Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eight schreef:Nog een vraag naar aanleiding van IQ, is het mogelijk HB te zijn zonder hoog te scoren op een IQ test?
En wat is het verschil tussen IQ en EQ?
mirim schreef:Wat mij eigenlijk verbaasd is dat er dus toch nog vrij veel hbers zijn die goed mee kunnen komen op school, goede cijfers halen of een goede baan hebben.
Wij zijn als ouders ooit in gesprek geweest ( op uitnodiging van de staatsecretaris van onderwijs ) met andere ouders van hoogbegaafde kinderen en instanties die er mee van doen hadden over passend onderwijs.
Daar kwam toch eigenlijk duidelijk uit dat de meesten hb gewoon niet scoorden op school en veelal vroegtijdige schoolverlaters waren. Het gaat om een groep van 1000 tot 3000 kinderen.
Zou het dan zo kunnen zijn dat de , al eerder door mij aangehaalde verschillen in hoogte van IQ , er toe doen?
Dat de hbers met een uitzonderlijk hoog IQ voor innovaties zouden kunnen zorgen en dat hbers die nog wel de moed en mogelijkheden hebben om zich aan te passen aan het systeem ( zowel op school als op de arbeidsmarkt ) zich daarin kunnen vinden en gelukkig kunnen worden?
Dat helaas degenen met een uitzonderlijk hoog IQ , door o.a. falen van het systeem ( want er is nog nooit passend onderwijs geboden voor deze groep ) nooit op de arbeidsmarkt zullen verschijnen ?
Eight schreef:Nog een vraag naar aanleiding van IQ, is het mogelijk HB te zijn zonder hoog te scoren op een IQ test?
En wat is het verschil tussen IQ en EQ?
caaramel schreef:En nog een laatste vraag (voor nu dan)
Vinden jullie dit verhaal herkenbaar, een goede omschrijving van wat jullie meemaken?mirim schreef:Over vriendschappen en zo..
Ik zal een anekdote vertellen over onze zoon . Dan kun je al snel zien hoe dingen verkeerd begrepen en opgepakt kan worden door anderen.
Onze zoon , drie jaar, ging naar de peuterspeelzaal.
Hij kwam nieuw in de groep.
Een vriendelijk kereltje, afwachtend en zeker niet agressief of snel aangebrand.
Een paar kinderen spelen met autootjes.
Hij vraagt : mag ik het rode autootje.
Een kind kijkt op en speelt verder.
Hij vraagt het nog eens en krijgt een groen autootje.
Hij pakt deze niet aan en stelt zijn vraag nog een keer.
Hij krijgt van een ander kind een blauw autootje.
Hij stelt zijn vraag vier keer.
De kinderen reageren niet meer.
Uiteindelijk pakt hij boos en zeer geagiteerd het rode autootje....hij snapte niet dat deze kinderen geen kleuren konden herkennen.
Ook snapte hij niet dat deze kinderen hem niet aan het plagen waren.
Maar zijn gedrag werd wel verkeerd uitgelegd. De peuterleidsters zagen pas het eindgedrag en niet wat er aan vooraf ging.
Hij werd op zijn gedrag aangesproken en later ook vaak op dat eindgedrag afgerekend en beoordeeld.
Na een paar keer daar geweest te zijn was zijn conclusie : mama, de kinderen spreken een andere taal!
Ik denk dat deze conclusie wel gedeeld kan worden door andere hb .
Mensen snappen niet wat je wilt, welke bedoelingen je hebt en welke kant je op wilt.
Dit gebeurd al heel jong op school, in je omgeving en waar maar ook.
Het tekent je , het bepaald je gedrag.
BarbaravdW schreef:mirim schreef:Over vriendschappen en zo..
Ik zal een anekdote vertellen over onze zoon . Dan kun je al snel zien hoe dingen verkeerd begrepen en opgepakt kan worden door anderen.
Onze zoon , drie jaar, ging naar de peuterspeelzaal.
Hij kwam nieuw in de groep.
Een vriendelijk kereltje, afwachtend en zeker niet agressief of snel aangebrand.
Een paar kinderen spelen met autootjes.
Hij vraagt : mag ik het rode autootje.
Een kind kijkt op en speelt verder.
Hij vraagt het nog eens en krijgt een groen autootje.
Hij pakt deze niet aan en stelt zijn vraag nog een keer.
Hij krijgt van een ander kind een blauw autootje.
Hij stelt zijn vraag vier keer.
De kinderen reageren niet meer.
Uiteindelijk pakt hij boos en zeer geagiteerd het rode autootje....hij snapte niet dat deze kinderen geen kleuren konden herkennen.
Ook snapte hij niet dat deze kinderen hem niet aan het plagen waren.
Maar zijn gedrag werd wel verkeerd uitgelegd. De peuterleidsters zagen pas het eindgedrag en niet wat er aan vooraf ging.
Hij werd op zijn gedrag aangesproken en later ook vaak op dat eindgedrag afgerekend en beoordeeld.
Na een paar keer daar geweest te zijn was zijn conclusie : mama, de kinderen spreken een andere taal!
Ik denk dat deze conclusie wel gedeeld kan worden door andere hb .
Mensen snappen niet wat je wilt, welke bedoelingen je hebt en welke kant je op wilt.
Dit gebeurd al heel jong op school, in je omgeving en waar maar ook.
Het tekent je , het bepaald je gedrag.
Dit is een klassiek voorbeeld van een onbegrepen slim kind. Kan zo de boekjes in helaas..
Felicxa schreef:Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.
Felicxa schreef:Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.