Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:37

Suzanne F. schreef:
Ik word wel zenuwachtig als ik naar al die prijsstijgingen kijk. Ik heb de spaar al moeten aanspreken en dat doe ik liever niet. Geen idee hoe dit moet in de toekomst als het nog gekker wordt.

Inderdaad! En normaal was vakantiegeld echt een extraatje om wat "luxe" te kunnen doen en nu dicht het gaten...

En wat betreft vluchtelingen... als ze echt vluchten omdat hun land onveilig is, heb ik er geen moeite mee. Maar er is ook een deel dat alleen de status aanvraagt voor de financiële extra's die ze hier krijgen en echt profiteren van onze voorzieningen, met die groep heb ik wel heel veel moeite. Plus asielzoekers zouden geen voorrang mogen hebben op huizen, daarvoor zijn toch de asielzoekerscentra?

8nnemiek

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:51

Als ze geen goede reden hebben om te vluchten dan wordt hun asiel gewoon afgekeurd en zullen ze terug moeten. Dan krijgen ze dus ook geen huis. Ze zouden die procedures wel eens flink wat mogen versnellen. Maar ook dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:00

Mdrf schreef:
Plus asielzoekers zouden geen voorrang mogen hebben op huizen, daarvoor zijn toch de asielzoekerscentra?

Nou, zij krijgen die ''voorrang'' omdat zij niet 10 jaar geleden al de mogelijkheid hadden om zich in te schrijven en wachttijd op te bouwen. Anders komen ze er natuurlijk nooit tussen en geloof me, daar zit niemand op te wachten. Hoe wil je sowieso een woning vinden als je geen laptop hebt, geen vast contract hebt, de taal niet goed spreekt? Moet je dan maar zwerven?
AZC's zijn niet bedoeld als woonruimte en zijn daarvoor ook totaal niet geschikt (=bedje op slaapzaal in the middle of nowhere). Daarnaast, als je vluchtelingen wilt laten wonen in een centrum, in plaats van in een woonwijk, zit je de integratie wel heel erg in de weg. Dan is het voor zo'n persoon nog moeilijker om de taal te leren en erbij te horen en dat versterkt tweedeling.
Ben het er mee eens dat NL vol is hoor, maar dat komt niet door integratie of vluchtelingen, het is overal op de wereld vol.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:04

Kunnen we alsjebliéft het gesprek niet omvormen tot een discussie over wat Nederland vluchtelingen aanbiedt? Die ongefundeerde loze kreten horen hier helemaal niet thuis :n Het is niet alsof die (kleine) groep mensen verantwoordelijk is voor de prijsstijgingen en de woningnood.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:08

Zolang nederland ze nog binnen laat zullen we met de tekorten blijven zitten. En ik snap ook niet dat Nederland ze niet even weg laat blijven, de tekorten en de puinzooi eerst op gaat lossen en dan weer iets binnelaat.
Maar Nederland staat nou eenmaal met open armen de mensen te ontvangen.

Ik kan zelf nu nog rondkomen. Heb een goed betaalde baan maar waar ik me wel zorgen over maak is volgend jaar. Ik ga dan over naar een flexibel energiecontract en ik hou mijn hart vast.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:57

purny schreef:
Zolang nederland ze nog binnen laat zullen we met de tekorten blijven zitten. En ik snap ook niet dat Nederland ze niet even weg laat blijven, de tekorten en de puinzooi eerst op gaat lossen en dan weer iets binnelaat.

Ik kan zelf nu nog rondkomen. Heb een goed betaalde baan maar waar ik me wel zorgen over maak is volgend jaar. Ik ga dan over naar een flexibel energiecontract en ik hou mijn hart vast.

Gelukkig dat in Nederland niemand die voor een oorlog moet vluchten - alles achterlatend - in de kou blijft staan. Hoe mooi is dat?

Daarbij, wat Doubtless ook schrijft; deze groep mensen is echt niet verantwoordelijk voor wat er nu aan de hand is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:01

Ontopic; ja, wij kunnen gelukkig best goed rondkomen, maar ik maak me wel zorgen over de prijsstijgingen. We gaan van een gas- en stroomvoorschot van € 264,- naar €500 (twee mensen, een vrijstaand huis uit 1965 van net geen 100m2), dat gaan we wel voelen..

En de benzineprijzen en voedselprijzen natuurlijk ook, al tanken we nu wel in Duitsland, dat scheelt een hoop.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:18

Steentje schreef:
purny schreef:

Gelukkig dat in Nederland niemand die voor een oorlog moet vluchten - alles achterlatend - in de kou blijft staan. Hoe mooi is dat?

Daarbij, wat Doubtless ook schrijft; deze groep mensen is echt niet verantwoordelijk voor wat er nu aan de hand is.

Er is ook een grens he... moeten wij nou mensen op blijven vangen die alleen maar op stoelen en op de grond kunnen slapen? Ik vind van niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:20

Kun je nagaan hoe schrijnend de situatie is als ze blij zijn dat ze hier op stoelen en de grond kunnen slapen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:29

Kunnen we alsjeblieft dat onnozele bekrompen geteuter over mensen die vluchten voor oorlog achterwege laten? Dat heeft echt precies 0 effect op je gasprijzen, je boodschappen, benzine, etc.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:31

Urbanus schreef:
Kun je nagaan hoe schrijnend de situatie is als ze blij zijn dat ze hier op stoelen en de grond kunnen slapen.

Nou, inderdaad.

En daarbij, Purny, ik meen me te herinneren dat jij een uitkering krijgt of kreeg. Ik vind je hard en bitter oordelen over anderen en over een land dat goed probeert te zorgen voor de kwetsbaren in onze samenleving, waaronder jij en óók de mensen in o.a. Oekraïne die alles achter hebben moeten laten.

De wereld wordt mooier als we milder leren zijn, voor onszelf én voor een ander, die in welke vorm dan ook hulp nodig heeft (voor nu).

Laten we elkaar op weg helpen, en dat begint in mijn ogen door begrip, oor en oog hebben voor een ander.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:53

Steentje schreef:
Urbanus schreef:

Nou, inderdaad.

En daarbij, Purny, ik meen me te herinneren dat jij een uitkering krijgt of kreeg. Ik vind je hard en bitter oordelen over anderen en over een land dat goed probeert te zorgen voor de kwetsbaren in onze samenleving, waaronder jij en óók de mensen in o.a. Oekraïne die alles achter hebben moeten laten.

De wereld wordt mooier als we milder leren zijn, voor onszelf én voor een ander, die in welke vorm dan ook hulp nodig heeft (voor nu).

Laten we elkaar op weg helpen, en dat begint in mijn ogen door begrip, oor en oog hebben voor een ander.

Wat een dooddoener weer... dus omdat ik nog een klein beetje geld ontvang waar ik nota bene zelf voor werk zou ik niet mogen zeggen dat ik het niet humaan vind hoe deze groep wordt opgevangen?
Als je je goed kan herinneren weet je ook dat ik er zelf voor sta te werken elke dag.
Overigens wordt er wel van alles snel geregeld voor mensen uit Oekraïne en kunnen de mensen in ter apel nergens terecht. En dat vind ik niet kloppen... waarom wel van alles voor de Oekraïners en de Ter Apelers niet?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:14

purny schreef:
.

Omdat die mensen nou eenmaal een oorlog hebben om voor te vluchten en voordat Nederland alle huizentekorten opgelost heeft zijn ze bijvoorbeeld hartstikke dood. Niet zo raar dat we dat niet willen.

Je komt echt niets tekort doordat er paar Oostblok vluchtelingen ergens met zijn tienen in een huisje in the middle of nowhere gaan zitten. De noodoplossingen die we voor die mensen uit de kast halen zitten Nederlanders echt niet op te wachten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:21

Wat wij momenteel met name merken van de oorlog is die enorme prijsstijging op brandstof, gas en ook voedingsmiddelen in de supermarkt. Voor de rest ziet de gemiddelde Nederlander er heel weinig van.

Ik krijg nog btw terug van mijn zonnepanelen (jeej!) en mijn vakantiegeld laat ik deze maand uitbetalen (jeej!) en daardoor krijg ik ook weer wat meer ruimte. Mijn energiecontract is wel omhoog gegaan... En die stond al erg hoog vond ik. Vorig jaar van appartement naar rijtjeswoning ging ik al 100 omhoog. Dat was even wennen. Nu komt er nog 20 euro bovenop. :+

Inmiddels wel in huis aan het kijken naar de spullen die ik kan vérkopen. Ik heb zoveel zooi...
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-06-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:22

Ik denk dat het heel makkelijk, maar ook best wel nutteloos is om schuldigen aan te willen wijzen. Het is heel natuurlijk menselijk gedrag denk ik, maar het lost toch niks op, mensen worden dan alleen maar bozer op elkaar, soms nog ongegrond ook. Dat is toch jammer? Wees toch blij dat we hier in NL zitten, waar we vangnetten hebben, geen oorlog. Waarom boos doen op asielzoekers, vluchtelingen... Wat kunnen die mensen eraan doen als het leven in hun eigen land waardeloos is?

Ik zou willen zeggen, focus op dingen waar je wel invloed op hebt. Kijk naar je eigen bankrekening, je eigen gedrag rondom inkomen en uitgaven, zijn er luxe dingen waar je afscheid van kunt nemen? Heb je die auto echt elke dag nodig, kan je carpoolen met een collega, kan de auto eventueel weg? Kan je ook leven op goedkopere boodschappen (minder/geen A merken), heb je per se een tv-abonnement nodig, hoeveel streamingsdiensten heb je, kan er wat weg. Kijk ook eens naar je verzekeringen, doe bijvoorbeeld eens online nakijken of dat ergens goedkoper kan, wellicht is een minder volledig pakket ook voldoende voor je. Hoe hoog staat je verwarming, hoe lang doe je douchen, heb je alle ouderwetse lampen al vervangen door leds, enzovoorts, enzovoorts.

Dat zijn dingen waar je zelf invloed op hebt, geen enkele buitenlander, veiligelander of vluchteling die daar ook maar iets mee te maken heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:25

en overweeg een andere baan/werkgever, er is nu zoveel vraag naar mensen, dat de kans dat je een vergelijkbare baan met meer salaris en wellicht dichter bij huis te vinden is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:48

Moet je wel kunnen werken natuurlijk. En lang niet iedereen in de knel kan dat. Ik zou echt willen dat ik meer inkomen kon gaan genereren op welke manier dan ook. Maar helaas als het al zou lukken mag ik dat meteen weer afdragen aan uwv en wordt ik er geen euro beter van. :n

Een van de vele artikelen in zo ongeveer alle media, de cijfers zijn echt drama. Tot 15% van de huishoudens gaat klem komen %) of zit al klem,

https://nos.nl/artikel/2432020-cpb-beta ... r-scenario

https://www.nu.nl/economie/6205466/ruim ... ijzen.html

En de kachel laag helpt nu geen barst tegen de maandbedragen die je nu moet betalen. Je krijgt hooguit over een jaar meer terug. Maar tot die tijd moet je het wel "even" ophoesten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-06-22 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:50

maar nu de krapte op de arbeidsmarkt zo groot is, is het wellicht ook beter mogelijk aangepast werk te krijgen, zodat mensen die voorheen niet een geschikte plek konden vinden, dat nu wel kunnen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:51

Voor deze crisis zaten er al velen bij de voedselbank. Die zitten nu nog meer klem. Sommigen houden denk ik inmiddels een halve maand over nadat hun loon al op is. Dan zijn maanden lang..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:53

karuna schreef:
Een van de vele artikelen in zo ongeveer alle media, de cijfers zijn echt drama. Tot 15% van de huishoudens gaat klem komen %) of zit al klem,

ik zie daar echt helemaal niets van, als je ziet hoe druk het in de winkels is, hoeveel mensen in de file staan voor een paas of pinksterweekeinde weg. De terrassen zijn vol, schiphol staat vol. De paarden gaan als hete broodjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:55

Ellende is, je werkt niet voor niets niet. Het is niet af en toe een uurtje werken maar langdurig op regelmatige tijden moet je aanwezig zijn en presteren. En wat je dan verdient mag je meteen weer afdragen aan de uwv.

Fokfanaat de mensen die klemzitten zie je mogelijk ook niet opvallen in de supermarkt. :n Die schuiven voorbij met misschien twee producten in een mandje. En een groot deel van nederland heeft het extreem goed financieel. Die zie en hoor je en die weten zeker dat de onderkant van de financiele maatschappij met die en die tip wel geld gaan overhouden.

Het is gewoon dwaas dat bv de huizenmarkt en de electrische auto zo extreem veel kosten en mensen het kunnen betalen en het normaal vinden een keuken van 20000 euro aan teschaffen. Wat potdorie meer is dan het jaarinkomen van sommigen in dit land. terwijl er zo n grote groep mensen in nederland is die niet eens drie keer per dag kunnen eten. Of een warm huis hebben of warm kunnen douchen.

Alleen juist de groep die makkelijk rondkomt bepaald hoe het gaat in het land. En dat de prijzen wel kunnen zo enz

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:04

Ben ik dan zo extreem benadeeld in mijn kring dat ik echt níemand ken die het normaal vind om een keuken van €20.000 aan te schaffen? :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:07

karuna schreef:
En de kachel laag helpt nu geen barst tegen de maandbedragen die je nu moet betalen. Je krijgt hooguit over een jaar meer terug. Maar tot die tijd moet je het wel "even" ophoesten.

Bij de leverancier waar ik nu bij zit (Oxxio) zit een app waarin je zelf het bedrag kunt aanpassen, de app kan ook berekeningen maken wat een verstandig maandtarief zou zijn en of je momenteel naar verwachting te veel, of te weinig betaald.
Misschien dat bij jouw leverancier ook zoiets mogelijk is? Misschien is er een app, of een website, of wellicht dat je ze kunt bellen of mailen voor meer informatie en om het maandbedrag eventueel te veranderen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:11

Ik red het nog en heb goddank een redelijk tarief (drie keer hoger dan hiervoor maar nog haalbaar omdat ik heel laag zat) ik kan ook aanpassen als nodig.
Maar voor veel mensen geldt dat niet, of weten ze niet dat het kan. En de meeste maatschappijen maken mensen liever ook niet wijzer daarin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:15

Maar er zitten ook veel mensen klem omdat ze niet fulltime willen werken, een dure lease auto rijden, veel luxe dingen doen/gebruiken waar ze gewend aan zijn en "niet zonder kunnen". De maatstaf van leven ligt voor de gemiddelde Nederlander erg hoog. En daar heb ik geen medelijden mee om eerlijk te zeggen. De mensen die arbeidsongeschikt zijn, in de bijstand zitten en echt niet anders kunnen, daar wel. Het zal meer en meer storm gaan lopen bij onder andere voedselbanken, terwijl de donaties door de economie ook minder worden.