Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:19

veerledec schreef:
AfricanLady schreef:
Die studieschuld krijg je dan meer of minder terug

Wat bedoel je hiermee?

Heb overigens net mijn vooringevulde gegevens bekeken, en dat is niet bepaald compleet...

Of je meer od minder geld van belasting terugkrijgt als je je schuld opgeect van de studie

veerledec

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:25

Ow, het was een vraag?

Als je Box 3 vermogen hebt en daar belasting over moet betalen, dan wordt dat minder door een studieschuld.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:39

Even vlugge vraag tussendoor: ik heb in 2017 betaald vrijwilligerswerk gedaan waardoor er door een mentor/bewindvoerder een ib47 formulier is ingevuld en naar de belasting is gegaan en ik nog loonbelasting en zvw zou moeten afdragen over het verdiende salaris. Echter staat dit niet mij mijn inkomsten? Iemand enig idee hoe dit werkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:11

Hier ook weer de aangifte gedaan. Krijgen weer een leuk bedrag terug *\o/*.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:14

ik heb vandaag aangifte gedaan over 2013 en 2014 :o

zag dat die nog open stonden.. wist niet eens dat ik wat verdiend had in die jaren, en wist nog niet eens wat belasting aangifte was toen _O- (was 15/16)
krijg toch nog 170 euro terug van beide jaren! mooi extra zakcentje.

van 2017 is er bij mij nog geen inkomen bekend.. heb veel meer verdiend dan voorgaande jaren dus ben benieuwd :=
heb wel van mijn zorgverzekering een lijst gehad met wat ik terug kan vragen, maar eerlijk gezegd geen idee hoe dat zit :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:42

Ondanks onderneming toch geld terug gekregen dankzij alle aftrekposten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:47

Dan heb je het eerst wel ergens betaald dus :).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:51

Vanochtend de aangifte even snel ingevuld, een 200 euro terug door stagevergoeding en dubbele baan de laatste maand.

Toch een lekker extraatje.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:09

Ik heb hem net verstuurd! Met dank aan Veerledec en mijn vader, krijg ik het dubbele terug dan hoe ik het eerst had ingevuld (Beetje blond :P ).
Ik krijg €1800 terug, maar dat komt dus door aankoop huis vorig jaar en de rente die ik terug krijg

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 09:32

Hmmm ik heb weer wat.

Doe altijd de IB voor mijn opa en oma nooit zo moeilijk. Maar sinds oktober 2017 woont mijn oma dus in een verzorgingstehuis. Ik neem aan dat ik bij de vraag of ze dus nog samenwonen nee in moet vullen. Maar weet eigenlijk niet waar ze officieel bij de gemeente nu ingeschreven staat, of maakt dat niet uit?
En mijn opa betaald maandelijks iets van € 290,- aan het verzorgingstehuis voor mijn oma. Kan hier nog iets mee gedaan worden in de IB?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:36

Een deel van die kosten is mogelijk aftrekbaar. Bijvoorbeeld de kosten voor het wassen van kleding. Dit vul je in bij zorgkosten.
Qua adres en of ze nog samen wonen durf ik niet te zeggen. Op 1 januari waren ze sowieso nog fiscaal partner. Dus dan mag je de opgave voor hen samen doen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 09:37

Maar bij zorgkosten zit je toch aan een minimum van € 254,-?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:38

Booooo schreef:
Hmmm ik heb weer wat.

Doe altijd de IB voor mijn opa en oma nooit zo moeilijk. Maar sinds oktober 2017 woont mijn oma dus in een verzorgingstehuis. Ik neem aan dat ik bij de vraag of ze dus nog samenwonen nee in moet vullen. Maar weet eigenlijk niet waar ze officieel bij de gemeente nu ingeschreven staat, of maakt dat niet uit?
En mijn opa betaald maandelijks iets van € 290,- aan het verzorgingstehuis voor mijn oma. Kan hier nog iets mee gedaan worden in de IB?

Er is een aparte regeling voor mensen in een verpleeghuis. Die kunnen partners blijven. Check: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rgingshuis

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 09:40

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:46

Booooo schreef:
Maar bij zorgkosten zit je toch aan een minimum van € 254,-?

Nee. De drempel is inkomensafhankelijk voor zover ik weet. Kan dus ook veel hoger liggen.
Je mag ook alle kilometers (0,19-0,30 ct) opgeven die je opa maakt om oma te bezoeken, tandarts (mits niet vergoed) etc. Mogelijk dat je met al die kosten samen boven de drempel komt.
Oh en op sommige ziektekosten zit nog een factor waardoor deze hoger worden.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:55

Gisteren ingevuld en we krijgen een mooi bedrag terug, kunnen we de spaarrekening eindelijk eens spekken :). We krijgen altijd wel wat terug maar dat is meestal deel van de giften. Vorig jaar het huis verkocht dus dat kwam er nu bij en combinatie korting oid omdat we nu een kind hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:22

Booooo schreef:
Ohhh thanks!

Ik zie ook dit op deze website: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -2016-2018

Verpleging in een ziekenhuis of een andere instelling --> Aftrekbaar
Zijn dat dan die maandelijks kosten die mijn opa aan hun betaald?

Waarschijnlijk wel, maar kijk even goed bij de omschrijving van de kosten waar nu precies voor betaald wordt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:03

MissBambi schreef:
Even vlugge vraag tussendoor: ik heb in 2017 betaald vrijwilligerswerk gedaan waardoor er door een mentor/bewindvoerder een ib47 formulier is ingevuld en naar de belasting is gegaan en ik nog loonbelasting en zvw zou moeten afdragen over het verdiende salaris. Echter staat dit niet mij mijn inkomsten? Iemand enig idee hoe dit werkt

Veerledec, ik zie dat jij hier nogal wat verstand van zou kunnen hebben O:) kun jij mij vertellen hoe dit zit?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:07

viphorse schreef:
Matheno schreef:
Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht, dus ik ga er vanuit dat ik een leuk bedrag terugkrijg! :-D

Aankomend weekend maar eens voor gaan zitten.

Heel eerlijk gezegd vond ik mijn terug gave tegen vallen. Vorig jaar flink wat geld aan de aankoop van eigen huis uitgegeven en vind het tegen vallen.

Om en nabij de 4000 euro krijg ik terug! :-D

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:27

@Viphorse, heb je het dan wel juist ingevuld? Dat had ik namelijk ook niet gedaan.. ik dacht €900 te krijgen, maar dat is uiteindelijk €1800 omdat ik het nu wel goed heb ingevuld

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:30

MissBambi schreef:
MissBambi schreef:

Veerledec, ik zie dat jij hier nogal wat verstand van zou kunnen hebben O:) kun jij mij vertellen hoe dit zit?

Wat is precies je vraag? Waarom de belastingdienst het niet bij jouw gegevens heeft staan? Dat weet ik ook niet. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ze dat standaard wel doen. Het is geen loon, maar resultaat uit overige werkzaamheden. Dat betekent dat jij je kosten nog mag aftrekken, dus het bedrag dat de belastingdienst heeft, is misschien niet het bedrag waarover jij belasting moet betalen. Ik kan me daarom voorstellen dat het daarom niet wordt vooringevuld.

Als je vraag is waar je het moet invullen: bij resultaat uit overige werkzaamheden dus. Je mag je kosten er nog vanaf halen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:44

Uit overige werkzaamheden had ik hem inderdaad al ingevuld. Er is in totaal meer geld gestort dan het kale salaris. Dit komt doordat het een client betreft waar ik iedere week iets mee ging doen, keertje uit eten, nieuwe kleding halen indien nodig etc. Maar dit dus voorgeschoten.

Moet ik dan het complete bedrag dat ze overgemaakt hebben (incl. het geld dat ik heb voorgeschoten, maar reeds betaald heb gekregen) of puur het loon waarbij ik al duidelijk heb hoeveel dit precies is geweest?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:51

Ik krijg ook wat terug, welgeteld 21 euro, terwijl het vorig jaar rond de 500 zat, hoe kan dit?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:54

Dan is er gedurende het jaar al genoeg belasting afgedragen en krijg je nu dus niet zoveel terug.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:56

MissBambi schreef:
Uit overige werkzaamheden had ik hem inderdaad al ingevuld. Er is in totaal meer geld gestort dan het kale salaris. Dit komt doordat het een client betreft waar ik iedere week iets mee ging doen, keertje uit eten, nieuwe kleding halen indien nodig etc. Maar dit dus voorgeschoten.

Moet ik dan het complete bedrag dat ze overgemaakt hebben (incl. het geld dat ik heb voorgeschoten, maar reeds betaald heb gekregen) of puur het loon waarbij ik al duidelijk heb hoeveel dit precies is geweest?

Je hoeft alleen je netto verdienste in te vullen. Dus als je 500 hebt gehad, en je hebt daarvan 100 besteed aan kleding voor de client, dan is je resultaat 400.

Maar, je hebt het over eten. At je dan zelf mee op hun kosten? Of betaalde je dat zelf? Want zonder het al te ingewikkeld te willen maken; dat zijn beperkt aftrekbare kosten. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ast_bedrag