[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:28

AnoukS_ schreef:
Ik heb morgen weer rijles, maar had afgelopen nacht echt nachtmerries whaha _O- Dus heb nu ook weer een bepaalde spanning opgebouwd. Tijdens mijn laatste rijles heb ik de motor 2 keer laten afslaan, was me nooit eerder gebeurd, dus nu zenuwachtig! :Y)

Je moet toch niet stressen om zulke dingen. Als je perfect met de auto weg zou rijden en geen fouten zou maken, dan moet je niet naar de rijles toch?
Ik maak zelf ook niet graag fouten, maar je moet toch niet stressen omdat je in een leerproces zit? We zijn geen computers waar je een USB-stick insteekt, het bestand download en hup, we kunnen perfect autorijden.
Ik heb de auto op hetzelfde kruispunt wel eens 3 keer laten afslaan tijdens mijn tweede les, dus wat maakt dat nou? Ik denk echt serieus dat er niemand is die nog nooit de motor heeft laten afslaan. Zelfs bij ervaren chauffeurs gebeurt dit nog.

xNathaliee

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:29

Ik heb tijdens mijn examen de auto 4x achterelkaar laten uitvallen maar ben wel geslaagd. No stress! Gaat erom hoe je het oplost.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:18

AnoukS_ schreef:
Ik heb morgen weer rijles, maar had afgelopen nacht echt nachtmerries whaha _O- Dus heb nu ook weer een bepaalde spanning opgebouwd. Tijdens mijn laatste rijles heb ik de motor 2 keer laten afslaan, was me nooit eerder gebeurd, dus nu zenuwachtig! :Y)

Maar das toch niet erg? Ik laat de motor ook nog weleens afslaan hoor als ik niet op zit te letten en het is me zelfs weleens tijdens een motorexamen gebeurd dat de examinator de auto liet afslaan (met een motorexamen zit de instructeur bij de examinator in zijn/haar auto en op die manier volgen we de leerling) maak je daar niet druk om hoor! Als het nou een structureel probleem zou zijn omdat je bv nooit terugschakelt is het een ander verhaal maar dit noemen we incidenteel

Wees niet bang om fouten te maken he, van je eigen fouten leer je het meest. Veel meer dan dat je instructeur je steeds maar behoed voor het maken van fouten.

Tijdens een examen vroeg de examinator eens aan mijn kandidaat waar ze nou zo zenuwachtig voor was, omdat ze het nu moest bewijzen dat ze kon rijden zei ze.
De examinator zei daarop: "je hoeft helemaal niks te bewijzen, dat heb je allang gedaan! Als jij niet aan je instructeur bewezen had dat je kon rijden had ze geen examen voor je aangevraagd, dus ga lekker een rondje rijden. En niet te moeilijk doen he? Je instructeur heeft je leren autorijden volgens het (fictieve) "Basis autorijden deel 1". Dit betekend dat je alles geleerd heb wat ik tijdens een examen van je wil zien, ik hoef geen technische hoogstandjes en andere indrukwekkende manoeuvres te zien, dat is namelijk "Basis autorijden deel 2" en dat leer je pas als je je rijbewijs hebt en zelf op pad kunt, niet te moeilijk doen dus".

Meiske was helemaal rustig en heeft een keurig ritje laten en zien en was meteen geslaagd.

Ze zeggen het niet vaak op deze manier maar het is wel zoals het is, doen wat je geleerd is, niet meer ;)
En zolang je nog aan het leren bent lekker fouten maken, vinden wij helemaal niet vreemd of raar en we hebben liever dat je die fouten maakt als wij ernaast zitten en de situatie kunnen redden dan wanneer je strakjes alleen in de auto zit en je het zelf moet oplossen.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:00

Bedankt voor de opbeurende woorden. Jullie hebben ook helemaal gelijk!
En goh, wat een fijne examinator heb je dan haha :)

Tomklover, gefeliciteerd met het slagen!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:22

Komt helemaal goed hoor :-)

Haha ik moet nog wel even hard oefenen. Zoals ik vandaag reed slaag ik nooit, ik kan veel beter!

Heb nog 2 lessen binnen mn pakket en uurtje inrijden voor t examen.. Instructeur zei dat ik het wel red met komende twee weken enkel uur, misschien 1 les bij kopen zodat ik de dag voor examen ook kan lessen. Begin het langzamerhand wel spannend te vinden ookal heb ik die ttt al gehad :D

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:30

Yesss vandaag rijbewijs aangevraagd, gelijk spoed gedaan, dus vrijdag kan ik hem al ophalen :):)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:28

Hmpf, had net weer rijles maar het ging niet super lekker. M'n rij instructeur zegt van tevoren nooit wat we gaan doen, terwijl ik dat exact wil weten, ik merk nu wel dat ik het super vervelend vind als ik pas vlak voor het einde van een straat te horen krijg of ik naar links of naar rechts moet :+. Had ook vaak dat we normaal bij een straat naar links gaan en dan ga ik wachten tot hij zegt: hier naar links, dan stop ik met rijden en kijken. Vervolgens zegt hij dan niks en moet ik dus rechtdoor, dan sla ik echt op tilt ofzo, erg vervelend, al snap ik het op zich wel. Weet zeker dat als 'ie had gezegd: 'en je moet hier en hier uitkomen' dat het dan beter was gegaan. Ach, al met al wilde ik letten op mijn kijkgedrag, vooral voor zijstraatjes van rechts, en die gingen vandaag eigenlijk allemaal goed, net als het kijken (al was ik soms wat laat met schakelen of sturen) maargoed, liever iets te veel kijken dan te weinig, en dat is vandaag dan wel weer gelukt :). Helaas vandaag nog niets aanvragen, volgende week er weer vol moed tegenaan!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:24

Ik ga morgen even langs de gemeente hopelijk ligt ie al klaar!

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:37

ik heb mijn rijbewijs vandaag aangevraagd:D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:39

Ik heb hem vanmorgen ontvangen en gister aangevraagd. Heb vanmiddag ak gereden en vrijdag weer maar dan verder en snelweg haha

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:23

badeendje schreef:
Hmpf, had net weer rijles maar het ging niet super lekker. M'n rij instructeur zegt van tevoren nooit wat we gaan doen, terwijl ik dat exact wil weten, ik merk nu wel dat ik het super vervelend vind als ik pas vlak voor het einde van een straat te horen krijg of ik naar links of naar rechts moet :+. Had ook vaak dat we normaal bij een straat naar links gaan en dan ga ik wachten tot hij zegt: hier naar links, dan stop ik met rijden en kijken. Vervolgens zegt hij dan niks en moet ik dus rechtdoor, dan sla ik echt op tilt ofzo, erg vervelend, al snap ik het op zich wel. Weet zeker dat als 'ie had gezegd: 'en je moet hier en hier uitkomen' dat het dan beter was gegaan. Ach, al met al wilde ik letten op mijn kijkgedrag, vooral voor zijstraatjes van rechts, en die gingen vandaag eigenlijk allemaal goed, net als het kijken (al was ik soms wat laat met schakelen of sturen) maargoed, liever iets te veel kijken dan te weinig, en dat is vandaag dan wel weer gelukt :). Helaas vandaag nog niets aanvragen, volgende week er weer vol moed tegenaan!

Ik bedenk ook heel vaak pas in de straat welke kant ik op wil. Beetje afhankelijk van het niveau van de leerling, hoe de eerdere kruispunten gingen en wat de aandachtspunten zijn voor de les.
:)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:19

29-9 examen! Aanvraag net gedaan, spannend! Nog even de tijd om te lessen en voor te bereiden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:16

Ik heb gisteren onverwachts mijn laatste les gehad. Normaal pas volgende week, maar er viel nu iemand weg.
Zaterdag mijn voorlopig rijbewijs aanvragen en dan vanaf volgende week alleen de weg op. :+

AnoukS, btw: ik heb de auto weer twee keer na elkaar laten afslaan voor een groen licht, maar de instructeur heeft gewoon mijn attest getekend hoor. Nogmaals, niet focussen op je fouten, focus op die vele dingen die je wel goed gedaan hebt. De 298 keer dat je de auto NIET hebt laten afslaan bv. :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:14

Weer 4 geslaagden vandaag :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:56

Polly schreef:
badeendje schreef:

Ik bedenk ook heel vaak pas in de straat welke kant ik op wil. Beetje afhankelijk van het niveau van de leerling, hoe de eerdere kruispunten gingen en wat de aandachtspunten zijn voor de les.
:)

Ah oke! Ik denk dat ik de volgende keer aan hem vraag om wat duidelijker te zijn, gewoon omdat ik dat nodig heb. Hij zegt ook alleen maar links/rechts, niks zeggen is rechtdoor, terwijl ik dan heel erg ga afwachten :'). Heb ook vaak dat als we standaard ergens linksaf gaan en nu ineens niet dat ik dan dus ook afslaan ga voorbereiden omdat ik in de war raak, niet handig :P.
Gefeliciteerd met al die geslaagden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:59

Zo gaat dat met je examen ook... Ze gaan je niet voorkauwen en elke kruispunt zeggen rechtdoor rijden. Dat zal je moeten leren.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:01

Dat begrijp ik, maar dan is het logisch omdat je bij iemand anders in de auto zit, die weet niet welk rondje je altijd rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:07

Hoezo is het dan niet logisch met je instructeur :P ? Mijn instructeur bedacht ter plekke waar we heen gingen die had echt niet een hele uitgestippelde route in zijn hoofd. Ja soms ging ik op een bepaalde plek vaak links en nu rechts of rechtdoor, dat verschilde per les. Je kan er niet op de voorhand vanuit gaan dat je altijd dan naar links gaat evenals je van je instructeur niet kan verwachten dat die je op de voorhand de hele route van die dag kan vertellen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:15

Haha dat laatste is ook volkomen logisch! We hebben in de stad veel plekjes waar nu wordt verbouwd maar soms gaan die wegen weer open, dan ga je daar normaal altijd rechtdoor oid en stel je erop in als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat het ook gewoon komt doordat ik erg vasthoud aan gewoontes, vind het ook moeilijk om ze los te laten :+. Het is even wennen en omschakelen, hopelijk gaat het volgende les allemaal wat soepeler!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:20

Afgelopen week trouwens in Tsjechie geweest, staat er een bord met zone niet parkeren = afgelopen, staan er 3 auto's achter (1tje niet op de foto) krijgen ze nog alledrie een wielklem :').
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:46

badeendje schreef:
Haha dat laatste is ook volkomen logisch! We hebben in de stad veel plekjes waar nu wordt verbouwd maar soms gaan die wegen weer open, dan ga je daar normaal altijd rechtdoor oid en stel je erop in als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat het ook gewoon komt doordat ik erg vasthoud aan gewoontes, vind het ook moeilijk om ze los te laten :+. Het is even wennen en omschakelen, hopelijk gaat het volgende les allemaal wat soepeler!

Punt is ook dat als je veel leerlingen hebt je niet altijd weet welke kant je vorige keer op bent gegaan, soms als je dan afslaat weet je ineens weer wat je de vorige keer hebt gedaan.

Leerlingen zeggen weleens "weet je nog? Toen we hier ook een keer links gingen toen deed ik ..." dan heb ik vaak iets van eeeuuhm nee dat weet ik niet meer :+
Ik kan zo een heel ritje terughalen maar als ik het besproken heb is het klaar en weet ik het niet meer.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:43

Jaaaaa hij was er gelukkig! Meteen even gereden. Alleen vriendlief had zijn auto net bij de dealer gezet (krijgen nieuwe bekleding) dus nu een leenauto mee. Wauw wat is dat raar. Van een diesel Seat Ibiza naar een benzine Hyundai I20. En zelf hebben we een Hyundai IX35 waar ik ook wel in heb gereden (alleen is die automaat dus geen reet aan en heb ik alleen maar klein rondje mee gereden). Nu gewoon echt een stuk gereden naar huis. Zooo raar haha. Wat een verschil met auto's heb je toch.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:06

Ik kan ook niet wachten tot woensdag dan kan ik mijn rijbewijs ophalen. Ga ik meteen een ritje maken.
Ik ga van een Audi a3 diesel naar een Toyota corolla benzine. Dat zal ook wel een groot verschil zijn :P

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:17

Die zijn qua grootte toch wel een beetje gelijk ?

Vanaf morgen onze eigen auto weer terug heb al echt zin om daar in te rijden. Denk dat ik het wel eng ga vinden om alleen te rijden. Vriendlief denkt meteen al dat ik hem zaterdags naar voetbal breng en dat ik hem haal zodat hij lekker na de wedstrijd kan drinken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:19

Alleen rijden is heerlijk :D

De grootte zegt helemaal niets over het verschil. Ik heb zelf een VW Golf station en thuis hebben we ook nog een peugot 308 station. Even groot maar de golf vind ik veel fijner rijden :j