Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:33

Ok, de hele discussie over “wie heeft de zwaarste arbeidsomstandigheden” en “wie melkt de meeste koeien” heb ik overgeslagen. Met dus het risico dat al deze informatie al aan de orde is gekomen. Ik reageer dus rechtstreeks op de OP van TS.

Er is in Nederland geen wetgeving m.b.t. werken in de warmte/hitte. Werkgever en werknemers dienen daarover samen afspraken te maken.
Dit wordt vaak niet gedaan, met als gevolg dat als er een periode is met extreem weer, zoals nu, waarbij de warmte ook nog ongewoon lang aanhoudt, er ad-hoc maatregelen bedacht en uitgevoerd moeten worden.

Het ministerie van SZW geeft wel richtlijnen. De max. toegestane temperatuur is ook afhankelijk van het soort werk dat wordt gedaan. Bij een zittende beroep/kantoorbaan kan die temperatuur logischerwijze hoger zijn dan wanneer er met beschermende kleding aan zwaar lichamelijk werk verricht moet worden. Ook kan er onderscheid gemaakt worden tussen werken binnen en buiten.

Ook de website van het FNV geeft diverse informatie over het werken bij warmte. Er is ook een warmte-calculator te vinden.

Het geeft voor nu geen oplossing, maar het advies voor iedereen die dit niet heeft is dus samen met de werkgever een hitte-protocol schriftelijk vast te leggen. Dat kan in een CAO, maar bij een overkoepelende CAO voor een hele sector is dat vaak niet handig. Omstandigheden en daarbij ook de maatregelen zijn bedrijfsspecifiek. Er kan in de CAO natuurlijk wel iets worden opgenomen dat bij de bedrijven die onder deze CAO vallen dergelijke afspraken gemaakt en vastgelegd moeten worden.

Voor het protocol kun je denken aan afspraken over de ruimtecondities (temp en luchtvochtigheid), wie dit meet, hoe er gemeten wordt en waar (meerdere plekken wellicht), en welke maatregelen er genomen worden. Je kan je voorstellen dat dit een stappenplan is. Afweging m.b.t. temperaturen en periode. Als het 3 dagen 30°C en dan na een verkoelende bui weer 23°C zijn de maatregelen anders dan wanneer het 3 weken 28°C is.

Hieronder vind je een heel aantal, vind ik, nuttige linkjes met informatie.
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... -te-werken
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... n-de-hitte

https://www.fnv.nl/themas/veilig-en-gez ... aai/hitte/
https://werkwacht.nl/artikel/werken-bij-warm-weer/
https://www.arbobondgenoten.nl/arbothem ... r-wbgt.htm

https://www.arbeidsveiligheid.net/veili ... -warm-weer

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:43

Roodvos schreef:
Ok, de hele discussie over “wie heeft de zwaarste arbeidsomstandigheden” en “wie melkt de meeste koeien” heb ik overgeslagen. Met dus het risico dat al deze informatie al aan de orde is gekomen. Ik reageer dus rechtstreeks op de OP van TS.

Er is in Nederland geen wetgeving m.b.t. werken in de warmte/hitte. Werkgever en werknemers dienen daarover samen afspraken te maken.
Dit wordt vaak niet gedaan, met als gevolg dat als er een periode is met extreem weer, zoals nu, waarbij de warmte ook nog ongewoon lang aanhoudt, er ad-hoc maatregelen bedacht en uitgevoerd moeten worden.

Het ministerie van SZW geeft wel richtlijnen. De max. toegestane temperatuur is ook afhankelijk van het soort werk dat wordt gedaan. Bij een zittende beroep/kantoorbaan kan die temperatuur logischerwijze hoger zijn dan wanneer er met beschermende kleding aan zwaar lichamelijk werk verricht moet worden. Ook kan er onderscheid gemaakt worden tussen werken binnen en buiten.

Ook de website van het FNV geeft diverse informatie over het werken bij warmte. Er is ook een warmte-calculator te vinden.

Het geeft voor nu geen oplossing, <KNIP>

Nou in zoverre als dat de Inspectie SZW (wat we vroeger de Arbeidsinpectie noemden) dezelfde warmte-calculator hanteert. En het zou zomaar kunnen dat we de komende dagen in de combinatie luchtvochtigheid/temperatuur 'in het rood' terecht komen, wat betekent dat het werk stil gelegd zou moeten worden.

Het probleem bij dat laatste is dat daar vaak niemand op zit te wachten, omdat de oplossing in de beleving van betrokkenen vaak erger is dan de kwaal.

Zo weet ik van een bedrijf dat de boel in de middag 4 uur dicht gooit. Medewerkers balen als een stekker: thuis in huis is het net zo warm en als ze terug komen in de vroege avond is het feitelijk nauwelijks afgekoeld. In ruil daar voor is je hele avond naar de knoppen en heb je het gevoel alsof je echt alleen nog maar op je werk bent.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 15:32

En bij een continue ploegendienst productie bedrijf kun je niks stilleggen. Dat is de narigheid nog meer. Nog geen temperatuur update gehad. Wel zo baas heeft grens 38 graden binnen gelegd. Daarboven moeten ze iets doen

Ok daktemperatuur buiten op de hal 39 graden :oo sproeiers nog hoger gezet. Binnen nog niet bekend

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:24

Fijn karuna dat er in ieder geval iets gebeurd nu. De regeltjes ken ik niet precies, denk dat je vooral gezegd ben met een manager die het werkbaar wil houden voor zijn werknemers.

Hier in zwolle gaat een restaurant bijvoorbeeld pas om 4u ipv 11u open vanwege de warmte. De reden die er bij stond was om de werknemers, die al zo hard gewerkt hebben. Bij de mac waar ik werk mag je onbeperkt drinken. Dingen die niet verplicht zijn maar een goeie werkgever denkt om zijn personeel. En dat kan op veel manieren.

Janinevv

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:04

Vandaag kregen wij een ijs pauze, even een ijsje van bedrijf daarna weer terug de kas in en ook mocht je afkoelen met water nadat we klaar waren. Ook hadden we snellere pauzes achter elkaar dat was wel fijn.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:48

34 graden hier.. Geen airco, lange zwarte broek aan. Ovens zijn 350 graden en geven een niet normale hoeveelheid warmte af. Werk in de horeca, t is behoorlijk druk, we staan met 2 mensen en er is geen tijd voor normale pauze, laat staan voor extra pauze.. afzien!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:51

Oei dat is bijna kritiek dan. Nog eens heel goed overleggen met de baas?

Dak van hal was later 40 graden en kantine 28. Ze zweten zich gek inmiddels. Hoop dat ze de week goed doorkomen. Wel extra frisdrank aangeleverd en een extra watercooler. Ook de cup a soup voorraad is aangevuld, Nu zou kantoor met airco weer open zijn. Was per vergissing dicht afgelopen dagen oeps.

Wat ik me afvraag dit omdat de zweet t shirts omgewisseld worden voor droge exemplaren steeds. Een t shirt natgemaakt en aangehouden. Koelt dat af of maakt dat juist erger?

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:53

Het enige wat ze zeggen is dat we goed moeten drinken. Werk vandaag van 11 tot 8, en echt.. het is geen doen. Ben kapot, hoofdpijn en duizelig.. Zie echt tegen deze week aan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:56

Ik zou even je temperatuur opmeten voor de zekerheid zeker omdat je duizelig bent. Als die boven de 38 graden zit begin je serieus oververhit te raken. En moet je baas toch meer doen dan advies geven drink water.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:07

Nja het is meer dat ik Mn benen onder Mn lijf vandaag ren om de klanten te helpen en het feit dat we maar met zn 2en staat de hele dag. Ben duizelig van de hoofdpijn. Nou heb ik deze week ook mijn maandelijkse feestje dus dat werkt ook niet echt mee :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:46

HOERA! We kregen vandaag van mensen op kantoor een ijsje en een flesje gekoeld water. ''Ja, wij hebben het koud met de airco'' {:}

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 19:17

Zo hee joepie moet gevierd worden,

Gek genoeg ondanks hogere temperaturen dak nu 38,6 sproeiers nog een stap harder gezet en pauze in airco kantoor. Iedereen houdt het nog soort van vol

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:37

Gisteren de buurman op de koffie, werkt in een magazijn van een groot transportbedrijf. Hij vertelde dat hij op het heetst van de dag containers moet lossen, zware dozen met de hand. Daarbinnen is het natuurlijk loeiheet.
De kloof tussen hogerhand en werkvolk is er groot. Voorstel van het magazijnpersoneel om 2 uur eerder te beginnen werd weggewuifd want de filiaalmanager was niet van plan om rond die tijd de deur open te komen doen.
Moet er iets gevraagd worden op kantoor dan zitten ze daar lekker met een kop koffie achter de computer met de airco aan, watercooler aanwezig. Terwijl het magazijnpersoneel alleen in de vaste pauze kan drinken, en dan alleen zelfmeegebracht want op de werkvloer staat zo'n watercooler niet.
Weinig solidariteit dus, geen wonder dat het verloop in dat bedrijf zo groot is. Of er wordt gewoon weer een nieuw blik met Polen opengetrokken.
Het lijkt mij dat het telkens opnieuw inwerken van zulke mensen toch tijd, en dus geld, kost. Waarschijnlijk meer dan de plaatsing van een extra watercooler op de werkvloer, of een extra 5 minuten pauze tussendoor om even wat te drinken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:05

En het kan dus anders: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... Zeeland%29
"We kunnen simpelweg niet anders", zegt strandpaviljoenhouder Ed de Hoogd. "We hebben te weinig medewerkers om het personeel genoeg rust te gunnen. Sommige van onze medewerkers zijn al wat ouder en zij houden dit niet vol. Dus ik ga liever een dagje dicht dan dat er personeel uitvalt omdat ze het niet meer trekken."

Ik denk dat dat de gezonde houding is. De omstandigheden zijn uitzonderlijk - dan moet je soms wat anders doen. Ik zou daar als gast ook best begrip voor hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:40

Shadow0 schreef:
En het kan dus anders: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... Zeeland%29
"We kunnen simpelweg niet anders", zegt strandpaviljoenhouder Ed de Hoogd. "We hebben te weinig medewerkers om het personeel genoeg rust te gunnen. Sommige van onze medewerkers zijn al wat ouder en zij houden dit niet vol. Dus ik ga liever een dagje dicht dan dat er personeel uitvalt omdat ze het niet meer trekken."

Ik denk dat dat de gezonde houding is. De omstandigheden zijn uitzonderlijk - dan moet je soms wat anders doen. Ik zou daar als gast ook best begrip voor hebben.

Ik wou deze net delen! Haha.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... el-te-veel

Top werkgever, daar zou ik gerust een tandje harder voor willen lopen de volgende dag. :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:59

Ware het dat hoe hard jij ook rent de volgende dag, als zijn terras vol zit zit het vol. En als de gast maar 1 drankje wil kun je niet afdwingen tot een tweede.

Dus ik vermoed dat het een flink verlies is voor de werkgever.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:29

Ik denk dat de Nederlandse strandtenthouders deze zomer een dermate omzet draaien dat ze één dagje omzetverlies wel kunnen velen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:00

Palmera schreef:
Ware het dat hoe hard jij ook rent de volgende dag, als zijn terras vol zit zit het vol. En als de gast maar 1 drankje wil kun je niet afdwingen tot een tweede.

Maar de eigenaar geeft toch zelf ook aan dat hij nog grotere problemen heeft als er iemand uitvalt?
Horeca personeel is hier echt niet te krijgen, er zijn te weinig koks, te weinig bediening en te weinig barpersoneel. Hij kan dus op geen manier mensen vervangen als er iemand uitvalt. Deze eigenaar ziet blijkbaar dat die dag dicht minder verlies is dan elke dag open met nog een personeelslid minder (lees: er zit iemand thuis door oververhitting)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:06

Palmera schreef:

Wat een waardering weer voor extra inzet door medewerkers. Het zou andere ondernemers, zoals die van de strandtent nu ook doet, eens sieren als ze wat meer balans creëerden tussen het economische en het sociale vlak bij het runnen van een horecasetting.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 15:08

Kijk een werkgever naar mijn hart, liever omzet mislopen dan uitvallende mensen.
Ik heb echt intense medelijden met de hete werkers nu, vanmorgen zelf bij niksdoen licht in het hoofd. Zag onderweg bij sluis mensen werken in de brandende zon. Idioot doorgaan met graven moest van de baas. Bouwhelm op, veiligheidsschoenen lange broek. Ondanks pogingen met schaduwdoek zagen ze er erg ellendig uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:19

Ik heb ook het idee dat we ons als maatschappij nogal klemzetten door zo vast te houden aan 'zo moet het en niet anders'. Maar er zijn nou eenmaal uitzonderlijke omstandigheden. Nu is dat het hete weer - het kan ook de sneeuwstorm zijn zoals afgelopen winter twee keer. Net zo zinloos om dan te verwachten dat mensen zichzelf en anderen in gevaar brengen om te reizen, waarna ze ergens stranden en uren zoniet de hele nacht vastzitten. Terwijl we ook nog eens weten dat het komt.

Tuurlijk zijn er dingen die noodzakelijk zijn - maar het meeste is dat eigenlijk niet. Zoveel werk kan prima een dag of een week later gedaan worden. Alleen doordat alles zo strak gepland wordt, zowel in tijd als in geld, is er geen marge meer om daar een beetje flexibel in te zijn. En dat doen we eigenlijk voornamelijk zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 15:22

Hier gaat het over een vistrap die ze aan het uitgraven zijn, moet klaar want de weg gaat drie maanden dicht vanaf september. Geen levensbedreigende dingen dus die percee vandaag afmoeten

Ik zou wel weten wat ik gedaan had. Niet gaan graven in de brandende zon maar met zijn allen vroeg beginnen en om 10 uur stoppen. Kan de baas op zijn kop gaan staan of zelf scheppen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:43

Je zou ook tijdelijk het terras tot zelf bediening kunnen omtoveren: bestellen bij de bar. Scheelt een stuk heen en weer geloop.

Bij ons heeft de productie een temperatuur regulatie (max 26 graden kan het worden), kantoor niet, dus daar wordt het redelijk giftig heet :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:56

Shadow0 schreef:
Ik heb ook het idee dat we ons als maatschappij nogal klemzetten door zo vast te houden aan 'zo moet het en niet anders'.

Ik denk juist dat we ons als maatschappij enorm klemzetten door altijd maar te verwachten dat werk aangenaam en gezond moet zijn en dat de baas dat maar op zijn eigen kosten moet regelen.
Nee, werk moet nu eenmaal soms ook gebeuren als dat niet prettig is, en soms is werk gewoon niet zo gezond voor degene die het moet uitvoeren.

In het verleden hebben we op die manier al talloze bedrijfstakken weggejaagd naar plaatsen waar het minder moeilijk is om werk gedaan te krijgen. Voor sommige sectoren is dat alleen geen optie. Transport kun je bijvoorbeeld wel grotendeels door mensen uit lagelonenlanden laten uitvoeren, maar het zal toch echt wel af en toe hier in Nederland moeten gebeuren. Voor de land- en tuinbouwsector geldt hetzelfde, al is ook daar een trend waarbij steeds meer ondernemers naar het buitenland vertrekken (rozenteelt bijvoorbeeld).

Moeten we dan echt al het werk wegjagen door zo op arbeidsvoorwaarden te hameren? En wat mogen de achterblijvers dan doen? Mensen opleiden? Tot wat dan?
Mensen verzorgen?
Allemaal de (onderwijs- en zorg-)consultancy in gaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:12

oomens schreef:
Ik denk juist dat we ons als maatschappij enorm klemzetten door altijd maar te verwachten dat werk aangenaam en gezond moet zijn

Lijkt me eigenlijk een uitstekende verwachting, en het doel waar we allemaal naar zouden moeten streven. Sommige mensen vatten 'het leven is lijden' op als een soort instructie: als we het leven aangenaam maken dan moeten we dat gauw veranderen, soms terug te voeren op calvinisme (en soms op psychologische dynamiek uit jongere jaren.)

Maar ik geloof daar niet in: het lijkt mij helemaal prima als we ernaar streven om het werk dat per se gedaan moet worden zo aangenaam en gezond mogelijk te maken, en werk dat niet nodig is sowieso niet teveel waarde te geven.

Citaat:
Nee, werk moet nu eenmaal soms ook gebeuren als dat niet prettig is, en soms is werk gewoon niet zo gezond voor degene die het moet uitvoeren.

Heel veel werk hoeft niet echt te gebeuren.

Citaat:
In het verleden hebben we op die manier al talloze bedrijfstakken weggejaagd naar plaatsen waar het minder moeilijk is om werk gedaan te krijgen.

Hmm, ja, dan blijven we onszelf klemzetten ja. Maar misschien moeten we de basisaannames eens onder de loep nemen. Misschien is een systeem dat ertoe leidt dat veel mensen onder zware en vervelende omstandigheden moeten werken (zelfs al speelt dat minder hier en meer ergens anders) niet zo'n heel goed systeem in het algemeen. We lijken nu een systeem opgetuigd te hebben waarin alles in het belang van Het Werk, het bedrijf, de onderneming staat.

Maar eh, we leven toch om te leven? Het werk dat belangrijk is is het werk dat nodig is om te leven en in leven te blijven. Het meeste andere werk is niet zo onmisbaar. En het heeft wel een aantal drastische omschakelingen nodig voor het werkt, maar in de tussentijd kunnen we al beginnen met alles weer een beetje in perspectief te zien, wat flexibiliteit terugbouwen, her en der de menselijke maat weer terugbrengen, en als de omstandigheden extreem zijn gewoon te erkennen dat het tijd is om even een stapje terug te doen.
Lijkt mij een mooi begin. Dus hiephiep hoera voor de strandtenteigenaar in Zeeland: en als ik er in de buurt kom bestel ik extra snel mijn tweede drankje om de omzet wat te verhogen.