Diddykong schreef:In alle eerlijkheid schrik ik ook wel eens van het gemak waarmee er geleend wordt. Jaren geleden las ik een stuk in de krant waarin een aantal studenten geinterviewd werden. En nu nog weet ik het verhaal, omdat ik er eigenlijk best wel van schrok. Die jongen had inderdaad ook een flinke studieschuld van 30.000 euro geloof ik. Hij was bezig met een tussenjaar omdat hij voorzitter? Was van een studentenvereniging en daar niet naast kon studeren. Daardoor liep hij een jaar studievertraging op. Dit was volgens mij nog in de tijd dat de basisbeurs en aanvullende beurs een gift was. Hij deed de studie maatschappelijk werk. Nu weet ik dat je daarmee later echt een flutsalaris verdient, in vergelijking met veel andere banen. En dan vraag ik me werkelijk af, hoelang moet je na je studie niet aflossen?
Ik zal er niemand op veroordelen, maar ik hoop wel dat mensen zich ook realiseren dat zo'n lening later nog wel eens een enorme last kan zijn.
Dat hij voorzitter was van de studentenvereniging zegt niks. Daar krijg je een extra jaar stufi voor.
En wie zegt dat hij die lening 'met gemak' is aangegaan? En als maatschappelijk werk zijn passie is, waarom mag hij dat dan niet doen? Maatschappelijk werkers zijn ook gewoon nodig in de samenleving.
@Sannens: Kan wel zo zijn, maar studeren in België is wel goedkoper dan in Nederland. Dus als hier Belgische studenten komen vertellen dat ze schuldenvrij hebben gestudeerd dan hoeft dat nog echt niks te zeggen.
En ja, de studieschuld kan kwijtgescholden worden na X aantal jaar. Maar je moet het wel heel slecht hebben wil je niks af te hoeven betalen. Bovendien zit je wel 35 jaar waarin je veel minder hypotheek etc. krijgt. Dus ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik maken van die kwijtschelding?