Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roodvos schreef:Ok, de hele discussie over “wie heeft de zwaarste arbeidsomstandigheden” en “wie melkt de meeste koeien” heb ik overgeslagen. Met dus het risico dat al deze informatie al aan de orde is gekomen. Ik reageer dus rechtstreeks op de OP van TS.
Er is in Nederland geen wetgeving m.b.t. werken in de warmte/hitte. Werkgever en werknemers dienen daarover samen afspraken te maken.
Dit wordt vaak niet gedaan, met als gevolg dat als er een periode is met extreem weer, zoals nu, waarbij de warmte ook nog ongewoon lang aanhoudt, er ad-hoc maatregelen bedacht en uitgevoerd moeten worden.
Het ministerie van SZW geeft wel richtlijnen. De max. toegestane temperatuur is ook afhankelijk van het soort werk dat wordt gedaan. Bij een zittende beroep/kantoorbaan kan die temperatuur logischerwijze hoger zijn dan wanneer er met beschermende kleding aan zwaar lichamelijk werk verricht moet worden. Ook kan er onderscheid gemaakt worden tussen werken binnen en buiten.
Ook de website van het FNV geeft diverse informatie over het werken bij warmte. Er is ook een warmte-calculator te vinden.
Het geeft voor nu geen oplossing, <KNIP>
Shadow0 schreef:En het kan dus anders: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... Zeeland%29
"We kunnen simpelweg niet anders", zegt strandpaviljoenhouder Ed de Hoogd. "We hebben te weinig medewerkers om het personeel genoeg rust te gunnen. Sommige van onze medewerkers zijn al wat ouder en zij houden dit niet vol. Dus ik ga liever een dagje dicht dan dat er personeel uitvalt omdat ze het niet meer trekken."
Ik denk dat dat de gezonde houding is. De omstandigheden zijn uitzonderlijk - dan moet je soms wat anders doen. Ik zou daar als gast ook best begrip voor hebben.
Palmera schreef:Ware het dat hoe hard jij ook rent de volgende dag, als zijn terras vol zit zit het vol. En als de gast maar 1 drankje wil kun je niet afdwingen tot een tweede.
Dus ik vermoed dat het een flink verlies is voor de werkgever.
Palmera schreef:Ware het dat hoe hard jij ook rent de volgende dag, als zijn terras vol zit zit het vol. En als de gast maar 1 drankje wil kun je niet afdwingen tot een tweede.
Dus ik vermoed dat het een flink verlies is voor de werkgever.
Shadow0 schreef:Ik heb ook het idee dat we ons als maatschappij nogal klemzetten door zo vast te houden aan 'zo moet het en niet anders'.
oomens schreef:Ik denk juist dat we ons als maatschappij enorm klemzetten door altijd maar te verwachten dat werk aangenaam en gezond moet zijn
Citaat:Nee, werk moet nu eenmaal soms ook gebeuren als dat niet prettig is, en soms is werk gewoon niet zo gezond voor degene die het moet uitvoeren.
Citaat:In het verleden hebben we op die manier al talloze bedrijfstakken weggejaagd naar plaatsen waar het minder moeilijk is om werk gedaan te krijgen.