werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:13

maar ook dat is een keuze...

Als iemand liever op een flatje 10 hoog wil blijven wonen of in ieder geval niet meer of harder wil werken om verder te komen moet je in mijn ogen ook niet klagen over de situatie.

Keell94

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:19

Ik hoef echt niet veel geld te verdienen en mega groot te wonen, maar wil wel gwn me kont kunnen keren in mijn toekomstige huis en mijn autotje kunnen rijden, lijkt mij niet heel veel gevraagd.

Vind de minimumlonen in NL best wel erg laag als ik bv kijk naar Belgie (eerder gelezen dat daar het minimum rond de 10 euro ligt per uur voor 21 jaar (ik verdien nu €6,60 per uur)

Ben allang blij dat ik werk heb hoor mij hoor je verder ook niet klagen, maar werk me uit de naad in mijn ogen voor een niet heel hoog salaris

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:24

lizy29 schreef:

Als iemand liever op een flatje 10 hoog wil blijven wonen of in ieder geval niet meer of harder wil werken om verder te komen moet je in mijn ogen ook niet klagen over de situatie.

Nu woon ik samen. Dus woon mooi.
Maar met dat half werkende lijf knok ik al mijn hele leven op de arbeidsmarkt maar ik ben blij als ik minimum haal.
Soms is willen niet genoeg voor meer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:25

Ik moet zeggen dat ik ook ooit ben begonnen met netto rond 1.250, kon er prima van rondkomen. Nu verdien ik veel meer en moet zeggen dat je leven ook wel aanpast aan het geld dat je hebt. :') dus meer geld is ook niet altijd meer geld om leuke dingen van te doen. Ik woon wel duurder heb een duurdere auto en een paard. Voor mij toen luxe en nu gewoon.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:26

bruintje123 schreef:
lizy29 schreef:

Nu woon ik samen. Dus woon mooi.
Maar met dat half werkende lijf knok ik al mijn hele leven op de arbeidsmarkt maar ik ben blij als ik minimum haal.
Soms is willen niet genoeg voor meer.

Maar dan hebben we het wel over een andere situatie als gewoon gezond zijn en niet meer willen werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:27

Dat klopt.
Maar zo vallen er meer tussen wal en schip.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:27

lizy29 schreef:

Iemand die fulltime werkt, werkt toch gewoon hard? Dat er weinig betaald wordt voor bepaalde functies heeft niets te maken met hoe hard iemand werkt.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:28

Precies hierom ben ik vorige week gestopt met mijn werk. Ik zat 32 uur per week in een callcenter. Vond het echt vreselijk, bij de gedachte dat ik er de volgende dag weer heen moest, lag ik de hele nacht wakker.
Ik had dan veel uren, contract voor 3 maanden, in de buurt en een zeer goed uurloon. Maar als je er zelf aan onderdoor gaat heb je straks wel geld, maar dan heb je daar ook niet zoveel meer aan.
Werk nu een aantal uur in de week op de manege, geef een paar uur les, een paar uur schoonmaken en oppassen. Ga er van uit dat ik binnenkort wel weer wat nieuws vind, maar kan daarvan en van m'n spaargeld best even leven.
Ik ben er wel uit dat ik niet mijn hele leven ongelukkig wil zijn op mijn werk, dan maar wat minder geld. Het liefste natuurlijk een baan waar ik het echt naar mijn zin heb, maar dan nog wil ik liever geen 40 uur in de week werken...
Inderdaad werken om te leven, en niet andersom. Heb om me heen wel gezien dat dat niet altijd goed uitpakt..

Ik woon hier voor 378 euro huur per maand, en het hele huis is ingericht voor nog geen €1000, inclusief mooie nieuwe tv, het hoeft echt niet heel duur te zijn..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:31

Shadow0 schreef:
lizy29 schreef:

Iemand die fulltime werkt, werkt toch gewoon hard? Dat er weinig betaald wordt voor bepaalde functies heeft niets te maken met hoe hard iemand werkt.

Maar als je door wilt groeien zul je meer moeten doen dan alleen hard werken. Dat is een stukje investering in je toekomst.
Iemand die hier gewoon hard werkt word gewaardeerd maar iemand die net dat stapje meer doet zal sneller een promotie krijgen inclusief de daarbij behorende geldelijke beloning.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:34

Maar niet bij alle werk valt te promoveren.
Waar promoveert de fabrieksarbeider naartoe? Die ene chef op 50 mensen is het al.
Waar promoveert de vuilnis ophaler naar toe.
En ja die vind ik pas echt hard werken.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:34

lizy29 schreef:

Dat is het nu juist. Iedereen moet maar willen dan kom je er wel in Nederland en als er niet veel van je leven terecht komt ligt dat aan jezelf of doe je gewoon niet je best. Die sociale druk woekert echt rond in Nederland en vind ik behoorlijk ongezond.
Ik vind dat iedereen het recht heeft om te doen wat die persoon leuk vind en niet hoeft te werken om krom te liggen om iets leuks te kunnen doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:36

hannatjuh schreef:
lizy29 schreef:

Ik vind dat iedereen het recht heeft om te doen wat die persoon leuk vind en niet hoeft te werken om krom te liggen om iets leuks te kunnen doen.

Tot op zekere hoogte misschien, maar degene die de rest van zijn leven blowend op de bank achter de playstation door wil brengen dan?
Schop onder zijn hol en aan het werk zou ik zeggen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:36

bruintje123 schreef:
Waar promoveert de fabrieksarbeider naartoe? Die ene chef op 50 mensen is het al.

En dan ga je in onmogelijkheden denken ipv in mogelijkheden. Wil je graag verder komen kijk of je bijgeschoold of omgeschoold kan worden. Er zijn echt wel opties maar daar zal je wat voor moeten doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:38

hannatjuh schreef:
lizy29 schreef:

Dat is het nu juist. Iedereen moet maar willen dan kom je er wel in Nederland en als er niet veel van je leven terecht komt ligt dat aan jezelf of doe je gewoon niet je best. Die sociale druk woekert echt rond in Nederland en vind ik behoorlijk ongezond.

Maar naar het park, strand, bos of dat wat er in de buurt is is toch ook leuk. Waarom moet iets leuks altijd geld kosten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:38

lizy29 schreef:
Iemand die hier gewoon hard werkt word gewaardeerd maar iemand die net dat stapje meer doet zal sneller een promotie krijgen inclusief de daarbij behorende geldelijke beloning.

Nah, nee hoor, dat is voor een deel gewoon minachting voor heel normaal werk. Waarom zou promotie beter zijn? Waarom is gewoon werk niet gewoon goed genoeg, waarom moet daar dat 'stapje extra' bij?

We creeren daarmee een onderscheid dat helemaal niet nodig is. Veel gepromoveerde mensen zijn helemaal niet nuttiger of beter dan anderen... en toch is hun salaris hoger. Voor veel mensen is het helemaal geen opoffering om te studeren of door te groeien naar ander werk, en dus ook niet iets waar ze voor gecompenseerd hoeven te worden, anders dan het plezier van hun nieuwe functie. Wij maken dat onderscheid kunstmatig, nodig is dat niet.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:40

Goof schreef:
hannatjuh schreef:

Tot op zekere hoogte misschien, maar degene die de rest van zijn leven blowend op de bank achter de playstation door wil brengen dan?
Schop onder zijn hol en aan het werk zou ik zeggen.

Ik reageerde hier op/over iemand die gewoon werkt maar niks meer overhoud aan het einde van de maand om iets leuks te doen. Als die persoon het leuk vind om te gaan blowen en PlayStationen? Lekker doen dan!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:41

Shadow0 schreef:
lizy29 schreef:

Nah, nee hoor, dat is voor een deel gewoon minachting voor heel normaal werk. Waarom zou promotie beter zijn? Waarom is gewoon werk niet gewoon goed genoeg, waarom moet daar dat 'stapje extra' bij?

We creeren daarmee een onderscheid dat helemaal niet nodig is. Veel gepromoveerde mensen zijn helemaal niet nuttiger of beter dan anderen... en toch is hun salaris hoger. Voor veel mensen is het helemaal geen opoffering om te studeren of door te groeien naar ander werk, en dus ook niet iets waar ze voor gecompenseerd hoeven te worden, anders dan het plezier van hun nieuwe functie. Wij maken dat onderscheid kunstmatig, nodig is dat niet.

Ik zeg niet dat dat niet goed genoeg is maar jij zegt dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn. En dat is dus niet waar. Je moet ze alleen zelf creëren. Als die persoon tevreden is met z'n werk is dat toch helemaal prima.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:41

lizy29 schreef:
bruintje123 schreef:

En dan ga je in onmogelijkheden denken ipv in mogelijkheden. Wil je graag verder komen kijk of je bijgeschoold of omgeschoold kan worden. Er zijn echt wel opties maar daar zal je wat voor moeten doen.

Maar je vergeet hierbij dat de meeste mensen in die fabriek geen mensen zijn voor hoofd werk maar graag met de handen werken. Of in andere beroepen buiten.
Door leren moet kunnen betreft denkvermogen. Maar betekend vaak ook hoofd werk ipv handen werk.
Daar is niet iedereen goed in.
Net zo goed als dat er een heleboel denk mensen onhandig zijn in hand werk.

Alleen wordt in Nederland handen werk wel als minderwaardig gezien.
Maar wat een puinhoop zou het zijn zonder deze mensen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:42

lizy29 schreef:
bruintje123 schreef:

maar ook scholing kost geld wat sommige mensen dus niet hebben, nu heb je natuurlijk leningen daarvoor in NL maar ook die moet je gedeeltelijk terug betalen,

ik heb inmiddels 3 MBO diploma's maar dan nog kom je daarmee niet aan de bak ondanks dat ik wel voor mijn vak geleerd heb, tegenwoordig moet iedereen mar zo jong mogelijk zijn, zoveel mogelijk ervaring hebben en minimaal HBO, (uitzonderingen daargelaten)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:44

bruintje123 schreef:
lizy29 schreef:

Maar je vergeet hierbij dat de meeste mensen in die fabriek geen mensen zijn voor hoofd werk maar graag met de handen werken. Of in andere beroepen buiten.
Door leren moet kunnen betreft denkvermogen. Maar betekend vaak ook hoofd werk ipv handen werk.

Ik werk bv in een groot magazijn, dat is echt wel zwaar werken hoor helemaal 40 uur in de week dat voel je echt wel, en sommige mensen willen ind wel studeren maar kunnen het gwn echt niet, en die mensen zijn niet dom want die zijn zoals hier al gezegd werd weer onwijs goed met hun handen, klinkt allemaal zo makkelijk maar is het helaas niet

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:44

hannatjuh schreef:
350 euro voor boodschappen, telefoon, kleding, kapper want je baas wilt je ook representatief zien, sparen voor vervangende apparatuur als iets kapot gaat, eventueel een autotje om jezelf te kunnen verplaatsen, onvoorziene kosten komen er ook nog bij. Vind ik niet ruim hoor. Dan hebben we het nog niet eens over je leven, leven en dus eens iets leuks doen als een huisdier hebben, dagje weg etc.
Boodschappen is per week al snel 40 euro voor 1 persoon is per maand zeker 160 euro.
Telefoonabonnement is toch ook snel 30 euro.

Ik zie hier nogal wat luxe. Elke maand naar de kapper? Elke maand budget voor kleding? Ik zou zeggen: sim only abonnement nemen en boodschappen doen in de aanbiedingen. Ik red het voor mij alleen met € 25 boodschappen per week, zonder te beknibbelen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:47

bruintje123 schreef:

bruintje123 schreef:
lizy29 schreef:

Ik denk dat je daar wel erg generaliseerd. In mijn omgeving zie ik die mening totaal niet terug. Ik heb zelf een productiebedrijf en ben me zeer ter dege bewust van mijn afhankelijkheid van die mensen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:52

Verdienen ze dan ook net zoveel?

Daar zie je de waardering toch al?
Blij als ze tien euro verdienen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:53

lizy29 schreef:
Ik zeg niet dat dat niet goed genoeg is maar jij zegt dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn. En dat is dus niet waar. Je moet ze alleen zelf creëren. Als die persoon tevreden is met z'n werk is dat toch helemaal prima.

Ik was niet degene die dat zei... maar waar ik mezelf over verbaas is dat iemand die gewoon fulltime werkt nog wel nauwelijks ruimte heeft om bv reserves op te bouwen. In die voorbeeldberekening is iemand van 21 die gewoon fulltime werkt, maar uiteindelijk met 250 euro alles moet doen (want de huurtoeslag vervalt dus nog.) Ik vind dat niet veel, je hebt niet veel ruimte om te sparen en het geeft best aan dat de verhoudingen tussen bv woonkosten en inkomsten vrij scheef liggen.

Maar ik snap dus niet waarom het in een tijd dat we de productiviteit zo hebben opgeschroefd (dat wat vroeger door misschien wel 5 mensen gedaan werd kan nu soms door 1 persoon gedaan worden) toch niet makkelijker is om het allemaal een beetje minder te doen, en de druk er toch nog steeds is om juist alleen maar meer te maken. Alsof iemand die fulltime werkt dus nog steeds niet genoeg doet.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:55

Shadow0 schreef:
lizy29 schreef:

Ik was niet degene die dat zei... maar waar ik mezelf over verbaas is dat iemand die gewoon fulltime werkt nog wel nauwelijks ruimte heeft om bv reserves op te bouwen. In die voorbeeldberekening is iemand van 21 die gewoon fulltime werkt, maar uiteindelijk met 250 euro alles moet doen (want de huurtoeslag vervalt dus nog.) Ik vind dat niet veel, je hebt niet veel ruimte om te sparen en het geeft best aan dat de verhoudingen tussen bv woonkosten en inkomsten vrij scheef liggen.

Maar ik snap dus niet waarom het in een tijd dat we de productiviteit zo hebben opgeschroefd (dat wat vroeger door misschien wel 5 mensen gedaan werd kan nu soms door 1 persoon gedaan worden) toch niet makkelijker is om het allemaal een beetje minder te doen, en de druk er toch nog steeds is om juist alleen maar meer te maken. Alsof iemand die fulltime werkt dus nog steeds niet genoeg doet.

ik zou ind een goedkoop flatje kunnen huren en kunnen rondkomen maar sparen zit er dan ckr niet bij, toch wel handig voor bv onvoorziene uitgaven zoals een wasmachien dat stuk kan gaan en etc