Bij examen ging ik eerst met de examinator aan een tafeltje zitten, kennis maken, hij stelde vragen over waarom ik me praktijk wilde halen enz.
Aangekomen bij de scooter ging hij vragen stellen wat je altijd kan checken voordat je op de scooter gaat. (iig tank, bandenspanning en profiel van de banden) Hij vroeg ook wat het profiel voor werking had. (zodat je niet slipt en om vuil weg te werken ofzo)
Nou dan moet je je scooter zelf pakken en aan doen. En toen reed ik weg en hij reed achter mij aan en zei wat ik moest doen. Hij reed mij ook een keer naar een weg waar je of kon omkeren, of het verplichte fietspad op. Let dus goed op want er kunnen instinkers in zitten! Ik was gelukkig zo slim om om te keren

Je moet echt heel goed kijken! Als je al wat uit wilt wijken naar links/rechts, eerst duidelijk je hoofd naar je spiegels draaien. Bij elk zijstraatje kijken. Als je gaat remmen, eerst links en rechts in je spiegels kijken. Ze willen je echt zien kijken! Wat ik vaak deed is gewoon alleen mijn hoofd draaien zodat het leek alsof ik vaak keek
Ook goed midden op de weg blijven rijden. Putten vermijden! (links ervan) En bij een zebrapad zoveel mogelijk niet op de witte strepen rijden.
Je moet vlot blijven rijden. Niet bij elk zijstraatje ofzo tempo verminderen. Ze willen zien dat je zelfverzekerd rijd en niet voor elk dingetje tempo verminderd. Een beetje mag natuurlijk wel.
Bij een stopbord altijd een voet op de grond doen, ookal komen er geen auto's langs. Dat voetje is heel belangrijk!
Rotondes moet je langzaam benaderen!
Als je een stoplicht hebt met een rondje, altijd goed om je heen kijken want de fietspaden zijn dan op ook vaak op groen. Ze willen dat je dan in je spiegels kijkt en helemaal om kijkt of er geen fietsers aankomen. Ook bij een stoplicht waar fietsers geen groen hebben, moet je kijken, voor de zekerheid, voor de veiligheid.
Snelheid is niet zo heel belangrijk, vaak vinden ze het fijner dat je vlot rijd. Ipv 30 gewoon 35 en op de openbare weg gewoon je gas in zei mijn instructeur.
Als je een brede weg over moet gaan steken met allemaal auto's, probeer dan steeds wat verder te komen. Als er overal haaientanden staan. Dus eerst het fietspad over, stoppen voor de haaientanden. Dan door naar de tram en daar wachten voor de haaientanden op de weg. Daarna weer verder. Beetje dom uitgelegt maar je moet dus steeds naar de volgende haaientanden gaan, niet eerst wachten tot alles weg is.
Verder kan ik me niet echt wat bedenken, ik denk dat dit wel de belangrijkste zaken zijn!
Kreeg je zo'n oortje in trouwens?
Hihi ik durf nog niet zo goed 
