Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:42

Lastige kwestie.

Zelf zal ik gewoon een vrije dag nemen.
Ik vind niet dat mijn baas op moet draaien voor mijn paard.
Dit vind ik trouwens ook met ouders en kinderen.

Maar ik kan dan ook heel makkelijk vrij krijgen. Daar word echt nooit moeilijk over gedaan.

Ik kan me voorstellen dat als je een baan hebt waar je niet zomaar vrij kan krijgen, ziekmelden makkelijker is. Of gewoon gaan, met een belabberd, snotterend hoofd, en hopen dat je heel snel naar huis wordt gestuurd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:04

Tot 2015 was in de schoonmaak CAO 2 wachtdagen bij ziekmelding geregeld.

Medewerkers moesten bij ziekte de eerste 2 dagen zelf betalen. Ooit bedacht om het aantal ziekmeldingen op maandag na een gezellig drankweekend of na een WK voetbal wedstrijd te beperken. Maar het tegenovergestelde gebeurde, mensen bleven nu de rest van de week ook 'ziek' omdat ze toch al 2 dagen hadden betaald.

Heel onredelijk pakte de regeling o.a.uit voor medwerkers met een chronische ziekte, die telkens 2 dagen zelf moesten betalen.
Nu is deze clausule uit de CAO.

Lastig probleem. Verzuim kost werkgevers heel veel geld. Heel moeilijk op te lossen discussie. Er zijn zoveel verschillende medewerkers en redenen van verzuim. Hoe krijg je het verzuim omlaag? Hoe help je je medewerkers door meoilijke tijden zonder dat het veel kost. En zonder dat er misbruik van gemaakt wordt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:06

Ik zou bij de huidige werkgever geen verlof krijgen. Want vervanging zoeken is onmogelijk of zo. En ziek zijn kost de baas ook niks ivm wachtdagen. Dus wat dat betreft zou het niet uitmaken.
Maar stel ik zou thuis kunnen blijven. Dan zou ik liever die ziekte dag hebben.
Kan ik met die verlof dag wat leukers gaan doen dan janken.
Maar goed. Die keer dat ik het nodig had heb ik gewerkt en dat ging in die functie ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:32

Mooblie schreef:
Wat een verschillende reacties.. Ik vind dit ook zo'n grijs gebied waarin ik beide partijen goed kan begrijpen.
Een paar jaar terug zat ik ongeveer in het zelfde schuitje, ik heb toen gebeld met de vraag of hij genoeg personeel had lopen en of ik wellicht een uurtje later mocht beginnen, mijn baas heeft mij toen zelf ziekgemeld :o Bij mij ging het dus in overleg, ik heb de situatie uitgelegd en om begrip gevraagd maar de keuze 'wat doen we' bij mijn baas gelaten.

Ja, dat dus! Een zeldzaam verstandige en erg pragmatische bijdrage tussen al het geleuter hier. _/-\o_ Het gaat erom dat je je baas niet voor een voldongen feit zet, maar hem gelegenheid geeft om samen met jou naar een oplossing voor de situatie te zoeken.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:41

Wat is de definitie van ziek zijn? Eigenlijk iedereen denkt meteen aan misselijk, hoofdpijn, griep. Of een gebroken arm of been waardoor je je werk niet kunt uitvoeren. Maar wat als je geestelijk ziek bent? En dan heb ik het in dit geval niet over een chronische aandoening als depressiviteit, bipolaire stoornis of psychoses. Griep is een tijdelijke ziekte die na een paar dagen uit zichzelf weer over gaat. Iedereen vind het logisch dat je je ziek meld als je met griep op bed ligt. Maar wat als je geestelijk geveld bent door verdriet? Ik vind dat een legitieme reden om je ziek te melden.
Toen ik jong was is een familielid overleden. Ik had daar enorm veel verdriet van. Een aantal weken later overleed het konijntje van een klasgenoot van me. Zij was kapot van verdriet. In eerste instantie dacht ik: stel je niet aan, het is je konijn maar. Tot ik mij bedacht: iedereen beleeft verdriet anders. Zij kan net zo ziek van verdriet zijn over het overlijden van haar konijn als ik ben van het overlijden van mijn familielid.

Wie heeft het recht om te oordelen over het wel of niet ziek zijn door verdriet? En het maakt in dit geval niet uit of dat komt door een overleden familielid of door een huisdier. Als jij je te ellendig voelt om te werken, ben je ziek. Punt.

edit: Ik ben zelf zzp-er. Dus als ik mezelf ziek meld, krijg ik geen geld. Los van vrije dagen of ziek melden. Maar mensen die in loondienst zitten kunnen zich ziek melden als ze zich niet goed genoeg voelen om te werken. En waarom dan wel ziek melden bij griep en niet bij geestelijk kapot door verdriet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:48

tjaakje schreef:
Wat is de definitie van ziek zijn? Eigenlijk iedereen denkt meteen aan misselijk, hoofdpijn, griep. Of een gebroken arm of been waardoor je je werk niet kunt uitvoeren. Maar wat als je geestelijk ziek bent? En dan heb ik het in dit geval niet over een chronische aandoening als depressiviteit, bipolaire stoornis of psychoses. Griep is een tijdelijke ziekte die na een paar dagen uit zichzelf weer over gaat. Iedereen vind het logisch dat je je ziek meld als je met griep op bed ligt. Maar wat als je geestelijk geveld bent door verdriet? Ik vind dat een legitieme reden om je ziek te melden.
Toen ik jong was is een familielid overleden. Ik had daar enorm veel verdriet van. Een aantal weken later overleed het konijntje van een klasgenoot van me. Zij was kapot van verdriet. In eerste instantie dacht ik: stel je niet aan, het is je konijn maar. Tot ik mij bedacht: iedereen beleeft verdriet anders. Zij kan net zo ziek van verdriet zijn over het overlijden van haar konijn als ik ben van het overlijden van mijn familielid.

Wie heeft het recht om te oordelen over het wel of niet ziek zijn door verdriet? En het maakt in dit geval niet uit of dat komt door een overleden familielid of door een huisdier. Als jij je te ellendig voelt om te werken, ben je ziek. Punt.

edit: Ik ben zelf zzp-er. Dus als ik mezelf ziek meld, krijg ik geen geld. Los van vrije dagen of ziek melden. Maar mensen die in loondienst zitten kunnen zich ziek melden als ze zich niet goed genoeg voelen om te werken. En waarom dan wel ziek melden bij griep en niet bij geestelijk kapot door verdriet?

Ik ben het hier echt zo mee eens _/-\o_
Jij hebt precies verwoord wat ik dacht

Samy24

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:52

Bij mij was het een heel andere situatie, ik nl een afspraak met dierenarts gemaakt om in te slapen en heb toen de dag zelf vrij genomen en de dag erachter gebeld dat het mij niet ging lukken :( gelukkig had mijn baas toen ook paarden en begreep de situatie

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:00

Pfoeh....... vind het eigenlijk wel een lastige vraag......
Ik weet namelijk ook uit ervaring dat ik ziek kan zijn van verdriet wanneer er iets ernstigs met mijn beesten is.
Echter, mijn werkgever weet ook dat ik met net zoveel passie met mijn sport/hobby bezig ben als met mijn werk. Zij weten dat mijn paarden voor mijn ontspanning zorgen waardoor ik (mede) mijn werk goed kan uitvoeren.
Het zal dan ook mede afhangen van hoe de verstandhouding met je werkgever is en hoe zij je inzet ervaren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:21

Fransje, Ik begrijp het volkomen, je kan letterlijk ziek zijn van verdriet.
Wat maakt het nopu uit waardoor het komt? Of het nou verkoudheid is of verdriet.
Ik heb maandenlang in de ziektewet gezeten ivm plotselinge overlijden van mijn ouders (depressie).
Ik zie niet in waarom dit anders zou zijn.

En nog gecondoleerd :(:)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:47

fransje23 schreef:
Gezien de reacties van veel mensen hier zal het zo een vaart niet lopen met mensen die zich ziek melden vanwege het overlijden van een huisdier :+ Daarbij mijn paard was niet gewoon een huisdier voor mij.
Over mijn verdriet en de bijbehorende klachten is gewoon niet te oordelen.

Mijn collega breekt haar teen en gaat daarvoor naar het ziekenhuis, foto's controles onder werktijd etc. Ik breek een teen, zet hem goed en plak die met leukoplast aan mijn andere teen en klaar. Denkt mijn collega dan niet mee met de werkgever?

Als je alles vanuit een werkgever bekijkt moeten mensen met geen sporten gaan doen met een grote kans op blessures, niet zwanger worden en ook niet gaan klussen in huis. Zijn allemaal dingen met een risico.

Weet je TS, je vraagt ons om onze mening. En wettelijk gezien heb je gelijk, maar als andere mensen zeggen dat hun mening is dat je inderdaad niet echt ziek was, ga je daar keihard tegen in. Vraag dan niet om een mening...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:57

Tink89 schreef:
fransje23 schreef:
Gezien de reacties van veel mensen hier zal het zo een vaart niet lopen met mensen die zich ziek melden vanwege het overlijden van een huisdier :+ Daarbij mijn paard was niet gewoon een huisdier voor mij.
Over mijn verdriet en de bijbehorende klachten is gewoon niet te oordelen.

Mijn collega breekt haar teen en gaat daarvoor naar het ziekenhuis, foto's controles onder werktijd etc. Ik breek een teen, zet hem goed en plak die met leukoplast aan mijn andere teen en klaar. Denkt mijn collega dan niet mee met de werkgever?

Als je alles vanuit een werkgever bekijkt moeten mensen met geen sporten gaan doen met een grote kans op blessures, niet zwanger worden en ook niet gaan klussen in huis. Zijn allemaal dingen met een risico.

Weet je TS, je vraagt ons om onze mening. En wettelijk gezien heb je gelijk, maar als andere mensen zeggen dat hun mening is dat je inderdaad niet echt ziek was, ga je daar keihard tegen in. Vraag dan niet om een mening...

Ze vraagt om andermans meningen en geeft nogmaals haar mening. Ik lees nergens dat ze er keihard tegenin gaat.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:33

Bij het in laten slapen van mijn eerste hond heb ik 2 nachten vrij genomen.
Bij het in laten slapen van mijn eerste pony was ik roostervrij.
Bij het in laten slapen van mijn tweede hond heb ik een vrije dag genomen.
Bij het laten inslapen van mijn tweede pony ben ik eerst naar het werk gegaan, maar kon niet stoppen met huilen en ben na een uurtje of zo weer naar huis gegaan, die dag dus ook gesnipperd.

Toen mijn eerste pony ziek werd (hoefbevangen, met spoed naar de kliniek) heb ik mij wel ziek gemeld, want ik wist dat ik geen vrij kon krijgen en ik was toen echt ziek van ellende. Bovendien moest ik van alles en nog wat regelen. Ik heb toen overigens geen reden opgegeven, dat hoeven ze ook niet te weten.

Dus als ik dagen over heb en ik kan vrij krijgen neem ik liever een snipperdag, anders meld ik me toch echt ziek.

Edit: Bij geen van mijn dieren was het in laten slapen echt onverwachts, dus ik kan me voorstellen dat bij een onverwacht inslapen/dood gaan ik me wel ziek zou melden. Mijn beesten betekenen ook echt alles voor mij en een verlies doet echt onbeschrijflijk veel pijn. |(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:37

Beetje baas heeft hier begrip voor. En ik zou gewoon een paar dagen vrij nemen of onbetaald verlof. Heb je verder niets te maken met regeltjes alleen met 'gedoe' maar dat heb je toch al.

Neem vooral de tijd en heel heel veel sterkte met het verlies. Ik ben een aantal jaar terug mijn paard heel plotseling kwijtgeraakt en heb het daar heel moeilijk mee gehad, kon toen paar weken niet optimaal functioneren. Heb het eerlijk gezegd en kon toen minder taken doen (werk in het onderwijs, was eind van het jaar, normaal kijk ik allerlei scripties na maar die hebben mijn collega's toen overgenomen).

Sterkte!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:40

danzzz schreef:
Ayasha schreef:
Hij mag het wettelijk niet en daarmee is er geen discussie meer nodig. :)

Maar je mag je wettelijk ook niet ziekmelden voor niks. Mooie spagaat heeft de wetgever hiervan gemaakt met de werkgever op drie nul achterstand. Ik merk trouwens wel in de rechtspraak een kentering. Fraude door werknemers wordt een stuk steviger aangepakt dan pakkumbeet vijf jaar geleden

Hoezo de werkgever op drie nul achterstand? Hij had toch de arts kunnen inschakelen?

chanel1985 schreef:
Als ik me ziek voel omdat mijn zoontje een hele nacht niet heeft geslapen en omdat hij ziek was en me ziek meld, vinden jullie dat ook geen probleem dan?

Waarom is dit relevant? Wij zijn de arbo arts toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:56

Ik vind het wel erg ver gaan om je ziek te melden vanwege een paard dat is dood gegaan.
Natuurlijk een heel treurige gebeurtenis, maar laten we wel met beide benen op de grond blijven staan; het is een dier.

Ik zou dus ook gewoon gaan werken, al is het maar voor de afleiding.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:04

Tja, ik zou zelf ook een vrije dag opnemen, maar zoals dit topic laat zien is dit voor iedereen anders.
Maar eigenlijk is het sowieso raar geregeld in Nederland vind ik, waarom moet een werkgever opdraaien voor ziekte (uiteraard heb ik het niet over werkgerelateerde ziektes). Ik meen dat bijvoorbeeld in Zwitserland, je jezelf gewoon verzekert voor dit soort zaken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:06

Zelf had ik denk de dag zelf opgebeld om de situatie uit te leggen en kijken of ze mij kunnen missen.
En als ik weer op het werk kwam meteen even in overleg gegaan met mij baas of het ziekteuren zijn of eigen tijd. En evt aanbieden om het half/half doen.
Vaak als jezelf met ideeën komt en overlegd is er veel mogelijk maar niet er vanuit gaan dat het allemaal op kosten van de baas gaat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:22

Mijn paard overleed in december 2014 op een donderdag. Die dag en de vrijdag daarna heb ik vrij genomen (daarna was ik al 4 weken vrij ivm vakantie naar Afrika).

Ik zou me voor zoiets niet ziekmelden, maar vrij nemen.

Overigens zei mijn manager na mijn vakantie dat ik die dagen niet als verlof hoefde te schrijven, maar van de baas kreeg :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 19:46

chanel1985 schreef:
Ts: Zou je je ook ziek hebben gemeld als het onbetaald was?

Ja, want ik was daadwerkelijk ziek!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 19:53

chanel1985 schreef:
Ts zegt zelf dat een dag vrij krijgen nooit geen probleem is. Dus dan meld je je echt ziek omdat je dan betaald krijgt en geen dag verlof moet inleveren.

Wat een rare redenatie trouwens..

Een vrije dag opnemen is niet eens in mijn hoofd opgekomen omdat ik mij dusdanig belabberd voelde dat ik echt ziek was.

Overigens heb ik met 15 dienstjaren echt wel een vast contract en die lange historie weet mijn werkgever ook echt wel dat ik mij niet snel ziek zal melden. Heb zelfs jarenlang met zeer ernstige medische klachten en pijn gewoon doorgewerkt.

Dat er mensen zijn die anders reageren op het overlijden van een paard maakt mijn ziek zijn door verdriet niet minder waar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 19:55

Niet dat het er echt toe doet qua discussie maar mijn directeur is niet de eigenaar van het bedrijf. Het bedrijf is in handen van een groot deel van het personeel via aandelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:06

Weet je wat het is. Bij de één is het het paard, bij de ander de hond, bij de volgende een kat en bij weer een ander overlijdt de cavia.
Iedereen houdt zielsveel van zijn dier en bij iedereen doet het verdriet als het dier er niet meer is.

Maar dat kun je als werkgever toch niet allemaal opvangen?
Vrij, oké. Daar zijn we het denk ik allemaal wel mee eens. Maar dat kan toch ook zonder dat het de werkgever geld kost?

Ik heb jaren geleden in een soort gelijk geval mijn dienst geruild met een collega die vrij was die dag. Later weer netjes ingehaald. Heeft mijn werkgever geen cent gekost.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:06

fransje23 schreef:
Niet dat het er echt toe doet qua discussie maar mijn directeur is niet de eigenaar van het bedrijf. Het bedrijf is in handen van een groot deel van het personeel via aandelen.

Dan zal er wel een laag ziekteverzuimgemiddelde zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:08

Lestria schreef:
Ik snap sowieso die discussie nooit zo waarom een werkgever niet zou mogen vragen wat er aan de hand is. Hij mag wel betalen maar niet weten waarvoor? Beetje kinderachtig in mijn optiek. Als je je echt alleen maar ziek meld als je echt niet kan werken heb je toch ook niets te verbergen?

Privacy is iets heel anders als iets te verbergen hebben. Als ik mij ziek meld dan moet ik een wildvreemde van HR bellen, nu is het ik heb griep natuurlijk helemaal niet moeilijk om dat even mee te delen. Maar er zijn best gevallen waarin je misschien niet perce met wildvreemde mensen wilt delen wat er aan de hand is. Ook in gevallen waarbij niemand kan stellen dat je niet echt ziek bent, stel dat je bijv gewond bent geraakt bij een misdrijf of een miskraam krijgt oid. Dat je zoiets niet perce wilt (of zelfs kan) delen met een wildvreemde mopperende HR meneer heeft niets met leugenachtigheid te maken.
Ik zie mijn eigen werkgever er trouwens ook echt voor aan om je contract niet verlengen als je bijv aangeeft wel eens een migraine aanval te hebben zelfs als je je daardoor nog niet vaker dan gemiddeld hebt ziek gemeld, dus die vertel ik ook niets wat ze niet hoeven weten over mijn gezondheid :=

In hoeverre het handig is om dingen in overleg te doen en te delen met je werkgever is imo wel heel erg situatie afhankelijk en het lijkt me logisch dat een werkgever je dus ook nooit onder druk mag zetten om dingen te vertellen. Als een werknemer gewoon wil delen wat ie heeft doet ie dat waarschijnlijk ook wel uit eigen beweging en hoeft daar helemaal niet naar gevraagd te worden...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:11

Het valt me wel op dat veel mensen zich zorgen maken over de baas en zijn inkomsten. Wie is er eigenlijk lid van de vakbond?
(niet dat dat niet samengaat natuurlijk)
De ziektewet is maar één van de vele afspraken die werkgevers en werknemers met elkaar hebben vastgelegd. Die regels zijn niet voor niets zo tot stand gekomen. Ieder heeft daar verschillende belangen in uiteraard en dit is een compromis.