Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:42

Ik kan ook naar 35 overstappen ja :j Maar weet het gewoon niet, wat slim is.

15 jaar lang 300+ per maand aflossen of 35 jaar lang +- 80 per maand? In allebei de gevallen grote kwijtschelding want dijk van een schuld. Wat is nou beter?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:43

Celebi schreef:
Als je nu naar draagkracht aflost voor de volledige looptijd dan wordt de rest inderdaad kwijtgescholden. En dat gaat bij grote bedragen echt over tienduizenden euro's dus ik vind dat best een coulante regeling die er gemaakt is.

Dit inderdaad. Echter gaan veel mensen in de loop van hun carrière wel meer verdienen, dus in de praktijk is kans groot dat je later alsnog voldoende verdient om alles af te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:46

BaileyMix schreef:
Ik kan ook naar 35 overstappen ja :j Maar weet het gewoon niet, wat slim is.

15 jaar lang 300+ per maand aflossen of 35 jaar lang +- 80 per maand? In allebei de gevallen grote kwijtschelding want dijk van een schuld. Wat is nou beter?

Ja gaat de komende 30 jaar ook geen cent meer verdienen? Of een partner die meer verdient? Want het gaat naar draagkracht en wordt elk jaar herzien. Het inkomen van je partner telt hiervoor ook volledig mee.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:57

Spenk schreef:
Ja gaat de komende 30 jaar ook geen cent meer verdienen? Of een partner die meer verdient? Want het gaat naar draagkracht en wordt elk jaar herzien. Het inkomen van je partner telt hiervoor ook volledig mee.

Wel iets, maar een grootverdiener zal ik nooit worden. Een fiscaal partner ligt niet in de lijn der verwachting ;) Ik ga in ieder geval niet het systeem aanvliegen met de verwachting dat die er komt. De bedragen zijn dan ook gemiddelden, in het begin liggen beiden lager en uiteindelijk vast iets hoger. Helemaal afbetalen lijkt me sterk,

Welke zou jij kiezen?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:51

Dan heb ik geluk haha, ik zit al wel zo ongeveer aan m'n max. qua inkomsten. Bijzonder dat het zo werkt, maar dan ga ik zeker niet extra aflossen!

Thanks Celebi en Linoleum!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:27

Eigenlijk is het op die manier ook een verkapte studiefinanciering voor lage inkomens. Verdien je dik ( of heb je een partner die dat doet) dan betaal je alles terug. Verdien je weinig, door wat voor reden dan ook, betaal je nooit alles terug als je een flinke lening hebt.

Mocht je overlijden word het ook kwijtgescholden, je familie blijft er niet mee zitten. Dus zelfs met hogere rente is het nog steeds de meest gunstige lening die je ooit gaat krijgen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:29

jojoleinee schreef:
Dan heb ik geluk haha, ik zit al wel zo ongeveer aan m'n max. qua inkomsten. Bijzonder dat het zo werkt, maar dan ga ik zeker niet extra aflossen!

Maar jij hebt wel een partner toch? Of vergis ik me nu.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:30

Eef_Bam schreef:
Eigenlijk is het op die manier ook een verkapte studiefinanciering voor lage inkomens. Verdien je dik ( of heb je een partner die dat doet) dan betaal je alles terug. Verdien je weinig, door wat voor reden dan ook, betaal je nooit alles terug als je een flinke lening hebt.

Mocht je overlijden word het ook kwijtgescholden, je familie blijft er niet mee zitten. Dus zelfs met hogere rente is het nog steeds de meest gunstige lening die je ooit gaat krijgen.

Maar het blijft wel boven je hoofd hangen, je kan geen hypotheek krijgen, iedere cent die je meer gaat verdienen gaat rechtstreeks naar DUO... Dus om het nou studiefinanciering te noemen, nee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:20

Maar dat wist je hopelijk wel toen je de lening aan ging?

Daar is de overheid nooit geheimzinnig over geweest.

Overigens is geen hypotheek ook niet waar. Ik heb gewoon een hypotheek met studieschuld en heb hem niet verzwegen ofzo is gewoon meegenomen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:22

BaileyMix schreef:
Eef_Bam schreef:

Maar het blijft wel boven je hoofd hangen, je kan geen hypotheek krijgen, iedere cent die je meer gaat verdienen gaat rechtstreeks naar DUO... Dus om het nou studiefinanciering te noemen, nee :n

Ligt ook aan de hoogte van de lening he? Die van mij was oorspronkelijk ergens tussen de 25-30k en ik heb gewoon een hypotheek kunnen krijgen. Alleen wel een lager bedrag.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:22

Ik denk dat de meesten op 18 jarige leeftijd bij lange na niet bezig zijn met het kopen van een huis en afsluiten van een hypotheek. Ik niet in ieder geval....

Ik wil zelfs al van mijn schuld af voordat ik in een huurhuis kom te zitten. Dit gaat mij wel lukken over een paar maanden. Maar in mijn geval ben ik sneller af van mijn schuld dan dat ik in aanmerking kom voor een huis.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:57

Spenk schreef:
Maar dat wist je hopelijk wel toen je de lening aan ging?

Daar is de overheid nooit geheimzinnig over geweest.

Overigens is geen hypotheek ook niet waar. Ik heb gewoon een hypotheek met studieschuld en heb hem niet verzwegen ofzo is gewoon meegenomen.

Dat zeg ik ook niet. Maar het neerzetten als een soort lief cadeautje voor de armen schiet wel een beetje verkeerd.

Edit; en hypotheek ja/nee hangt van stelsel en hoogte schuld af.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 21:27

Suliko schreef:
Als ik het goed begrijp staat de rente voor 5 jaar vast toch? Dus vanaf 2024 tot 2029 is het hoe dan ook 2,56%?

Dat 5 jaar vast verhaal is alleen als je klaar bent en in je aanloop fase zit. Zolang je nog studeert ga je elk jaar mee met de rente van dat jaar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 21:31

Eelmo schreef:
_Christina schreef:
Huh kun je van SF15 naar SF35? Daar heb ik niks over gehoord. Maar ik weet niet of je dat überhaupt moet willen. Ik weet niet hoe ver je in die 15 jaar zit, maar kun je dat niet beter even doorbijten dan er nog even twintig jaar schuld bovenop te gooien?

Nah, ik begin net pas met verplicht aflossen :D Kreeg bericht van DUO dat ik moest kiezen onder welke regels ik dat wilde gaan doen. Was sowieso niet van plan om die 15 of 35 jaar tegen die schuld aan te hikken. Momenteel zijn mijn opties spaarpotje kapot slaan en nèt niet alles in 1x af kunnen lossen (en dus 0 spaargeld overhouden), een (groot) deel aflossen en sterk inleveren wat spaargeld betreft, of gewoon maandelijks dokken.

Mijn zoektocht naar de goed betaalde baan na het behalen van mijn Msc valt nogal tegen, anders had ik het voor het einde van het jaar volledig afbetaald. Ik heb ook geen idee of ik er goed aan gedaan heb om te wisselen naar SF35, maar een lager verplicht maandbedrag komt me momenteel wel goed uit zeg maar.

Je kunt dan altijd aflossen ook gewoon even tijdelijk stil zetten hè, als je het even krap hebt? In totaal kan dat 5 jaar geloof ik.

Ik heb dat gedaan toen ik na 3 jaar een carrière switch ging maken waarbij ik flink inleverde op salaris. In mijn nieuwe carrière zou ik stevig groeien, dat wist ik. Dus heb ik het die eerste 2 jaar nog weer stil gezet.

Eelmo

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:36

Ohja je mag dat pauzeren he. :)* Helemaal vergeten! Ga ik binnenkort ook eens uitzoeken. Tnx!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:05

Shiloh schreef:
Suliko schreef:
Als ik het goed begrijp staat de rente voor 5 jaar vast toch? Dus vanaf 2024 tot 2029 is het hoe dan ook 2,56%?

Dat 5 jaar vast verhaal is alleen als je klaar bent en in je aanloop fase zit. Zolang je nog studeert ga je elk jaar mee met de rente van dat jaar.

Duidelijk, dank voor de verheldering. Ik heb er geen kaas van gegeten en hou me er liever niet mee bezig op dit moment, maar het houdt me toch bezig.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:18

Weet iemand hoe het zit als je al aan het aflossen bent? Verandert je rente dan ook elke 5 jaar?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:19

Jup, ik weet alleen niet of het elke 5 jaar is zodra de aanloopfase begint of zodra deze afloopt en de aflosfase start.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:20

_Christina schreef:
Jup, ik weet alleen niet of het elke 5 jaar is zodra de aanloopfase begint of zodra deze afloopt en de aflosfase start.

Hier vanaf de aanloopfase (35jaar leenstelsel)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:24

Oh dat zou mooi zijn, als dat ook voor SF15 is. Dan ben ik al over de helft *\o/*

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 22:30

Hij wordt vastgezet voor 5 jaar bij de start van je aanloop fase. En daarna dus weer elke 5 jaar. Je kunt als je je schuld bekijkt op duo zien tot wanneer je rente vast staat.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:29

linoleum schreef:
jojoleinee schreef:

Maar jij hebt wel een partner toch? Of vergis ik me nu.

Ja klopt, we moeten even goed bekijken hoe dat zit, want dat kunnen ze nu ook al weten. Waarom is dat bedrag dan alsnog zo laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:33

Dan zullen ze de gegevens misschien nog niet hebben. Maar eens aanwezig houden ze daar rekening mee hoor. Dat weten veel mensen niet maar als je een hoge schuld hebt kunnen ze met 2 inkomens rustig 100en euro's per maand gaan innen.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:57

Spenk schreef:
Dan zullen ze de gegevens misschien nog niet hebben. Maar eens aanwezig houden ze daar rekening mee hoor. Dat weten veel mensen niet maar als je een hoge schuld hebt kunnen ze met 2 inkomens rustig 100en euro's per maand gaan innen.

Stille meelezer die toch even wil inhaken hierop: ik verbaas me wel op wat voor maandbedragen jullie komen. Op basis van mijn studieschuld en looptijd zou ik 197,49 per maand moeten terugbetalen (SF15) en op basis van inkomen/draagkracht 191,02 per maand. Nou had ik voor mezelf al berekend dat op basis van die 191,02 en het aantal resterende maanden dat ik moet afbetalen, dat er bij mij niks kwijtgescholden gaat worden. Dus die 191,02 nog maar vrijwillig wat opgehoogd om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.

Mij werd ook altijd verteld: ach als je een studieschuld hebt dan betaal je maar iets van 50 euro per maand terug en de rest wordt kwijtgescholden. :') Had ik daar blindelings vanuit mogen gaan? Nee eigenlijk niet. Heb ik dat wel gedaan? Ja dat heb ik wel gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:03

Nouja dat ligt aan je bedrag. Als jij 197 per maand moet dan heb je dus een schuld van om en nabij de €35.000? Dat is ook heel hoog natuurlijk dus logisch je meer betaald.

Ik kan naar draagkracht veel meer dan de 66 die ik nu betaal maar mijn schuld is €10.000 of nouja was dat. Dus dan betaal je veel minder omdat ze rekenen in 15 jaar. Hij is dan afbetaald overigens en niet kwijtgescholden.

Maar hoe hoger je schuld hoe meer je betaald ja. Logisch toch? Het is ook bekend je naar draagkracht betaald en niet €50.