STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:49

Snorlex schreef:
Ik ben ook echt niet blij met STAP hoor :n
Mijn tweede bachelor weer oppakken heeft nu echt wat meer haken en ogen. Het ‘inschrijven’ en moeten wachten op goedkeuring vind ik ook erg onprettig. Of je door de inschrijving heen komt bepaalt nu wanneer je begint?
Voor het volgen van daadwerkelijke opleidingen vind ik het echt geen vooruitgang. Voor cursussen/bijscholing is het best leuk, maar voor mijn tweede bachelor ben ik nu echt een stuk ‘slechter’ af.

En stel je haalt voor “de leuk” je E achter B, daar heb ik ook wel mijn twijfels bij (is het STAP daar daadwerkelijk voor bedoeld).

Voor cursussen ook niet. Heb het hier al eerder gepost. Heb een nagelsalon en wil tweemaandelijks een bijscholing doen, ofwel voor een techniek die ik nog niet beheers, ofwel om mijn technieken te verfijnen. Dat doe je dan uiteraard bij de toppers in het vak en dat diende ik weer in bij mijn teruggave. Alleen valt dat nu niet meer onder de geaccrediteerde opleidingen. Dus iedereen kan even een afstandscursusje gaan doen bij de LOI of de NTI, maar het ergens goed gaan leren kan op dit moment nog niet. Ook lekker voor de kwaliteit van de branche.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:55

Urielle schreef:
Snorlex schreef:
Ik ben ook echt niet blij met STAP hoor :n
Mijn tweede bachelor weer oppakken heeft nu echt wat meer haken en ogen. Het ‘inschrijven’ en moeten wachten op goedkeuring vind ik ook erg onprettig. Of je door de inschrijving heen komt bepaalt nu wanneer je begint?
Voor het volgen van daadwerkelijke opleidingen vind ik het echt geen vooruitgang. Voor cursussen/bijscholing is het best leuk, maar voor mijn tweede bachelor ben ik nu echt een stuk ‘slechter’ af.

En stel je haalt voor “de leuk” je E achter B, daar heb ik ook wel mijn twijfels bij (is het STAP daar daadwerkelijk voor bedoeld).

Voor cursussen ook niet. Heb het hier al eerder gepost. Heb een nagelsalon en wil tweemaandelijks een bijscholing doen, ofwel voor een techniek die ik nog niet beheers, ofwel om mijn technieken te verfijnen. Dat doe je dan uiteraard bij de toppers in het vak en dat diende ik weer in bij mijn teruggave. Alleen valt dat nu niet meer onder de geaccrediteerde opleidingen. Dus iedereen kan even een afstandscursusje gaan doen bij de LOI of de NTI, maar het ergens goed gaan leren kan op dit moment nog niet. Ook lekker voor de kwaliteit van de branche.

Maar jij valt dan denk ik onder ondernemer?
Dit staat op de website van Rijksoverheid:

Studiekosten wél aftrekbaar als u ondernemer bent of inkomsten uit overig werk hebt
Als u ondernemer bent of inkomsten uit overig werk hebt, verandert er niets voor u. U mag studiekosten aftrekken van uw winst als het zakelijke kosten zijn.

Urielle

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 12:05

Nope, wel BTW plichtig, maar tenzij m'n klantenbestand weer aantrekt geen ondernemer voor inkomstenbelasting wegens jaaromzet te laag. Helemaal ingestort door de coronasluiting en nu niet actief door operatie, dus ik moet vanaf juni alles weer opnieuw opbouwen. Dus ook bij mij op dit moment 'overige inkomsten'.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:20

Hier ook voorlopig goedgekeurd:)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:46

Als zzper kan je toch wel gebruik maken van dit budget?
Ik zou de volgende ronde wellicht mee willen doen..

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:52

Ik vind het hele STAP-budget zoals het nu is echt een slechte regeling. Het is uitdrukkelijk bedoeld om mensen een betere positie op de arbeidsmarkt te geven (en daar sta ik enorm achter), maar in de praktijk komt het nu vooral terecht bij allerlei pretcursussen en weten de mensen waar het eigenlijk voor bedoeld is het niet te vinden.

De opleiders maken er vooral handig gebruik van dat ze zo meer cursussen kunnen verkopen. Die geef ik geen ongelijk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:55

Nouja het schijnt best een happening om als opleiding goedgekeurd te worden dus als de keurende instantie dat goedkeurt dan kun je de deelnemers daar niet voor aankijken lijkt me

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:27

Kan ik hiermee ook een deel van het collegegeld van mijn bachelor opleiding betalen of geldt dat niet daarvoor?

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:10

Voorlopig goedgekeurd! Heel blij mee! :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:26

Hier inmiddels antwoord vanuit LOI, komt erop neer: ja, het budget is toegekend. Ja, ik mag de opleiding doen.
Alleen wanneer is niet bekend -O-
Ik zou 8 april beginnen, maar het lijkt erop dat zelfs mei een lastige opgave wordt...

Ik had bewust gekozen om dit te doen vóór de zomer, en nu bestaat dus de kans dat ik midden in de zomer moet gaan starten....

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:10

Goedgekeurd!

Ik ga een opleiding doen tot Cyber Security Analyst. Heb er SUPER veel zin in! En ben ook erg benieuwd - al jaren geen opleidingen meer gevolgd en ben echt een spons als het gaat om het opnemen van kennis.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:29

Hoe werkt het nou precies? Ik zit te denken aan het volgen van een cursus, maar moet ik mij dan eerst inschrijven en betalen en hopen dat ik het terug krijg of? Ik ben bang als ik me eerst inschrijf en als het dan niet lukt met de vergoeding ik het dan nu niet kan betalen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:39

Gewoon aangeven bij inschrijven "onder voorbehoud van STAP-budgetgoedkeuring" oid. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 00:04

Bij veel instanties kan je ook kiezen voor een speciale STAP-inschrijving.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:59

Century schreef:
Bij veel instanties kan je ook kiezen voor een speciale STAP-inschrijving.

Dat heb ik ook gedaan inderdaad. Het budget wordt rechtstreeks aan de opleider betaald. Je krijgt dus niet letterlijk 1000,- (of wat dan ook) op je rekening.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:15

Mjelleke schreef:
Ik vind het hele STAP-budget zoals het nu is echt een slechte regeling. Het is uitdrukkelijk bedoeld om mensen een betere positie op de arbeidsmarkt te geven (en daar sta ik enorm achter), maar in de praktijk komt het nu vooral terecht bij allerlei pretcursussen en weten de mensen waar het eigenlijk voor bedoeld is het niet te vinden.

De opleiders maken er vooral handig gebruik van dat ze zo meer cursussen kunnen verkopen. Die geef ik geen ongelijk.

Mee eens. De pretstudeerders ontnemen de kansen voor de mensen die het budget wel serieus willen besteden

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:52

purny schreef:
Mjelleke schreef:

Mee eens. De pretstudeerders ontnemen de kansen voor de mensen die het budget wel serieus willen besteden

Wel bijzonder dat jullie kunnen bepalen of iemand een pretstudeerder is of niet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:41

Nou ja, iemand die toch niet gaat werken in Nederland maar alleen de hobby door de overheid wilt laten bekostiggen dmv deze regeling noem ik wel pretstudie ja!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:44

pluisje88 schreef:
purny schreef:

Wel bijzonder dat jullie kunnen bepalen of iemand een pretstudeerder is of niet.

Nou als je ziet welke hobby’s je ermee kan betalen vind ik het niet zo gek hoor dat mensen dat zo zien :')

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:54

Volgens mij mist het sturing. Het is nu ook gewoon mogelijk om de leukste cursussen te volgen zonder dat het echt wat toevoegt op de arbeidsmarkt. :)
Op het moment dat je moet kunnen aantonen dát het kan meewerken, of wanneer er kritischer gekeken wordt welke cursussen hiervoor in aanmerking komen (en welke vooral niet) zal het wel wat beter gaan.

Hier nog steeds geen bericht dat ik kan starten -O- LOI kan het allemaal niet aan...
Inmiddels bijna 2 maand na de officiële start van mijn (geplande) cursus.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:37

Maar dat je allerlei cursussen kunt volgen voor het “leuk” is toch echt te wijten aan de commissie die de opleidingen beoordeelt.

Ik zelf ga medische basiskennis volgens plato doen. Niet perse een pretpakket denk ik. Ik heb al meerdere opleidingen gedaan in de richting van natuurgeneeskunde en dit is de enige die nog mist om behandelingen vergoed te krijgen door de zorgverzekeraar. Deze opleiding wilde ik al jaren volgen maar ik heb niet zomaar 2000,- liggen om een opleiding te volgen. Dus ik ben dankbaar dat ik nu eindelijk deze kans wel krijg.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:05

Mijn STAP-budget is gisteren goedgekeurd :D Ik had stiekem de hoop al opgegeven omdat ik pas op 3 mei de aanvraag had ingediend en ze er lang over hebben gedaan om het goed te keuren.

Met de opmerking dat de mensen die het echt goed kunnen gebruiken dit niet kunnen vinden ben ik het wel eens. Ik hield deze cursus al een tijdje in de smiezen, maar vond het echt te duur om zelf te betalen en mijn werkgever wilde maar een klein gedeelte meebetalen. Zonder dit topic had ik niet van het bestaan van deze regeling geweten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 12:48

Dan is het de moeite toch waard geweest om dit topic te starten , ben ik blij om <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 13:34

Iets anders, dit jaar (2022) bestaat ook nog de "Nederland leert door"-subsidie. Ook interessant misschien voor sommigen. Wel een beperkter aanbod denk ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:19

Century schreef:
Iets anders, dit jaar (2022) bestaat ook nog de "Nederland leert door"-subsidie. Ook interessant misschien voor sommigen. Wel een beperkter aanbod denk ik.

Nooit van gehoord, ik ga vanavond eens googelen!