Examenjaar HAVO 2014/2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liefsmarleen

Re: Examenjaar HAVO 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 08:53

Ik weet alleen nog maar dat ik iets in de richting van economie wil doen. Hopelijk kom ik daar 8 november met de open dagen achter..

Goeiemorgenn :D
Vandaag 4 uurtjes les met 3 tussenuren achter elkaar, dus kan lekker naar huis :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:55

Moggel. Straks se duits. Ik ben zo zenuwachtig..

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 08:56

Veel succes Nayomie. Het gaat je gewoon lukken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:56

Succes met je Duits! Is het grammatica of iets anders?

Dat is altijd fijn Marleen :))

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:09

Woordjes leren.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:12

Succes nayomie!

Ik heb vandaag Engels en biologie..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:08

Ik was na 10 minuten klaar :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:33

Jeetje wat gaan jullie snel

Harpoon gefeliciteerd met je baantje, en bediening is best zwaar, zorg dat je goede schoenen haalt :j
En iedereen die nog toetsen heeft succes!

Zelf inmiddels wat meer cijfertjes terug,
Wiskunde 7,7
Scheikunde een 7,2
en levensbeschouwing een 6,1
Dus ik ben heel tevreden :D

Verder druk bezig met bio leren want iedereen zij dat het echt super moeilijk was
Morgen gelukkig vrij, want de groep kunst-bevo en geschiedenis gaan naar amsterdam en het handje vol leerlingen dat geen van beide heeft mag dan niet mee dus zit ik thuis.

Volgende week ga ik naar de open dag van Hanze, in Groningen. Even kijken bij verpleegkunde, chemie (ookal denk ik dat ik dat niks vind) en even kijken bij mbtr, wat me dan wel weer interessant lijkt.
Ik heb eigenlijk een lijst met allemaal opleidingen opgezocht en vooral weggestreept wat me niet leuk leek (want dat wist ik ook beter dan wat ik wel wou) :+ en dan gewoon kijken wat er over blijft, en kijken naar de dingen die je nog niet kent. Dan vind je vanzelf iets.

En julia ik vind het inderdaad (voor mijzelf) ook wel zonde om dan MBO te gaan doen, maar als jij een leuke MBO opleiding vind en jij dat gewoon prettiger vind, waarom zou je dan ook niet? Het is pas dom als je een leuke opleiding MBO laat schieten voor een HBO omdat iedereen zegt dat je dat moet doen.
Ik merk wel (en dat hebben mijn ouders ook gezegd) dat je op havo heel erg richting HBO wordt gestuurd. Zo heb ik al ik weet niet hoeveel HBO opleidingen gezien maar eigenlijk nog geen MBO opleidingen. Ik heb er wel al tussen gekeken, en mijn ouders zeiden ook al als je MBO wil gaan doen ga dat dan vooral doen, maar ik hou wel van een uitdaging en ik denk dat ik beter pas op HBO.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 10:40

Dat zegt meestal dat het goed is gegaan toch Nayomie?!

Ik heb nog ongeveer 3 opleidingen over die ik zou willen doen, hopelijk komt mijn keuze met de open dagen :)

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:05

Klaar met me economie toets! Was wel moeilijk . Nu wachten op een leerkracht om dingen te bespreken over huiswerk.

Ik weet echt niet wat ik wil straks naar dit, hopelijk kom ik snel achter! Hoe komen jullie op de opleidingen wat jullie leik vinden?

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:07

Iedereen die naar de open dag van hogeschool Rotterdam: houd er rekening mee dat de opleidingen waar je wilt kijken op verschillende locaties kunnen zitten.
Ja daar kwam ik dus net achter... Ik moet naar 3 of 4 verschillende locaties :p

Ik heb een dagje vrij vandaag :) moet zo alleen wel echt gaan leren maar ik moet eerst motivatie gaan vinden

Hoop dat je toets goed ging ^
Laatst bijgewerkt door xxxJulia op 28-10-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:08

Hoi meiden,

Sorry dat ik zo plotseling kom binnenvallen. Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Carrera. 17 jaar, eerstejaars student sociaal pedagogische hulpverlening aan de Hogeschool in Utrecht, vorig jaar geslaagd voor m'n havo diploma en vandaar dat ik hier even reageer.

Zelf zat ik vorig jaar aardig in de stress vanwege de examens en zelf vond ik het toen heel fijn om van een eerstejaars student te horen hoe het examenjaar in z'n werking ging. Ik heb hiervoor een paar laatste pagina's terug gelezen en hoop dat ik jullie een beetje kan geruststellen.

Ik las dingen over het halen van slechte cijfers deze toetsweek en dat er daarom getwijfeld wordt of het wel zo slim is om dit jaar eindexamen te doen. Ikzelf ben hier een goed voorbeeld van denk ik. Helaas kreeg mijn vader de vrijdag voor de laatste toetsweek een hartinfarct, waardoor ik mij niet optimaal hebben kunnen voorbereiden. Vanzelfsprekend waren daarom mijn cijfers ook erg laag. Een 2.3 voor economie bijvoorbeeld, terwijl ik daar een nette 8 voor stond. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het natuurlijk vervelend is om slechte cijfers te halen, maar het is niet het einde van de wereld.
Een klasgenoot van mij ging haar examens in met 2 voldoendes, de rest was een 4/4.5 Ook zij is geslaagd en het is dus prima mogelijk om te slagen, ook al zie je het niet positief in. Daarnaast waren er ook mensen die gemiddeld een 7.5 stonden voor hun vakken, maar alsnog gezakt zijn.
Je kunt niet meer als je best doen en het is niet erg om een keer een toetsweek te verpesten. Iedereen heeft een slechte dag of week, maar vaak gaat er daarna juist een knop om in je hoofd waardoor de volgende toetsweek een stuk makkelijker gaat.

Ook lees ik dingen over het twijfelen over mbo of hbo en tussen opleiding. Mijn enige advies is : bezoek open dagen, stel daar vragen en denk er goed over na. Zelf vind ik het ook helemaal niet gek dat je na de havo mbo gaat doen. Als jij je daar prettiger bij voelt moet je dat gewoon doen, hbo kan eventueel daarna ook altijd nog. Wat misschien handig is, is de decaan op school. Hij of zij kan je ook helpen met je studiekeuze.

Wat ook een hoop stress kan voorkomen is gezamenlijk een dropbox aan te maken. Hier kan iedereen dan zijn of haar samenvatting in kwijt, zodat je het van elkaar nog eens door kunt lezen en misschien is het onderwerp dan wel duidelijk.
Wat ook handig is, zijn de filmpjes op youtube.
Wiskunde: https://www.youtube.com/user/WiskundeAcademie
Scheikunde : https://www.youtube.com/user/scheikundelessen
Biologie : https://www.youtube.com/user/NGbiologie
Geschiedenis : https://www.youtube.com/user/JORTgeschiedenis (Hiervan weet ik niet zeker of de nieuwe stof hier ook op staat)
Daarnaast is het ook heel erg handig om samengevat te kopen/ lenen omdat hier ook enorm veel uitleg in staat. En https://www.studyflow.nl/ is handig om oude examens te oefenen en daarna ook te zien welk cijfer je haalt en waar je nog moeite mee hebt.

Nogmaals sorry voor het binnenvallen. Mochten jullie nog vragen hebben mogen jullie een pb sturen. Ik heb eventueel ook nog samenvattingen van vorig jaar (ik heb de vakken nederlands, engels, geschiedenis, wiskunde a, duits, frans en economie gedaan) die ik eventueel ook bereid ben om te sturen! :)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:36

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:09

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Zo'n dropbox is best slim :)
Vanmiddag heb ik mijn cijfer voor duits al :oo

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:14

^ spannend!

Bedankt voor je uitgebreide reactie idd. Zo'n dropbox is misschien wel een leuk idee idd!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:20

Bedankt voor het melden Julia, ga ik even uitzoeken waar ik naar toe moet.

En ook bedankt voor de uitgebreide post carerra!

Tot nu toe alles voldoende voor de toetsweek en als laagste cijfer een 5,9 voor Natuurkunde. Ik ben heel erg blij :D
Met biologie zit ik nu in de topgroep en nu gaan we met een groepje slakken onderzoeken ( :') ) en hebben we dus een les minder. Ik vraag me af of dat verstandig is, maar goed de lessen zijn ook niet top.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:30

Moonshine, ik kom op die opleidingen omdat ik zelf al best goed ben in m&o en economie en vind t ook leuke vakken dus ik richt me nu alleen daar op en zo kom ik op die opleidingen :)

Bedankt voor de post carrera! Ik heb dezelfde vakken als die jij had, alleen geen duits. Dus als je die samenvattingen enzo naar mij door wilt sturen, zou ik echt heel fijn vinden! :D

Dropbox is idd wel handig denk ik !

Super dat je toetsweek goed gaat Aranka :)
En wat interressant zeg, slakken :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:31

Wow uitgebreide post Carerra!

Oke, ik heb zitten janken tijdens de tentamens. De computers deden het pas na een kwartier. Had ik na het volgende kwartier Kurzweil eindelijk opgestart, waren alle toetsen weg, er werd onderhoud gepleegt. Ik ben huilend de les uitgehaald en heb daarna een half uur buiten het lokaal gezeten om rustig te worden, terwijl de docenten het probeerde te regelen. Heb het uiteindelijk wel kunnen maken. Daarna moetst ik nog biologie maken en daar zag ik al súper tegen op en dat is nu extra fout gegaan omdat ik nog overstuur was van nederlands.

Sorry voor mijn ego post :o

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:38

Jeetje Bente, das niet fijn :(:)
Mijn biologie ging ook slecht.. :( Engels ging beter dan ik verwacht had :j

Carerra dankjewel. Ik heb alle vakken die jij had behalve Frans. Ik zou het fijn vinden als je de samenvattingen enzo wil sturen! :)

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:48

Balen Bente, gelukkig dat je ze uiteindelijk wel kon maken!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:53

Graag gedaan meiden. Mochten jullie vragen hebben, uitleg nodig hebben of ervaringen willen weten, nogmaals dat mag per pb.

Van diegene die mijn samenvattingen willen, kunnen jullie een pb sturen met jullie e-mail en de methode waar jullie uit werken?
Of als er binnenkort een dropbox gemaakt is door 1 van jullie, dat jullie mij daar aan toevoegen dat ik ze daar in zet?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:00

xxxJulia schreef:
Balen Bente, gelukkig dat je ze uiteindelijk wel kon maken!

Nou, ik had ze liever op een rustiger moment gemaakt :o

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:04

Haha ja dat snap ik. Maar je had al wel geleerd enzo toch?

Ik wil best die dropbox openen, maar ik weet niet hoe dat zit met mensen toevoegen enzo.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:15

Ik ook niet..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:33

Ik doe zelf altijd gewoon wachtwoord geven van dropbox :P

Overigens, ik heb een 7.9 op Duits! :oo