[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:51

Nou ja ik merkte wel verschil in het feit dat de seat een iets grotere auto was met een zwaardere motor en de hyundai was zo ontzettend licht omdat hij kleiner is en een lichte motor heeft. Verder reed ik met de i20 alsof ik in de ix35 reed (naja beter te ruim dan te krap) maar het is wel echt wennen allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:52

Ja maar ik doelde ook op je opmerking die zijn toch ong gelijk kwa grootte :) dat dat niet uitmaakt. Een auto die even groot is kan wel anders rijden.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:19

Ik ben van een volkswagen polo naar een skoda gegaan en een grote ook.
Even wennen maar vandaag voor het eerst echt alleen erin gereden en ging super goed.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:34

Yvank_ schreef:
Ja maar ik doelde ook op je opmerking die zijn toch ong gelijk kwa grootte :) dat dat niet uitmaakt. Een auto die even groot is kan wel anders rijden.

Oh zo ja dat is ook wel weer zo. :j

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:12

Zou ik mij hier ook mogen melden? :o

Ik ben Carrera, 17 jaar en heb nu iets van 12 rijlessen gehad. 16 september heb ik m'n ttt en 7 oktober het praktijkexamen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:14

welkom!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:00

Mag ik mij hier ook melden? Heb net een bericht gestuurd dat ik graag een proefrijles wil. Ik vind het erg spannend autorijden. Ben bang dat ik een ongeluk veroorzaak of iets in die trant :=
Hoe was jullie eerste rijles?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:11

Ik ben ook erg bang/onzeker aangelegd. Merkte dat gister toen ik voor het eerst ging rijden in bezit van een rijbewijs. Ik vroeg alles aan mijn vriend, leek net alsof ik nog nooit had gereden haha.
Mijn eerste proefles ging goed. Eerst alleen gas gegeven en gestuurd, daarna remmen erbij, daarna schakelen erbij. Gelijk hellingproef gedaan, stukje 70 gereden dus wel echt een volle les om me niveau te bepalen.
Gewoon rustig je tijd nemen!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:32

Pfff... Maandag mijn (eerste) faalangstexamen, maar al de derde keer praktijk. Afgelopen donderdag mijn laatste rijles gehad. Na de les nabesproken met de instructeur en die noemde één situatie op waar ik niet goed had gereageerd, terwijl ik er minstens 20 in mijn hoofd had. 'laat het beoordelen nou maar aan ons (instructeur en examinator) over, want jij bent veel te streng voor jezelf.'
Oké. Duidelijk. Nu nog rustig blijven.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:00

Heel veel succes meid, je kunt het! En welkom nieuwe meepraters :D

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:33

Succes Chanel!
Welkom alle nieuwe haha. :))

Ik heb sinds woensdag mn roze pasje echt binnen, vandaag weer een stukje gereden in de auto van m'n ouders, een grote oudere station Peugeot, mijn lesauto was een Opel Corsa. Vind het ontzettend wennen, en vooral het parkeren erg spannend. Maar het rijden zelf gaat nu gelukkig al een stuk beter, moet zeggen dat ik benzine toch wel lekkerder vind rijden. Maar die koppeling, heb met wegrijden toch wel moeite haha.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:14

Ik heb mijn examen gehaald!!! :D
Het ging eigenlijk heel goed.
1 niet zo slimme actie; vlak voor de uitrit van de snelweg nog een vrachtwagen inhalen waardoor ik van de 2e rijstrook in een keer naar de uitvoegstrook moest. Gelukkig keek ik wel goed en dus wel geslaagd want de rest ging allemaal super. :j

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:17

Super dian!! Gefeliciteerd!!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:04

Welkom niewkomers

Gefeliciteeeeerd !!!!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:04

Nou guys, heb mn rijbewijs al een paar maanden maar blijft soms spannend. Vandaag een kilometer of 250 gereden op de navigatie met papa ernaast. Van de week ga ik met een vriendin bijna dezelfde route rijden naar de Apenheul, alleen dan dus een 300 kilometer in totaal. Ben benieuwd hoe dat zal gaan, maar ik weet dat ik het gewoon moet doen, goed opletten en zorgen dat ik alleen dingen doe waar ik zeker van ben zodat ik veilig rijd. Dus ik weet wat jullie allemaal doormaken!

Het echte rijden leer je echter toch pas als je zelf op pad gaat.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:55

Ik ben blij dat ik mijn vriend naast me heb zitten tijdens mijn eerste ritten. Gister weer gereden en vanmiddag even naar de stad. Vind wel top dat er iemand naast me zit zou niet weten hoe ik zou doen als ik vanaf het begin alleen zou moeten rijden. Nu is automaat wel makkelijk maar het blijft raar om je linkervoet niet te mogen gebruiken. En is je rem in een aantal gevallen je koppeling (en dus heb ik soms het gevoel dat ik me koppeling met me rechtervoet gebruik wat heel onnatuurlijk aanvoelt). Vanmiddag dus even naar de stad gereden maar toen moesten we ergens parkeren en het was smal en druk dus op een gegeven moment dacht ik vind het wel mooi geweest. Dus had gevraagd of mijn vriend wou rijden want moet toch nog wennen aan die hele grote auto haha. Wil eerst zeker weten hoe groot de auto is tijdens het rijden alvorens ik inparkeren ga wagen. Meer mensen die daar 'last' van hebben of ben ik een mieperd?

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:00

Yeah vanmiddag voor het eerst alleen naar stal gereden!
Lekker muziekje aan, was maar 5 minutjes maar toch

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:13

Ik kon vrij slecht wennen aan onze grote auto's.. ruime bochten, slecht kunnen zien en een paaltje geraakt op onze oprit.

Ben dan ook heel blij met mijn seat ibiza. Een stuk compacter, veel beter kunnen zien.. Nee, voor nu is mijn seat een stuk beter..

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:22

Nathalie, ik vind parkeren ook nog erg spannend en moeilijk met de grote auto van mn ouders. Zeker met auto's achter me loopt de stress wel op. Maar ik zou zeggen, doen en oefenen oefenen oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:44

Inparkeren met grote auto maakt me niet uit. En mensen achter me die wachten maar even :+ relaxed blijven is het toverwoord.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:05

Had daarstraks een middelvinger te pakken van een mede weggebruiker. Hij vond dat ik naar links moest om hem ruimte te geven in te voegen. Balen voor hem dat dat geen regel is en dat ik inschatte dat hij makkelijk achter me in kon voegen.. Toen reed hij bijna mn achterkant eraf en middelvingerwerk. I was like: wtf?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:17

ik vind het ook wel zo sociaal dat als je de ruimte links hebt om dan even voor een invoeger naar links te gaan, ookal vind jij dat hij makkelijk achter je kan invoegen.
Neem aan dat je dat zelf ook prettig vind als je aan het invoegen bent :?

Als je de mogelijkheid niet hebt is het een ander verhaal maar gewoon maar rechts blijven rijden met het idee "zoek het maar uit" vind ik redelijk aso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:20

Mm ik ga eigenlijk altijd naar links als.daar mogelijkheid toe is wel zo sociaal...

Vind het ook fijn als een ander dat doet. Helemaal als ik invoeg met trailer :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:22

Als ik genoeg ruimte heb om in te voegen vind ik het totaal geen probleem dat iemand rechts blijft rijden. Ze hoeven echter niet naar links. Als het druk is en er is geen ruimte, is het ook mijn probleem. Daarvoor ga ik niet boos doen tegen mijn mede weggebruikers. Ik vind het asocialer om met je armen te gooien en je middelvinger op te steken dan niet naar links te gaan. Het is immers geen geschreven regel dat je uit moet wijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:36

Nee maar het is wel iets wat sociaal weggedrag genoemd word.
Je zegt het zelf al, als het druk is en er is geen ruimte moet je het zelf oplossen maar zoals ik het begrijp was de ruimte er nu wel, kleine moeite dan toch? Misschien vond deze bestuurder het wel heel lastig om in te voegen, had ie net 3 dgn zn rijbewijs en zag dat jij wel de ruimte had maar niet ging.