sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:29

Goh wat wil je weten?

Ik heb liefst dat mensen zo eerlijk mogelijk zijn en zoveel mogelijk zelf vertellen. Er zijn een aantal vragen (zoals vertel over je opleiding, wat weet je over ons, kan je jezelf in x woorden beschrijven,...) waar je liefst zelf al een leuk antwoord op kan verzinnen, ik sleur de woorden er niet graag uit. Zeg wat je wilt zeggen, hou je vooral niet in. Denk niet de hele tijd "wat gaan ze nu van me denken", maar wees spontaan en vriendelijk.

Vraag wat water of neem iets aan als ze je te drinken aanbieden, zo krijg je ook geen droge keel, heb je ook iets om handen. Maak af en toe een mopje over jezelf, dat vind ik persoonlijk altijd wel grappig, overdrijf er alleen niet mee. Durf ook je negatieve kanten te vertellen. En vooral: zet je gsm af, het is ontzettend irritant als je gebeld wordt ofzo, zo lijkt het alsof je je sollicitatiegesprek volstrekt nutteloos vindt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:34

Oooh dan ben ik goed bezig geweest Go jij! Go jij!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:38

Mooi Knipoog

Ik las hiervoor ergens dat je interesse toont als je nog een keer belt? Bij mij is het dan sowieso een njet. Ik zeg altijd dat ik wel zal bellen en dat doe ik ook effectief een paar dagen erna. Vanaf dat er eentje een mailtje stuurt, wordt het mij te opdringerig en zoek ik iemand anders. Je kan geïnteresseerd zijn en mij mijn werk laten doen en mij je dus zelf terug laten contacteren, je kan ook irritant worden en zelf iets laten horen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:55

miep1979 schreef:
Dus nu gaan ze je screenen bij huidige baas? Mag dat eigenlijk wel?

nope.. 2 gesprek.. dan close up dag met intelligentie test en gesprek met psycholoog van 1,5 uur.. dan gesprek over contract, arbeidsvoorwaarden dan gaan ze je vorige werkgevers zon formulier oid sturen, en als ze 100% zeker weten dat je binnen bent dan je huidige werkgever oid. Maar die weten ze ook nog niet Knipoog

edit;

Ik vind het altijd erg lastig als ze vragen wat je slechte eigenschappen zijn. Waar moet je je op verbeteren. Of nog erger, wat zou j vriend zeggen als hij een x aantal slechte eigenschappen moet noemen. Ik kan serieus weinig bedenken. Ik weet dat mijn opleidingniveau nog te laag is, maar dat is niet echt een karakter eigenschap. Mijn slechte eigenschappen zijn eigenlijk niet direct van toepassing op mijn werk. En om dan uitgebreid en duidelijk te vertellen wat ze zijn en hoe je die wilt verbeteren. Lastig.

Nog zoiets, noem een voorbeeld waaruit blijkt dat je (bijv in mijn geval) perfectionistisch bent.. Ehm ehm..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:06

Dat is toch helemaal niet zo moeilijk? Ik ben koppig, snel geïrriteerd als ik moe ben, en waanzinnig perfectionistisch. Voorbeelden zat. Waar moet ik me op verbeteren, mja, dat weet ik ook heel goed.

Het is gewoon zo handig als je heel eerlijk bent, en eigenlijk *geheimpje* als ik aan mensen vraag, "wat zijn je slechte eigenschappen?", wat maakt mij dat nu uit? Het is in feite gewoon een kwestie om te zien of je zelfkennis hebt en durft te zeggen dat je ook slechte kanten hebt, maar die ook aanvaardt. Verder vind ik het ook heel belangrijk dat je kritiek kan aanvaarden en daarmee om kunt gaan. Aan die eigenschappen zal ik niet tillen, zo ben je nu eenmaal, zo lang het niet tot uiting komt in je werk is er niks aan de hand.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:23

Ik weet ook wat het zijn. Alleen probeer ik altijd dingen voor te stellen die ook van belang zijn op mijn werk. Wat ik wat lastiger vind, aangezien je toch anders met mensen omgaat op je werk dan thuis. Om dan vanuit die positie een voorbeeld te geven waaruit het blijkt op je werk, dan moet ik altijd even nadenken.

edit; er zijn ook eigenschappen die je als slecht kunt benoemen, maar zelf geaccepteerd hebt, dus je daar eigenlijk niet meer op komt. Ik ben bijv. ontzettend eigenwijs, maar heb absoluut geen behoefte daar wat aan te veranderen/verbeteren, zo ben ik gewoon. Het is dan ook niet iets wat direct in mij op komt. Maar nu ik er over nadenk, kom ik zo wel makkelijker op een aantal dingen met redenering etc. Helaas is het altijd wat lastiger uit je woorden komen als er 2 mensen je zitten te beoordelen Haha! Net een soort spelshow, op de bank weet je alle antwoorden, maar als je er eenmaal zit....

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:27

Nee hoor, ga er maar persoonlijk op in. Natuurlijk ga je anders om met mensen op je werk dan thuis, maar zeg dat dan ook Knipoog . Echt, hoe meer je vertelt, hoe meer men een indruk van je kan maken, niks geeft een slechtere indruk dan daar te zitten met een gezicht van "goh, dat ga ik lekker niet vertellen". Als je inderdaad eigenwijs bent, nou leuk, zeg dat dan Knipoog . Ik zeg ook altijd van mezelf dat ik enorm impulsief ben, maar dat is zo en dat kan ik niet veranderen. En het speelt zowel in mijn voor- als in mijn nadeel.

Probeer het dus echt zo te verkopen, eigenwijs zijn heeft ook zo zijn goede kanten.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:29

Ik ben af en toe zelfs bang dat ik te veel verteld hebt, te open ben geweest. Als het klikt met iemand ben je zo een uur verder Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:33

Dat vind ik net altijd prachtig Haha! .

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:53

Waah ik heb echt een vacature gevonden van mijn droombaan! Hyper! Deze baan wil ik echt zo graag hebben en past ook helemaal bij mij! Ik ga er dus maandag achteraan bellen, ik hoop echt dat het wat wordt! Ik ben al bekend bij de organisatie dus dat scheelt natuurlijk weer

Trouwens Biepje, ik vraag me toch af van dat bellen. Ik snap wel dat als je binnen een afgesproken termijn al zit te bellen dat dat opdringerig overkomt, maar als je al een tijdje niets meer hebt gehoord is het toch niet zo gek om eventjes te bellen over de stand van zaken?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:26

Nee, dan heb je gewoon de baan niet. Ik had het ook wel regelmatig dat ik zo bezig was met vanalles dat ik in feite vergat te melden dat ze niet door waren. Melden dat je door bent, dat doe ik meestal heel snel omdat dat voorgaat op wie niet door is.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:18

nee, ik zou ook niet gaan bellen als het gaat om of je wel of niet het geworden bent, lijkt me logisch dat als je na een gesprek niets meer hoort dat je niet door bent. Maar als er nog helemaal geen gesprek is geweest en eigenlijk alleen nog maar beginnend is gepraat over een eventuele functie (zoals bij een open sollicitatie) is het toch niet zo vreemd om nog eens te bellen over de stand van zaken. Zo laat je het bedrifj toch weten dat je echt geinteresseerd bent om bij hen te werken en als je alles op z'n beloop laat kom je ook niet echt heel ver denk ik dan...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:06

Tsja, soms is het blijkbaar ook niet goed om te bellen... maar soms ook wel. Ik heb ook eens gesolliciteerd op een functie waar ik niks van hoorde. Toen ik belde, werd ik alsnog uitgenodigd op gesprek. Ik heb de baan niet gekregen, maar als ik niet gebeld had had ik niet eens op gesprek gemogen.

Ik snap dat het niet altijd zo werkt, maar er zijn dus ook bedrijven die zich daar wel op positieve manier door laten beïnvloeden. Zelf ben ik ook niet zo van het bellen; als een bedrijf belooft binnen een paar dagen iets te laten weten, vind ik het niet meer dan normaal dat ze dat ook gewoon dóen. Het ergert me dan vreselijk als ik er vervolgens 2 weken niks van hoor. Dan weet ik allang hoe laat het is, en dan ga ik zelf ook echt niet meer bellen. Ik belde wel vaak van tevoren even om wat extra info te vragen, omdat dat blijkbaar goed is... maar ik heb nu juist een baan gekregen bij een school waar ik dat niet heb gedaan, dus dat is ook geen gouden regel. Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:26

Ik heb zo het laatste gesprek, kijken of nog het 1 en ander kan bereiken en anders doe ik het niet, zonde van alle tijd die erin in gaan zitten, ongeveer 4 gesprekken van een uur maar ik heb nu een baan en moet niet weg, maar wil weg.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:33

Net naar mijn 'droombaan' gebeld en het blijkt dat ze de vacature maar weer van inet afgehaald hebben omdat ze zoveel reacties hadden gehad! Hmm, daar gaat mijn optimisme.... Maar goed, ik heb extra mijn best gedaan op mijn sollicitatiebrief en hoop echt heel erg dat ze me er toch nog tussen uit pikken..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:06

Hmm, ik ben bijna afgestudeerd en nu ook een beetje aan het rondkijken. Ik kwam net een soort traineeship-programma tegen bij de provincie wat me echt heel interessant lijkt. Daarvoor moet je een cv met motivatie opsturen.
Maar er staat natuurlijk niet echt een functiebeschrijving bij, omdat je in twee jaar op verschillende afdelingen komt te werken.
Nu zit ik na te denken over hoe ik dat ga aanpakken...iemand tips?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:52

past precies bij je.. Je bent net afgestudeerd, in een bijpassende richting neem ik aan en je wilt nu verder kijken welke richting daarvan je het meeste trekt.

Maar over 2 uur en 10 minuten 2e gesprek.. Ben hier zenuwachtiger voor dan de 1e eigenlijk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:25

Zou iemand een blik willen richten op deze brief? Ik hou mijn evt. twijfelpunten nog even voor me, om te kijken wat jullie ervan vinden..

Geachte heer, mevrouw,

Na mijn afstuderen aan de Hogeschool ....... (opleiding tuin- en landschapsinrichting) ben ik meteen aan de slag gegaan als fulltime ontwerper bij een groot hoveniersbedrijf. Na ruim twee jaar hard werken vind ik de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging.

Hoewel ik het naar mijn zin heb in mijn huidige functie, ben ik toch erg gemotiveerd om binnen uw organisatie een nieuwe uitdaging aan te gaan. Uw bedrijf is mij altijd bijgebleven, sinds ik er jaren geleden ben geweest voor een stagegesprek. De onderlinge sfeer tussen de collega’s en de manier van werken sprak mij meteen aan. Ik ben erg ambitieus, ondernemend, leergierig en wil me altijd graag verder ontwikkelen, mede hierdoor denk ik dat ik een goede aanvulling zou zijn voor uw ontwerpteam.

In mijn huidige functie ben ik als ontwerper/tekenaar verantwoordelijk voor al het ontwerp- en tekenwerk. Mijn creativiteit maken ontwerpen bijzonder en uniek, betrokken bij de omgeving en verbonden met mensen. Door mij gemaakte presentaties, zowel mondeling als op papier, zijn creatief, professioneel en hebben een eigen inbreng, waarbij de uitstraling van het bedrijf altijd voorop blijft staan.

Zelfstandig werken is een sterk punt van mij, dat naar voren komt in mijn huidige baan en daarnaast bij het onder eigen naam ontwerpen van diverse landschapsprojecten, zoals nieuwe landgoederen en golfbanen. Reeds tijdens mij opleiding is mijn affiniteit voor stedenbouw naar voren gekomen, wat resulteerde in vernieuwende ontwerpen, waarin stedenbouw en landschapsarchitectuur onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en elkaar versterken.

Ik zie uw uitnodiging voor een gesprek met veel plezier tegemoet en kijk uit naar de kans mijn enthousiasme over deze baan verder toe te lichten. Ook kunt u dan een kijkje nemen in mijn portfolio.

Met vriendelijk groet,

Dank jullie wel!!!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:32

Hier nog iemand die aan het solliciteren is *zucht*. Ben eind juni afgestudeerd aan het HBO voor de opleiding Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek. Bij het bedrijf waar ik ben afgestudeerd is een tijdelijke vacature stop, helaas...

Ik heb daar toch een aantal gesprekken gehad.
Voor vacature 1 ben ik 3x op gesprek geweest, ze zagen me zitten waren enthousiast etc. Vandaar dat ik al 3 keer op gesprek was geweest. Ze hebben ook letterlijk gezegd dat ze wel enthousiast waren. Er waren twee banen en voor allebei ben ik niet aangenomen. Als motivatie kreeg ik te horen dat ze toch dachten dat ik het werk niet zo leuk zou vinden. Helaas, want het werk leek/lijkt me wel leuk, anders solliciteer ik ook niet. (Voor die baan is een vriendin van school aangenomen *grom* Knipoog )

Voor 2 andere banen ben ik nog in de running. Was een 2 (banen) in 1 sollicitatiegesprek, en daar verwacht ik deze week iets van te horen. Ze hadden wel veel kandidaten.

En bij één andere waar ik een brief naar had geschreven hoefde ik niet op gesprek te komen.

Solliciteren is echt niet goed voor mijn ego!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:51

Ik heb ook laatst een sollicitatie gehad waarbij ik een heel goed gevoel had (brief, telefoongesprek, mail, werk doorgestuurd) en dan opeens hebben ze al iemand anders...jammer, maar helaas, op naar de volgende!!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:31

gesprek ging wel goed van vanmiddag. Vroegen al sal indicatie, hoe lang mn opzegtermijn was en dat we dan deze week ook een arbeidsvoorwaardengesprek konden hebben.. Lijkt me redelijk positief.. maar durf het nog niet helemaal aan te nemen dat het ook positief is Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:49

Hey wat goed! Salaris vind ik altijd zon moeilijk punt! Ik hoop dat je snel wat hoort! Wat voor een baan was het precies?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:01

Rijoyco, ik zou nog wat schaven aan je introductie. Je valt nu heel erg met de deur in huis. Probeer iets origineels neer te zetten (het internet staat vol tips - als ik de rest van je brief lees, zou ik beginnen met te vertellen dat je er al eens op gesprek bent geweest en dat het bedrijf je is bijgebleven), of begin anders wat meer standaard, maar probeer iets meer een 'begin' aan je brief te krijgen.

Citaat:
Na ruim twee jaar hard werken vind ik de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging.

Als ik dit zou lezen, zou ik denken: 'oh dear, die is na 2 jaar dus uitgekeken op haar werk... nou, die nemen we mooi niet aan'. Knipoog Ik zou verwijzingen naar je oude functie zoveel mogelijk weglaten en je vooral richten op waarom je bij hun aan de slag wilt.

Citaat:
De onderlinge sfeer tussen de collega’s en de manier van werken sprak mij meteen aan.

Misschien kun je dit nog wat uitbouwen en er een hele alinea van maken. Wát spreekt je precies zo aan? Wat bedoel je met 'de manier van werken'? Na deze alinea zou ik een witregel doen, en dan de alinea erna gebruiken om jezelf aan te prijzen.

Citaat:
Mijn creativiteit maakt mijn ontwerpen bijzonder en uniek, betrokken bij de omgeving en verbonden met mensen. Door mij gemaakte presentaties, zowel mondeling als op papier, zijn creatief, professioneel en hebben een eigen inbreng, waarbij de uitstraling van het bedrijf altijd voorop blijft staan.

Goed stukje, denk ik. Ja Ik zou dit en de volgende alinea in één stoppen, zodat de structuur van je brief mooi helder worst.

Citaat:
Ik zie uw uitnodiging voor een gesprek met veel plezier tegemoet en kijk uit naar de kans mijn enthousiasme over deze baan verder toe te lichten.

Da's twee keer hetzelfde. Misschien kun je aangeven dat ze ook voor een evt. uitnodiging alvast in je portfolio kunnen kijken ('Op aanvraag kan ik u enkele ontwerpen toesturen.' ofzo), of misschien zelfs nu al wat ontwerpen o.i.d. erbij doen?

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Lachen Zo'n brief blijft natuurlijk persoonlijk, en ik vind je brief sowieso wel goed omdat je duidelijk uitlegt wat jouw werk bijzonder maakt. Ik zou alleen de structuur nog wat strakker maken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:26

rijoyco schreef:
Hey wat goed! Salaris vind ik altijd zon moeilijk punt! Ik hoop dat je snel wat hoort! Wat voor een baan was het precies?

Medewerker pensioenen, om te beginnen Knipoog Groot bedrijf dus veel doorgroei mogelijkheden, 13e maand, winstuitkering, flexibele tijden tussen 7 en 10 beginnen.

Uurtje later kreeg ik een telefoontje, hoorde pas de 3e oproep, donderdag een 3e gesprek over arbeidsvoorwaarden en contract.

Salarisindicatie doe ik meestal wat hoger opgeven dan dat ik nu verdien. Ik wil er tenslotte wel op vooruitgaan Knipoog Daarbij zetten ze meestal in de vacature een salarisindicatie, bij deze zit ik precies tussen hun min/max. Dus ik wacht donderdag af Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:37

Nimue: wauw, er goed commentaar, daar kan ik echt wat mee! Je hebt gelijk over die twee jaar, daar had ik zo helemaal nog niet over nagedacht!

Tja het is wel een erg 'verkoop' praatje voor mezelf (en dat is natuurlijk wel zo in een sollicitatiebrief) maar dat heb je wel een beetje in dit vak!

Ik ga em nog een beetje bijschaven!