Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:56

Het gaat hier opeens hard!
De nieuwelingen welkom welkom welkom, en klets gezellig mee.

Over de vraag : weet je het ondernemersschap zeker. Je moest eens WETEN hoe ik twijfel, breek me de b** niet open. Ik ga ondertussen wel gewoon door, maar af en toe voel ik me gewoon verlamd door angst dat het gewoon niet zal lukken.

Mag ik nog even een klein vraagje in de groep gooien. Ik moet een paar afwijkende rekeningen maken (ik werk normaal met standaardrekeningen, want tis allemaal hetzelfde bedrag, ben er dus ook niet zo'n licht in). Het gaat om een product met 6 % btw, laten we zeggen dat het 40 euro kost. De btw is dus 6,39.

Maar nu is het de bedoeling dat er korting af gaat. Eeeeeeeh .... hoe doe ik dat nu op de faktuur? Het is voor een consument, dus dan zeg ik toch gewoon: 10% van 40 euro? Maar hoeveel btw is het dan? 6,39 over 40 of 5,70 over 36 euro?? (10% korting).

Voel me lekker blont maar ik weet het dus even niet zeker en moet vandaag die rekening ophoesten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:07

Daar heb ik een tijdje geleden ook mee zitten puzzelen...
Ik weet niet hoe jouw systeem werkt, maar ik doe het zo:
Product X € 33.61 (prijs ex btw)
Korting 10% -€ 3.36
Subtotaal € 30.25
BTW 6% € ---
Totaal € ----

Trouwens... Ik zat ff snel te rekenen op mijn rekenmachine, maar 6% van 40 euro = € 2.40
Namelijk: 40 x 0.06 = 2.40
Hoe kom jij dan aan 6.39?

Ik hoop dat dit een beetje logisch is...

Ik had dit heel netjes onder elkaar staan, maar dat pakt ie helaas niet...

Anoniem

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:42

BTW is idd altijd over het totaal te betalen bedrag, niet over het bedrag vóór korting.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:29

Ik had per abuis het mij bekende btw-% genomen, 19%
Maar als ik dan het juiste % neem , 6 % dan kom ik niet uit op 2,40 zoals jij maar op 2,27.

Je moet toch doen: 40 euro x (100/106) ???

Als ik dit "nadoe" op een rekening van bijvoorbeeld mijn belastingpersoon, dan klopt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:31

Bedrag ex. BTW kun je idd op die manier berekenen, maar kan ook makkelijker:

Stel 40 euro inclusief BTW, dan is
40/1,19 het bedrag ex 19% BTW, en
40/1,06 het bedrag ex 6% BTW.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:39

Ja, dat klopt dan ook, komt op 't zelfde neer (is idd nog makkelijker)
Maar heu .... die andere die klopt dan toch niet?

(ik deed't eerst altijd fout, nu heb ik 't opgeschreven van mijn adminimstrateur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:44

"Die andere"? :?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:50

Als je het bedrag inclusief btw noemt dan tik ik het in mijn boekhoudprogramma in en geef ik je het exacte 6% btw bedrag.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:48

HannahFrouk schreef:
Ik had per abuis het mij bekende btw-% genomen, 19%
Maar als ik dan het juiste % neem , 6 % dan kom ik niet uit op 2,40 zoals jij maar op 2,27.

Je moet toch doen: 40 euro x (100/106) ???

Als ik dit "nadoe" op een rekening van bijvoorbeeld mijn belastingpersoon, dan klopt dat.

Sorry, dat is waar ook... Ik had ff snel 6% van je inclusief btw bedrag uitgerekend, terwijl dat niet klopt.
Sorry, was vanochtend nog niet goed wakker blijkbaar!

Dus inderdaad, die andere 2.40 klopt niet! Sorry!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:00

Oh, gelukkig := , ik dacht al, snap ik het dan toch niet ????
Bedankt Nouks en Fotograaf voor de tips over de korting, nu weet ik hoe ik het moet doen, hartstikke fijn!

Nouks met "die andere" bedoelde ik de berekening van Fotograaf, maar da's nu duidelijk.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:48

Je mag me ook Mariska noemen hoor... Of 11A, maar fotograaf klinkt zo algemeen!
Fijn dat het nu duidelijk is...
Succes ermee!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:41

Weet je wat zo fijn is van de koude weer, mensen kopen voor hun hond(je) lekker warme jasje, truitjes of harnasjes :brr: . Zo goed voor mijn business. *D

Ik heb niet op de kerstmarkt gestaan, niet voldoende voorbereid. Wilde wel even gaan kijken maar toen sneeuwde het zo hard dat ik niet zo'n zin had om eer heen terijden. In plaats daarvan met de hond een grote boswandeling gemaakt.
Voor een eventueel volgende markt, met Pasen hebben ze er een kan ik me beter voorbereiden.
Voor diegene op een markt, wat hebben julle dan zoal, ik bedoel een banner, flyers, folders of iets anders?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:21

Dank dames, voor het delen van jullie onzekerheden, of juist niet :D Ik ben weer uit mijn dipje geklommen en zie het weer helemaal zitten. Gister ook nog een erg leuke reactie gehad van een klant waarvoor ik een familiefoto had gemaakt (30 personen + kleinkinderen apart), ze waren echt ontzettend blij met het resultaat, zelfs de familieleden die eerst kritisch waren over de digitale voorbeelden....

Als ik tijd heb ga ik vandaag aan de slag met de ondernemerstest!

@ Lovepaints, ik kan me voorstellen dat mensen hun honden nu iets aantrekken! KOUD!
Ik heb zelf geen ervaring met markten, maar is bijv. een hondenbotje/lekkers met daaraan een reclameuiting niet iets om uit te delen op zon markt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:47

Wat de honde-ondernemers betreft, ik heb zelf dus ook een hondje dat absoluut niet tegen de kou kan (zie profiel) en een bruine beer die juist helemaal gek is op sneeuw. Mijn kleine cotonnetje heeft dus ook last van die klontjes tussen d'r "kussentjes" en dan kan de zielepiet helemaal niet meer lopen. Als ik met haar op het uitlaatveld in verse sneeuw ga wandelen kom ik dus met een hinkelende sneeuwbal terug (al die sneeuw blijft in haar fluffy vachtje hangen en vormt grote klonten).

Nou zag ik gisteren een olijke hond die sokjes aanhad! Ideaal! Die hond had daar dus ook last van, die kan met sneeuw dus echt niet lopen. Baas had aktie ondernomen. Het stond echt 100% ludiek maar hond stuiterde weer vrolijk het veld rond, en had geen last meer van de pijnlijke sneeuwklontjes.

Er zijn dus best andere redenen dan alleen "leuk" om die kleertjes en sokjes aan te trekken.

Maken jullie honde-ondernemers nu ook echt reclame voor winterdingen?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:00

Ik heb een paar keer op een soort markt/beurs gestaan.

Tijdens de hengstenkeuring had ik een stand met daarin foto's hangen. Op een tafel een aantal visitekaartjes. Mijn idee van steeds een beetje neerleggen is dat men het idee krijgt oh ze zijn al bijna op die moet ik ook hebben.
Tijdens de kraammarkt had ik foto's ingelijst staan en wat fotoboekjes. Voor deze markt had ik flyers op ansichtkaartformaat gemaakt en verspreid. Respons op deze markt was overweldigend. Volgend jaar (april) ga ik zeker weer heen.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:54

Ik, als hondenondernemer maak nu reklame met 20% korting op de jasjes. Ook de sweaters gaan hard.
En bij ukstreetwear heb ik extra veel skibrillen en helmen in het assortiment met advertentie via Google.
Moet het toch van het winterweer hebben, blijkt wel.

HF: er zijn ook sokjes en schoentjes te koop speciaal daarvoor. sommige zijn puur functioneel maar anderen zijn ook nog mooi (smaken verschillen natuurlijk).

Yucca; goed om weer uit de dip te komen en dan ook nog een blije klant. Komt weer goed, zie je wel!

Hilda79: dat is idd een goed idee, weinig neerleggen zodat het lijkt of het de laatste is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:47

Dat zijn inderdaad wel goede tips, Hilda! Ik wil ook komend jaar een kraam gaan huren op de braderie van mijn dorp (echt mega druk met goed weer en daar heb je wel kans op half juni).
Ik weet nog niet precies wat ik dan allemaal wil doen, maar ik zal je tips iig meenemen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:05

@HF: Dit jaar heb ik nog niets ingekocht op wintergebied, ook omdat ik zelf niet zoveel heb met hondenkleding. Volgende winter zal er wel kleding/schoentjes/etc. komen voor honden, maar dan functioneel met een hippe twist ;)

Ik baal vandaag weer lekker. Stomme DHL was maandag langs geweest, briefje in de bus, dat ze de volgende dag terug zouden komen. Gister, geen DHL, vandaag geen DHL. Ik aan mn vriend gevraagd of hij even wou bellen, hadden ze dat pakket maandag bij de buren afgeleverd, maar dat dus niet op het briefje gezet! En dan ook nog eens in het systeem gezet dat het bij ons af was geleverd, ipv bij de buren! Dus toen mn vriend vroeg waar het pakket was "jaaa, op nr. 16" uuuh nee hoor, daar wonen wij. Oohw, dan wisten ze het ook niet. Maar goed, het is terecht!

En verder baal ik ervan dat ik gewoon halve series toegestuurd krijg, ik bestel dan bijv. 4 verschillende maten halsbanden en 2 verschillende formaten riemen. Krijg ik dus de grootste maat halsband, met de kleinste maat riem en de rest was er niet, dus leveren ze ook niet uit. Zit ik dus met een product, wat ik eigenlijk kan verkopen, omdat het niet matcht! En al het speelgoed dat ik had besteld was blijkbaar niet op voorraad, dus dat hebben ze ook geschrapt en mn eigen spul was ook niet compleet. Voor de pup had ik een halsband en riem besteld, staan wel op de pakbon, maar alleen de riem was er. De halsband zijn ze vergeten in de doos te doen... *zucht* Ik heb even een baaldag hoor! Ik snap ook niet dat ze dan niet gewoon de hele serie schrappen, of dat ze even bellen/mailen om te overleggen.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:07

Joyce: daar moet je aan wennen, komt helaas vaak voor. Maar ik begrijp dat ook niet. Ik ben bezig met een bestelling en wil wat informatie over lengte enzo en krijg geen antwoord, nemen de telefoon niet op en geen email terug, ongelooflijk toch. Ik ben toch een klant! En zo kan ik dan ook niet leveren. Ik bestel ook in Duitsland want daar hebben ze net weer andere artikelen en daarmee verloopt het ook zo moeizaam. Ik wil geld uitgeven en dat gaat niet, begrijp er niets van.
Sterkte met jouw bestelling; ik hoop dat je het helemaal compleet krijgt.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:22

Heeft iemand nog tips om aan naamsbekendheid te werken? Mond tot mond reclame is zeker het beste, maar hoe gaat het verder? Hoe wordt je naast zoek machines zichtbaar op internet? Regionale media? verzamel websites? Best lastig allemaal gezien ik geen PR, marketing ervaring heb. Wat werkt bij jullie?

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:22

Ik meld mij ook even, ik ben nu nog bezig met informatie inwinnen. En inderdaad ook nog dooooodsbang. Haha. Maar ik doe het toch! Alleen nu nog weten waar te beginnen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:50

Ik ben dus niet de enige die het opvalt dat sommige bedrijven soms niks lijken te willen verdienen. Ik vind het soms ZO laks allemaal, balen is dat he!

Navanja, hallooo welkom. Het topic een beetje doorbladeren is een goeie start, er staan echt al erg veel tips in!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:11

Ik ben keihard aan het doorspitten :D Maar het is toch moeilijk om precies antwoord op mijn vragen te vinden. Miss eens de zoekfunctie gebruiken!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:20

Nou ja, het is ook geen ramp als je een vraag nog een keer stelt hoor!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:59

Lovepaints schreef:
Joyce: daar moet je aan wennen, komt helaas vaak voor. Maar ik begrijp dat ook niet. Ik ben bezig met een bestelling en wil wat informatie over lengte enzo en krijg geen antwoord, nemen de telefoon niet op en geen email terug, ongelooflijk toch. Ik ben toch een klant! En zo kan ik dan ook niet leveren. Ik bestel ook in Duitsland want daar hebben ze net weer andere artikelen en daarmee verloopt het ook zo moeizaam. Ik wil geld uitgeven en dat gaat niet, begrijp er niets van.
Sterkte met jouw bestelling; ik hoop dat je het helemaal compleet krijgt.

Ik kreeg vanochtend idd het antwoord dat er niet nageleverd word en ik volgende keer maar weer opnieuw moet proberen te bestellen. De halsband die niet geleverd was (voor onze pup die we volgende week ophalen), moest ik maar gewoon van de totaalprijs afhalen, die kwam ook niet meer, moest ik ook maar opnieuw bestellen. Dan zit ik dus met een riem zonder halsband, grrr...

Ik heb ook van een hele hoop leveranciers nooit antwoord op mail of telefoontjes gehad, echt belachelijk! Er zijn echt maar weinig bedrijven die vriendelijk zijn en service bieden aan klanten! En idd, opvragen van info over bepaalde producten lijkt praktisch onmogelijk. Dan krijg je reacties waardoor je het idee krijgt dat je totaal debiel bent ofzo...

Maar goed, ik blijf stug volhouden ;) Wel lekker om hier ff frustraties te kunnen uiten, hahaha.