s*xsuele intimidatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: s*xsuele intimidatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:37

Heel goed gedaan TS!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:07

dakplaat schreef:
Goed gedaan TO +:)+
Hopelijk was het duidelijk genoeg!

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk echt wel erg dat hier gezegd wordt dat "mannen het anders niet snappen". Het zijn geen amoebes, tuurlijk snappen ze het wel, alleen ondernemen ze geen actie en komen ze er vaak genoeg mee weg. En dat is wat sexuele intimidatie zo erg maakt. Ergens wordt toch nog de verantwoordelijkheid bij de vrouw gelegd: je moet het anders zeggen, je moet het zo doen, je moet dit zeggen, als je het zo schrijft, gaat die het nog niet begrijpen, als je dit zegt geef je hem een vinger, ik zou zelf geen schuine opmerkingen meer maken,...

Ergens zeg je: als JIJ het anders had aangepakt (duidelijker was geweest, jezelf anders had verwoord) was JIJ nu niet het slachtoffer.

Ik quote deze nog een keer in de hoop dat iedereen die durft te beweren dat het aan TO ligt dit ook nog eens leest. Victim blaming is echt niet oké, shockerend hoeveel vrouwen in dit topic de schuld (deels) bij TO leggen.

Volgens mij lees jij een ander topic dan ik. Niemand hier geeft TS de schuld van het gedrag van die man. Ze geeft zelf aan dat hij niet luisterde, dus komen mensen met andere suggesties. Als zij geen zin heeft in vieze appjes van die vent, en praten werkte niet, dan had ze hem ook gewoon kunnen blokkeren. Dat was ook een oplossing geweest. Heeft niks met victim shaming te maken. Niet zo overdreven doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 20:57

Hallo, ze is 19 ja? Maakt dit misschien voor het eerst mee en denkt "what the fiets, griezelige vent!"
Beetje empathie mag wel hoor.

Ik vind het rete stoer dat ze hem erop aangesproken heeft!

Ik zou willen dat ik het gedurfd had toen ik 19 was. Dat ging verder dan vervelende opmerkingen. Ik had die vent op z'n minst een knietje of een klap op z'n bek moeten geven. Echt, mega respect voor TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:02

Ik vind d'r ook retestoer. En dat ze tegen een viespeuk aanloopt die het nodig maakt zo stoer te doen is haar schuld niet. Het is gewoon triest dat we anno 2020 nog steeds soms stoer moeten zijn omdat het de enige manier is om zo'n vieze vent te stoppen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:08

Blijkbaar lezen we dan inderdaad een ander topic Sannne. Ik zie toch echt meerdere reacties waarin gesteld wordt dat TO het zelf in de hand gewerkt heeft door niet duidelijk genoeg te zijn, dat ze hem zelf een vinger gegeven heeft, en dat ze moet beseffen dat mannen nog net aan begrijpend kunnen lezen (want eigenlijk zijn ze allemaal niet helemaal capabel oid :') ) Zelfs iemand die beweert dat TO de aandacht wel leuk vindt.
Daarmee wordt de schuld bij TO gelegd, en zo onschuldig is dat niet.

En of het daadwerkelijk opgelost is met dit gesprek van TO of het blokkeren op WA moet nog maar blijken natuurlijk..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:10

Nee, niet dat ze het in de hand heeft gewerkt. Wel dat ze niet duidelijk genoeg HO STOP heeft geroepen. Ook dat moet je leren. En dat heeft ze nu geleerd.
Als je 19 bent moet je nog veel leren. En daar is ze nu weer een stukje verder in. Levenslessen komen op je pad en je pakt ze op (of niet) TS pakt ze op.

Of vond jij het echt Victim Blaming?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:13

rien10 schreef:
Nee, niet dat ze het in de hand heeft gewerkt. Wel dat ze niet duidelijk genoeg HO STOP heeft geroepen.

Oftewel.. TO had het anders moeten doen. Dat is de schuld (deels) bij het slachtoffer leggen.

TO hád al aangegeven dat ze het niks vond, Henk de Klojo had direct moeten luisteren. Het moet helemaal niet nodig zijn om jezelf driedubbel duidelijk te maken en het is bizar dat we anno 2020 het normaal vinden dat we dit als levensles nodig hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:15

Neeeeeeee Dakplaat, je leest echt wat je wilt lezen. Ik zal het even herhalen.
Dingen moet je leren.
Heel hard NEE STOP HO zeggen moet je leren.
TS Heeft dat nu geleerd.
Goed gedaan TS. We zijn blij voor je dat je dit zo hebt opgepakt.

DUS Dakplaat: TS heeft een stap gemaakt in haar ontwikkeling.
Jammer dat dit moet, met een eikel van een vent als collega.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:31

Uhh ja, ik wil mezelf ook wel herhalen: Het moet niet nodig zijn dat TO heel hard extra duidelijk NEE STOP HO leert zeggen, alleen omdat Henk haar subtielere "Nee bedankt" bewust negeert.
'Dus' inderdaad jammer dat je dit vanwege zo'n eikel leren moet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:45

Bij het aanmaken van de openingspost had TS al 3 keer aangegeven dit niet te willen. Dat had voor meneer ruim voldoende moeten zijn.

Of het victim blaming is, zou ik niet meteen durven zeggen. Maar dat het dan maar de taak van de vrouw is om na die 3 keer dan maar nog duidelijker te zijn omdat de man het niet snapt, daar vind ik wel iets van. 'Ik wil dit niet' zijn geen moeilijke woordjes om te begrijpen. Ik vind het ook hartstikke goed wat TS nu gedaan heeft, maar dat dit minstens al poging 4 is om hem iets aan het verstand te brengen vind ik heel erg.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:49

Dan zegt ze toch keer. Nee Henk, ik los het zelf op.
Of, Nee Henk, ik heb geen interesse, ga anders maar je moeder versieren :p

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:50

Goed gedaan TS, retestoer!! +:)+

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:52

Dat is ook zeker erg, maar helaas wel de realiteit.
Dat is absoluut niet goed te praten maar feit is dat vrijwel alle vrouwen wel eens in bepaalde situaties terecht komen.
Dan is het wel 'fijn' dat je ermee om kunt gaan en voor jezelf op kunt komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:52

En fijn om hier te kunnen sparren.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:22

Gini schreef:
Bij het aanmaken van de openingspost had TS al 3 keer aangegeven dit niet te willen. Dat had voor meneer ruim voldoende moeten zijn.

Of het victim blaming is, zou ik niet meteen durven zeggen. Maar dat het dan maar de taak van de vrouw is om na die 3 keer dan maar nog duidelijker te zijn omdat de man het niet snapt, daar vind ik wel iets van. 'Ik wil dit niet' zijn geen moeilijke woordjes om te begrijpen. Ik vind het ook hartstikke goed wat TS nu gedaan heeft, maar dat dit minstens al poging 4 is om hem iets aan het verstand te brengen vind ik heel erg.

Helemaal eens. TS heeft het goed aangepakt en hopelijk is het opgelost. Dat het inderdaad een 4e keer nodig is geweest is schandalig. Het is niet de schuld van de TS maar helaas was het wel aan haar om "actie" te ondernemen omdat die vent het zelf nog steeds niet door had. Again, heeft niks met victim blaming te maken. Wie weet was het inderdaad niet duidelijk genoeg voorheen? Die vent had in ieder geval de grens niet door. Maar again, dat is geen victim blaming.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:32

Ik hoop dat als andere mensen in deze situatie zitten en jouw topic lezen ze het misschien ook gaan durven en jou volgen TS!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:54

Inderdaad. Zo met je eens. Plaatsvervangende schaamte voor degenen die hebben gezegd dat jij hier ook maar iets zelf schuld aan hebt gehad. Hopelijk snapt Henk het nu wel. Ik vind het top van je, ts!
dakplaat schreef:
Blijkbaar lezen we dan inderdaad een ander topic Sannne. Ik zie toch echt meerdere reacties waarin gesteld wordt dat TO het zelf in de hand gewerkt heeft door niet duidelijk genoeg te zijn, dat ze hem zelf een vinger gegeven heeft, en dat ze moet beseffen dat mannen nog net aan begrijpend kunnen lezen (want eigenlijk zijn ze allemaal niet helemaal capabel oid :') ) Zelfs iemand die beweert dat TO de aandacht wel leuk vindt.
Daarmee wordt de schuld bij TO gelegd, en zo onschuldig is dat niet.

En of het daadwerkelijk opgelost is met dit gesprek van TO of het blokkeren op WA moet nog maar blijken natuurlijk..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:01

Topdiscussie hier...
Is dit nu echt nodig..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:15

__Sannne schreef:
Gini schreef:

Helemaal eens. TS heeft het goed aangepakt en hopelijk is het opgelost. Dat het inderdaad een 4e keer nodig is geweest is schandalig. Het is niet de schuld van de TS maar helaas was het wel aan haar om "actie" te ondernemen omdat die vent het zelf nog steeds niet door had. Again, heeft niks met victim blaming te maken. Wie weet was het inderdaad niet duidelijk genoeg voorheen? Die vent had in ieder geval de grens niet door. Maar again, dat is geen victim blaming.

Ik ben wel (ja, oprecht) benieuwd waarom het geen victim blaming genoemd mag worden. Er zijn in dit topic een aantal (nee, natuurlijk niet alle) reacties geplaatst die insinueren dat TO zelf onderdeel van Henk z'n gedrag is geweest. Zo'n reactie stelt dat dit TO niet overkomen was als ze anders had gereageerd. Volgens mij valt dat onder victim blaming. Het legt immers gedeeltelijk de 'schuld' bij het slachtoffer: Als jij dit had gedaan, was dat niet gebeurd.

En nogmaals: Nee, niet alle reacties waren zo, maar bij een aantal reacties kreeg ik zelf in ieder geval een hele nare bijsmaak, en ik hoop dat TO die anders opgevat heeft dan dat ik dat deed.

Ik hoop in ieder geval dat TO beseft dat ze niks fout gedaan heeft in de hele Henk-kwestie, want dit soort klojo's kan iedereen overkomen, helemaal (vooral!) als je 19 bent.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:22

NoGo schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik je soms wat onduidelijk overkomen zeker in een mannenwereld, zal je toch gewoon letterlijk moeten benoemen wat je wil anders 'snappen' ze het niet.

Nonsens. Ze snappen het prima. Ze willen het niet snappen. Op het moment dat het van hun baas komt, of van een andere man die hun fysiek makkelijk aankan, begrijpen ze het opeens prima.
Op het moment dat je met sancties gaat dreigen, begrijpen ze het ook uitstekend.

Zoals op bokt bij sommigen bekend is, heb ook ik een verleden met huiselijk geweld. Mijn ex had ook moeite dingen te begrijpen zoals grenzen, ik heb werkelijk heel lang gedacht dat hij het concept niet begreep, en werkelijk de controle kwijt was. Tot ik me realiseerde dat hij het opeens prima begreep als zijn baas/de wet/een andere man in the picture kwam.

Toen ik dreigde de politie in te lichten (wat ik later ook gedaan heb) bond hij in. Toen hij zich realiseerde dat mijn verhaal zijn imago niet direct beter maakte, bond hij ook in.
Hij had simpelweg geen respect voor mij, en zag me als een jong ding waar hij het recht op had van alles mee te doen.

En dit is exact de reden dat ik altijd aanraad een waarschuwing te geven, en vervolgens andere dingen te gaan doen, en idd stappen ondernemen. Whatsapp screenshots kun je prima uitprinten of emailen, het zijn tenslotte dan gewoon plaatjes. Zorg dat je bewijs hebt, en gebruik het.

En dat dat hem zijn baan kost, is niet jouw probleem, dat is het zijne. Dat hij dat niet leuk vindt, is ook niet jouw probleem.

Jolliegirl schreef:
Topdiscussie hier...
Is dit nu echt nodig..

Ja. Victim blaming gebeurt nog steeds, ook in dit topic, en het is daarin handig om in je hoofd te houden dat TS een 19-jarige jongedame is, die nog niet de ervaring heeft van vrouwen die ouder zijn, en nog makkelijker te manipuleren is, en nog veel meer dan wij vooral de lieve vrede wil bewaren. Dat is doodnormaal op die leeftijd (ik was even oud toen ik slachtoffer werd van een veel oudere man) en niet TS haar schuld.

Ze heeft niet nodig dat mensen haar naar beneden halen, wel heeft ze nodig dat mensen haar steunen en meedenken, en zo nodig van goede raad voorzien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:29

Deze discussie kan prima een eigen topic krijgen, zou nog goed zijn ook denk ik.

Geef die negatieve reacties geen aandacht.. Genoeg positief, steun en medeleven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:35

Jolliegirl schreef:
Deze discussie kan prima een eigen topic krijgen, zou nog goed zijn ook denk ik.

Geef die negatieve reacties geen aandacht.. Genoeg positief, steun en medeleven.

Start er maar een, ik spring graag in. Ik ga de discussie graag aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:47

Ik vind nog wel een verschil zitten tussen "victim-blaming" en je hardop afvragen of iemand wel duidelijk genoeg is geweest. Volgens mij kan "die man mag dat niet doen" prima bestaan tegelijkertijd naast "je mag ook wel wat duidelijker zijn dat je het ècht niet wilt".

Zeggen dat zo'n situatie (waarschijnlijk) niet had ontstaan als TS het van begin af aan anders had aangepakt, dat klopt toch gewoon :) Als ze direct vreselijk uit de pan gevlogen was dan had Henk een stuk minder interesse gehad :P Maar daarom wil dat nog niet zeggen dat ze het "verkeerd" heeft gedaan ofzo want meteen zo grof inkomen is ook een beetje apart :=

Maar natuurlijk heeft je eigen houding een gevolg....dat is toch logisch en dat moet ook benoemd kunnen worden zonder meteen de victim-blaming kaart te trekken :) Hij had eerder moeten luisteren, dan was het niet zover gekomen. Had TS eerder zo duidelijk geweest als nu, dan was het ook niet zover gekomen. Zo simpel is het uiteindelijk :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:51

Eens. Natuurijk is dat viespeuken niet haar schuld, maar als je 18 bent is het misschien lastig om direct in de confrontatie te schieten. Dat mag je dan best benoemen vind ik.

En dat bedoelde ik met het zelf in de hand hebben. Ze is nu hartstikke helder geweest, superknap!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:54

Ik vind het ook echt heel kordaat aangepakt zo +:)+

Hopelijk nu alles rustig op het werk en gewoon weer verder tot de orde van de dag zonder scheve gezichten :j