Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:09

Wat mij eigenlijk verbaasd is dat er dus toch nog vrij veel hbers zijn die goed mee kunnen komen op school, goede cijfers halen of een goede baan hebben.
Wij zijn als ouders ooit in gesprek geweest ( op uitnodiging van de staatsecretaris van onderwijs ) met andere ouders van hoogbegaafde kinderen en instanties die er mee van doen hadden over passend onderwijs.
Daar kwam toch eigenlijk duidelijk uit dat de meesten hb gewoon niet scoorden op school en veelal vroegtijdige schoolverlaters waren. Het gaat om een groep van 1000 tot 3000 kinderen.
Zou het dan zo kunnen zijn dat de , al eerder door mij aangehaalde verschillen in hoogte van IQ , er toe doen?
Dat de hbers met een uitzonderlijk hoog IQ voor innovaties zouden kunnen zorgen en dat hbers die nog wel de moed en mogelijkheden hebben om zich aan te passen aan het systeem ( zowel op school als op de arbeidsmarkt ) zich daarin kunnen vinden en gelukkig kunnen worden?
Dat helaas degenen met een uitzonderlijk hoog IQ , door o.a. falen van het systeem ( want er is nog nooit passend onderwijs geboden voor deze groep ) nooit op de arbeidsmarkt zullen verschijnen ?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:25

Er zullen best verschillen zitten qua hoogte van het IQ maar IQ is lang niet alles natuurlijk, je hebt ook nog verschillen in karakter, doorzettingsvermogen, intro/extravert, laag of hoog EQ, leerstoornissen, etc.
Daarnaast zijn ook niet alle vormen van onderwijs hetzelfde (regulier versus Montessori, Dalton, vrijeschool etc.)
Mijn middelbare schooltijd is absoluut niet van een leien dakje gegaan maar ik heb niet zo'n torenhoog IQ als sommigen uit dit topic :P

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:57

Ik heb niet alle pagina's gelezen van dit toppic maar de term hoogbegaafdheid houdt meer in dan een hoog iq. Er zijn uiteraard diverse definities maar in de psychologie geldt dat men op meerdere domeinen (eigenlijk alle) beduidend hoger dan gemiddeld presteert; dus een hoog iq maar ook op het gebied van sport, sociaal functioneren, muziek, etc. En voor een succesvol leven is een hoog iq belangrijk maar niet voldoende, anderzijds geldt een hoog iq wel als een beschermende factor.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:25

Wat bedoel je met een hoog IQ geldt als een beschermende factor ?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:38

Ik ben wel een voorbeeld van het falende systeem. Al heb ik met heel veel pijn en moeite wel wat succes behaald. Op eigen kippenkracht. Ik ben op dit moment absoluut niet inzetbaar op de arbeidsmarkt. Ik stort in. Ik kan het "gewone leven en het standaard systeem" niet aan.
Maar daarvoor ben/ga ik onder behandeling.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:45

Hier ook falend systeem dingetje ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 23:06

Hier ook een falend systeem een daardoor geen diploma, wel een (hele simpele) baan, maar fulltime werken vraagt echt te veel van me, maar het voldoen aan 'de maatschappij' vind ik heel moeilijk en kost me veel energie.

Het hak op de tak heb ik op alle vlakken, zowel in mijn hoofd als met interesses. Toen ik nog ratten opving wist ik alles op medisch gebied wat er te weten viel, toen mijn interesses over gingen naar katten wilde ik kattengedragsdeskundige worden en toen ik net moeder was wilde ik lactatiekundige of draagconsulent worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 01:34

Ik ben 42 en volgens mij dacht men toen ik klein was nog niet zo in hokjes. Ondanks dat mijn ouders Montessori kozen, was ik niet vrij om op de kleuterschool in mijn eigen tempo te werken. Ik kon al lezen en het alfabet schrijven, maar dat was eerder een last geloof ik. Kleuren en dieren kende ik allemaal, dus ik heb me echt verveeld en was sociaal niet heel sterk.

Pas later ben ik er zelf achter gekomen, dat ik meer ''afwijkingen'' heb. Geen idee of dat komt door een hoger iq of door de gevolgen van een hoger iq.

Ik weet nu wel dat ik heel goed ben geweest altijd in dingen verbergen, oa mijn zwakheden, maar ook mijn minder sociale kanten.
We waren bezig met testen op vormen van autisme, maar ik ben gestopt, want ik heb er geen behoefte aan om het te weten. Ik heb een gezin en wil niet in een hokje gestopt worden. Ik zoek ook geen smoes voor mijn gedrag, maar wil me gewoon normaal door het leven bewegen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:01

Overigens kan het ook interessant zijn om je in MBTI/Myers-Briggs te verdiepen. Ik weet niet hoe accuraat het is of dat het in dezelfde categorie valt als astrologie, maar zelfs heb ik er wel iets aan gehad. Hierdoor heb ik mijn passie eindelijk kunnen omarmen en snap ik beter waarom ik geen doener ben, bijvoorbeeld.
Dus ook als het allemaal onzin is heeft het alsnog nut gehad :))

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:21

Ik ben geen falend systeem geval hoor. Ik heb een toffe baan, heb nominaal m'n master gehaald en ben overall best heel gelukkig. Maar ik voel me wel ontzettend anders, mensen kunnen we vaak niet volgen, ik ben heel erg snel overprikkeld (zowel emotioneel als fysiek) en stort regelmatig in. Maar dat hoort bij mij en ik functioneer eigenlijk wel prima.

Die wisselende interesses ken ik ook wel ja. Vooral op sportief gebied. Jaren gezwommen op hoog niveau, toen jaren gedanst op hoog niveau en daarna (toen ik ging studeren) een miljoen dingen geprobeerd. Ik merk ook dat ik 'het idee van iets' veel interessanter vind dan de praktijk. Het idee van balletles was fantastisch, de praktijk viel tegen. Het idee van een boek schrijven precies zo, net als het idee van een heleboel andere dingen. Het plaatje in mijn hoofd, inclusief het bijbehorende wereldje en de manier van doen enzo, klopt dan niet met mijn ervaring in de praktijk.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:32

Nog een vraag naar aanleiding van IQ, is het mogelijk HB te zijn zonder hoog te scoren op een IQ test? :)
En wat is het verschil tussen IQ en EQ?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:17

Eight schreef:
Nog een vraag naar aanleiding van IQ, is het mogelijk HB te zijn zonder hoog te scoren op een IQ test? :)

Wikipedia zegt:

Hoogbegaafdheid is een combinatie van een uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Hoogbegaafden zijn op het cognitieve vlak sterk, maar ook andere zaken spelen een belangrijke rol. De term wordt gebruikt om aan te geven dat ze opvallende vermogens of vaardigheden hebben, zowel voor kinderen als voor volwassenen.

Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen. Men spreekt doorgaans van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130 (getest volgens David Wechsler. Deze grens varieert van 136, 140 tot 142 in andere tests). Dit komt erop neer dat personen met scores in de bovenste twee percentielen hoogbegaafd worden genoemd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:19

mirim schreef:
Wat mij eigenlijk verbaasd is dat er dus toch nog vrij veel hbers zijn die goed mee kunnen komen op school, goede cijfers halen of een goede baan hebben.
Wij zijn als ouders ooit in gesprek geweest ( op uitnodiging van de staatsecretaris van onderwijs ) met andere ouders van hoogbegaafde kinderen en instanties die er mee van doen hadden over passend onderwijs.
Daar kwam toch eigenlijk duidelijk uit dat de meesten hb gewoon niet scoorden op school en veelal vroegtijdige schoolverlaters waren. Het gaat om een groep van 1000 tot 3000 kinderen.
Zou het dan zo kunnen zijn dat de , al eerder door mij aangehaalde verschillen in hoogte van IQ , er toe doen?
Dat de hbers met een uitzonderlijk hoog IQ voor innovaties zouden kunnen zorgen en dat hbers die nog wel de moed en mogelijkheden hebben om zich aan te passen aan het systeem ( zowel op school als op de arbeidsmarkt ) zich daarin kunnen vinden en gelukkig kunnen worden?
Dat helaas degenen met een uitzonderlijk hoog IQ , door o.a. falen van het systeem ( want er is nog nooit passend onderwijs geboden voor deze groep ) nooit op de arbeidsmarkt zullen verschijnen ?

Dit geldt niet voor iedereen!
Het is alleen wel moeilijk(er) om het kind te motiveren voor onder andere school.
Zelf bloeide ik juist heel erg op tijdens mijn studie, omdat hier veel vrijheid was voor eigen creativiteit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:35

Uit ervaring kan ik zeggen dat het voor sommigen onder ons gewoon niet aan gebrek aan doorzettingsvermogen ligt dat school niet lukt.
Ook niet met scholen waar creativiteit wel gewaardeerd wordt.
Het leren bij ons gaat vaak over andere paden.
Het anders denken, het anders zijn , je continue buiten de groep voelen staan maakt het voor deze kinderen/ mensen vaak onmogelijk om naar school/ werk te gaan.
Ik denk dat het heel duidelijk mag zijn dat een IQ van 130 dichter bij het gemiddelde IQ ligt dan de uitschieters die niet te testen zijn.
Nu is niet alles in cijfers uit te drukken. En zijn er veel meer factoren die mee spelen.
We vinden het allemaal heel normaal om in te zien dat van iemand met een IQ van 80 niet hetzelfde gevraagd kan worden als van iemand met een IQ van 125.
Maar we verwachten eigenlijk wel een klein beetje dat iemand met een IQ van boven de 150 hetzelfde moet gaan doen als iemand met een IQ van 100.
Dit vergt zoveel aanpassing in de manier van denken dat het gewoonweg niet op te brengen is voor een langere periode.
Vandaar dat deze laatste groep vaak de schoolverlaters zijn, wel kunnen werken, maar geen vijf dagen in de week.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:11

Eight schreef:

Wanneer de IQ test niet is goed afgenomen kun je lager scoren dan dat je bent. Hoger scoren lukt niet...
Maar HB is meer dan IQ >130. Vaak ben je dan ook hooggevoelig (HSP). En je hele manier van denken / zijn is anders.
Ze zijn vaak beelddenkers waardoor een top-down manier van leren nodig is: eerst het geheel en daarna pas de details. Dit kan betekenen dat het werktempo omlaag gaat ! Maar bijv herhalingen zijn niet nodig en dodelijk saai. Daarom loop je dan vast in een regulier systeem. En als je dan geen growth mindset hebt maar een fixed mindset liggen faalangst en onderpresteren voor de hand.
En HB is eigenlijk niet zo'n goede term. Ontwikkelingsvoorsprong is beter, je hoeft niet op elk terrein (performaal, verbaal, emotioneel) voor te lopen waardoor het HB zijn dan minder opvalt. En je dan dus helemaal ten onder gaat in het "systeem".
Ik kan de boeken van Tania Gevaert aanraden als iemand meer info zoekt.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:12

Dat zeg je goed Mirim :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:23

caaramel schreef:
En nog een laatste vraag (voor nu dan :P )
Vinden jullie dit verhaal herkenbaar, een goede omschrijving van wat jullie meemaken?

mirim schreef:
Over vriendschappen en zo..
Ik zal een anekdote vertellen over onze zoon . Dan kun je al snel zien hoe dingen verkeerd begrepen en opgepakt kan worden door anderen.
Onze zoon , drie jaar, ging naar de peuterspeelzaal.
Hij kwam nieuw in de groep.
Een vriendelijk kereltje, afwachtend en zeker niet agressief of snel aangebrand.
Een paar kinderen spelen met autootjes.
Hij vraagt : mag ik het rode autootje.
Een kind kijkt op en speelt verder.
Hij vraagt het nog eens en krijgt een groen autootje.
Hij pakt deze niet aan en stelt zijn vraag nog een keer.
Hij krijgt van een ander kind een blauw autootje.
Hij stelt zijn vraag vier keer.
De kinderen reageren niet meer.
Uiteindelijk pakt hij boos en zeer geagiteerd het rode autootje....hij snapte niet dat deze kinderen geen kleuren konden herkennen.
Ook snapte hij niet dat deze kinderen hem niet aan het plagen waren.
Maar zijn gedrag werd wel verkeerd uitgelegd. De peuterleidsters zagen pas het eindgedrag en niet wat er aan vooraf ging.
Hij werd op zijn gedrag aangesproken en later ook vaak op dat eindgedrag afgerekend en beoordeeld.
Na een paar keer daar geweest te zijn was zijn conclusie : mama, de kinderen spreken een andere taal!
Ik denk dat deze conclusie wel gedeeld kan worden door andere hb .
Mensen snappen niet wat je wilt, welke bedoelingen je hebt en welke kant je op wilt.
Dit gebeurd al heel jong op school, in je omgeving en waar maar ook.
Het tekent je , het bepaald je gedrag.

Dit is een klassiek voorbeeld van een onbegrepen slim kind. Kan zo de boekjes in helaas..

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:28

Eight schreef:

Jazeker. Je kunt je gemakkelijk dommer voordoen (al dan niet bewust) dan je bent. Onderpresteren op een IQ test is een ding. Maar overpresteren, nee, dat kan niet. Je kunt je niet slimmer voordoen dan je bent :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:34

BarbaravdW schreef:
Jazeker. Je kunt je gemakkelijk dommer voordoen (al dan niet bewust) dan je bent. Onderpresteren op een IQ test is een ding. Maar overpresteren, nee, dat kan niet. Je kunt je niet slimmer voordoen dan je bent :o

Nou, ik kan soms aardig slim uit de hoek komen hoor. _O- :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:50

Iedereen heeft weleens een opleving :))

Veel mensen vinden mij vaak dommig omdat ik vrij ongeorganiseerd ben en veel dagdroom. Daardoor heb ik periodes dat ik hele domme fouten maak. Ik ben nogal een chaoot en dat komt niet intelligent over.
Tel daarbij op dat ik veel beter communiceer in schrift dan verbaal. Face to face, daar moet ik het niet van hebben.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:02

Mijn ex kon zich ook prima slimmer voordoen dan hij is :')

Maar dat telt hier niet. _O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:23

BarbaravdW schreef:
mirim schreef:
Over vriendschappen en zo..
Ik zal een anekdote vertellen over onze zoon . Dan kun je al snel zien hoe dingen verkeerd begrepen en opgepakt kan worden door anderen.
Onze zoon , drie jaar, ging naar de peuterspeelzaal.
Hij kwam nieuw in de groep.
Een vriendelijk kereltje, afwachtend en zeker niet agressief of snel aangebrand.
Een paar kinderen spelen met autootjes.
Hij vraagt : mag ik het rode autootje.
Een kind kijkt op en speelt verder.
Hij vraagt het nog eens en krijgt een groen autootje.
Hij pakt deze niet aan en stelt zijn vraag nog een keer.
Hij krijgt van een ander kind een blauw autootje.
Hij stelt zijn vraag vier keer.
De kinderen reageren niet meer.
Uiteindelijk pakt hij boos en zeer geagiteerd het rode autootje....hij snapte niet dat deze kinderen geen kleuren konden herkennen.
Ook snapte hij niet dat deze kinderen hem niet aan het plagen waren.
Maar zijn gedrag werd wel verkeerd uitgelegd. De peuterleidsters zagen pas het eindgedrag en niet wat er aan vooraf ging.
Hij werd op zijn gedrag aangesproken en later ook vaak op dat eindgedrag afgerekend en beoordeeld.
Na een paar keer daar geweest te zijn was zijn conclusie : mama, de kinderen spreken een andere taal!
Ik denk dat deze conclusie wel gedeeld kan worden door andere hb .
Mensen snappen niet wat je wilt, welke bedoelingen je hebt en welke kant je op wilt.
Dit gebeurd al heel jong op school, in je omgeving en waar maar ook.
Het tekent je , het bepaald je gedrag.

Dit is een klassiek voorbeeld van een onbegrepen slim kind. Kan zo de boekjes in helaas..

Oké, het is al een tijdje terug dat ik drie was, maar ik heb toch wat moeite met dit voorbeeld. Ik vind het namelijk erg onlogisch klinken dat geen van die kinderen als reactie 'wat is dat?' gaf. Daarbij lijkt het mij dat jonge kinderen eerder de woorden voor kleuren leren dan voor relatief complexe dingen als autootjes, ik heb mij tenminste laten vertellen dat er zelfs achter de kleurstelling van kleine-kinder-speelgoed een ontwikkelingspsychologische gedachte zit. Tot en met de Teletubbies aan toe.

Maar goed, los van de reacties van de andere kinderen zou ik denken dat een bovengemiddeld slim kind juist na twee keer dezelfde vraag zonder gewenste reactie die vraag aanpast. Want kennelijk werkt die niet. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat het kind uit het voorbeeld niet slim is, alleen zie ik niet waarom dit een klassiek voorbeeld zou zijn? Ik constateer hieruit voornamelijk dat er communicatief nog een hoop te leren valt en dat lijkt me volstrekt normaal voor die leeftijd.

Zelf heb ik ooit bij Mensa iets ingevuld waar dan een uitnodiging voor de echte test uit volgde, maar ik heb geen behoefte aan een label en deed dat testje voor de gein (net als duizend andere internet-testjes, altijd leuk om te weten welke bekende persoon uit de Gouden Eeuw je geweest zou zijn als je eerder was geboren). De reden dat ik dit topic ben gaan meelezen is dat ik de passage in het in de OP genoemde blog over spelfouten zo sterk herken. Daar heb ik echt last van en ik kan het ook niet uitzetten. Typefoutjes gaan dan nog wel, maar dt-fouten beïnvloeden mijn humeur en me-mijn, na-naar, en allerlei foute variaties op het thema 'sowieso' zijn het visuele equivalent van nagels op een schoolbord.

Hoe dan ook, ik ben serieus benieuwd waar ik een denkfout maak met betrekking tot dat voorbeeld van die autootjes dus hopelijk kan en wil iemand dat uitleggen?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:52

Ik lees al een tijdje mee maar denk dat ik me toch maar ook meld. Ik ben dus ook hoogbegaafd.

Op zich functioneer ik prima. Ik kom op school prima mee en heb ook wel gewoon veel contact met anderen. Het enige wat ik merk is dat ik echt heel snel toetsen kan maken. Toetsen waar 100 minuten voor staan kan ik met 40-50 minuten afmaken. Ik ga dan wel altijd ontzettend twijfelen aan mezelf, en ik check ook meestal 5 keer of ik geen pagina aan vragen heb gemist. Al helemaal als er zo'n docent bijstaat die me dan 3 keer vraagt of ik wel zeker weet dat ik klaar ben en het goed heb gedaan :')

Ik heb veel intresses, vooral qua taal en geschiedenis. Ik vind biologie ook leuk (en scheikunde ook wel), maar helaas ben ik zo slecht in wiskunde dat ik het bij die vakken gewoon niet red. Ik ben met mijn talenpakket ook blij, ik heb het naar mijn zin en vind mijn vakken leuk. Maar soms baal ik er ontzettend van, zeker als ik naar studies kijk. De meeste mensen weten niet dat ik die vakken toch wel erg leuk vind, omdat ik maar bleef zeggen dat het me allemaal niet interesseerde, maar achteraf denk ik dat dat meer was omdat ik zo gefrustreerd was dat het niet wou lukken dan omdat ik het niet interessant vond.

Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:59

Felicxa schreef:
Hebben jullie dat soms ook, dat je van sommige dingen gewoon echt de logica niet kan inzien? Ik weet bijvoorbeeld dat wiskunde heel logisch is, maar ik begrijp gewoon niet hoe. Ik begrijp niet hoe zo'n 'trucje' zorgt dat je achter de waarde van x kan komen bijvoorbeeld.

Daar heb ik last van gehad bij natuurkunde. De beste man legde dingen uit omdat ze zijn zoals ze zijn. "Ja maar waarom dan?" Was dan mijn antwoord. Omdat dat zo is. "Ja maar daar moet toch een reden voor zijn?". Hele hoofd in de war. Verstand dat draait op volle toeren. Als iets geen reden heeft is het voor mij niet logisch. Maar ik heb ook absoluut geen kaas gegeten van wiskunde. Dat ging tijdens mijn studie regelmatig mis. Al die berekeningen. Hoe dan? :') :+
Ik moet een reden hebben.
Voor alles overigens.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:03

Felicxa schreef:

In de brugklas had ik juist eens gezegd dat ik echt niet snapte hoe andere mensen wiskunde niet kunnen snappen - het is toch zo logisch?!?. :+