ook 2 aardig passende functies gevonden. Brieven sturen had ik nog nooit gedaan, ook een vak apart. Maar je moet ergens beginnen. Verschillende winkels aangeschreven, maar zelfs soms nooit er wat van gehoord. En neem ze eens kwalijk; als ze mijn cv en opleiding (universitair) zien denken ze ook; ja daaag, als jij wat beters vind ben jij weer weg. En geef ze eens ongelijk dat ze dat denken *al ben ik niet zo van de veranderingen, dus hebben ze nog best kans dat als het leuk is en ik mijn centen verdien nog lang blijf hangen ook maar dat weten ze niet van te voren ;) *

Anyway, ik moest er nu wel echt aan geloven nog meer te solliciteren en doen, en ik heb nu vrijdag een "Kennismakingsgesprek". WHAAAAAAAAA. Ik scheit echt bagger. Ik heb nog nooit een sollicitatie gesprek gehad!! Bij de post ben ik zo binnen gekomen via via. Ooit eens een gesprek gehad om een fonds binnen te krijgen en daar flopte ik totaal in dat ik door de stress niet eens het woord van mijn eigen onderzoek uit kon spreken (al heb ik uiteindelijk wel de sponsoring binnen gehaald ondanks dat :+ ). Ik ben dan ook heeeeeeeeeeel zenuwachtig voor vrijdag.

Iemand nog tips en tricks voor zo'n gesprek? Het is mijn eerste, ik vind het rete spannend, maar probeer wel te denken; in het ergste geval is dit gewoon een goede oefening hoe zoiets nu in zijn werk gaat.
En toch wel fijn dat mijn brieven iig niet zo slecht nog zijn :+

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:21

Mag ik me hier ook komen melden?

Ik ben 2 weken terug begonnen met een deeltijd opleiding, dat houdt in dat ik na de examens 3 jaar lang heel veel "vrije" tijd heb, en wil toch wel een spaarpotje op gaan bouwen voor mijn toekomst.
Ik zal eind mei klaar zijn met de examens, en ben daarna vrij veel en flexibel beschikbaar, maar ik heb "maar" een Havo-diploma.

Hoe doen jullie dat trouwens met de adressering van sollicitatiebrieven? Zetten jullie daar alleen het bedrijf op, of ook een ter attentie van? 3 jaar terug kreeg ik namelijk maar van 1 bedrijf wat terug...

En wat zijn nog handige tips?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:03

Vaak staat er een afdeling of persoon bij aan wie je kan adresseren.

Tancreda: Spannend!! Probeer je goed voor te bereiden door je brief en de vacature goed te kennen. Lees bijvoorbeeld hun jaarverslag, daar staan hun missie en visie vaak in. Kan je mooi op inspelen in je gesprek :D Ik heb ook een lijst gemaakt met lastige vragen die ze kunnen stellen (waarom wil je hier werken, waarom zouden we jou aannemen, wat zijn je sterke en zwakke punten, etc). Bereid ook een eigen lijst met vragen voor. Het staat altijd positief als je zelf ook interesse hebt in de baan, jij moet er immers ook willen werken.

Zo meteen gesprek bij het UWV om eindelijk (sinds februari) een uitkering aan te vragen :+ Ben verkeerd voorgelicht over de zoekperiode en die dus 2x moeten doen. Zal een leuk gesprek worden..

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:25

Ik heb net een gesprek gehad voor de functie van receptioniste. Was een heel fijn gesprek en alle werkzaamheden doe daar voorkomen heb ik bij mijn oude werkgever ook gedaan, is dus geen enkel probleem voor mij! Een ding ken ik niet en dat is het systeem waarmee ze werken... maar goed, alles valt te leren natuurlijk! Ben er zelf erg positief over en nu is het afwachten totdat ik bericht krijg of ik op 2e gesprek mag komen. Spannend!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:58

Zo, gaat snel hier! Vorige maand infodag gehad, 25 maart sollicitatiegesprek gehad, screening zou 6-8 weken duren maar kwam 2 dagen geleden al op de mat vallen en gister een telefoontje gekregen of ik maandag al de opleiding wil gaan volgen! Dat betekent dat ik 26 april al weet of ik geslaagd ben (duurt namelijk maar een week) en echt aan de slag mag en dat ik voor 30 april nog ontslag kan nemen bij m'n huidige werkgever! :D

Mijn huidige werkgever was not so amused dat ik ineens een week vrij nodig had (weet nog niet dat ik voor een andere baan bezig ben) en heeft me maar voor de komende periode uit het hele rooster gehaald en bellen me als ze me nodig hebben := (tsja heb 0-uren contract dus in principe kunnen ze me verder niks maken, bovendien had ik toch maar 49 uur in de heeeele periode van 4 weken := Heb er genoeg collega'tjes blij mee gemaakt, die hadden ook extra uur nodig) Komt mij nu wel goed uit, kan ik gelijk bij mijn nieuwe aan de slag ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:14

Ik hoefde niet te solliciteren maar vond toch een leuke functie. De gok genomen, vrij snel uitgenodigd en op gesprek geweest.

Nou wat een aanfluiting, vond ik :o Zal het kort omschrijven en ben benieuwd naar jullie mening.

Ruim 10 min van te voren aanwezig. Na ruim 5 minuten werd ik pas gemeld bij de persoon waar ik gesprek mee had. Er werd met pas op het laatste nippertje koffie of thee aangeboden. Dames bij de administratie kletsen er vrolijk op los over klanten etc..

In het gesprek werden we 2x gestoord. 1x omdat een kindje zijn tante een kusje wilde geven (was toevallig in de buurt......... :roll: ) en de 2e x door de klusjesman die zijn spullen daar had liggen.
Vragen stellen waar ik uitgebreid in mijn brief over had gesproken. Dat kan gebeuren, maar refereer dan aan de brief en stel geen vragen in het wilde westen.
Dat en nog een aantal andere persoonlijke factoren zorgden er voor dat ik daar dus niet zou willen werken. Het kwam zo onprofessioneel over. Ik ben daar niet zo goed in.......

Jammer want het is beste een grote organisatie en leek me echt leuk!