Vervroegd met pensioen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 20:37

Ibbel schreef:
Eén van de problemen van stoppen met werken voor je 40ste, is uiteraard dat je weinig kans hebt om zelf manager te worden en dat mega-salaris te verdienen :+

:))
Dat lijkt me dan weer een vréselijke baan!
Maar je kan wel vroeg met pensioen idd :D

_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:38

Het is wat laat om nu nog een carriereswitch te doen :)
Stoppen met werken op je veertigste zal voor maar weinig mensen weggelegd zijn en ook lang niet iedereen wil dat. Ik zou zelf graag een jaar of tien eerder stoppen met werken, dus bijvoorbeeld met 57 ipv 67. Wil dat haalbaar zijn dan is het denk ik wel nodig om zeg eind 30 al maatregelen te nemen, of zien jullie dat anders?

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:40

Ik heb de leukste baan van de tent waar ik werk, hoewel Hilli beweert dat zíj de leukste baan heeft.
Dat mega-salaris valt trouwens best wel mee (maar je hoort me ook niet klagen), en ja, ik werk niet door tot mijn 67ste. Maar ben pas op m'n 40ste begonnen in die mege-leuke managersbaan die ik nu heb, en die lol zou ik anders allemaal gemist hebben.

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:48

8nnemiek schreef:
Ibbel schreef:
Eén van de problemen van stoppen met werken voor je 40ste, is uiteraard dat je weinig kans hebt om zelf manager te worden en dat mega-salaris te verdienen :+

:))
Dat lijkt me dan weer een vréselijke baan!
Maar je kan wel vroeg met pensioen idd :D



Ik ben assistent manager(bijna 30), dat betekend eigenlijk gewoon dat ik mijn beroep uitvoer en daarbij wat organiserende taken erbij heb. Overigens geen vetpot in mijn branche :') maar het is wel een beroep waar ik veel plezier en uitdaging uithaal.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 20:59

_djoeke_ schreef:
Het is wat laat om nu nog een carriereswitch te doen :)
Stoppen met werken op je veertigste zal voor maar weinig mensen weggelegd zijn en ook lang niet iedereen wil dat. Ik zou zelf graag een jaar of tien eerder stoppen met werken, dus bijvoorbeeld met 57 ipv 67. Wil dat haalbaar zijn dan is het denk ik wel nodig om zeg eind 30 al maatregelen te nemen, of zien jullie dat anders?

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met sparen natuurlijk. Al leg je maar 100 euro per maand opzij.. als je daar vroeg genoeg mee begint dan bouw je toch een leuke cent op. Maar de grootste kans van slagen heb je als je een vorm van passief inkomen hebt. Dat kan bestaan uit rente of divident, of andere passieve inkomsten (boek, blog, amazon verkopen, stockfoto’s etc)..


Leuk dat een aantal mensen de management kant op zijn gegaan! Maar ik kan me voorstellen dat er ook genoeg bedrijven zijn waar managers helemaal geen topsalaris hebben. Het belangrijkste is natuurlijk dat je plezier hebt in je baan.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:08

Citaat:
of andere passieve inkomsten (boek, blog, amazon verkopen, stockfoto’s etc)..


En die boeken, blogs, te verkopen producten en stockfoto's schrijven/maken zichzelf?
Ik kan niet anders concluderen dat jij echt ongelooflijk naief bent...

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 21:09

Zoek de betekenis maar eens op van passieve inkomsten ;)

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:29

Ik weet dondersgoed wat passieve inkomsten zijn. Ik weet ook dat boeken en blogs zichzelf niet schrijven, en foto's zichzelf niet maken. En er gaat verdomd veel hard werk in zitten zóveel te produceren dat je van de royalties kunt leven.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:22

8nnemiek schreef:
Haha klopt ibbel, ik heb het aangepast :Y)
De mensen die ik ken die nog verre reizen kunnen maken op hun 70e zijn echt op een hand te tellen. En ook die lopen niet meer heel soepel. Mijn opa’s en oma’s zijn niet veel ouder geworden, en ik heb véél mensen gekend die de 70 niet eens gehaald hebben :=
Wat is de reden dat jullie liever zouden wachten tot jullie 70 voordat jullie je dromen gaan waar maken, in plaats van direct ermee te beginnen?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar!

Indestal, je moet het niet te letterlijk lezen, ik bedoel gewoon te zeggen dat ik niet wil wachten totdat we wél oud zijn. Onder oudersomskwaaltjes valt natuurlijk ook een leesbril, rimpels, een slechter geheugen, de teruglopende haargrens, tragere stofwisseling en het verliezen van spiermassa. Gelukkig kan ik er nog niet veel afstrepen, maar dat we er uiteindelijk last van krijgen staat vast.
Helaas komen versleten knieën veel voor in onze familie; mijn oma kreeg op haar 60e nieuwe knieën, mijn moeder heeft toevallig pas nog een spuit in de knie gekregen en zal ook snel een nieuwe moeten krijgen.. en mijn tante zelfs al voor haar 50e. En helaas heb ook ik hier last van. De kans is dus heel reëel dat ik op mijn 60e ook niet meer met een storm op een schip rondhuppel ;)

Geestelijk is inderdaad een ander verhaal :D


Rimpels krijgen is erfelijk bepaald....sommigen krijgen dat amper, anderen al met 40...bril heb ik al 35 jaar en daar zijn lensen voor...leesbril kan ook met 40, maar kan ook never nooit, weer die erfelijkheid...slecht geheugen? Daar doe je zelf aan mee, of bedoel je alzheimer? Verliezen spiermassa? Ja vast met 70 wel en je zit...mijn tante is 80, gaat elke dag 2 uur de bossen in met haar honden, maat 36...en 2 keer per week sportschool, duh...de overgang is een dingetje, maar je kan een hoop ellende voorkomen als je in de pre overgang al maatregelen neemt.

Zwakke knieen is geen ouderdomskwaal, maar of familiekwaal of overgewicht...

Kijk naar je familie en leef bewust, eet bewust...

Ik loop 40 km per week...topsport....55+er hoor....geen rimpels, wel leesgedeelte, maar heb sowieso -5, dus rotogen, geen overgewicht, geen spiermassaverlies integendeel, ik denk dat ik er beter in zit dan jij..

Dus ben je bewust waar je aan moet werken bij jouw lijf en begin er morgen mee....

Maar pensioen halen? Ik dek dat dat steeds minder makkelijk gaat worden....zwaardere werkweken, slecht eten, weinig beweging, welvaartsziekten....maken dat moeilijk voor velen

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:24

8nnemiek schreef:
Het belangrijkste is natuurlijk dat je plezier hebt in je baan.


:j

En als je plezier hebt in je werk is de drang om veel eerder te stoppen ook minder groot!

Ik werk nu liever een dag minder, en geniet in het nu, dan dat ik nu meer werk en een paar jaar eerder kan stoppen. Nu weet ik wat ik kan en hoe ik mij voel, wat de toekomst brengt is afwachten.

Ladyson

Berichten: 3252
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:07

Helemaal in ons straatje dit! Wij zijn gestart met beleggen en verdiepen ons nu in vastgoed en zonnepanelen. Nog zeker niet zo uitgedacht allemaal als de TS, maar leuk om mee te gaan praten.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 11:08

Ibbel schreef:
Ik weet dondersgoed wat passieve inkomsten zijn. Ik weet ook dat boeken en blogs zichzelf niet schrijven, en foto's zichzelf niet maken. En er gaat verdomd veel hard werk in zitten zóveel te produceren dat je van de royalties kunt leven.

Dan begrijp je het idee achter passieve inkomsten niet.
Een passief inkomen is een aanvulling op je spaargeld, en een manier om eerder financiële onafhankelijkheid te bereiken.
En natuurlijk zijn er ook mensen die volledig kunnen leven van hun passieve inkomen, maar doorgaans is het vooral een leuk extraatje.
Iedereen begrijpt wel dat je eerst wat moeite erin moet steken om een passief inkomen op te bouwen :+ Dat is het hele idee van een passief inkomen..
Zo vind ik het ook erg interessant om te lezen hoe andere bokkers een passief inkomen opbouwen, met oa (vakantie)huizen verhuren etc. Ook daar stop je eerst een hoop geld en werk in, en ook dat valt onder passief inkomen.

Wat mijn eigen passieve inkomen betreft; ik ben er nog niet heel lang mee bezig, en ik zit nu op een paar tientjes per maand via mijn blogs (waar ik eigenlijk al ruim een jaar niets meer aan gedaan heb) en ik ben nu bezig met stockfootage, wat mooi aansluit op mijn werk.

Indestal, knap dat jij van achter je scherm kan zien hoe gezond ik ben en hoeveel spiermassa ik heb :+
Een quote via google: "Vanaf we geboren worden tot we ongeveer dertig zijn groeien onze spieren en worden ze steeds sterker. Maar op een bepaalde moment, ergens tussen ons dertigste en veertigste levensjaar wordt deze trend omgebogen. Dan beginnen we spiermassa te verliezen, een fenomeen bekend als ouderdomsgerelateerde sarcopenia. Mensen die weinig fysiek actief zijn kunnen wel drie tot vijf procent van hun spiermassa verliezen per 10 jaar. Zelfs indien je wel actief bent verlies je toch nog een beetje spiermassa."
Heel normaal dus, en al zeker voor mensen die 40 uur per week achter een bureau zitten.
Wat de laatste regel betreft heb je helemaal gelijk, mensen leven inderdaad steeds ongezonder, en ik denk dat ook de stress daar flink veel invloed op heeft.

Fransje23, dat is een keuze inderdaad. En elke week een dag vrij is inderdaad ook al erg fijn en geeft toch meer vrijheid. Mijn vriend is dat ook van plan, maar dan wel met behoud van het huidige salaris en dus kunnen we hopelijk alsnog even veel blijven sparen.
Helaas is dat wat lastiger als ZZP'er, en ik moet het zelf doen met 70-urige werkweken in de drukke periode en heel veel vrijheid in de rustige maanden. Op zich heeft dat ook voordelen.

Ladyson, welkom in het topic! Wat leuk dat jullie er ook mee bezig zijn. Zonnepanelen zijn echt heel fijn. We hebben dit jaar echt geluk met het aantal zonuren. Deze winter kunnen wij 'gratis' elektrisch stoken thuis doordat we zoveel extra terug hebben geleverd aan het net. Erg fijn, en spaart veel geld.
De beleggingen hebben nu even een dipje, maar is dus wel een ideale periode om wat in te leggen.
Vastgoed trekt mij dan wat minder, vooral vanwege de huizenmarkt momenteel. Maar als het lukt om op een gunstig moment te kopen dan is dat natuurlijk een goede investering.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:26

mbt beleggen. Doe je dit zelf? of in een fonds? ik heb wat spaargeld via Robeco.one belegd (durf op dit moment even niet te kijken hoever het gezakt is). Ik twijfel altijd of je nu beter offensief of defensief of neutraal kunt doen. Heb het dus een beetje gemixt, maar kies meestal net de verkeerde kant.

Passieve inkomsten zijn ook wat ik probeer te genereren. Zo heb ik de afgelopen weken al flink wat kiloos walnoten kunnen verkopen. Heb ik weinig aan hoeven doen. Kinders vinden het zoeken leuk haha.. (oeps, kinderarbeid).

Verder draait ons bedrijf zo goed als energie neutraal door de zonnepanelen en we zijn bezig met windmolens op ons land, dat zou echt flinke inkomsten kunnen brengen.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 12:46

De beleggingen doen we (of eigenlijk vooral mijn vriend) deels zelf, deels in fondsen en deels via een beleggingsrekening bij de rabobank.
We hebben daarnaast in een schaduwportefeuille nog een aantal bedrijven staan die ondergewaardeerd zijn, en die in theorie een vrij hoog rendement moeten kunnen behalen. Maar het risico is dan ook hoger. Stel dat die schaduwportefeuille het uiteindelijk beter blijkt te doen dan de rabobank, dan zetten we waarschijnlijk het grootste deel van de rabobank over naar die ondergewaardeerde bedrijven.
Voordeel van zelf beheren is natuurlijk dat je ook leuk wat divident ontvangt als je daar op let, en je bedrijven kan kiezen die voor jou goed voelen. Zo proberen wij de bedrijven een beetje in de milieuvriendelijke hoek te zoeken zoals windenergie en laadpalen voor auto’s.
En mixen is natuurlijk het beste. Je kansen spreiden geeft minder risico.

Idd, op het moment is alles even flink gezakt! Zo lang je maar niet in paniek raakt en aandelen onder je aankoopbedrag gaat verkopen is er gelukkig niks aan de hand. Des te leuker om de koersen binnenkort weer te zien stijgen :))

Leuk dat je wat walnoten hebt kunnen verkopen!
Als ik zie wat ze in de winkel kosten dan is daar volgens mij best markt voor.

En wat goed dat jullie met zonnepanelen en windmolens bezig zijn! Gaaf zeg!
En voor de windmolens krijg je dan gewoon een leuke vergoeding voor het gebruik van jullie land, of hoe gaat dat in z’n werk?

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:28

ja, dat is een schadevergoeding, afhankelijk van het oppervlak wat er nodig is, de hoogte van de windmolen en het rendement wat eruit komt. Dit is dan een jaarlijks bedrag. Ik ben aan de andere kant ook wel een beetje bang voor de last die we ervan kunnen gaan krijgen qua geluid en slagschaduw, maar hopelijk valt dat mee.

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:30

Ik betwijfel of die schadevergoeding opweegt tegen de waardevermindering van je huis :+

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 18:25

Qua geluid zou ik me niet heel veel zorgen maken. Van een afstandje zijn ze nauwelijks hoorbaar, en ik neem aan dat jullie flink wat grond hebben want ze worden nooit echt vlakbij huizen gebouwd.
Slagschaduw is inderdaad vervelend, maar daar heb je hooguit bij zonsopkomst of zonsondergang voor een korte periode in het jaar last van, als ie toevallig net ongunstig geplaatst wordt.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:57

Ik lees al even mee en moet eerlijk zeggen dat ik er eerder over denk zoals fransje23: ik ga liever op mijn 30-35ste al 1 of 2 dagen minder werken, om meer tijd te hebben en langere vakanties te kunnen nemen, dan keihard te blijven werken tot mijn 50ste en dan helemaal te stoppen. Ik zie om mij heen en in mijn familie al genoeg mensen die die 50 niet eens (gaan) redden. Wie geeft mij de garantie dat ik de 50 red in goede gezondheid? Dus ik leef liever mijn hele leven wat ruimer (zowel in vrije tijd als in geld besteden ipv beleggen/sparen) dan dat ik alles opzij zet om wat eerder met pensioen te kunnen.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 20:10

Dan kan natuurlijk :j Ik kan me ook goed voorstellen dat veel mensen daar voor kiezen.
Voor ons geldt dat we niet echt gelukkiger worden van ruimer leven. Mij doe je geen plezier met elke maand een keer uiteten, of vliegvakanties, of een grote tv. Ik zou het voor mezelf dus vooral zonde vinden om daar geld aan uit te geven. Maar ik snap zeker dat veel mensen daar juist wel gelukkig van worden.

We hebben ook wel eens periodes gehad waarin we met geld smeten. Sterrenrestaurants, hotels, weekendjes weg, nieuwe inrichting gewoon omdat we op de oude waren uitgekeken, vakanties in het buitenland.. Maar ik kijk daar niet echt op terug met het idee dat die tijden zo veel beter waren dan de rest.

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:21

Ik doe een beetje van alles, ik hou echt van reizen en spectaculaire dingen doen. Ik leef behoorlijk zuinig maar met een doel, zo wil ik elke 5 jaar en grote reis maken. Daarnaast spaar ik via banksparen maar daar heb ik een beetje spijt van omdat het pas vrij komt op pensioenleeftijd, dus ben ik daarnaast ook nog aan het sparen voor mn pensioen en ik zit via het werk bij een pensioenfonds.

Minder werken wil ik niet, maar ik heb dus wel afgesproken met het werk dat ik soms een langere tijd vrij wil.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 10:52

Dat is ook een mooi doel voor je spaargeld :j
Dat was ook ons eerste idee; gewoon een jaar er tussenuit. Lijkt me nog steeds heerlijk!
Heb je al een plan voor je volgende grote reis?

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 14:06

Eerst hawaii gehad en de volgende bestemming is twee maanden Australië. De verste en duurste bestemming waar ik ooit heen wil in mijn leven.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 14:46

Wat gaaf <3 Heerlijk zeg, dat je lekker twee maanden lang erheen gaat!
Beide bestemming staan ook op ons lijstje, maar vooral inderdaad Australië lijkt me fantastisch. Ik zou toch heel graag eens gaan snorkelen bij het Great barrier reef, of een van de andere riffen daar.. voordat ze allemaal verbleekt zijn.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:18

Ibbel schreef:
Ik betwijfel of die schadevergoeding opweegt tegen de waardevermindering van je huis :+

dat is alleen van belang als we willen verkopen, wat niet het geval is. Als de OZB door de molens omlaag gaat is dat niet zo erg natuurlijk. De gemeente wil de windmolens nu eenmaal, dus ze komen of bij de buurman of bij ons, dus dan liever bij ons. Ook in het geval van bij de buurman zou er voor ons een (uiteraard kleinere) schadevergoeding zijn.

Ik ben vorig jaar gestopt met mijn kantoorbaan. Na 25 jaar vond ik het wel tijd om het roer om te gooien. En het bevalt me prima. Ik werk nu wel meer mee op onze boerderij (melkveehouderij), maar dat is gewoon lekker thuis en voelt niet echt als werken. En als het onverhoopt nodig zou zijn kan ik altijd weer een betaalde baan zoeken, maar voor nu gaat het goed.

marleen_usar

Berichten: 24706
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:48

Ik ben hier nieuw heb alleen mee gelezen, zijn er ook met ontroerend goed wat ze verhuren?