serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:54

Nicolletje schreef:
Ik vind dit altijd een zwakke stelling, stel je voor dat iedereen zo denkt, dan zijn er straks helemaal geen busschauffeurs, verzorgenden en restaurantmedewerkers meer. Sommige mensen kunnen ook gewoon

Als iedereen zo denkt doet iedereen straks werk wat hij/zij leuk vind.
Zoals ik in dit topic al heb gelezen zijn er mensen die werken in de horeca leuk vinden en zo ken ik ook iemand die met gemak vwo had kunnen doen maar perse vrachtwagenchaffeur wil worden en zo kun je nog wel even doorgaan.
Er zijn ook mensen die de horeca/chauffeur/verzorging leuk vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:01

Nicolletje schreef:
Ach mensen zijn gewoon raar, en dat is dus het 'zware' aan de bediening. Je kan niet een dagje denken, ik verstop me in de keuken en mijn collega doet de klanten maar.

vreemde opmerking die ik niet helemaal kan volgen? Dat kan niemand volgens mij? Als cassiere kan je ook niet achter in de winkel gaan zitten, en in de zorg niet in de kantine? Begrijp niet helemaal waar je op doelt eigenlijk?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:03

Laat maar.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:09

secricible schreef:
Nicolletje schreef:
Ach mensen zijn gewoon raar, en dat is dus het 'zware' aan de bediening. Je kan niet een dagje denken, ik verstop me in de keuken en mijn collega doet de klanten maar.

vreemde opmerking die ik niet helemaal kan volgen? Dat kan niemand volgens mij? Als cassiere kan je ook niet achter in de winkel gaan zitten, en in de zorg niet in de kantine? Begrijp niet helemaal waar je op doelt eigenlijk?

*LOL* sorry maar ik vond hem wel leuk !!
Denk dat ik dat morgen eens ga proberen op mijn werk, in de kantine gaan zitten.
Moet wel even aan mijn collega vragen of ze mijn clienten er ook nog even bij neemt !! Grapje natuurlijk ! Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:15

Goed, ik denk dat ik met het volgende lijstje namens ons allemaal spreek:
-We HOEVEN geen fooi, maar het word wel heel erg gewaardeerd
-We hebben liever geen fooi dan die 5 cent waarvan je te beroerd bent het in je portomonee te stoppen
-Het werk ik zoel lichamelijk als geestelijk zwaar
-We werken hard, draaien veel uren en krijgen (over het algemeen) slecht betaald. De fooi is daar voor ons en leuke aanvulling/goedmaker op.
-We houden van ons werk. Ondanks dat het soms een hondenbaan is, geeft het veel voldoening

En dus hebben we hier een topic om gewoon onder elkaar lekker te kletsen over het werk als serveerster, lastige gasten en gekke situaties, en niet om te horen dat we hebberig zijn. Hoe werken in de horeca is, snap je pas als je het gedaan hebt, als je de propvolle terras van alles we ze hebben willen hebt moeten voorzien, als je die ene partij heb gedraaid waar mensen hun kinderen op het buffet verschonen, als je de staaaapels afwas weg hebt gewerkt. Wij kunnen er ook niets aan doen dat er in andere bedrijfstakken geen fooi word gegeven, in onze bedrijfstak is het WEL gebruikelijk.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:27

secricible schreef:

Ze bedoelt gewoon dat dat één van de 'nadelen' is van horecawerk. Niet dat dat in andere beroepen niet zo is, denk ik, maar gewoon dat het in de horeca ook zo is.

Als onderwijzer heb je natuurlijk hetzelfde. Je kunt niet even tien minuten uit het raam gaan staren als je even geen inspiratie hebt, dan klimmen de leerlingen ondertussen het raam uit en sta je diezelfde avond nog op youtube. Clown Maar er zijn natuurlijk ook beroepen waarbij het wel kan. Bij veel beroepen kun je zelf een beetje indelen wanneer je op je top presteert en wanneer je het even rustiger aan doet, maar bij een aantal andere beroepen moet je continu pieken (of in elk geval op hoog niveau werken). Dat maakt het emotioneel inderdaad wel vermoeiender, maar goed, horeca is dus niet het enige gebied waar dat zo is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:12

Dank u Nimue.

Ik bedoelde ermee, dat je in de horeca vrijwel uitsluitend met mensen te maken hebt. Als je je dag niet hebt, kan je niet denken, ik hoef ff geen mensen te zien vandaag, ik ga *noem maar wat* archiveren, schoonmaken, internetten of ik schakel de telefoon naar de receptie, want het is je werk om met mensen om te gaan, hoe zwaar je dag ook is. Hoe jij dat doet als lerares met kinderen, kan ik niet over oordelen want ik ben geen lerares en dit topic gaat niet over leraren, bijv.

Ik lees als topictitel: serveerster troubles.
Vjestagirl opent met dat dit één van de zwaarste beroepen is. En een uiteenzetting van wat ze meemaakt.

Opeens zitten hier allemaal verpleegsters en paardenverzorgsters te roepen dat dat ook zwaar werk is. Dat geloof ik meteen. Er werd door Vjestagirl (heb niet het hele topic letter voor letter gelezen) NIET gezegd dat het HET zwaarste beroep ter wereld is. Maar ze bedoelt ermee, denk ik, dat het behoorlijk onderschat wordt, helemaal als je goed bent in je werk en in een drukke tent werkt.

Ik reageer op dingen over 'horeca' in dit topic wat daarover schijnt te gaan, want:

1. ik heb 10 jaar in de horeca gewerkt dus ik meen het e.e.a. te herkennen hier. Ik vind het ook best erg als er gezegd wordt (niet specifiek hier in dit topic) dat horecawerk simpel is, want als je een echte horecaffer bent, dan moet je snel denken, slim reageren, hard lopen, zwaar tillen, goed plannen, veel onthouden, 10 dingen tegelijk doen en vooral vriendelijk blijven.. Deze echte horecabeesten zijn zeldzaam aan het worden, helaas.

2. ik heb geen ervaring met verplegen omdat mijn hart er niet ligt. Anders had ik wel een topic geopend of gereageerd in een topic over verpleging. Verpleging is wel heel zwaar, ik weet het, mijn beste vriend is uit de horeca in de verpleging gestapt. 'vreemd' genoeg betaalt verpleging trouwens beter dan horeca over het algemeen. Komt ook door alle onregelmatigheidstoeslagen.

3. ik weet via een kennis hoe je soms misbruikt wordt in de paardenverzorging, voor een schijtloontje. Ja het zal je liefde maar zijn, andermans knollen verzorgen. Mij niet gezien Mij hoor je ook nooit zeggen dat deze mensen het niet zwaar hebben. En ze hebben niet altijd gekozen om zo behandeld te worden, wat dat betreft is er ook nog een stuk liefde voor het vak. Maargoed, dit topic ging niet over groomen/ verzorgen van paarden.

4. aangezien hierboven staat 'serveersterstroubles', ga ik er niet vanuit dat dit een uiteenzetting van het beroep leraar, caissiere, groom of verpleegster is. Wat ik heb geschreven in het topic, ging over horeca vanuit mijn ervaring.

Maargoed, ik heb het idee dat 80% van wie hier reageert, helemaal niet in de horeca werkt of heeft gewerkt.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:22

Vjestagirl: als je een gezellig topic wil hebben met serveersters onder elkaar dan is dit niet de juiste topictitel en begin je ook niet echt alsof het topic is om gezellig te kletsen. Maar meer als een klaagtopic met een klaagtitel. Kan natuurlijk aan mij liggen...

Bovendien heb ik nog geneens antwoord gehad op mijn alleereerste post, zoverre ik weet.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:06

Nicolletje schreef:
vreemd' genoeg betaalt verpleging trouwens beter dan horeca over het algemeen. Komt ook door alle onregelmatigheidstoeslagen.

Ik begrijp wel dat zorg beter betaalt, het is verantwoordelijker werk. In de horeca kun je veel verprutsen en je baas enorme financiele schade bezorgen daarmee, maar in de zorg kun je veel verprutsen en daardoor iemand dood laten gaan. Bovendien moet je voor de zorg een opleiding hebben en voor de horeca vaak niet (ik weet dat er sociale hygiene e.d. is, en ook speciale opleidingen, maar veel horecamedewerkers werken gewoon zonder opleiding).

Ik baalde er in de horeca zelf altijd wel enorm van dat je met kerst en pasen en in de vakanties moest werken, zonder daar ook maar één cent extra voor te krijgen. Stond mij erg tegen, ik voelde me altijd best wel genaaid dan. Knipoog Maar ja, mij stond er best veel aan tegen, dus ik ben er maar mee gestopt. Knipoog

Toch zaten er ook wel leuke dingen aan. Gezelligheid met de vaste klanten (sorry, ik noem ze toch klanten, gasten heb je in een hotel vind ik), soms echt heel gezellige recepties van van die lieve oude vrouwtjes of leuke bruiloften met geweldige sketches en een hele leuke sfeer. Voor mij wogen de leuke dingen echter niet op tegen de stress, de zwaarheid (mede ivm rugproblemen) en vooral ook het gechagerijn in de keuken. Ik ben er dan ook mee gestopt zodra ik het geld niet meer nodig had.

Wat betreft het vergelijken met andere beroepen: daar werd mee begonnen door te zeggen dat de horeca één van de zwaarste dingen is. Dan maak je zelf de vergelijking met ander werk al, dus dan is het logisch dat daar op gereageerd wordt. Maar nogmaals: het is geen wedstrijdje wie het zielûgst is natuurlijk!

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:22

Wat een gezeur om horeca/fooien en wat een gierige mensen hier (weet je zeker dat jullie echt nooit fooi geven?) Ik werk zelf al jaren bij in de horeca en heb dat onder verschillende bazen mogen doen (Van luxe restaurant tot feesttenten) en ik heb het altijd leuk gevonden. De enige minpunten die ik me kan bedenken zijn Zure klanten, of je als klant fooi geeft of niet maakt me niet zoveel uit maar er zijn mensen die je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen. De stress had ik nooit zo'n last van, ik presteer dan vaak beter en de tijd gaat stukken sneller als ik lekker aan het werk ben. Waar ik wel eens last van had was pijn in de rug/polsen na een lange dag werken..

Deze minpunten wegen echter totaal niet op tegen het plezier dat je kan hebben om bijvoorbeeld de leuke gesprekken(omgang) met klanten.

Een fooi is een leuk extratje. Mijn dag staat of valt niet meer fooi maar het kan teleurstellend zijn als je je de hele dag uit de naad werkt en er nog mensen zijn die hun 0.5 cent terug eisen op een rekening van 49.95.

Werken in de horeca kan verschrikkelijk zwaar zijn, en is lang niet zo simpel als blijkbaar veel mensen hier denken..Geven die fooi!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 00:19

Nimue schreef:
Nicolletje schreef:
vreemd' genoeg betaalt verpleging trouwens beter dan horeca over het algemeen. Komt ook door alle onregelmatigheidstoeslagen.

(sorry, ik noem ze toch klanten, gasten heb je in een hotel vind ik),

Het verschil zit hem in de handeling. Een klant koopt alleen iets, en verleen je de minimale sevice aan. De mac heeft klanten. Gasten verleen je service aan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:45

Nimue schreef:
Nicolletje schreef:

(sorry, ik noem ze toch klanten, gasten heb je in een hotel vind ik),

Zoals een horeca baas wel eens heeft gezegt: 'een ho*r heeft klanten, wij hebben gasten.'

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:21

het is idd zo.. in een winkel heb je klanten.. in een horecagelegenheid heb je gasten.. ik heb ook de fout gemaakt omdat mijn ouders een winkel hebben en ik in de horeca werk..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:30

Vjestagirl schreef:
Het verschil zit hem in de handeling. Een klant koopt alleen iets, en verleen je de minimale sevice aan. De mac heeft klanten. Gasten verleen je service aan.

Mwah, vind ik niet. Ik ben bij mijn mobiele telefoonaanbieder ook klant, maar daar verwacht ik meer service van dan van de gemiddelde barmedewerker waar ik zelf om mijn biertje moet lopen. En in sommige winkels verwacht ik toch ook behoorlijke service, bijv als ik een bankstel of tv ga kopen - die zijn langer met me bezig dan de serveerster die mijn broodje brengt in de lunchroom. Om van degenen die gebruikmaken van de service van een prostituee nog maar te zwijgen, als we daarmee gaan vergelijken. Knipoog

Ik vind een gast iemand die langere tijd bij je verblijft en een klant iemand die een product van je afneemt. In de horeca neem ik voor mijn gevoel nog een product af.

En ik weet dat horecabazen en veel medewerkers het anders zien, maar zo voel ik het dus ik blijf ze lekker klanten noemen. Haha! Gasten vind ik een beetje overdreven, alsof je er meer van wilt maken dan het eigenlijk is - kijk ons eens beleefd zijn (vond ik ook al toen ik het werk zelf nog deed hoor). Maar goed, dat ben ik en het is bekend dat verschillende mensen verschillende betekenissen aan woorden geven. Lachen

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:31

Geen idee of dit in de lijn van het gesprek past, maar wat mij ook opvalt is recensies. B.v. in de bijlage van de Volkskrant staat altijd een restaurantrecensie. En daar staat áltijd wat negatiefs in over de bediening. Te snel, te langzaam, te lief, te brutaal, praat te weinig, praat te veel, komt teveel langs, komt te weinig langs, bla bla bla. En als er dan een cijfer wordt gegeven en er wordt een keer gezegd: bediening super, niks op aan te merken, helemaal prima! Krijgen ze nog een 7,5. *gaap* Stomme recensies. Ik word daar altijd heel agressief van Huilen van het lachen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:10

Nimue schreef:
de serveerster die mijn broodje brengt in de lunchroom.

Persoonlijk vind ik een lunchroom/ broodjeszaak eerder onder een 'winkel' vallen dan onder 'horeca'
De tijden zijn meestal winkeltijden, ze verkopen een broodje en daaaag Doei!
Ik ken dan ook wel de term: een winkel heeft klanten, wij hebben gasten.

Ik vind een opa die met zijn familie zijn 80ste verjaardag 'bij mij' komt vieren 'mijn' gast, ik vind mensen die hun bruiloft 'bij mij' komen vieren 'mijn' gasten, ik vind het verliefde stelletje dat nauwelijks een hap door hun keel krijgt van verliefdheid op hun eerste date en daarom na het voorgerecht blozend de rekening vragen, 'mijn' gasten, ik vind het stelletje dat eindelijk na de komst van de baby weer eens samen uit eten kan 'mijn' gasten, ik vind die 2 medewerkers van een lokaal bedrijf dat elke dinsdag op dezelfde tijd even wat komen eten tussen de werkzaamheden door 'mijn' gasten. De tv-ploeg van BNN die op de drukste dag van de week exact van 7 to 8 uur tijd heeft om te eten incl. koffie, dat zijn 'mijn' gasten.
Alles staat of valt met mijn gastvrouwschap. Maak ik ergens een fout, ben ik ergens te langzaam, schat ik ergens iets verkeerd in, dan heb ik zojuist die mensen een rotavond (net hoe ze het opvatten ook, natuurlijk) bezorgd. Sommige mensen hadden hiervoor hun oude sok helemaal leeggehaald om dit te kunnen doen.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:24

Ook leuk: Ga je wat eten en drinken in een restaurant. Komt een jonge knul de drankjes brengen. Zet het dienblad half op tafel (ik had hier hem de ruimte voor gegeven door al een stuk opzij te schuiven Knipoog). Pakt meneer eerst de drankjes van de kant die op de tafel leunt. Dienblad kiepert om, ik zie het in mijn ooghoek gebeuren dus probeer het dienblad terug op tafel te duwen. Door mijn te trage reactie lukt dit niet. Meneer de ober is echter nog langzamer en merkt pas dat de thee op de grond ligt als het kopje de grond raakt. Kijkt mij vervolgens zwaar pissed aan alsof ik het dienblad naar beneden had gegooid. Heb toen maar even verteld dat dit niet het geval was, ik het zag aankomen en tevergeefs probeerde de situatie te voorkomen.

Meneer bleef echter vol onbegrip me aangapen..... heb hem de rest van de lunch niet meer gezien!

(en ik werk ook in de horeca dus weet dat het zwaar is en blablabla maar die smoel van die gozer.... echt Boos!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:00

Flor schreef:
Geen idee of dit in de lijn van het gesprek past, maar wat mij ook opvalt is recensies. B.v. in de bijlage van de Volkskrant staat altijd een restaurantrecensie. En daar staat áltijd wat negatiefs in over de bediening. Te snel, te langzaam, te lief, te brutaal, praat te weinig, praat te veel, komt teveel langs, komt te weinig langs, bla bla bla. En als er dan een cijfer wordt gegeven en er wordt een keer gezegd: bediening super, niks op aan te merken, helemaal prima! Krijgen ze nog een 7,5. *gaap* Stomme recensies. Ik word daar altijd heel agressief van Huilen van het lachen.

Wij stonden in de krant als : Zeer slecht, eten koud, bediening werkte niet goed enz. enz (geen cijfer zover ik weet).
Nouja, we waren nog geen week geopend ! logisch dat we nog niet op elkaar in waren gespeeld, en t eten af en toe koud was...
Toch zitten we in de weekenden vol, en horen we niet vaak klachten *LOL*

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:48

Vliendertje schreef:
Wij stonden in de krant als : Zeer slecht, eten koud, bediening werkte niet goed enz. enz (geen cijfer zover ik weet).
Nouja, we waren nog geen week geopend ! logisch dat we nog niet op elkaar in waren gespeeld, en t eten af en toe koud was...
Toch zitten we in de weekenden vol, en horen we niet vaak klachten *LOL*

Ook al ben je een week open, dan nog kan je geen koud eten voorzetten. Ik zou er flink van balen als het zou gebeuren en mag imo ook absoluut niet gebeuren.

Zelf werk ik in de weekenden in een egyptisch restaurant. Doordeweeks heb ik een administratieve baan en werk in het restaurant omdat ik het ontzettend leuk werk vind om te doen. Als ik ga merken dat ik het niet meer met plezier doe stop ik er direct mee, wil mensen niet vervelen met een chagrijnig hoofd Clown .

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:13

dutchy_ schreef:
Mijn neef en ik hebben toen via zijn mobiele telefoon het telefoon nummer opgezocht van dat restaurant en hebben toen naar binnen gebeld....: mogen wij een cola en een ijsthee, we zitten rechtsachterin op uw terras Duivel konden ze niet echt waarderen, ik vond het wel origineel... Clown

*LOL*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:18

Procent schreef:
dutchy_ schreef:
Mijn neef en ik hebben toen via zijn mobiele telefoon het telefoon nummer opgezocht van dat restaurant en hebben toen naar binnen gebeld....: mogen wij een cola en een ijsthee, we zitten rechtsachterin op uw terras Duivel konden ze niet echt waarderen, ik vond het wel origineel... Clown

*LOL*

Moeten ze maar zorgen voor fatsoenlijke bediening.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:19

Ja dat is waar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:21

Toch kunnen klanten zich daar ook schromeloos in vergissen: mevrouw ik heb al een half uur geleden eten besteld.
*loop naar binnen, kijk op bonnetje* amper 10 min.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:18

En als je dat dan zegt ligt het aan jou...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:39

neuh want wij hebben bonnetjes uit de computer, valt niets aan te knoeien. Ik tik het in waar de klant bij staat...