Verpleegkundige in opleiding!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:20

Napie, dus ook specifiek bij de dienstoverdracht? En hanteren jullie dat ook als werkbriefje? Staan daar dan alle patienten van de afdeling op, of enkel de patienten waar jij verantwoordelijk voor bent tijdens die dienst?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:22

Jij ook gefeliciteerd Unbeatable!

Ik ben gister ook bij het andere ziekenhuis aangenomen dus ik moet binnenkort gaan kiezen waar ik heen ga! Ik heb wel een sterke voorkeur maar wil nog even wat dingen naast elkaar leggen voor ik een definitieve keuze ga maken :)

Revalidatie kan ik helaas niet bij helpen. SBAR gebruikten wij niet voor werkbriefjes. Meer wat Barbara zegt :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:23

Bij de dienstoverdracht en visite. Op het werkbriefje staan alle patienten want je bent als team voor je gehele afdeling verantwwordelijk dus je neemt ook de overdracht aan van alle patienten en leest de dossiers van de patienten waar je zelf verantwoordelijk voor ben.
Op het werkbriefje staat alleen de Situatie. Background en assessment doen we mondeling

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:25

Napie schreef:
Bij de dienstoverdracht en visite. Op het werkbriefje staan alle patienten want je bent als team voor je gehele afdeling verantwwordelijk dus je neemt ook de overdracht aan van alle patienten en leest de dossiers van de patienten waar je zelf verantwoordelijk voor ben.
Op het werkbriefje staat alleen de Situatie. Background en assessment doen we mondeling

Ja op die manier gebruikten wij de SBAR ook wel, maar zonder specifiek met de SBAR bezig te zijn, zeg maar...

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:38

Bedankt voor jullie reactie, ik begrijp het al wat meer :j

Bespreken jullie tijdens de dienstoverdracht ook specifiek wat je bij welke patiënten bij jouw dienst moet uitvoeren aan acties/activiteiten/taken? Of staat dit al overzichtelijk in het dossier, of hoe moet ik me dit voorstellen?

Wanneer is eigenlijk bekend voor welke patiënten specifiek jij verantwoordelijk bent die dienst?

Is het eigenlijk ook zo dat je altijd rapporteert op een specifiek doel die je hebt opgesteld in bv een verpleegplan?

Napie, werk jij (of hebt gewerkt) specifiek in de revalidatiezorg? :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:44

Napie schreef:

Hoeveel patiënten liggen er op jouw afdeling? Hier zou het nooit op één blaadje passen en is de afdeling in vieren verdeeld.

SBAR implementeren in de overdracht staat op mijn verlanglijstje. Staat helaas nog veel meer op.

Ik heb gisteren voor het eerst college gegeven bij hbo-v. Was een toffe ervaring.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:53

Superlotje, krijg je dan een werkbriefje met een vierde deel van de afdeling? Dus dat er alsnog patienten tussen staan waar je niet direct verantwoordelijk voor bent / aan bent toegewezen tijdens je dienst?

Interessant, waarom staat dit op jouw verlanglijstje? Ik ben wel benieuwd naar je volledige verlanglijstje. Zouden we het daar eventueel over kunnen hebben (per pb wellicht)? :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:03

Dat klopt. Afhankelijk van de dienst die je draait heb je 1/3e, 1/2e of meer dan alle patiënten op je blaadje onder je hoede. In dat laatste geval heb je dus twee blaadjes op zak.

PB mag altijd. Heb altijd wel plannen in mijn hoofd maar de tijd om ze uit te voeren ontbreekt vaak.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:09

Hallo ik ben nu bijna 2 jaar klaar als mbo verpleegkundige, nu belde ik naar mijn oude school over mijn examendossier, aan het einde van mijn opleiding gaven ze aan dat ze dit 2 jaar moeten bewaren en dat we het dan op mogen halen, wanneer je te laat komt mogen ze het vernietigen. Nu belde ik vandaag en gaven ze aan dit niet meer terug te mogen geven maar naar 2 jaar direct moeten vernietigen, weten jullie of dit klopt?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:34

Ik werk op verloskunde kraam en neonatologie. Opdrachten die uitgevoerd moeten worden (dus je R van de sbar) worden afgedrukt op het werkbriefje

We hebben 15 kraamsuites waar moeder en kind op verblijven maar kan ook een zwangere liggen of een moeder met het kind op de couveuse. Ook barende dus.
Op de couveuse hebben we 5 plekken die max opgevuld kunnen worden met de normale personele bezetting.Daar werk je alleen. Op de kraam werken we met 5 personen

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:37

Gonny: volgens mij klopt het dat ze het sowieso twee jaar mogen bewaren en dan kan het op verzoek weer terug worden gegeven of het wordt vernietigd. Dat is afhankelijk van het beleid van de school.

Hoe gaat het trouwens allemaal bij jullie? Druk aan het stage lopen?

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 11:26

Ondertussen anderhalve maand op school, het is nog best pittig al zeg ik het zelf.
Ik loop er voornamelijk tegen aan dat ik de enigste in de klas in de gehandicaptenzorg zit en de stof dus wat moeilijker in de praktijk te verwerken is ( naar mijn idee ) de rest zit allemaal in de thuis zorg/ouderenzorg en ziekenhuis dus alles wat we krijgen herkennen zij veel meer. En ik heb zelf dyslexie dus heb wat meer begeleiding nodig maar die kan ik niet krijgen doordat andere alle aandacht/uitleg etc opeisen :(

Plus ik zit echt op een rotschool :') alles is zo vaag en onduidelijk en slecht geregeld :(

herkennen sommige van jullie dat ook ?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:52

Ik denk dat het op alle scholen wel wat hetzelfde is, ik kom van mbo en moest er heel erg aan wennen dat de docenten nogal een "red je reet" mentaliteit hadden. Als ik iets vroeg dan zeiden ze altijd staat wel op Blackboard. Nouja als ik het kon vinden dan zou ik je niet vragen hé :+

Ik ben nu bezig met mijn minor "Welzijnswerk nieuwe stijl", beetje een tegenvaller helaas.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:44

Dat denk ik idd ook... Op mijn MBO (totaal andere richting) was het niet veel beter en ook nu op het HBO is het idd juist nog meer ''zoek het allemaal zelf maar uit''. Alhoewel ik wel het idee heb dat mijn hogeschool nog best wel meegaand is vergeleken met verhalen die ik soms van andere scholen hoor...

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 20:10

Nja op mijn oude school was het veel beter! als je iets vroeg kreeg je meteen antwoord enzovoort. ik ga nu naar school maar leer eigenlijk alleen wat bij anatomie..

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:14

@brit en hoe ga je er zelf mee om? Je mag zelf ook aandacht opeisen en als je een vraag stelt antwoord verwachten, maar vaak is het andersom ook dat ze verwachten dat je zelf ook proactief bezig bent :)

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 22:20

_Barbara_ schreef:
@brit en hoe ga je er zelf mee om? Je mag zelf ook aandacht opeisen en als je een vraag stelt antwoord verwachten, maar vaak is het andersom ook dat ze verwachten dat je zelf ook proactief bezig bent :)

Nja ik zoek zoveel mogelijk zelf uit, maar dat is best zwaar.. soms ga ik met meer vragen naar huis dan ik kwam. schrijf ik het op en vraag ik het de week daarna..

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:38

Brittjuh: wat frustrerend zeg. Ken je misschien een student verpleegkunde die al een jaar verder en is en jou kan helpen?
Heb je het ook bij je SLBer aangeven dat je meer begeleiding nodig hebt? Ik weet toevallig dat bij mij op school daar wel mogelijkheden voor zijn om extra begeleiding in dingen te krijgen

Yvanka: oh balen wat moet je nu doen dan? Is er een mogelijkheid dat je nog switchen van minor? Dus dat je een combi doet 10 weken het ene 10 weken het andere. Dat kon bij mij wel

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:28

_Lobke_ schreef:
Brittjuh: wat frustrerend zeg. Ken je misschien een student verpleegkunde die al een jaar verder en is en jou kan helpen?
Heb je het ook bij je SLBer aangeven dat je meer begeleiding nodig hebt? Ik weet toevallig dat bij mij op school daar wel mogelijkheden voor zijn om extra begeleiding in dingen te krijgen

Yvanka: oh balen wat moet je nu doen dan? Is er een mogelijkheid dat je nog switchen van minor? Dus dat je een combi doet 10 weken het ene 10 weken het andere. Dat kon bij mij wel

We zitten midden in een onderzoek, dus ik kan mijn studiegenootje daar niet mee laten zitten nu. Probleem is alleen dat het onderzoek niet loopt :+
Daarbij hebben we theorie/deelopdrachten en een filmpje dus als ik niet alles inleveren dan heb ik niet alle punten dus niet gehaald.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:32

Yvanka: hoe kan het dat het onderzoek niet loopt dan? Ja snap ik dan helaas toch maar helemaal afmaken

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 23:13

_Lobke_ schreef:

Ze weten van mijn dyslexie etc. maar ik geef het ook meerdere keren aan dat ik het niet snap of niet begrijp hoe ze denken etc.
terwijl ik qua medisch rekenen en gewoon rekenen weer echt op voor loop :P

Maar ik moet ook nog heel erg aan deze school wennen, ik dacht dat mijn oude school al wat steken liet vallen maar dit is echt heel erg ! helaas wilt mijn werkgever me alleen naar deze school sturen

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:24

Britt: ja dat is ook zo het is eerst echt een kwestie van wennen hoe je alles op moet zoeken en wat ze graag willen zien. Misschien kan je nog proberen om een beetje met klasgenoten samen te werken/studeren op die manier wordt het ook minder werk

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 20:21

_Lobke_ schreef:
Britt: ja dat is ook zo het is eerst echt een kwestie van wennen hoe je alles op moet zoeken en wat ze graag willen zien. Misschien kan je nog proberen om een beetje met klasgenoten samen te werken/studeren op die manier wordt het ook minder werk

Thanks voor de tip, al zou het wel lastig gaan omdat iedereen best ver woont! maar kan kijken wat lukt!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:37

_Lobke_ schreef:

We doen onderzoek naar overbelasting bij mantelzorgers van mensen met dementie. We zijn nu zover dat we gesprekken moeten gaan voeren met de mantelzorgers, maar het lukt nog niet echt om ermee in contact te komen dus dat is lastig. Vanavond gaan we naar het alzheimercafé en hopen we daar contacten te leggen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:53

Brit: graag gedaan!
Yvanka: Interessant onderwerp! Ik werk bij verschillende verpleeghuizen en het valt mij op dat daar ook iedere dag wel mantelzorgers zijn, echtgenoot of kinderen. Misschien dat je eens kan bellen met een verpleeghuis en dan bij voorkeur iets met kleinschalig wonen voor dementerenden. Ik denk dat als je uitlegt geeft over je onderzoek daar vast wel mensen voor open staan.