15 jaar lang 300+ per maand aflossen of 35 jaar lang +- 80 per maand? In allebei de gevallen grote kwijtschelding want dijk van een schuld. Wat is nou beter?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Celebi schreef:Als je nu naar draagkracht aflost voor de volledige looptijd dan wordt de rest inderdaad kwijtgescholden. En dat gaat bij grote bedragen echt over tienduizenden euro's dus ik vind dat best een coulante regeling die er gemaakt is.
BaileyMix schreef:Ik kan ook naar 35 overstappen jaMaar weet het gewoon niet, wat slim is.
15 jaar lang 300+ per maand aflossen of 35 jaar lang +- 80 per maand? In allebei de gevallen grote kwijtschelding want dijk van een schuld. Wat is nou beter?
Spenk schreef:Ja gaat de komende 30 jaar ook geen cent meer verdienen? Of een partner die meer verdient? Want het gaat naar draagkracht en wordt elk jaar herzien. Het inkomen van je partner telt hiervoor ook volledig mee.
Eef_Bam schreef:Eigenlijk is het op die manier ook een verkapte studiefinanciering voor lage inkomens. Verdien je dik ( of heb je een partner die dat doet) dan betaal je alles terug. Verdien je weinig, door wat voor reden dan ook, betaal je nooit alles terug als je een flinke lening hebt.
Mocht je overlijden word het ook kwijtgescholden, je familie blijft er niet mee zitten. Dus zelfs met hogere rente is het nog steeds de meest gunstige lening die je ooit gaat krijgen.
BaileyMix schreef:Eef_Bam schreef:Eigenlijk is het op die manier ook een verkapte studiefinanciering voor lage inkomens. Verdien je dik ( of heb je een partner die dat doet) dan betaal je alles terug. Verdien je weinig, door wat voor reden dan ook, betaal je nooit alles terug als je een flinke lening hebt.
Mocht je overlijden word het ook kwijtgescholden, je familie blijft er niet mee zitten. Dus zelfs met hogere rente is het nog steeds de meest gunstige lening die je ooit gaat krijgen.
Maar het blijft wel boven je hoofd hangen, je kan geen hypotheek krijgen, iedere cent die je meer gaat verdienen gaat rechtstreeks naar DUO... Dus om het nou studiefinanciering te noemen, nee
Spenk schreef:Maar dat wist je hopelijk wel toen je de lening aan ging?
Daar is de overheid nooit geheimzinnig over geweest.
Overigens is geen hypotheek ook niet waar. Ik heb gewoon een hypotheek met studieschuld en heb hem niet verzwegen ofzo is gewoon meegenomen.
Eelmo schreef:_Christina schreef:Huh kun je van SF15 naar SF35? Daar heb ik niks over gehoord. Maar ik weet niet of je dat überhaupt moet willen. Ik weet niet hoe ver je in die 15 jaar zit, maar kun je dat niet beter even doorbijten dan er nog even twintig jaar schuld bovenop te gooien?
Nah, ik begin net pas met verplicht aflossenKreeg bericht van DUO dat ik moest kiezen onder welke regels ik dat wilde gaan doen. Was sowieso niet van plan om die 15 of 35 jaar tegen die schuld aan te hikken. Momenteel zijn mijn opties spaarpotje kapot slaan en nèt niet alles in 1x af kunnen lossen (en dus 0 spaargeld overhouden), een (groot) deel aflossen en sterk inleveren wat spaargeld betreft, of gewoon maandelijks dokken.
Mijn zoektocht naar de goed betaalde baan na het behalen van mijn Msc valt nogal tegen, anders had ik het voor het einde van het jaar volledig afbetaald. Ik heb ook geen idee of ik er goed aan gedaan heb om te wisselen naar SF35, maar een lager verplicht maandbedrag komt me momenteel wel goed uit zeg maar.
Shiloh schreef:Suliko schreef:Als ik het goed begrijp staat de rente voor 5 jaar vast toch? Dus vanaf 2024 tot 2029 is het hoe dan ook 2,56%?
Dat 5 jaar vast verhaal is alleen als je klaar bent en in je aanloop fase zit. Zolang je nog studeert ga je elk jaar mee met de rente van dat jaar.
linoleum schreef:jojoleinee schreef:Dan heb ik geluk haha, ik zit al wel zo ongeveer aan m'n max. qua inkomsten. Bijzonder dat het zo werkt, maar dan ga ik zeker niet extra aflossen!
Thanks Celebi en Linoleum!
Maar jij hebt wel een partner toch? Of vergis ik me nu.
Spenk schreef:Dan zullen ze de gegevens misschien nog niet hebben. Maar eens aanwezig houden ze daar rekening mee hoor. Dat weten veel mensen niet maar als je een hoge schuld hebt kunnen ze met 2 inkomens rustig 100en euro's per maand gaan innen.