Toekomstige studenten HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: Toekomstige studenten HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:14

Yes, wat Birgit zegt. Google anders even op HKU ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:19

Dank u :Y) :D
nog meer suggesties zijn ook welkom :) masters etc ook :Y)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:23

Tsja, mijn opleiding (sph) is in eerste instantie niet bepaald creatief, maar de school waar ik zit hamert juist op creativiteit. We krijgen in het eerste jaar drama, dans, muziek, arbeid, beeldende vorming, audiovisuele vorming en sport en spel. En hier kies je er dan 2 uit die je de rest van je opleiding doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:36

goldenarrow schreef:
Tsja, mijn opleiding (sph) is in eerste instantie niet bepaald creatief, maar de school waar ik zit hamert juist op creativiteit. We krijgen in het eerste jaar drama, dans, muziek, arbeid, beeldende vorming, audiovisuele vorming en sport en spel. En hier kies je er dan 2 uit die je de rest van je opleiding doet.

Serieus? Ik doe nu mwd en kan ook sph doen, maar bij ons heb je al die vakken dus helemaal niet. Bij cmv heb je dat wel, maar niet op mijn school helaas...

Even kijken of bij ons bij sph dat nog gaat veranderen dan?? Want dan ga ik switchen XD (ben al van plan om 2 opleidingen tegelijk te doen hahahah dus dan wel 2 goeie opleidingen toch xD)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:40

Ik weet niet op welke school je zit. Sph op de HAN in Nijmegen staat bekend om zijn creatieve profiel. Maar andere scholen hebben dat dus niet of minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:44

goldenarrow schreef:
Ik weet niet op welke school je zit. Sph op de HAN in Nijmegen staat bekend om zijn creatieve profiel. Maar andere scholen hebben dat dus niet of minder.

Nijmegen is voor mij totaal niet te doen helaas. Woon precies aan de andere kant bij de zee :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:20

Hi hoi,

Is dit voor aankomend jaar :D ????

Zoja dan wil ik mij ook wel melden.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat het wordt..

Denk of Team Academy of fysiotherapie.. Verder heb ik niet veel dingen dat ik denk van wieew leuk. Behalve vee-arts maar daar moet ik VWO voor doen. : (

beide totaal verschillende opleidingen trouwens haha...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:24

Anoniem schreef:
Klein vraagje aan iedereen, welke creatieve studies zijn er allemaal?? Heb in dit topic voor het eerst over CMD gehoord en vroeg mij af welke opleidingen je nog meer hebt? :)

Sowieso hebben kunstacademies veel verschillende opleidingen. Ik studeer nu illustratie op de WdKA, maar er is bijvoorbeeld ook mode, product design, animatie, lifestyle en design, audiovisueel, fotografie, autonoom e.d., maar dat verschilt per academie. HKU heeft erg veel richtingen, KABK in Den Haag of Rietveld in Amsterdam wat minder. Een academie moet wel echt bij je passen, het is wel vrij specifiek onderwij vind ik persoonlijk. En vooral heel vaag soms :+

Op hogescholen weet ik het niet zo goed, dat kan je beter aan Courses of Marit vragen hier. Daar zijn ook veel creatieve opleidingen. Ik denk dat het onderwijs wel anders is maar daar durf ik niet zoveel over te zeggen.
Ik denk niet dat de ene echt beter is dan de ander maar dat het echt per persoon verschilt wat je prettig vind.
Dacht gelezen te hebben dat Courses en Marit wel wat tentamens hebben (bok mobiel dus kan het even niet makkelijk terugzoeken, sorry als ik het mis heb) en dat heb ik dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:33

Warboel schreef:
[naam] schreef:
Klein vraagje aan iedereen, welke creatieve studies zijn er allemaal?? Heb in dit topic voor het eerst over CMD gehoord en vroeg mij af welke opleidingen je nog meer hebt? :)

Sowieso hebben kunstacademies veel verschillende opleidingen. Ik studeer nu illustratie op de WdKA, maar er is bijvoorbeeld ook mode, product design, animatie, lifestyle en design, audiovisueel, fotografie, autonoom e.d., maar dat verschilt per academie. HKU heeft erg veel richtingen, KABK in Den Haag of Rietveld in Amsterdam wat minder. Een academie moet wel echt bij je passen, het is wel vrij specifiek onderwij vind ik persoonlijk. En vooral heel vaag soms :+

Op hogescholen weet ik het niet zo goed, dat kan je beter aan Courses of Marit vragen hier. Daar zijn ook veel creatieve opleidingen. Ik denk dat het onderwijs wel anders is maar daar durf ik niet zoveel over te zeggen.
Ik denk niet dat de ene echt beter is dan de ander maar dat het echt per persoon verschilt wat je prettig vind.
Dacht gelezen te hebben dat Courses en Marit wel wat tentamens hebben (bok mobiel dus kan het even niet makkelijk terugzoeken, sorry als ik het mis heb) en dat heb ik dan weer niet.

Dankje wel voor je uitleg :) ga even op onderzoek uit. Dat type onderwijs heb je gelijk in en dat schrok mij vroeger af (5/6 jaar geleden) maar wie weet bevalt het me.toch?! Nooit echt naar gekeken namelijk.

Pfff studie is wel even hard aanpoten weer! Na de vakantie 6 tentamens en hopen dat ik tegelijk mijn oude studie mag oppakken wat meer schoolwerk oplevert.

Jullie al hard bezig of niet?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:33

- Ik zit op de Hogeschool- :D

Ik heb 1 tentamen per periode, verschilt per school en onderwijs uiteraard, ik heb de vakken 'Theory' 'Creative' 'Production' en 'Project' waarvan 'Creative' en 'Production' 50% onder 1 cijfer op de eindlijst vallen (ze kunnen maar 3 echte vakken per periode becijferen). Bij 'Theory' krijgen we het tentamen, boekwerk, termen leren. Creative is het creatieve vak waar niemand echt een lijn op kan trekken, vorige periode een fotoserie, portretserie en tekenopdrachten voor moeten laten zien tijdens de schouw, deze periode moeten we een animatie maken. 'Production' is meer de programma's leren kennen. Vorige periode was dat vooral Illustrator en HTML, deze periode Premiere Pro met een eindopdracht in dat gebied. Bij 'Project' hebben we elke keer een 10 weken durend project in een project groep. Vorige periode moesten we een crossmediale hype opzetten voor een band (fictief) en deze periode moeten we een audiovisueel magazine maken.

Ons lesjaar bestaat uit 4 blokken, dit zijn 'Crossmedia' 'Audiovisual' 'Print' en 'Interactive'. In die volgorde zal ik 't ook krijgen, elke klas begon met 'Crossmedia' en heeft nu een andere volgorde. Ik zit nu bijna aan het eind van 'Audiovisual' wat ik echt geen leuk blok vond, ik kom van AV productie - Fotografie af en video trok me nooit, dus dit was niet zo'n goed blok voor mij. Volgend blok word 'Print' wat mij dan wel weer super leuk lijkt!

Ik ben niet iemand die kan tekenen, ben hiervoor gegaan omdat ik het leuk vind Grafisch bezig te zijn, maar ben zeker geen uber creatief meesterbrein. Daarom ben ik voor de HU gegaan in plaats van een kunstacademie o.i.d, dat is veel te zweverig en past niet bij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:57

Courses schreef:
- Ik zit op de Hogeschool- :D

Ik heb 1 tentamen per periode, verschilt per school en onderwijs uiteraard, ik heb de vakken 'Theory' 'Creative' 'Production' en 'Project' waarvan 'Creative' en 'Production' 50% onder 1 cijfer op de eindlijst vallen (ze kunnen maar 3 echte vakken per periode becijferen). Bij 'Theory' krijgen we het tentamen, boekwerk, termen leren. Creative is het creatieve vak waar niemand echt een lijn op kan trekken, vorige periode een fotoserie, portretserie en tekenopdrachten voor moeten laten zien tijdens de schouw, deze periode moeten we een animatie maken. 'Production' is meer de programma's leren kennen. Vorige periode was dat vooral Illustrator en HTML, deze periode Premiere Pro met een eindopdracht in dat gebied. Bij 'Project' hebben we elke keer een 10 weken durend project in een project groep. Vorige periode moesten we een crossmediale hype opzetten voor een band (fictief) en deze periode moeten we een audiovisueel magazine maken.

Ons lesjaar bestaat uit 4 blokken, dit zijn 'Crossmedia' 'Audiovisual' 'Print' en 'Interactive'. In die volgorde zal ik 't ook krijgen, elke klas begon met 'Crossmedia' en heeft nu een andere volgorde. Ik zit nu bijna aan het eind van 'Audiovisual' wat ik echt geen leuk blok vond, ik kom van AV productie - Fotografie af en video trok me nooit, dus dit was niet zo'n goed blok voor mij. Volgend blok word 'Print' wat mij dan wel weer super leuk lijkt!

Ik ben niet iemand die kan tekenen, ben hiervoor gegaan omdat ik het leuk vind Grafisch bezig te zijn, maar ben zeker geen uber creatief meesterbrein. Daarom ben ik voor de HU gegaan in plaats van een kunstacademie o.i.d, dat is veel te zweverig en past niet bij me.

Klinkt veel, maar wel leuk. Dankje voor ook jou uitleg :) ik houd juist van tekenen etc, maar bewerken en ontwerpen vind ik ook gaaf :) (geen kleding, maar logos, fotos etc)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:59

Is er iemand anders die ooit gehoord van Team Academy :Y)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:00

Voor HTML'en toevallig?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:00

Het is echter wel enorm zwaar ja, zit echt tot in m'n nek in 't schoolwerk.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:24

Ja ik ook :j

Wij hebben aan vakken: illustratie, concept, draw station, algemene theorie, media, praktijkresearch, software ondersteuning en keuzevak (ik heb whiteboard animation) vooral illustratie klinkt spannender dan het is, we hebben een docent uit het "echte wereldje" die je helpt met dingen waar je tegen aanloopt tijdens het project onderwijs. We hebben 2 grote projecten per kwartaal en 2x 3 deeltoetsen. En dat kan echt van alles zijn :) vorig kwartaal was het eerste project een boek maken en het 2e project een antiboek. De begeleiding is opzich wel prima.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:19

Even een vraagje aan jullie..
hoe doen jullie dat met Stufi en studenten Ov-chipkaart?
gister vroeg iemand op stal me er over en zij had zoiets dat ze maar geen studenten ov-chipkaart nam omdat ze bang was dat als haar dochter zou stoppen dat ze dan alles terug moest betalen.. dus ik zeg hoe ga je dat dan doen? zegt ze ja, dan betaal ik het wel direct zelf.
ik zeg als je het gratis kan krijgen dan is het toch slim om het gewoon met je gratis ov te doen? ik snap wel dat ze misschien niet alles in 1 keer kan betalen maar volgens mij kan je duo toch ook in termijnen terug betalen?
bovendien komt haar dochter van het vwo dus de kans dat ze dr studie niet zal halen is zeer klein het enige gevaar is dat ze de verkeerde keuze kan maken maar volgens mij ben je daar ook wel binnen een half jaar achter, of denken jullie daar anders over?

Hoe doen jullie dat? neem aan dat iedereen gewoon geniet van zijn stufi en studenten ov?
ik heb een aanvullendebeurs (geen lening maar afhankelijk van de inkomens van je ouders) en dat zet ik maandelijks gewoon opzij..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:00

Wat ik begrepen heb van DUO is dat je niks terug hoeft te betalen mits je binnen 10 jaar een HBO diploma haalt. Dat is mij in ieder geval verteld. :)

Ik moet wel lenen, heb op dit moment helemaal geen inkomsten en moet mijn school zelf betalen. Mijn studieschuld is dus wel aardig fors.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:34

War Robin zegt klopt ook, je hoeft niks terug te betalen als je EEN hbo/wo diploma haalt binnen 10 jaar. Als dit niet lukt, omdat je het zelf heb verpest,.moet je alles terug betalen (kan in termijnen en ze kijken naar wat je verdient) moet volgens mij binnen 15 jaar.
Als je het niet haalt door geldige redenen, kan je vrijstelling krijgen om het niet terug te hoeven betalen.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:15

Je moet het inderdaad binnen 15 jaar terug betalen, afhankelijk van je inkomen.
Het is best goed geregeld hoor. Natuurlijk is het niet fijn om een studieschuld te hebben, maar de terugbetalingsregeling is best wel fijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:24

Nou, zelf alles dokken ben je goed duur uit hoor met treinreizen. Damn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:28

Klopt :=
Ik was nog geen 18 toen ik naar het MBO ging dus we hebben het 2 jaar zelf moeten dokken. Was toch dik 250 euro in de maand.
Was toch blij (en mijn ouders ook) dat ik stufi en OV kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:43

Treinreizen zelf moeten betalen ben je niet blij mee... 250 euro per maand... Pfff das veel!

Ik word moe van hogescholen dat alles zo langzaaaaaam gaat... :s

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:31

Inderdaad gewoon stufi plus OV (ookal stop je is het nog altijd goedkoper om terug te betalen dan wanneer je alles zelf moet betalen).

Eerste week OV was voor mij 30 euro per dag, dat zou 600 euro per maand kosten.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:16

Hallo HBO'ers van Nederland :)

Heel misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik loop nogal vast met mijn opleidings keuze.

Zouden jullie willen reageren en mij daarmee ontzettend helpen :
[STW] Door studeren, maar wat?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:52

Het is inderdaad echt ontzettend duur :=
Wat Quir zegt, stel dat je stopt is terugbetalen waarschijnlijk goedkoper.
Aardig vertrouwen heb je dan ook in je dochter zeg, als je van te voren al bang ben dat ze gaat stoppen :D