Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjuulie

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:52

nee ik heb mn bvp al wel ( officieel 14 maart )
verder moet ik af en toe dan tussendoor nog wat weken naar school en heb dan ook nog toetsen..

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:54

Ja ik sta nu eigenlijk al 7 weken op de OK.
Ik zag er ook wel een beetje tegenop hoor, precies zoals jij het zegt.
En vind het soms nog steeds wel frustrerend dat ik niet alles weet en dat ik er soms echt bij sta te koekeloeren omdat je het gewoon nog niet weet.

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:55

Moet trouwens wel zeggen dat ik al 100 keer zoveel geleerd heb nu in de praktijk als dat ik op school heb geleerd..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:56

ja idd, dat is ook fijne van de opleiding denk ik... Al voel ik me vaak ook erg hulpeloos en in de weg staant Haha!

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:03

Ja daar heb ik ook last van..

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:39

haha klopt, dan ga ik maar op het programma kijken ofzo Clown

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:53

mmmm, interessant topic!

Ik heb een aantal vragen voor de mensen ,die al op de opleiding zitten of al operatie-assistent zijn:

- Hoe belangerijk is wis en nat in de opleiding/aanname. Ik ben nog van de tijd, dat je een diploma(HAVO) kreeg zonder dat natuur&gezondheid/ techniek, dus heb wel bio en schei ,maar geen wis/nat.

- Ik begreep,dat er ook oudere leerling-operatieassistenten zijn: hoe is de ervaring bij mensen met kinderen?
Is de opleiding dan te zwaar? Zijn hier mensen ,die de opleiding begonnen zijn, terwijl ze ook moeder (vader?) zijn?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:56

Bij mij in de klas zit ook iemand die jonge kinderen heeft. Opzich het feit van kinderen is nog niet erg, maar vooral het weer opnieuw beginnen met leren is moeilijk! tis veel in een korte tijd en daardoor hoge druk. Tentamens mogen maar een keer herkanst worden in de eerste theorie/tijd. En maar 5 tentamen in totaal. Hierdoor wel hoge druk..

Wis-natuurkunde is niet echt heel erg van belang. Je krijgt wel een deel tijdens theorie, maar gaat niet al te diep op stof i.Bio en scheikunde is belangrijker

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:48

bij mij in de klas zitten wel meer die kinderen hebben, zij zijn juist het fanatiekst aan het leren! ze zullen wel meer discipline hebben denk ik Ja

wis en natuurkunde is echt bijna niet van belang.. de wiskunde die je krijgt is allemaal scheikundig ( wat je op school ( of nouja ik ) hebt geleerd met oplossingen enzo, moet goed te doen zijn als je van de havo afkomt want dan heb je het al gehad )

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:59

Ik heb alleen wiskunde A, Bio en Scheikunde gehad. Ik red het er prima mee.

Zat me laatst te bedenken dat het zo snel gaat allemaal. Vorig jaar kon ik nog helemaal niets dat ik op de OK kwam te werken. Vandaag mocht ik gewoon helpen met hechten en sta je te instrumenteren en te assisteren tegelijkertijd! Echt zooooo gaaf!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:25

Dat duurt helaas voor mij nog even Haha! Nog 2 weekjes en dan rest van jaar op ok.. Zal wel wennen zijn hoor, iedere dag weerken en ook nog precies aanvoelen wat goed is en wat niet..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:34

Och, mensen beginnen vanzelf wel tegen je te roepen........ De keren dat ik iets onsteriel heb gemaakt, volgens mij werden ze wanhopig van mij!

Ik moet nu nog 4 weken, dan heb ik weer 2 terugkomweken op school. En ik moet nog een heel verslag schrijven van een Bricker. Zucht....

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 09:41

Hoeveelste jaars ben jij dan maaikemuis?

En inderdaad je hoort vanzelf als je iets fout doet. Ik heb ook wel een paar keer meegemaakt dat ik iets deed dat ik wel door de grond kon zakken.
Maarja dat hoort erbij denk ik dan maar. Haha!

En bij mij zit ook een vrouw met kinderen in de klas. Zij is net als wat Sjuulie zegt zelfs het meest gemotiveerd bij ons.
Haalt ook de beste cijfers etc. Bij haar valt het wel te combineren volgensmij. Ja

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 09:56

Ik heb trouwens alleen Bio gehad op school. Wij hebben een soort bijscholing natuurwetenschappen gehad nu op school (natuurkunde/scheikunde).
Maar kan nu niet echt zeggen dat ik het ergens terug zie? Ik vroeg me vantevoren ook al af waarom natuur/scheikunde aanbevolen was. Of het moet nog komen maar ik zie het nog niet echt ergens terug.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:05

Ik ben nu halverwege het tweede jaar. En het gaat zo ontzettend snel! Inmiddels mag ik laag-, midden- en hoogcomplexe operaties zelfstandig omlopen, en laag- en middencomplexe operaties assisteren en instrumenteren. Voor mij is het wel eens leuk als ik kan assisteren, want dat is bij ons in het ziekenhuis haast onmogelijk, zoveel co's en arts-assistenten dat er zijn!

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:12

ja dat is inderdaad zo! maar leuk wat je allemaal al kan en mag! Lachen

ik heb ook al dingen gehad waarbij ik echt dacht van oeps Nagelbijten / Gniffelen maar het valt nog mee, denk dat het straks veel erger wordt.

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:36

Wat leuk maaikemuis! Ik kan me nu nog niet echt voorstellen dat het allemaal zo snel gaat.
Wat ik al zei, soms kan ik me echt niet voorstellen dat ik dat ooit allemaal ga leren.

Ik begin nu zachtjes aan bij laagcomplex zelfstandig om te lopen.
Wij werken met een soort blokkensysteem. Met in elk blok een aantal operaties.
Zo moet ik met potlood turven hoe vaak ik bij een bepaalde operatie heb gestaan.
En met pen moet ik een streepje zetten als ik 'm zelfstandig kan omlopen. Zo houd ik zelf een beetje overzicht.
Begeleider tekent het dan af als ik 'm zelfstandig heb om kunnen lopen. Heb er al 1 afgetekend. *LOL*

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:45

ik ben ook bezig met zelfstandig omlopen in laagcomplex.. alleen oefen ik eigenlijk met alles, ook hoogcomplex.. ik kan nog niet alles alleen, zeker niet als er iemand bijstaan want die doet toch altijd wel iets.. maar ik moet zeggen dat het goed gaat.. wat jij zegt is ook wel een hele slimme, misschien dat ik dat eens ga aankaarten.. want het is best ingewikkeld, dat hoogcomplex omlopen haha zoals al die lastige apparaten enzo Knipoog

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 20:47

Ja dat heb ik ook, dat ik ook gewoon bij hoogcomplex sta.
Terwijl eigenlijk de bedoeling is dat je met laagcomplex begint..

En ik vind het eigenlijk best vervelend, want soms denk ik ik kan dit best alleen maar dan doen anderen ook gewoon mee. Soms zeg ik er ook wel wat van, maar dat komt niet altijd aan bij sommige mensen. Nagelbijten / Gniffelen

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:52

hahah ja ik heb echt precies t zelfde! maarja moeten we dus nog even een trucje voor verzinnen, enny of minniemuis jullie tips??

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:00

idd. Haha!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:44

Haha! Bij ons moeten leerlingen eigenlijk iedere ochtend aan de collega's van die dag vertellen wat hun leerdoelen zijn van die dag. Als ze dus een dag alles alleen willen omlopen moeten ze dat dus ook duidelijk aangeven. Ik moet wel zeggen dat sommige collega's daar makkelijker mee omgaan dan anderen, maar het is ook moeilijk hoor om niets te mogen doen terwijl het zo makkelijk is om snel even iets te doen. Ik ga gewoon op een kruk zitten kijken of gezellig met de anesthesie-ass. kletsen Knipoog Leuk dat het verder allemaal zo goed met jullie gaat! Wij hebben net te horen gekregen dat 1 van de twee leerlingen die straks klaar zijn, weg moet ivm te veel personeel. Echt ontzettend jammer. Hoop dat dat bij jullie over een paar jaartjes beter zal gaan!

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:08

wat gek, en zeker met dat nieuwe ziekenhuis.. hebben jullie dan ok's minder?

ja die leerdoelen vetrel ik ook sochtends.. maar het lijkt alsof ze dat met 3 tellen weer vergeten zijn.. en dan zeggen ze opeens van oooo jij moet natuurlijk alles doen!! ik ga snel zitten.. en vervolgens gaan ze zitten maar springen toch uiteindelijk weer bij omdat het dan denk ik iets te langzaam gaat ofzo Bloos

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:19

We hebben dan 1 ok minder, dus dat scheelt niet zo heel erg veel. Het is meer dat ze ook niet precies weten hoeveel personeel we nodig zullen zijn en dan kun je beter beginnen met te weinig en dan mensen aannemen, dan teveel mensen hebben die niets te doen hebben en die je niet zomaar kan ontslaan.

Wel herkenbaar hoor met die leerdoelen en omlopen Knipoog Als de arts al staat te springen om te beginnen is het niet altijd even handig om een leerling die echt net begint alles rustig uit te laten zoeken, ook al is dat dan de beste methode om te leren. Komt allemaal vanzelf, straks gaat je begeleider lekker aan de koffie en mag jij mooi alleen omlopen. Ik vond dat echt geweldig, had het idee dat ik al echt wat was Bloos

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:21

Bij ons moeten we op moment bij allerlei soorten ok's omlopen... Zijn nu bezig met verbouwingen dus van 8 naar 4 ok's, heel verschil! Maar op de kruk zitten mogen wij dus echt niet Haha! Sommige mensen maakt dat niet veel uit en is het goed, maar bij anderen wordt dat toch niet zo gewaardeerd... Maarja gelukkig bij ons weinig tot geen co's dus assisteren wordt bij ons wel veel gedaan gelukkig.... lijkt me ook een van het leukste.