Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Respect voor jou, ik zou het niet kunnen hoor.
‘Moeten’ overledenen altijd worden opgeknapt? Of worden ze ook weleens puur natuur in de kist gelegd? Mag je dat kiezen?
benangelique schreef:Dat van de luier wist ik dus niet. Logisch wel, al vind ik een luier altijd wat mensonterend hebben. Is mijn eigen kronkel.
Mijn schoonmoeder lag met haar mond open. Dat lag ze al dagen voordat ze stierf en de mond was dan ook niet meer te sluiten. Ik vond mijn laatste blik op haar heel naar, echt een lijk ipv mijn lieve schoonmoeder
alice0cullen schreef:Misschien nogal lomp omschreven maar, Moet je dan iedere keer die luier vervangen of ligt zo 'n lichaam er niet lang genoeg zag dit nodig is? Lijkt me nogal onpraktisch als ik er over nadenk
Anne_GTI schreef:Wat bedoel je met als iemand uit elkaar is geploft?
Komt er dan zoveel gas ofzo dat de huid scheurt? En had dat voorkomen kunnen worden gelijk te balsemen?
Magrathea schreef:Interessant, dankjewel TS voor deze toelichting![]()
Als ik het goed begrijp werk je dus op oproepbasis?
Nog een vraag, doe je dat restaureren altijd? Ook bij een dichte kist?
Offline schreef:Suzanne F. schreef:Respect voor jou, ik zou het niet kunnen hoor.
‘Moeten’ overledenen altijd worden opgeknapt? Of worden ze ook weleens puur natuur in de kist gelegd? Mag je dat kiezen?
Dat durf ik niet te zeggen....
Cinnepin schreef:De mond van mijn oma mochten ze ook wel dichtnaaien. Die lag met de mond wijd open, ook had ze niet echt een blij gezicht. Alsof ze geschreeuwd had ofzo. Zij is overleden in een hospice en heb haar daar ook opgebaard gezien. Iedereen vond het belachelijk hoe ze erbij lag.
Andere oma en opa's lagen er wel netjes en vredig bij.
Polly schreef:TS, zou je willen proberen om meerdere reacties in een post te zetten?
Ik denk dat nabster bedoeld dat je niet verplicht in een kist gecremeerd moet worden. Een lijkwade is ook een optie bijvoorbeeld.
Polly schreef:Als je linksonder op "plaats een reactie" klikt dan krijg je een antwoordvak met daaronder de voorgaande reacties.
Als je een gedeelte van een eerdere reactie wil quoten dan selecteer je dat stukje tekst en drukt in die post op quote. Het geselecteerde stuk tekst komt dan in je reactie veld waarna je je reactie kan typen.
Daarna ga je weer naar de reacties onder je bericht, quote je weer een gedeelte waarna je weer reactie typt. Enzovoorts.
Als je het nog niet helemaal snapt (snap ik, is lastig uitleggen) geef ff een seintje dan maak ik wat screenshots.
Lauriannnn schreef:Mijn moeder probeert altijd als mensen overleden zijn. Een paar handdoeken opgerold onder de kin te leggen zodat de mond gesloten blijft en de ogen dicht te doen als ze open bleven staan. Maar ze vertelde ook dat niet al haar collega's in de zorg dat deden. Denk dat je daarmee ook al voorkomt dat er iets op slot gaat in de kaak of niet? Hebben jullie liever dat het gewoon zo gelaten wordt?
Offline schreef:Polly schreef:Als je linksonder op "plaats een reactie" klikt dan krijg je een antwoordvak met daaronder de voorgaande reacties.
Als je een gedeelte van een eerdere reactie wil quoten dan selecteer je dat stukje tekst en drukt in die post op quote. Het geselecteerde stuk tekst komt dan in je reactie veld waarna je je reactie kan typen.
Daarna ga je weer naar de reacties onder je bericht, quote je weer een gedeelte waarna je weer reactie typt. Enzovoorts.
Als je het nog niet helemaal snapt (snap ik, is lastig uitleggen) geef ff een seintje dan maak ik wat screenshots.
Oke, ik ga mijn best doen
Offline schreef:Iris82 schreef:Ik zag in een link dat balsemen in Nederland niet toegestaan was. Er kon een uitzondering gemaakt worden voor leden van het Koninklijk Huis.
Maar waarom is daar speciaal een wet voor gekomen?
Het mag wel maar wordt niet vaak gedaan
Offline schreef:Nee is precies hetzelfde . Ook iemand die ceremeerd wordt moet in een kist .
Citaat:Het mag wel maar wordt niet vaak gedaan
Citaat:En ook dat is niet helemaal waar. Balsemen is alleen bij uitzondering toegestaan. Bij het verschepen van het lichaam naar het buitenland bijvoorbeeld, of voor leden van het koninklijk huis.
Thanatopraxie is het lichaam voor ongeveer tien dagen toonbaar houden. Procédé is hetzelfde, alleen de hoeveelheid vloeistof verschilt. Dat is nog maar een paar jaar toegestaan in Nederland.
Ik vind het goed dat het geen standaard is in Nederland. Ik vind het prima te zien dat iemand dood is, dat maakt het afscheid nemen van een lichaam makkelijker voor me. Een lijk met blosjes op de wangen oogt zo onnatuurlijk. Straks gaan we, zoals in Amerika, nog overledenen op hun favo motor zetten, of in een boksring en ermee poseren. Bah.
Magrathea schreef:Nabster schreef:Straks gaan we, zoals in Amerika, nog overledenen op hun favo motor zetten, of in een boksring en ermee poseren. Bah.
Gebeurt dit!?! Manmanman... Al verbaast het me ergens ook niet van dat volk